PC> hdmi >Receiver PCM blijft stereo, help! codecs?

Pagina: 1
Acties:

• JesuisLeroy
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-04-2025
moederbord is een Asus P5e-vm hdmi
receiver (incl. 5.1 boxen) een Sony HT-SS1300

Er ligt een goedkope 1.3 hdmi kabel tussen (van 7m) die het gelukkig deed !
Elke keer als ik mijn receiver aansluit, laat mijn pc automatisch de grafische opties springen naar: "uitvoer naar Intel dual display Clone". Zowel beeld en geluid worden doorgegeven aan mijn receiver en met hdmi-out loopt beeld weer door naar mijn tv. Werkt goed.

Als ik een dvd op mijn pc afspeel, geeft mijn receiver aan een digital ontvangst te hebben en speelt het geluid af over alle speakers. Echter als ik andere vormen van geluid afspeel, geeft mijn receiver aan: "PCM 48khz" en speelt het alleen af over L en R en de Subwoofer. Multikanaal optie werkt niet en geeft aan "not used". ECHTER is het me wel eventjes gelukt . Het moet dus kunnen, maar ik weet niet precies hoe het nou allemaal precies zit en hoe het toén zat. Ik lijk de controle kwijt. (wat mijn bovendien niet bevalt is dat het LFE Low Frequency Effect aanstaat bij ontvangst en ik niet eens weet hoe ik dit aan of uit kan zetten.)

In mijn taakbalk staan 2 geluidstekentjes. Het standaard Volume-Mixertje en Realtek HD Audio Manager. Verder heb ik tussen de afspeelapparaten keuze uit 2 keuzes, namelijk: HDMI-apparaat en Realtek Digital Output. HDMI-apparaat lijkt mij de meest geschikte en volgens mij de enige werkende. Echter heb ik hiermee géén keuzes in Realtek HD audio manager. ( Het heeft dus geen zin om realtek drivers te updaten? En het programma kan net zo goed van mijn pc af? ) In elk geval staat er bij het HDMI-apparaat dat het Intel(R) High Defenition Audio HDMI is en dus heb ik via intel mijn drivers laten updaten.

Verder heb ik via standaard volumemixer het HDMI-apparaat gewoon kunnen configureren voor 5.1surround.
Bij ondersteunende indelingen staan: DTS audio en Dolby Digital aan. En verder alle samplesnelheden.
In geavanceerd staat: 16 bits, 48000 Hz (Dvd-kwaliteit) en aangevinkt Toepassingen kunnen dit apparaat excl beheren en Toepassingen in exclusieve modus voorrang geven.

Verder heb ik mijn pc laatst opnieuw geïnstalleerd er staan nog niet veel codecs op. Misschien kan het daar iets mee te maken hebben? Het lijkt me niet slim om zoveel mogelijk codecs te downloaden, dus welke heb ik dan nodig ?? Wie kan mij alstublieft helpen ?? Iemand nuttige tips?

[ Voor 4% gewijzigd door JesuisLeroy op 20-06-2009 15:32 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:30
Volgens mij moet je dan je uitvoer op je computer instellen op LPCM. Ik heb geen ervaring met HDMI maar met spdif is het niet mogelijk om ongecodeerde surround uit te voeren ( alleen DTS of DD5.1/AC3) tenzij je een geluidskaart die on-the-fly kan encoden. Volgens mij geld er met HDMI ook zoiets.

[ Voor 10% gewijzigd door Ramon op 20-06-2009 15:55 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-02 08:09

FikkieHo

Wokmaster

Gebruik AC3filter?

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

• JesuisLeroy
@ Ramon
Ik heb de gebruiksaanwijzing van de receiver-set erbij gepakt. Ook daar staat voor hdmi-aansluitingen:

"- U kunt alleen via een HDMI-aansluiting luisteren naar meerkanaals Linear PCM.
- Wanneer u 96 kHz multikanaals geluid via een HDMI-aansluiting uitvoert, zet dan de beeldresolutie van de weergavecomponent op 720p, 1080i of 1080p.
- u moet wellicht bepaalde instellingen voor de beeldresolutie van de speler opgeven voordat u kunt luisteren naar meerkanaals Linear PCM. Raadpleeg de gebruiksaanwijzing van de speler voor meer informatie."

Alleen hoe zorg ik ervoor dat de uitvoer LPCM wordt? Mijn receiver speelt al PCM 48kHz af , is dat niet hetzelfde? Over de beeldresolutie, weet ik alleen dat die momenteel staat op 1920x1080px 32-bits. Dat is dan toch goed?

@ FikkieHo
Is dat een codec? Zojuist heb ik wel in de bios gezien dat ik kon switchen tussen HD Audio en AC97 ofzoiets. Echter bij het kiezen van AC97 kreeg ik geen geluidstoevoer meer uit het HDMI-apparaat.
Maar dat is zeker heel iets anders? AC3filter is dus een aanrader? ..ik ga even zoeken, dank u.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-02 23:41

Umbrah

The Incredible MapMan

Eerst een vraag:

Welke Windows versie praten we over?

W7/Vista bieden deze optie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/N96vHieZawr3OUIsIKlzCSjo/full.png

Dit is dus op mijn HTPC onder W7, en hoewel hier mijn non-HDMI versterker is geselecteerd, staan dezelfde output formaten bij ATI HDMI Output. Die staat nu als default omdat ik m'n speakers niet aangesloten heb atm, en ik zo toch geluid heb op mijn HTPC, zei het via de standaard TV speakertjes.

XP kan dat volgens mij niet.

Overigens kun je voor HDMI playback die realtek kaart volledig negeren. Trek je daar niets van aan, zet hem desnoods uit in je BIOS, de intel IGP in mijn laptop (die nog nooit op een versterker aangesloten heeft gezeten) is, net zoals ATI kaarten, een geluidskaart op zich. Bij mijn weten heeft alleen nVidia een losse SP/DIF nodig om geluid in HDMI te krijgen.

