• ShoarmaJunkie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-10-2023
Ik heb een nieuwe ML350G6 voor mn kantoortje gekocht, maar de casefans aan de achterkant maken een hels lawaai :s
Ik heb al geexperimenteerd met de bios setting voor een low power profile, maar als ik dat doe dan initialiseert ie mn P400 adapter niet en kan ik niet booten vanaf mn extra harddisks.
Zit dus niets anders op dan andere, low noise, fans te plaatsen.
De originele fans zijn 92x92x25, maar ik weet de capaciteit niet.
Vraag is dus; welke fan moet ik nemen om toch een goeie koeling te hebben zonder lawaai.

Iemand suggesties?
De fans die er nu in zitten zijn van AVC, model DASA0925B2S, maar google kent ze niet.

Tnx
Patrick

Verwijderd

Kijk naar de merken Noctua, Scythe, ...
Wel een beetje duurder dan een standaard fan, maar heel stil. :)

• ShoarmaJunkie
Ja, die had ik idd bekeken, maar heb echt geen idee welke capaciteit ik moet kiezen. Kan natuurlijk om turbo-fans gaan, maar die maken dan weer onnodig veel geluid. Heb ook geen idee hoeveel db de huidige fans maken, dus weet ook niet hoeveel verschil dat zal zijn met de vervanger.

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-01 14:23
Hoe meer cfm of m³/uur ofzo hoe beter. Kijk ook naar het dB want dat kan ook een probleem worden.

[ Voor 8% gewijzigd door PRaGA88 op 20-06-2009 18:40 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Neem fans van Noctua, Scythe of Zalman. Overige specs boeien niet.

Zorg dat je ook van de rubberen bevestigingen hebt (vervangers voor schroeven). Dan kun je ze trillingsvrij ophangen.

Vervolgens kun je ze, als je ze nog teveel herrie vind maken, op een lager voltage zetten of het knopje omzetten.

Heb je naast die twee 92x92x25 fans ook nog andere? Bijvoorbeeld 12cm? Zo ja, dan maakt het eigenlijk al niet meer uit en heb je bijna altijd voldoende airflow, mits je maar zorgt dat er geen obstructies zijn.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• ShoarmaJunkie
Ok, bedankt voor alle tips.
Nog 1 vraagje; vanaf hoeveel db wordt het eigenlijk irritant? Zie bijv een Papst die 100m3/h doet, maar dan 39dba geeft....hoe lawaaierig is dit eigenlijk?

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-01 22:13
dBa is de luchtdruk. Hoe meer luchtdruk hoe beter. Je moet een andere eenheid hebben daarvoor. Maar waarom eigenlijk een server in een kantoorruimte? Dat ding hoort eigenlijk in een serverruimte.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Durf het niet met zekerheid te zeggen maar hoe zit het met de aansluiting met mijn ML 370 G3 en de ML 350 G5 zijn de aansluitingen niet zoals ze op een normale fan zijn.

Ik neem aan de je hem alleen remote benaderd de server zet hem dan ergens via een netwerk waardoor je geen last hebt van het geluid. De hoeveelheid wind die deze fans verplaatsen is niet voor niks.

• chocolade-reep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
padonker schreef op zondag 21 juni 2009 @ 00:28:
Ok, bedankt voor alle tips.
Nog 1 vraagje; vanaf hoeveel db wordt het eigenlijk irritant? Zie bijv een Papst die 100m3/h doet, maar dan 39dba geeft....hoe lawaaierig is dit eigenlijk?
Onder de 20 hoor je niet, er zijn wel veel fan's van rond de 20db.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 23:53
BlackWhizz schreef op zondag 21 juni 2009 @ 00:32:
dBa is de luchtdruk. Hoe meer luchtdruk hoe beter. Je moet een andere eenheid hebben daarvoor. Maar waarom eigenlijk een server in een kantoorruimte? Dat ding hoort eigenlijk in een serverruimte.
:? dBa is geluidssterkte. Minder is beter.

• ShoarmaJunkie
De fans die er nu in zitten hebben idd een 5 pins connector, maar de fan heeft zitten maar 4 draadjes aan. Op de connector zitten 2 zwarte draadjes en die zitten lijkt het allebei aan de zwarte draad van de fan vast. Zal wel tacho en pwm signaal zijn oid.
http://www.pcsilent.de/en...iet-92mm-PWM-fan-641.html lijkt me een goeie...iemand die ervaringen met dit model heeft?

[ Voor 18% gewijzigd door ShoarmaJunkie op 21-06-2009 12:40 ]

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Schoenmaker, blijf bij je leest. :X

De Arctic PWM serie is echt geweldig goed voor het geld. Verplaatst aangenaam veel lucht en is niet al te rumoerig. Zeker niet als je ze temperatuur laat sturen.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:28
De ML350 hoort niet veel lawaai te maken. Op m'n werk hebben we een ML350 G5 (geen G6) die ook veel herrie maakte. De voeding bleek echter defect te zijn en dit was een bekend probleem bij dat type hot-swapable voedingen.
Pagina: 1