Videokaart te groot, bezet PCI slot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patavorene
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-06 20:48
Ik heb zitten denken om dit bij het videokaarten topic te plaatesn, maar aangezien het hier eigenlijk om een nieuwe Geluidskaart gaat heb ik het hier maar gepost.

Afbeeldingslocatie: http://www.giga-byte.com/FileList/Image/motherboard_productimage_ga-ex58-ud4p_big.jpg

Ik heb 2 PCI sloten op mijn mobo zoals je hier boven ziet. Maar zonder er bij na te denken kwam ik net achter de conclusie dat de videokaart (GTX 275) een PCI-Express slot bezet, en door zijn grootte ook over het PCI slot heen gaat. ( http://files.computertotaal.nl/2009/5/GTX275-01-1000.jpg ) Nu heb ik dus maar 1 slot over, of is er toch een mogelijkheid om op dit moederbord beide sloten te kunnen gebruiken door bijvoorbeeld een andere koeler te kopen? Of is het niet alleen de koeler die de videokaart zo breedt/groot maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Lijkt me redelijk onmogelijk om dan nog 2 PCI sloten te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
De enige GPU-koelers die in staat zijn om een videokaart met een verbruik van 150+ watt te koelen en toch single-slot te blijven zijn koelblokken voor waterkoelers. Het is met luchtkoeling gewoon niet mogelijk.

Sowieso wil je al bij een luchtkoeler voor een grafische kaart het derde slot ernaast eigenlijk ook al niet gebruiken als je het kunt voorkomen (dat beperkt namelijk de luchttoevoer). Ik vind dan ook de layout van dit moederbord niet echt denderend. Het was al flink beter geweest als ze het tweede PCIe 16x slot verwisseld hadden met het derde PCIe 16x slot.

Verder zou ik gewoon een PCIe 1x geluidskaart zoeken ipv nu nog een PCI-kaartje te kopen. Zo'n ding gaat immers vaak meerdere setjes PMG mee.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patavorene
Nu heb ik gehoord dat de geluidskaart op het moederbord dat ik heb redelijk goed is.
Ik ben gewend aan een Creative X-Fi Extreme Gamer PCI, maar iemand met dezelfde kaart en mobo vertelde mij dat de onbord soundcard weinig onderdoet voor deze Creative kaart. Nu weet ik niet of ik dit 100% moet geloven, dus misschien iemand die daar ervaring mee heeft/of denkt te weten of dat dat wel mogelijk is of niet.

Het gaat om de Gigabyte EX58-uD4p

[ Voor 4% gewijzigd door Patavorene op 20-06-2009 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die geluidskaart stop je dan toch gewoon in dat vrije PCI slot :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Patavorene schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 14:08:
Nu heb ik gehoord dat de geluidskaart op het moederbord dat ik heb redelijk goed is.
Ik ben gewend aan een Creative X-Fi Extreme Gamer PCI, maar iemand met dezelfde kaart en mobo vertelde mij dat de onbord soundcard weinig onderdoet voor deze Creative kaart.
In je topicstart maak ik op dat het om een nog aan te schaffen geluidskaart gaat. Uit deze post maak ik op dat je hem al gekocht hebt.

Gekocht --> Gewoon in het tweede PCI-slot stoppen. Kans dat je nog andere PCI-kaarten aan gaat schaffen is nihil.

Nog niet gekocht --> Koop een PCIe variant van de geluidskaart die je wilt hebben en stop hem in het PCIe slot dat het dichts bij CPU zit.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien gebruikt ie al een andere PCI kaart, alleen wordt dat niet duidelijk uit het bovenstaande. Daarom snap ik het probleem niet helemaal.

Het kan natuurlijk ook zijn dat TS het gewoon wil weten (zonder reden; ik kan me alleen niet voorstellen dat je geinteresseerd bent in een 2e PCI slot als je er toch nooit wat in gaat stoppen), maar dan is het antwoord hierboven dus gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 14:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aangezien dit meer dan iets anders over mobo-layout gaat verplaats ik het naar Processors, Moderborden en Geheugen.