[ Voor 27% gewijzigd door Umbrah op 20-06-2009 16:55 ]

• JesuisLeroy
@ Umbrah

O stom, heel stom ja, haha. Besturingssyteem is Vista Ultimate 32bits.
En die afbeelding is precies die ik ook zie.
Alleen zie ik dat jouw HDMI-apparaat van ATI is en bij mij van Intel.
Bovendien wat bij jou Digital audio (spdif) heet, is bij mij Realtek digital output.

Qua opties heb ik alle bitrates aangevinkt, omdat geen enkele individuele bitrate mij lijkt toe te staan om de effecten en geluidsmodussen te veranderen op de receiver.

[ Voor 72% gewijzigd door JesuisLeroy op 20-06-2009 17:06 ]

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Je moet de driver van je geluidskaart downloaden om je Ati-Hdmi te activeren.
Enkel en alleen op deze manier kan je Ati-kaart geactiveerd worden om samen te werken met je geluidskaart.

Succes :)

• JesuisLeroy
@ Moris
Volgens mij is mijn geluidskaart niet van ATI maar van Intel . En daar had ik de laatste drivers al van geïnstalleerd. Het is volgens mij ook een onboard geluidskaart en mijn videokaart is volgens mij een G35 express chipset ook van Intel en ook daar de laatste driver al van geïnstalleerd.

Tot nu toe is de beste tip om ac3filter te installeren, zojuist gedownload, even kijken.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-02 23:41

Umbrah

The Incredible MapMan

Echter heeft hij geen ATI, maar een Intel IGP, dus zal een ATI driver niet veel goed doen. Een gebrek aan ervaring (en een HDMI receiver) verhindert me echter om je precies te vertellen wat er met de Intel IGP moet gebeuren, ik weet echter uit ervaring dat de ATI dingen gewoon plug & play zijn, mits er niet al té exotische softwarematige decoding gaat gebeuren. Hooguit een PowerDVD playback filter toevoegen aan Audio (als je MediaPortal gebruikt OID), in plaats van het standaard Microsoft filter.

Wel kan ik je vertellen: het scheelt een heel stuk in verwarring als je al die realtek drivers verwijdert (en de standaard windows drivers gebruikt, die de geluidskaart, zoals in mijn screenshot, de naam 'High definition audio device' geeft), en misschien zelfs het hele beestje in de BIOS uitzet. Als je toch al je geluid over HDMI laat gaan. Overigens: je kan ook alléén geluid over HDMI laten gaan, en het beeld gewoon over VGA. Zodra ik weer eens geld heb vliegt die oude receiver er uit, want ik zit te springen om een redelijke HDMI receiver.

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

AC3 filter is niets anders dan een decoder die zorgt dat signalen via hdmi door worden gestuurd zonder iets aan te veranderen..

Welke dvd programma gebruik je? Je moet namelijk ook bij je powerDVD ook op passthrough zetten.. Hoewel als je powerDVD gebruikt geen AC3filter nodig hebt. Die is alleen voor mkv's en dergelijken.

• JesuisLeroy
@ FikkieHo
Tot nu toe gebruik ik alleen Windows media player.
AC3Filter heb ik net geïnstalleerd. Alleen begrijp ik er echt niks van, heb ermee zitten rommelen, maar de oplossing voor het probleem kon ik niet vinden. Dus heb hem weer even geDEinstalleerd omdat ik niet juist verder van het probleem af wil komen. Ze hadden het ook heel veel over de s/pdif, maar daar blijf ik liever van af en laat het liever over het hdmi-apparaat lopen.
Zojuist heb ik powerDVD ultra gedownload, als die na het installeren bevalt wordt dat waarschijnlijk mijn standaard dvd-speler, naast windows media player.

ZOJUIST een nieuw inzicht voor mij !! Als configuratie van het HDMI-apparaat had ik hem op 5.1 geluid staan. Als ik dan "testen" deed, hoorde ik 1 voor 1 geluid uit alle speakers. Dvd's werden ook over alle speakers heen gespeeld, alleen stereo bleef maar uit 2 speakers komen.

NU heb ik de configuratie van het HDMI-apparaat op stereo teruggezet. Bij het klinken van de test hoor ik nu alleen de testtoon uit L en R. ECHTER heb ik nu opeens wel weer de mogelijkheden op mijn receiver terug. Waardoor ik het geluid van stereo-bestanden weer op multi-kanaal kan afspelen. :*)
Verbazingwekkend genoeg speelde de dvd die ik testte (met DTS) keurig dynamisch geluid over alle speakers af, omdat ik zag dat de receiver geen PCM, maar Dolby Digital ontving.

Dus.. mijn probleem is denk toch al opgelost. Al ben ik wel heel benieuwd wat nou eigenlijk de nadelen zijn van de configuratie op stereo hebben staan en wanneer ik dat zal merken en dan beter even kan switchen misschien?

• FikkieHo

FikkieHo

Wokmaster

meh, via hdmi moet je in principe dts krijgen.
Via powerdvd kan je instellen dat hij passthrough doet. Daarmee kan je dts oversturen en niet gedownmixed naar normale 5.1..

s/pdif is hdmi ;) Het is gewoon een ander woord voor digitale uitgang. Je kan daarmee gewoon spdif on aanzetten, dan verstuurd hij alle signalen via hdmi door. Als beginner kan dat idd verwarrend zijn.

Maar goed. Als het voor jouw zo werkt, dan prima. Maar gebruik voor dvdfilms geen wmp :) De instellingen daarmee zijn gewoon zo gelimiteerd..

Pagina: 1