Toon posts:

Geluid hapert, DPC pieken.. waar is de oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds Itunes 8 problemen met mijn audio-playback, elk nummer skipt minstens een of twee keer..
Nu heb ik met DPC Latency Checker ontdekt dat op de momenten van de skips ook steeds een DPC-piek wordt gemaakt.. nu wil ik uitvinden welk proces/driver hier de oorzaak van is, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit doe..

Wie kan mij hiermee enigszins op weg helpen?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat voor codec/hardware gebruik je om geluid af te spelen? Enige directshow filters? Sommige formaten kunnen wel/niet hardwarematig worden afgespeeld, op ongeveer net zo'n manier als dat het uitmaakt of filmpjes via de CPU of GPU worden afgespeeld. iTunes vind ik een log geheel wat weinig af te stellen is, en daarom gebruik ik het al een hele tijd niet, maar is er misschien iets verandert in de Directshow filters als dat soort instellingen toegestaan worden? Audio playback hardware? Probeer eens een andere tool om muziek af te spelen. Maakt het ook uit wat voor bestandsformaat je afspeelt? MP3 vooral wil nogal eens beïnvloed worden door aangepaste instellingen in iets wat je niet direct associeert aan muziek playback.

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 16:45:
Wat voor codec/hardware gebruik je om geluid af te spelen? Enige directshow filters? Sommige formaten kunnen wel/niet hardwarematig worden afgespeeld, op ongeveer net zo'n manier als dat het uitmaakt of filmpjes via de CPU of GPU worden afgespeeld. iTunes vind ik een log geheel wat weinig af te stellen is, en daarom gebruik ik het al een hele tijd niet, maar is er misschien iets verandert in de Directshow filters als dat soort instellingen toegestaan worden? Audio playback hardware? Probeer eens een andere tool om muziek af te spelen. Maakt het ook uit wat voor bestandsformaat je afspeelt? MP3 vooral wil nogal eens beïnvloed worden door aangepaste instellingen in iets wat je niet direct associeert aan muziek playback.
Hmm, dat zijn een hoop vragen, waar ik lang niet allemaal het antwoord op weet.. dingen als afspeelcodec/hardware/directshow zeggen me eerlijk gezegd niks. Het formaat is idd mp3.. in Itunes 7 ging het altijd prima. Gewoon van Itunes afstappen zou het misschien ook oplossen, maar ik heb zo'n 250gb aan muziek in itunes inmiddels keurig geordend in afspeellijsten e.d. en niet heel veel trek om dit weer opnieuw te doen in een ander programma.. bovendien ken ik behoorlijk wat mensen met mindere/oudere computers die het wel moeiteloos draaien.. Bijv. Mediaplayer skipt ook een klein beetje tijdens die 'rode pieken', maar het is wel minder hoorbaar...

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 16:50:
[...]

Hmm, dat zijn een hoop vragen, waar ik lang niet allemaal het antwoord op weet.. dingen als afspeelcodec/hardware/directshow zeggen me eerlijk gezegd niks. Het formaat is idd mp3.. in Itunes 7 ging het altijd prima. Gewoon van Itunes afstappen zou het misschien ook oplossen, maar ik heb zo'n 250gb aan muziek in itunes inmiddels keurig geordend in afspeellijsten e.d. en niet heel veel trek om dit weer opnieuw te doen in een ander programma.. bovendien ken ik behoorlijk wat mensen met mindere/oudere computers die het wel moeiteloos draaien.. Bijv. Mediaplayer skipt ook een klein beetje tijdens die 'rode pieken', maar het is wel minder hoorbaar...
Gebruik je de laatste drivers voor je geluidskaart ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 17:13:
[...]

Gebruik je de laatste drivers voor je geluidskaart ?
Volgens mij wel, als ik kies 'stuurprogramma bijwerken' zegt ie iig dat het laatste stuurprogramma al in gebruik is.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Hmmm, dat klopt natuurlijk niet.

Gezien je niet verteld hebt wat voor OS (en overige hardware, wat wel een richtlijn is binnen het PMG forum) je gebruikt, kan ik desondanks met enige zekerheid zeggen: die update driver knop en dan auto laten zoeken werkt vaker niet dan wel (tenzij je op een of andere manier bijvoorbeeld een nieuwe WHQL driver uitgepakt op een USB drive zet en die drive laat zitten). ALS Windows zelf al nieuwe drivers vind, dan zijn het meestal optionele updates in Windows Update, en dat is eigenlijk pas redelijk vaak het geval vanaf Windows 7. Vista of XP bieden zelden nieuwe drivers aan.

Wát voor geluidskaart heb je, of, als hij op je moederbord zit, wát voor moederbord?

En als je dat weet: kijk eens op de website van die fabrikant, hoewel er in het geval van een moederbord geluidskaart vaak een drivertje van Realtek gehaald kan worden wat het soms wat leuker maakt om zonder overdreven interrupts naar muziek te luisteren.

Ik bedenk me net: heb je een CPU prioriteit toegekend aan DPC? Zo ja: probeer hem eens een lagere prioriteit te geven, en kijk of die pieken dan nog volgen.

