Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Performance probleem

Pagina: 1
Acties:

• Garma
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01-2020
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een nieuwe computer in elkaar gezet, en alles werkt prima, behalve dat ik een beetje achterdochtig ben over de performance tijdens het gamen

Ik heb Crysis en Far Cry 2 geinstalleerd, en de performance blijft bij beide rond de 15-20 fps hangen. Het gekke is dat het niet heel veel uit maakt of ik de kwaliteit aanpas. Crysis met alles op medium en een resolutie van 1280x1024 is zo'n beetje 22fps, en alles op very high (1920x1040) geeft iets van 12 fps. Dit doet me een beetje vermoeden dat de bottleneck ergens anders ligt. Kan iemand me een paar tips geven om uit te zoeken wat er aan de hand is?

Mijn systeem:

AMD Phenom II x4 955 Black edition
2x2 Gb Corsair ddr3 1333mhz geheugen
Ati Radeon HD 4870 1GB
Vista

Tevens, zijn de getallen hierboven een beetje wat je kan verwachten met mijn systeem of hoort het echt hoger te zijn? In de benchmarks op tomshardware.com ofzo zie je toch regelmatig veel hogere getallen..

Natuurlijk heb ik de laatste videokaart drivers geinstalleerd, en windows geupdated.

[ Voor 11% gewijzigd door Garma op 20-06-2009 15:34 ]

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:59
Jouw performance zou toch echt veel hoger moeten liggen lijkt me. Je kunt misschien al eens kijken naar het volgende:

- Probeer eens cool'n quiet af te zetten want misschien blijft je processor op lage snelheden lopen.
- Kijk eens bij CCC of je AA en AF toevallig niet op max staan, zo ja zet het dan op "use application settings"

[ Voor 21% gewijzigd door glennvho op 20-06-2009 15:41 ]

• Garma
bedankt,

ik heb in het bios cool'n quiet afgezet. Echter in config-scherm->system zie ik nog steeds AMD Phenom 2 X4 955 ~1.6 Ghz...

Ik heb nog wat gegoogled en ik vond 2 tips:
- kijk wat de cpu onder stress doet (cpu-z & prime95). CPUz zegt dat de processors op 800 mhz draaien met een multiplier van 4, dus zou dat moeten kloppen?

- als dat niet helpt, het bios updaten. Dit ben ik nu aan het doen.

EDIT: wat ik ook nog niet precies snap is wat alle verschillende getalletjes betekenen. Waar kan ik nu precies zien hoe snel de processor draait?

[ Voor 15% gewijzigd door Garma op 20-06-2009 16:33 ]

• Garma
Nou dat flashen van de bios hielp! allerhoogste settings in crysis draaien nu op zo'n 20-30 fps, en dat geloof ik eigenlijk wel. Top. Bedankt voor je tip, het zette me op het goede spoor

• Arion Rufus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-04 16:37
Wat voor moederbord heb je?
Heb je wel de nieuwste drivers voor de 3de kaart en de chipset drives van internet gehaald? Niet alleen de drives van de cd'tjes?

• Adramalech
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-04 10:45
flashen van je bios? volgens mij bedoel je een paar settings veranderen ;)
flashen is als je de hele bios vervangt door een andere voorzover ik weet.

maar goed, draait je cpu nu nog steeds op 1.6 ghz? want dat is veel te laag.

• Garma
Umm tsja ik bedoel dat ik de firmware vervangen heb. Vervangen door een nieuwe versie. F3 -> F4

En inderdaad, Windows snapt nu ook dat het 3200 moet zijn ipv 1600.

Ik heb nu alleen het probleem dat hij regelmatig hangt tijdens Crysis. Eerst dacht ik dat het te warm werd, maar een stresstest op de CPU van een half uur (Prime95) ging uitstekend, en het ati-controlpanel verteld me dat tijdens het gamen en ook tijdens de crash de temperatuur van de GPU netjes rond de 60 graden blijft.. prima lijkt me. Verder crasht hij ook vooral bij het laden van nieuwe environments...

Iemand enig idee?

Moederbord: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P

Wat betreft drivers: Ik heb dus het bios geflashed, en de laatste videodrivers van de amd website geplukt, en verder alles door Windows Update laten doen.

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bios flashen is idd nodig bij dat moederbord om de 955 te ondersteunen.
Pagina: 1