Move OH -> PMG

Verder de (licht mierenneukerige) opmerking dat een kaart een los geval is en je dus nooit een kaart op je moederbord kunt hebben. Noem het gewoon onboard of integrated sound.

Hoeverre integrated sound een probleem is wordt vooral bepaald door hoe je je speakers aansluit. Als je dat digitaal doet maakt het geen zak uit. Doe je het analoog, dan is een goede, ruisvrije kaart een must.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283814

misschien zou het ook kunnen met een pci-riser. Het probleem is dan dat je geluidskaart scheef in je behuizing hangt maar wie weet kan het wel. (ik weet niet hoe je kast eruit ziet ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Een geluidskaart op een riser is niet handig, gezien het aantal aansluitingen op de achterkant die bruikbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-05 16:11
Je kan de GFX kaart toch gewoon in het onderste PCIe slot zetten? Ik weet niet of dat uit komt met de kabels, maar dat valt te testen.
Mijn HD4870 zit trouwens ook in het 2e slot. Dot kwam beter uit i.v.m. de waterkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Onderste slot is bij dit bord, afaik, slechts een 8x slot ipv een 16x slot (electrisch). Kortom, dat kost je performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik heb nooit problemen gehad met de onboard, dus voor je iets gaat kopen, gebruik gewoon de onboard en kijk of het je bevalt.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jij misschien niet, maar dat kan net zo goed komen doordat jij je niet stoort aan ruis - en dat de TS zich er misschien wel aan stoort. De afscherming van de de analoge delen van onboard audio is vrijwel altijd slechter dan bij losse kaarten. Bij EUR 5 speakertjes merk je dat niet, maar als je je PC aan een HiFi stereoset hangt kan het zeer merkbaar zijn.

Dat gezegd, het verschilt wel sterk van bord tot bord. Ik heb hier een Gigabyte GA-7N400L wat zoveel ruist dat het onbruikbaar is, een Via Epia dat an sich niet ruist, maar alle USB verkeer (muisbewegingen...) hoor je in je audio, en een Gigabyte GA-P35-DS3R wat zo goed als perfect geluid geeft via de onboard codec. Ik heb een paar maanden terug een GA-EX58-UD4P in handen gehad, maar kan niet veel roepen over de audio aangezien de speakers die de kennis van me gekozen had RMA-gevalletjes bleken te zijn.

Maar goed, TS kan dat gewoon zelf uitzoeken en dan bepalen of een losse kaart noodzakelijk is. Daar komt bij dat hij nog steeds niet uitgelegd heeft waarom hij twee PCI kaarten nodig heeft...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
dion_b schreef op zondag 21 juni 2009 @ 11:39:
en een Gigabyte GA-P35-DS3R wat zo goed als perfect geluid geeft via de onboard codec.
Het moederbord van de TS heeft dezelfde ALC889 onboard codec als dat bord. En die heeft idd een S/N ratio van 106 dB en is daarmee een stuk beter dan de ALC662 die je nog op goedkope bordjes tegenkomt. Ik denk dus dat het wel goed zit met dat geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patavorene
Sorry voor het late reageren en het missen van belangrijke informatie. Ik zal het hieronder nogmaals even uitleggen.

Op dit moment is het zo dat ik dit moederbord heb met een Nvidia 275GTX, die bezit dus een PCI-e slot, maar door zijn grote overdekt hij ook één van de twee PCI sloten. Nu is het zo dat ik een TV-kaart aangesloten heb op het PCI slot dat vrij is. Maar de geluidskaart die ik uit mijn oude PC heb gehaald een paar dagen geleden past nu dus niet in het tweede PCI slot. Het moederbord is vrij nieuw, dus het onboard sound zal niet heel verkeerd zijn. Alleen heb dit nog niet echt uitgetest.

