PC Freeze bij GPU-Z & Sisoftware Sandra VGA test

Pagina: 1
Acties:

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-04 18:27
Zit al enkele jaren met hetzelfde probleem. Wanneer ik GPU-Z opstart bevriest de hele PC (geen BSOD of foutmelding of wat dan ook) en is een reset de enige oplossing. Dit gebeurt ook bij Sisoftware Sandra zodra deze aan de video system tests gaat beginnen.

Dit is duidelijk te zien aan het rapport dat gegenereerd wordt vlak voordat hij bevriest:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
<<< Computer Overview >>>
--------------------------------------------------------------------------------

< System >
    Model:                         To Be Filled By O.E.M. To Be Filled By O.E.M.
    Workgroup:                     WORKGROUP
    Host Name:                     Admin-PC
    User:                          Admin

< Processor >
    Model:                         Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.60GHz
    Speed:                         2.6GHz
    Cores per Processor:           1 Unit(s)
    Threads per Core:              2 Unit(s)
    Integrated Data Cache:         2x 8kB, Synchronous, Write-Thru, 4-way, 64 
                                   byte line size, 2 lines per sector
    L2 On-board Cache:             2x 512kB, ECC, Synchronous, ATC, 8-way, 64 
                                   byte line size, 2 lines per sector

< System >
    Mainboard:                     ASUSTeK Computer Inc. P4P800
    BIOS:                          American Megatrends Inc. 1019.005 (10/14/
                                   2004)
    Bus(es):                       ISA X-Bus AGP PCI IMB USB FireWire/1394 i2c/
                                   SMBus
    Multi-Processor (MP) Support:  No
    Multi-Processor Advanced PIC (:Yes
    Total Memory:                  2GB DIMM DDR

< Chipset >
    Model:                         ASUS 82865G/PE/P, 82848P DRAM Controller / 
                                   Host-Hub Interface
    Front Side Bus Speed:          4x 200MHz (800MHz)
    Total Memory:                  2GB DIMM DDR
    Memory Bus Speed:              2x 200MHz (400MHz)

< Memory Module(s) >
    Memory Module:                 512MB DDR PC3200U DDR-200 (2.5-3-3-8 2-0-0-0)
    Memory Module:                 512MB DDR PC3200U DDR-200 (2.5-3-3-8 2-0-0-0)
    Memory Module:                 TakeMS BD1024TEC600A 1GB DDR PC3200U DDR-200 
                                   (3-3-3-8 2-0-0-0)

< Video System >

Ik heb dit probleem al jaren, maar aangezien alle normale applicaties inclusief alle PC spellen het gewoon goed doen zag ik het probleem niet zo. Ik dacht namelijk dat deze foutmelding kwam omdat ik uitgeschoten ben met mijn schroevendraaier toen ik de koeler op de VGA kaart (toen nog een ATI 9800 Pro) aan het vervangen was. Inmiddels is deze 9800 Pro vervangen door een X1950Pro AGP 256MB maar het probleem blijft zich voordoen.

Wat ik al geprobeerd heb:
GPU-Z alle versies van afgelopen jaar
ATI 9800 Pro AGP
ATI x1950 Pro AGP
ATI Catalyst, vrijwel alle versies die de afgelopen 4 jaar zijn uitgekomen, telkens hetzelfde
Asus BIOS: iedere keer als er een nieuwe was heb ik geupdate, telkens hetzelfde
Windows XP, Vista en 7: allemaal freezen

Ik zou nu graag hier meer over willen weten want de hele PC is sinds een jaartje ofzo niet vooruit te branden wat betreft flash videos (zoals youtube) en websites in het algemeen. Ik kan echter nergens iets vinden en heb meerdere fresh windows installs gedaan. Daarom wil ik nu graag Sandra kunnen runnen om een gedetailleerde analyse te krijgen, maar ik kom dus maar niet voorbij de VGA tests :(

Alle input wordt gewaardeerd.

Verwijderd

ATI Catalyst, vrijwel alle versies die de afgelopen 4 jaar zijn uitgekomen, telkens hetzelfde
Asus BIOS: iedere keer als er een nieuwe was heb ik geupdate, telkens hetzelfde
Windows XP, Vista en 7: allemaal freezen
dus dan zal het waarschijnlijk geen softwarematige fout zijn. heb je de hardware al op/met andere computers getest?

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Waarschijnlijk is het een "rotte" BIOS instelling. Laatste BIOS al eens geflasht ? Misschien de spanning van de NB/SB iets ophogen ? Eventueel hetzelfde voor je CPU en RAM proberen.

En wat voor 'n voeding heb je ? Het gaan dan niet alleen om het vermogen, maar ook het merk & type ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• BasNation
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 19:35:
[...]

dus dan zal het waarschijnlijk geen softwarematige fout zijn. heb je de hardware al op/met andere computers getest?
De oude 9800 Pro zit inmiddels in een andere PC, ik zou daar eens GPU-Z op kunnen starten, maar denk dat die het daar gewoon zal doen.

Voor de rest... ik denk dat het mijn MOBO is die op de een of andere manier wel de GPU kan aanspreken voor normaal gebruik en games, maar zodra er gedetailleerde instellingen moeten worden gehaald uit de GPU, hij het begeeft.

Of dit technisch überhaupt mogelijk is heb ik geen idee van. Doet GPU-Z (en Sandra) echt iets speciaals met de VGA kaart als ze hem analyseren (iets dat Windows zelf kennelijk niet doet en ook Catalyst zelfs niet aangezien die gewoon goed installeerd).
SKiLLa schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 19:39:
Waarschijnlijk is het een "rotte" BIOS instelling. Laatste BIOS al eens geflasht ? Misschien de spanning van de NB/SB iets ophogen ? Eventueel hetzelfde voor je CPU en RAM proberen.

En wat voor 'n voeding heb je ? Het gaan dan niet alleen om het vermogen, maar ook het merk & type ...
- BIOS meerdere malen geupdate, op dit moment de nieuwste versie
- Spanning naar NB/SB zou wellicht kunnen, maar dan zou hij bij veel belasting (games/3dmark) toch ook moeten hangen?
- CPU en RAM zijn beiden goed gekoeld en door menig overclock poging heen gekomen, mijn PC liep jarenlang op 3.2 Ghz zonder enig probleem (op het GPU-Z verhaal na dan)
- Voeding: degene in mijn Antec Sonata (380w). Ik weet dat dit officieel te weinig is voor een x1900pro, maar aangezien ik het probleem al had met mijn vorige VGA kaart zal het hier niet aan liggen.

Als iemand veel verstand heeft van MOBO + VGA: wat doen GPU-Z en Sisoft Sandra dat zo speciaal is wanneer ze VGA gegevens ophalen? Kennelijk kan mijn MOBO die requests niet aan ofzo :/

• BasNation
Als niemand het hier weet, waar zou ik het beste dit probleem kunnen voorleggen?