Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
De ventilator van mijn videokaart maakt regelmatig een kabaal dat iedere rechtgeaarde twiekert door merg en been gaat. Vooral bij het opstarten hoor je een gekraak alsof een op hol geslagen grasmaaier door de computerkast raast.
Ik sta er dan handenwringend bij. Maar misschien dat ik de ventilator ook kan smeren? Dat was een tip van mijn vader, en ik zie dat meer mensen dat doen hier op het forum.
Maar met wat voor vloeistof mag je smeren? Olie?

O ja: hij is echt stofvrij.

[ Voor 3% gewijzigd door bulle bas op 20-06-2009 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-08 22:36
Olie kan volgens mij wel. Zit in het midden van de fan een een sticker, die haal je eraf, en dan zie je een klein gaatje. Daar kan de olie in.

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syneast
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
rook je bij de computer?

Nicotineaanslag kan je vergeten nl.

Anders heb ik ooit wat WD40 op bearing gespoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Idd onder de sticker en bij voorkeur met iets als naaimachine olie (dat is niet beschadigend voor kunststof).

Verder natuurlijk goed de sticker terug plakken anders lekt er olie.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Aah moet je dat daar doen!!! Mijn sticker was half los, en op die manier is de olie er natuurlijk ook uit gegaan. Ik doe er wel een stukje etiket of tape op nadat ik de ventilator heb gesmeerd.

Nee ik rook niet. Wel zie je dat de schoepen een beetje wit-grijze vleug hebben aan een kant, maar dat zal wel stof zijn in de fijne poriën denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door bulle bas op 20-06-2009 14:42 . Reden: Ongelukkige formulerning :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

De lagers in fans zijn over het algemeen zelfsmerend, en de reden dat ze gaan ratelen is speling. Dat hef je met olie niet op, je voorkomt alleen tijdelijk dat het ging weer gaat ratelen. Na een tijdje ratelt het ding vrolijk weer, en mag je opnieuw smeren, enzovoorts. Fans smeren is dus meestal gewoon het begin van het einde.

Beter, maar ook aanzienlijk duurder, is het vervangen van de fan (wat meestal niet gemakkelijk is bij videokaartkoelers) of het geheel vervangen van de complete koeler door een aftermarket geval. Die zijn vaak nog aanzienlijk stiller ook.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Ja maar ik kan even kijken hoe lang dit effect heeft. Als dat een half jaar tot een jaar goed gaat, heeft het wel zin gehad vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:06

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Ik heb het in het verleden wel gedaan, fan's smeren omdat ze lawaai maakten, veel effect had het niet.
Je kunt beter gewoon een nieuwe fan/koeler kopen :) is in de meeste gevallen nog stiller en koeler ook, ik weet niet wat voor een videokaart je hebt maar de accellero S1 rev 2 met een 120mm fan doet het hier prima, lekker stil, koel en als de fan herrie gaat maken zet ik er een ander op.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olie is te dik, ik zou voor teflon gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-09 17:59
nee je moet die olie pakken wat je bij naaimachines gebruiken witte doorzichtige olie die heel vloeibaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:25
Ik weet niet wat voor videokaart je hebt, maar dingen gaan smeren enz is imho uitstel van de problemen zoals al genoemd.

Gewoon de fan vervangen lijkt me een stuk makkelijker. (En smeermeuk is bijna net zo duur als een hele fan)

Als je geen haast hebt, zou ik gewoon een vervangende fan bij DX oid bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het is inderdaad het begin van het einde.
Dit valt overigens wel onder garantie, als je het stickertje nog niet hebt beschadigd dan.
Als de garantie verlopen is, kan je zelf aan de slag.

Olie is een korte termijn oplossing. Er zijn ook smeermiddelen met grafiet erin, dat vult wat beter de weggesleten plekjes op en dat houdt langer je fan draaiend.
Pagina: 1