Het systeem is speciaal voor het spelen van nieuwe spellen gemaakt, dus dan is goed geluid wel een must. Maar let op: Wel via de headset, dus maakt niet uit hoeveel kanaals geluidskaart ik gebruik. Nu ben ik dus op zoek naar ervaringen van mensen die in spellen weinig verschil merken tussen de onboard geluidskaart en de Creative X-fi Xtreme gamer (2 jaar oud). Want ik heb namelijk via een bekende gehoord dat hij het gevoel heeft dat er weinig verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Ok, helder, je zit dus in een situatie waarin er inderdaad al hardware is voor beide PCI-sloten.

De vraag of er een kwalitatief tussen onboard en losse kaart kan iedereen bevestigen.
Of dat verschil wel of geen dealbreaker is kun alleen JIJ beantwoorden.

Wat alternatieven betreft.

Je videokaart in het derde slot kost 1 tot 3% performance afhankelijk van de precieze situatie, maar wellicht past het sowieso niet qua kast en slot-openingen. Maar eventueel kun je je grafische kaart in het derde slot zetten.

Je videokaart van een andere koeler voorzien, maar dan zul je een waterkoelingsetup aan moeten schaffen. Kortom, niet goedkoop. Maar alleen waterkoeling kan een 150+ watt videokaart in een enkel slot koelen.

Je kunt een PCIe geluidskaart of TV-kaart kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ik zou eens kijken of de onboard geluidskaart je bevalt. Ik heb zelf altijd positieve ervaringen gehad met onboard sound, alleen de oudere bordjes konden wel eens ruisen/kraken (maar dat gaat over P3 tijdperk).

Ondertussen zijn er al de nodige veranderingen aangebracht aan de onboard chipjes dus ik denk dat je het verschil nauwelijks gaat merken.

Je kan inderdaad ook je kaart in het onderste (3de) slot steken, en dan heb je 2 sloten vrij, maar dit zou ik eigenlijk niet aanraden, tenzij je een ATX kast hebt met voldoende lege ruimte onder het 3de slot.
Anders gaat je grafische kaart alleen maar stof van de onderkant van de kast liggen te zuigen, en dat komt de GPU niet ten goede...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 19:15
Ik moet zeggen dat ik toch bij mijn moederborden altijd best wel wat verschil hoorde tussen onboard en een losse kaart, de 1e keer was bij een Asus M2N-32 SLI Deluxe, eerst met onboard en later met een Razer Barracude Ac-1, de 2e keer was bij een Asus M3N-HT Deluxe Mempipe, eerst met onboard en daarna met een Asus Xonar D1(geloof ik) en ik gebruik hierbij: Headset: Sennheiser HD595 en boxen: Logitech Z-2300.
Mij viel het op dat het geluid uit de geluidskaart altijd veel helderder was en gewoon veel mooier geluid, maar misschien komt dat ook wel omdat de onboard van Asus slechter zijn dan die van Gigabyte?

Edit: Bij het eerste setje trouwens dit headset: Razer Barracude Hp-1

[ Voor 5% gewijzigd door EdwardvGelder op 21-06-2009 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Petervanakelyen schreef op zondag 21 juni 2009 @ 19:57:
Ik zou eens kijken of de onboard geluidskaart je bevalt. Ik heb zelf altijd positieve ervaringen gehad met onboard sound, alleen de oudere bordjes konden wel eens ruisen/kraken (maar dat gaat over P3 tijdperk).

Ondertussen zijn er al de nodige veranderingen aangebracht aan de onboard chipjes dus ik denk dat je het verschil nauwelijks gaat merken.
Dit heb je net al een keer gepost. 8)7

Je merkt, (zoals Dion_B) ook al zei, bij hele series moederborden echt een enorm verschil.
Verder is het sowieso meetbaar als je er een THD meter aanhangt, dus wmb is jouw post echt complete onzin (behalve dat P3 brodjes konden kraken).
Modbreak:Lief zijn aub... je gelijk haal je in de ogen van anderen niet door krachttermen maar door onderbouwing

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 21-06-2009 21:55 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Boudewijn schreef op zondag 21 juni 2009 @ 21:08:
[...]

