Toon posts:

Power-down of Sleep mode activatie per disk gezocht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er software waarmee ik vanuit een draaiend Windows XP x64 systeem bijvoorbeeld 6 van de 8 harddisks fysiek uit kan schakelen (of in sleep-mode kan plaatsen en vastzetten), zonder dat ik de voeding-aansluitingen er af hoef te pluggen?

Ik gebruik een systeem met daarin nu 6 HDDs (en 2 SSDs), en in veel werksituaties is het belachelijk om deze alle 6 te laten spinnen, ze maken lawaai, verhitten het systeem, allemaal voor niets.

Likewise, is er een manier om ze dan uit die sleep-mode power-down mode te ontwaken, en te laten remounten, zonder het hele systeem te hoeven herstarten of te hoeven rommelen met de Energy/Power saving options, dus geforceerde controle daarop?

Het gaat om uitschakelen voor langere duur, zeg minimaal 10 uur, waardoor het zin heeft t.o.v. de veroorzaakte spin-down spin-up schade..

Ik ken http://revosleep.realspooky.de/ maar dat werkt niet helemaal lekker in XP x64.

Verwijderd

Denk niet dat deze vraag anders is dan als het om XP x32 zou gaan...

Maar als je bij Power Management instelt dat ze stoppen na bijv. een half uur en dan van de schijven die je niet wil stoppen 1x per kwartier iets leest, dan zou het theoretisch toch goed moeten gaan?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat werkt niet, dan kom je in de knoop zodra er iets is dat per ongeluk de disk wakkermaakt. (Wat de schade juist vergroot voor de disks in questie.)
Bovendien kun je de powerdown staat niet controleren, er is geen manier om het per disk in te stellen of vast te zetten. Ik wil eigenlijk gewoon handmatig de disks uit en aan kunnen schakelen, net zoals ik dat doe met multipele beeldschermen. De electronica die het doet zit gewoon in de disks, ik vind alleen geen software die er op die manier mee werken kan.

Verwijderd

Ik begrijp wat je zegt hoor, alleen wat is de kans dat een pure data schijf vaak aangeroepen wordt door XP? Als dat nooit gebeurt dan zou het toch een redelijke oplossing zijn? Als je tijdens die 10 uur gewoon aan het werk bent is het i.d.d. geen goede oplossing want dan zul je ook wel eens de verkenner gebruiken en dan spinnen ze weer op, etc.

Kun je anders geen batch file maken voor mounten en unmounten? Dan blijven ze nog wel een tijdje draaien natuurlijk (voordat het Power Management ingrijpt), da's een nadeel...

Het is dus wel altijd zoi dat de schijven bij het aanzetten van de compu gewoon opspinnen, omdat je het over een software-oplossing hebt.

Kan je anders geen schakelaar maken die je op je voedings ("molex") kabel naar die 6 disks zet? Weet overigens niet wat XP doet als je ze dan aanzet. Met SATA2 schijven kan dat volgens mij gewoon (AHCI).

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-01 01:53

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 17:25:
Kan je anders geen schakelaar maken die je op je voedings ("molex") kabel naar die 6 disks zet? Weet overigens niet wat XP doet als je ze dan aanzet. Met SATA2 schijven kan dat volgens mij gewoon (AHCI).
Dan worden ze gewoon herkend en werken ze ;) .

Verwijderd

Topicstarter
Tja, dat hoopte ik dus niet te hoeven doen. In mijn geval zou ik dan 6 schakeldraden moeten aanleggen naar switches op de kast. Leuke mod, maar als het via software kan, is dat toch een stuk netter..

Overigens moet ik ze afzonderlijk kunnen schakelen, en gaat het om meerdere losse voedingskabels.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2009 23:56 ]

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Met:
Batchfile:
1
diskpart /s "c:\koppelscript.script"

kan je een diskpart-script uitvoeren. Je moet zelf even zorgen dat je met de help van diskpart de juiste commando's regelt, maar dan kan je dus automatisch partities unmounten. Als je dan in Power Management je harde schijven na 10 minuten uit laat schakelen ben je vrij snel van het probleem af :)

Je kunt hiermee dus ook weer partities mounten, ze gaan dan vanzelf weer aan.