[ Voor 35% gewijzigd door Umbrah op 20-06-2009 17:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 17:20:
Hmmm, dat klopt natuurlijk niet. Wát voor geluidskaart heb je, of, als hij op je moederbord zit, wát voor moederbord?

En als je dat weet: kijk eens op de website van die fabrikant, hoewel er in het geval van een moederbord geluidskaart vaak een drivertje van Realtek gehaald kan worden wat het soms wat leuker maakt om zonder overdreven interrupts naar muziek te luisteren.

Ik bedenk me net: heb je een CPU prioriteit toegekend aan DPC? Zo ja: probeer hem eens een lagere prioriteit te geven, en kijk of die pieken dan nog volgen.
Ik heb geen CPU-prioriteit aan programma's gegeven.
DPC is geen programma toch? (ik weet eigenlijk niet waar de afkorting voor staat)

O, operating-system is Vista. Overige hardware.. uhm een Asus N50V.. wederom: bestaat er een tooltje oid waarmee ik de verdere specificaties op een rijtje kan zetten, want zelf weet ik die niet..
Is er een makkelijke manier om na te gaan wat je geluidskaart is en of die op het moederbord is aangesloten? Ik weet dat soort dingen echt niet :/

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2009 17:30 ]

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Mijn fout, dacht dat je een koetje liet grazen die af en toe de bocht uit vloog en je geluid verziekte ;) DPC = Dutch Power Cows, een distributed computing team van Tweakers.net.

Kijk eens in de Windows Task Manager of, nog beter, bij Perfmon, of je op het moment dat er zo'n piek verschijnt iets veel bronnen vraagt (zei het HDD, want overbelasting van je harddrive voor een moment, door bijvoorbeeld een virusscanner of een stuk malware, kan muziek onderbreken. Het kan ook de CPU zijn, of je RAM zit te vol door iets met een memory leak, zoals iTunes).

Verder kom je inderdaad nogal... 'leek' over, daar is niets mis mee, maar zelf onderzoek doen is erg belangrijk. Dit kun je "leren", en daarvoor heeft Tweakers.net op deze fora een heel handige Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staan.

[ Voor 19% gewijzigd door Umbrah op 20-06-2009 17:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 17:49:
Mijn fout, dacht dat je een koetje liet grazen die af en toe de bocht uit vloog en je geluid verziekte ;) DPC = Dutch Power Cows, een distributed computing team van Tweakers.net.

Kijk eens in de Windows Task Manager of, nog beter, bij Perfmon, of je op het moment dat er zo'n piek verschijnt iets veel bronnen vraagt (zei het HDD, want overbelasting van je harddrive voor een moment, door bijvoorbeeld een virusscanner of een stuk malware, kan muziek onderbreken. Het kan ook de CPU zijn, of je RAM zit te vol door iets met een memory leak, zoals iTunes).

Verder kom je inderdaad nogal... 'leek' over, daar is niets mis mee, maar zelf onderzoek doen is erg belangrijk. Dit kun je "leren", en daarvoor heeft Tweakers.net op deze fora een heel handige Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staan.
Ik heb die troubleshooter eens bekeken, opzich best handig, maar iets over audio zie ik er niet bijstaan..

Ik ben Perfmon nu even aan het draaien, erg veel informatie, maar ik weet niet zo heel goed waar ik naar moet kijken.. schijf/cpu/netwerk/geheugen? en dan waar op sorteren om de boosdoener er uit te pikken.. Ik weet wel van taakbeheer dat Itunes en Firefox geheugen vreten, maar daar zou de pc toch tegen moeten kunnen..

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

DPC staat in deze context voor 'Deferred Procedure Call'. Dat zou je met SysInternals Process Explorer of Process Monitor duidelijk moeten kunnen zien. Zorg voor geupdate audio-drivers en check eens bij de configuratie-opties naar 'hardware buffer' en/of 'buffer size'.

En heb je niet in de achtergrond toevallig een IO-intensieve (b.v. download-) app draaien ? Schiet anders via de taskmanagers - tijdens het afspelen van audio - eens overbodige processen via de taskmanager af. En schoon je startup-items voor de zekerheid.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 18:37:
[...]

Ik heb die troubleshooter eens bekeken, opzich best handig, maar iets over audio zie ik er niet bijstaan..

Ik ben Perfmon nu even aan het draaien, erg veel informatie, maar ik weet niet zo heel goed waar ik naar moet kijken.. schijf/cpu/netwerk/geheugen? en dan waar op sorteren om de boosdoener er uit te pikken.. Ik weet wel van taakbeheer dat Itunes en Firefox geheugen vreten, maar daar zou de pc toch tegen moeten kunnen..
Je kan je audio apparatuur bekijken in het Apparaatbeheer van Windows.
Je moet in perfmon best eens kijken naar het HDD gebruik op het moment dat je een storing krijgt.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat heeft dus idd ook een piek op die momenten.. maar wat doe ik daar aan?
Pagina: 1