Dit heb je net al een keer gepost. 8)7

Je merkt, (zoals Dion_B) ook al zei, bij hele series moederborden echt een enorm verschil.
Verder is het sowieso meetbaar als je er een THD meter aanhangt, dus wmb is jouw post echt complete onzin (behalve dat P3 brodjes konden kraken).
Mijn post is helemaal geen onzin !
Ik zeg dat de TS best eens kan proberen met de onboard, en als dat hem bevalt, net zoals bij mij, is dat toch goed en hoeft hij toch helemaal niet te gaan klungelen met versteken van VGA-kaarten etc. ?

En wat kan het iemand schelen dat er een meetbaar verschil is, het gaat er toch om dat je het verschil ook zelf hoort ?

offtopic:
Dus wat mij betreft is jouw post pas compleet nutteloos...

Modbreak:Jij meldde in je eerdere post iets zonder het duidleijk te onderbouwen en waar inhoudelijk ook eea op aan te merken valt. Onvriendelijk gezegd zou je dat "onzin" kunnen noemen. Dat is geen vrijbrief voor een ander om het ook zo te omschrijven, maar Boudewijn heeft een punt - en dan ben jij minstens even fout bezig met deze opmerking.

Vind je dat een ander over de schreef gaat? Maak een topicreport aan, ga niet zelf nog kanslozer ertegenin :o

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 21-06-2009 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

noguru schreef op zondag 21 juni 2009 @ 12:31:
[...]

Het moederbord van de TS heeft dezelfde ALC889 onboard codec als dat bord. En die heeft idd een S/N ratio van 106 dB en is daarmee een stuk beter dan de ALC662 die je nog op goedkope bordjes tegenkomt. Ik denk dus dat het wel goed zit met dat geluid.
Een betere codec is het begin, maar lang niet alles - de grootste problemen komen niet door de gebruikte codecs, maar door afscherming van de analoge signaalpaden. Dat is ook waarom stokoude op ESS1371 of C-Media 8330 (chips die op papier niet veel soeps zijn) gebaseerde kaarten aanzienlijk beter kunnen zijn dan sommige recente onboard gevallen met de beste codecs. Het punt met analoge performance is juist dat je dat niet uit de specs kunt halen. Je moet het gewoon beluisteren (het is ook nog eens subjectief).
Petervanakelyen schreef op zondag 21 juni 2009 @ 19:57:
[...]

Het gaat dus niet om de "chipjes" maar om hoe ze aangesloten zijn. Liever een chip met iets lagere SNR-spec dat goed aangesloten is dan een perfecte chip dat vrolijk onafgeschermd langs tig andere signaallijnen aangesloten is :o
Patavorene schreef op zondag 21 juni 2009 @ 19:08:
[...]

Het systeem is speciaal voor het spelen van nieuwe spellen gemaakt, dus dan is goed geluid wel een must. Maar let op: Wel via de headset, dus maakt niet uit hoeveel kanaals geluidskaart ik gebruik. Nu ben ik dus op zoek naar ervaringen van mensen die in spellen weinig verschil merken tussen de onboard geluidskaart en de Creative X-fi Xtreme gamer (2 jaar oud). Want ik heb namelijk via een bekende gehoord dat hij het gevoel heeft dat er weinig verschil in zit.
Wat wil je in vredesnaam met ervaringen van anderen :?

90% van ervaringen zal meer zeggen over de persoon die ze meldt dan over een willekeurige objectieve eigenschap van je moederbord. Je hebt alles van mensen die een 50Hz brom niet eens (kunnen) horen tot en met audiofielen die beweren dat het al dan niet in de diepvries leggen van je headset voor gebruik hoorbaar is 8)7

Jij hebt dit bord blijkbaar al liggen. Douw die headset er gewoon in en luister of het voor jou goed genoeg is - meer dan dat hoef je echt niet te weten :z

Wil je het nog zekerder weten? Steek dan tijdelijk ipv TV-kaart de geluidskaart in de tweede PCI slot en luister of je verschil kunt horen...

