Kabel buiten de meterkast krijgen voor UPC Fiber Power

Pagina: 1
Acties:

• Mnstrspeed
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-03 16:05
Aangezien mijn abonnement bij Telfort voor 20mbit internet zeer binnenkort verloopt en UPC de prijzen voor Fiber Power recentelijk flink naar beneden heeft geschroefd, ben ik momenteel aan het bekijken of UPC Fiber Power 60 een optie zou zijn voor mij.

De coax kabel komt hier in de meterkast binnen. Ik vermoed dat het DOCSIS modem meteen op deze plek moet worden aangesloten en in het modem zelf internet en televisie gesplitst wordt. Het probleem is echter dat ik vanuit de meterkast nergens kan komen qua bekabeling. Alles ligt onder de grond of door de muur en ik begin liever niet aan het openbreken hiervan.

Wat ik al heb overwogen:
- Splitter
Vanuit de meterkast gaat een coax kabel naar de woonkamer en een kabel naar mijn ouders' slaapkamer. Als het modem op een van die punten aangesloten zou kunnen worden, zou het probleem opgelost zijn. Echter, ik betwijfel of de splitter ook beide kanten op werkt (downstream en upstream). Mocht dit niet het geval zijn, dan is dit een dood spoor.

- Powerline
Aangezien er wel gewoon een stopcontact in de meterkast aanwezig is, zou er gewoon vanaf het modem (of eventueel de router, mocht ik die ook in de meterkast onder willen brengen) een ethernetkabel in een powerline adapter kunnen gaan. Na het lezen van wat reviews ben ik echter al tot de conclusie gekomen dat powerline nog net zo brak is als een paar jaar geleden, waardoor ik mogelijk niet volledig zal kunnen maken van het abonnement. Over het algemeen wordt de 60mbit nog wel gehaald binnen dezelfde groep, maar bij verschillende groepen dropt dit al naar 14mbit, wat toch echt te weinig zou zijn.

Mijn doel is dus een ethernet kabel buiten de meterkast te krijgen zonder in de muur te moeten gaan boren.. Aangezien ik over wil gaan op UPC Fiber Power 60, zijn snelheden boven de 60mbit eigenlijk wel een noodzaak (liefst zelfs 120mbit, aangezien ik me goed voor kan stellen dat ik later nog een keer op UPC Fiber Power 120 over wil gaan)

Alvast bedankt

excuses voor de vage titel.. kon zo snel niet op een titel komen die mijn probleem kort samen kon vatten :P

Ehhh wat?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Zelfs de beste PowerLine adapters halen geen 120Mbit/s. Ook niet degene die als 200Mbit of zelfs meer verkocht worden. Ik denk dat je met 802.11N (Wifi) nog meer kans maakt. Ik kan me alleen slecht voorstellen dat het niet mogelijk is om ergens een UTP-kabel naar toe te trekken. Immers je COAX-kabel loopt toch ook ergens?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-03 07:39
Waar zit die splitter dan? Je kan de modem toch op de plaats van de splitter neerzetten?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-03 09:41

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Theoretisch kan het modem ook achter splitter. (Beter nog, dat moet wel.) Het modem voorziet namelijk alleen het internet en de telefonie. Waar je echter voor moet zorgen is dat er een retourgeschikte splitter hangt, die heb je sowieso nodig.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Mnstrspeed
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-03 16:05
Mr.Qips schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 15:33:
Waar zit die splitter dan? Je kan de modem toch op de plaats van de splitter neerzetten?
Probleem is dat ik niet weet waar de splitter zit :P Alle bouwtekeningen afgespeurd, maar nergens is een splitter te bekennen.
kalizec schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 15:29:
Zelfs de beste PowerLine adapters halen geen 120Mbit/s. Ook niet degene die als 200Mbit of zelfs meer verkocht worden. Ik denk dat je met 802.11N (Wifi) nog meer kans maakt.
Dat zou inderdaad ook nog een optie zijn.. Ik neem aan dat er gewoon adapters bestaan die wireless n door kunnen voeren naar een ethernet kabel? IK heb hierboven namelijk een gigabit switch staan waar alle apparaten op aangesloten staan.
--MeAngry-- schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 15:36:
Waar je echter voor moet zorgen is dat er een retourgeschikte splitter hangt, die heb je sowieso nodig.
En hoe herken ik een retourgeschikte splitter?:P Ik las al dat tegenwoordig zowat alle splitters retourgesplitst zijn, maar hoe weet ik zeker of de splitter geschikt is?

