noguru schreef op zondag 21 juni 2009 @ 12:31:
[...]
Het moederbord van de TS heeft dezelfde ALC889 onboard codec als dat bord. En die heeft idd een S/N ratio van 106 dB en is daarmee een stuk beter dan de ALC662 die je nog op goedkope bordjes tegenkomt. Ik denk dus dat het wel goed zit met dat geluid.
Een betere codec is het begin, maar lang niet alles - de grootste problemen komen niet door de gebruikte codecs, maar door afscherming van de analoge signaalpaden. Dat is ook waarom stokoude op ESS1371 of C-Media 8330 (chips die op papier niet veel soeps zijn) gebaseerde kaarten aanzienlijk beter kunnen zijn dan sommige recente onboard gevallen met de beste codecs. Het punt met analoge performance is juist dat je dat niet uit de specs kunt halen. Je moet het gewoon beluisteren (het is ook nog eens subjectief).
Het gaat dus niet om de "chipjes" maar om hoe ze aangesloten zijn. Liever een chip met iets lagere SNR-spec dat goed aangesloten is dan een perfecte chip dat vrolijk onafgeschermd langs tig andere signaallijnen aangesloten is

Patavorene schreef op zondag 21 juni 2009 @ 19:08:
[...]
Het systeem is speciaal voor het spelen van nieuwe spellen gemaakt, dus dan is goed geluid wel een must. Maar let op: Wel via de headset, dus maakt niet uit hoeveel kanaals geluidskaart ik gebruik. Nu ben ik dus op zoek naar ervaringen van mensen die in spellen weinig verschil merken tussen de onboard geluidskaart en de Creative X-fi Xtreme gamer (2 jaar oud). Want ik heb namelijk via een bekende gehoord dat hij het gevoel heeft dat er weinig verschil in zit.
Wat wil je in vredesnaam met ervaringen van anderen
90% van ervaringen zal meer zeggen over de persoon die ze meldt dan over een willekeurige objectieve eigenschap van je moederbord. Je hebt alles van mensen die een 50Hz brom niet eens (kunnen) horen tot en met audiofielen die beweren dat het al dan niet in de diepvries leggen van je headset voor gebruik hoorbaar is
Jij hebt dit bord blijkbaar al liggen. Douw die headset er gewoon in en luister of het voor jou goed genoeg is - meer dan dat hoef je echt niet te weten
Wil je het nog zekerder weten? Steek dan tijdelijk ipv TV-kaart de geluidskaart in de tweede PCI slot en luister of je verschil kunt horen...
Overigens is er voor het gamen een ander relevant punt, namelijk CPU belasting. AC'97/Azalia codecs belasten de CPU meer dan 'volwaardige' losse audiocontrollers. In extreme gevallen kan dat nogal uitmaken, maar aangezien je hier per definitie een quadcore CPU hebt en zeer weinig spellen daar fatsoenlijk gebruik van maken heb je CPU cycles zat over voor audio, dus ik betwijfel sterk of dat hier meetbaar laat staan merkbaar zou zijn.