Overigens is er voor het gamen een ander relevant punt, namelijk CPU belasting. AC'97/Azalia codecs belasten de CPU meer dan 'volwaardige' losse audiocontrollers. In extreme gevallen kan dat nogal uitmaken, maar aangezien je hier per definitie een quadcore CPU hebt en zeer weinig spellen daar fatsoenlijk gebruik van maken heb je CPU cycles zat over voor audio, dus ik betwijfel sterk of dat hier meetbaar laat staan merkbaar zou zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1993
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2023
Je kan het ook even testen voor je zelf door die tv kaart er tijdelijk even uit te gooien. En mocht de geluidskaart beterbevallen een pci-e tv of geluids kaart kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Het kost geld, maar misschien wel relevant: PCI hardware heeft niet het eeuwige leven. Hoewel PCI-E nog niet echt doorgebroken is op het gebied van geluidskaarten (hoewel je ze wel erg veel ziet), zijn TV kaarten daarentegen de laatste tijd heel erg aan het verhuizen naar de IEEE1394 en USB bus. Misschien is het de moeite waard om, mocht je geen genoeg hebben aan de onboard geluidskaart, eens te kijken naar een andere TV/geluidskaart. Want hoe je het ook wend of keert, hardware vernieuwt. En de PCI sloten gaan toch zo langzamerhand het lot van de RS232 en LPT poorten achterna.

De AD1988B in mijn ICH9R op mijn Asus P5E plankje in een goed geaarde Antec P180 kast bevalt me uitstekend, dat is mijn gamebak. De HTPC en laptop is een verhaal apart (HTPC = digitaal, en het geluid van de laptop staat zelden aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een luchtkoeler die singleslot is is dan misschien niet goed voor een high-end kaart maar misschien is iets als een Thermalright HR-03 GTX een oplossing, de GT kan je volgens de installatie onder de kaart installeren. Dus aan de andere kant als waar de standaard koeler zit. De GT is wel niet geschikt voor de 275 en daar verwijzen ze dan ook voor naar de GTX en ik ben niet 100% zeker of die ook op de achterkant te installeren is. (staat niet in de installatie manual van de GTX maar wel in die van de GT)

Afbeeldingslocatie: http://www.thermalright.com/new_a_page/product_images/vga_cooler/hr03_gt/installation/i-18.jpg
vs
Afbeeldingslocatie: http://www.thermalright.com/new_a_page/product_images/vga_cooler/hr03_gt/installation/i-28.jpg
(vb van de HR-03 GT, welke je dus op 2 manieren kan installeren)

Of het gaat passen ivm jou 275 en je moederbord weet ik niet, best is dat je er ook nog een fan op zet die dan ook weer wat plaats inneemt. En je zit natuurlijk met je pci-ex x1(?), cpu, eventuele cpu koeler en je ram aan die kant van je kaart. Maar misschien de moeite waard om eens op te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Das een goed idee van Kluyze. Maar je zit dan nog wel met een dubbel slotplaat op je videokaart. Het is wellicht mogelijk om die om te wisselen voor een enkele, maar dat hangt wel af van de kaart en je eigen handigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-05 16:11
kalizec schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 19:59:
Onderste slot is bij dit bord, afaik, slechts een 8x slot ipv een 16x slot (electrisch). Kortom, dat kost je performance.
Ik denk niet dat je het verschil gaat merken. Het zal in ieder geval niet zo heel veel uit maken. PCIe (2.0) x8 is net zo snel als PCIe (1) x16. Ik kan me herinneren dat ik hier een review over gelezen heb, daar werd dit item specifiek getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Ook ik heb daar meerdere revies over gelezen. Ik schreef al dat het ergens tussen de 1% en 3% kan schelen. Dat kun je inderdaad niet veel uit vinden maken (mee eens), maar ik vind dat de TS dat prima zelf kan bepalen (of dat hem veel uitmaakt).

Pagina: 1