Ehhh wat?

• kalizec
  • Laatst online: 20-12-2025
Mnstrspeed schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 16:18:
[...]

Dat zou inderdaad ook nog een optie zijn.. Ik neem aan dat er gewoon adapters bestaan die wireless n door kunnen voeren naar een ethernet kabel? IK heb hierboven namelijk een gigabit switch staan waar alle apparaten op aangesloten staan.
Ja, die apparaten zijn er. Wat je wil heet dan een Wireless Bridge.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-03 16:44
alternatieven zijn om een bestaande coaxkabel of telefoonkabel te gebruiken.

Devolo heeft bv leuke setjes waarmee je over coax of over een 2-draads telefoonlijn gewoon 200Mbit kan krijgen (vdsl-achtige technieken)

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

DJSmiley schreef op zondag 21 juni 2009 @ 15:12:
alternatieven zijn om een bestaande coaxkabel of telefoonkabel te gebruiken.

Devolo heeft bv leuke setjes waarmee je over coax of over een 2-draads telefoonlijn gewoon 200Mbit kan krijgen (vdsl-achtige technieken)
Is een PRO (corporate) oplossing en kost eventjes wat meer.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:15

g0tanks

Moderator CSA
Misschien dat dit wel interessant is voor jou, Belkin komt met een powerline die in theorie de 1Gb/s zou kunnen halen (als de kwaliteit van de kabels goed zijn): http://www.belkin.com/pre...2_09GigabitPowerline.html

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• dion_b
  • Laatst online: 02:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* dion_b zou gewoon een boorhamer icm CAT5e aanraden :z

Wat serieuzer: kabelnetwerken zijn zodanig ingeregeld dat als het goed is je modem met een enkele (meegeleverde) splitter direct achter het eerste aansluitpunt perfect signaal heeft. Elders je modem hangen is vragen om problemen, met name met het retoursignaal (van je modem naar je ISP).

Natuurlijk is er een zekere marge - precies hoeveel marge je hebt kan verschillen, zo heb ik om een of andere reden bijv rustig 15dB overschot, terwijl ik TV niet gebruik en dus gewoon m'n modems gelijk op het eerste aansluitpunt zou hangen, ware het niet dat m'n ED3.0 modem zo'n lage demping niet fijn vindt 8)7

Maar daar zou ik maar niet vanuit gaan - op m'n vorig adres had ik hooguit 4dB marge, en dan hoeft er maar een hik in het netwerk te zijn en je modem vliegt offline. Dat is ook de risico - tenzij het net slecht is op moment dat je de boel (ergens anders) aansluit komt het netjes online, maar het kan instabiel zijn, waarbij het bij jou er eerder uitvliegt dan bij evt buren die de boel wel bij het eerste aansluitpunt aangesloten hebben. En ivm aloude Hobbit-draak principe wil je dat niet hebben.

Pragmatische oplossing: kijk of je iemand kent met een UPC kabelmodem. Leen die even en sluit hem op een van de andere locaties aan. Komt het online? Mooi, sluit dan een PC aan en ga naar http://192.168.100.1 en kijk naar de signaalwaardes, met name de upstream transmit power. Is dat <52dB, dan kan het makkelijk. Check ook even de downstream receive power en SNR - die moeten resp >-10 en >33dB zijn. Zit je qua upstream transmit op 55.2dB dan zendt de modem maximaal en komt het niet sterk genoeg binnen op de centrale. In dat geval is het af te raden daar de modem te hangen. Ertussenin kan het wel, maar je hebt vrij weinig marge.

Wederom, het veiligst is om gewoon modem op de aangewezen plek te plaatsen en een gat van 5mm te maken om UTP doorheen te trekken. Of bovenlangs de meterkastdeur. Of onderlangs de plint, of... etc... etc... ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1