Verwijderd

Topicstarter
Kuhlie schreef op zondag 21 juni 2009 @ 00:00:
Met:
Batchfile:
1
diskpart /s "c:\koppelscript.script"

kan je een diskpart-script uitvoeren. Je moet zelf even zorgen dat je met de help van diskpart de juiste commando's regelt, maar dan kan je dus automatisch partities unmounten. Als je dan in Power Management je harde schijven na 10 minuten uit laat schakelen ben je vrij snel van het probleem af :)

Je kunt hiermee dus ook weer partities mounten, ze gaan dan vanzelf weer aan.
Heb je het zelf wel eens zo gedaan? Ik kan echt niet werken met die Power Management optie, omdat dan de disks die ik WEL wil raadplegen de halve tijd down zijn als ik ze juist snel wil kunnen raadplegen. Leuke poging, maar helaas.

Verwijderd

Topicstarter
Onbegrijpelijk dat zoiets nog niet bestaat. Zou denken dat er miljoenen gebruikers zijn die dit zoeken en willen, maar kennelijk ben ik weer een excentriekeling of zo.

Begint er inderdaad op te lijken dat ik gewoon kabels met fysieke switches in de kast moet monteren. Nog even uitvissen of alleen de 12 of 5 Volt ader onderbreken volstaat. Waarschijnlijk niet. Dan moeten het dus 4 aders per switch zijn (die ook nog eens ontstoord schakelen). Een flink bouwwerk, maar goed, het kan..

Verwijderd

Topicstarter
Hier is iemand die hetzelfde inmiddels gedaan heeft;
http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-246770_14_0.html
Ik ga het doen, maar dan 6 keer in 1 kast. Aardige mod, lijkt me.

Voor de duidelijkheid; Ik onderbreek de rode en gele aders van de MOLEX/SATA power aansluitingen. De schakelaars schakelen 2 aders onafhankelijk tegelijk uit/aan, en daar koop ik 6 mooie tuimelschakelaars voor.

Verwijderd

Ik weet niet hoe groot de (uit te schakelen) schijven gemiddeld zijn, maar ik zou in jouw geval toch eerder geneigd zijn om een 2 Tb schijf te kopen om een stuk of 4 van de bestaande schijven te vervangen. Of zijn ze allemaal al >= 1 TB?

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet hoeveel jij krijgt voor tweedehands harddisks, maar ik ben niet echt voornemens om snellere 320, 500 GB en 1 TB disks voor gevaarlijk grote dure monsters te laten verdwijnen, met als bijkomend probleem dat er ook een 2e en dus weer een 3e en 4e van 2TB nodig is om de zaak te kunnen backuppen indien nodig.
Paar mods aanbrengen op de voedingskabels is een stuk minder duur.

Verwijderd

Tsja, ik zou er eerlijk gezegd geen zin in hebben om continu te denken over welke schijf ik nu eens uit ga zetten. Ik dacht oorspronkelijk dat het ging om 6 schijven wel of niet aan, maar het is allemaal veel ingewikkelder blijkbaar.

En als je 2 TB op meerdere schijven zet heb je nog steeds een backup nodig he ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof niet dat je me goed begrepen hebt. Het plaatsen van data op 1 HD is een centraal point of failure in je setup. Is er een probleem met die 2 TB disk, dan mis je de toegang tot mogelijk 2 TB data. Dus je zult er altijd 1 extra bij moeten hebben om dat point of failure te verkleinen. Ik heb nog helemaal geen behoefte aan 2 TB opslagruimte per unit. Ik heb behoefte aan werkende harddisks. De werking van een harddisk hangt af van het aantal uren dat 'ie heeft moeten AAN staan (en dus ook het aantal uren zonder iets te doen).
Oplossing: Power down wanneer buiten gebruik.

De 2TB disk die ik dan zou 'moeten' kopen kost nu rond de €210. De schakelaartjes en de benodigde kabel kosten samen rond de €40. Tel uit je winst.
Pagina: 1