[Vista] Opstarten gaat niet door defecte bootsector

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Ik heb een nogal uitdagend probleem.
Mijn PC daait onder Vista, en heb een 500 GB HD en een 1 TB HD erin zitten.

Een tijdje geleden startte mijn PC niet meer op. Na het bios stond er alleen een knipperend liggend streepje in beeld.
Dat was toen geen probleem. Heb de windows cd erin gedaan, opstartherstel en het werkte weer.

Daarna ben ik een weekend weg geweest. Toen ik terugkwam had ik weer hetzelfde probleem. Deze keer werkte opstartherstel niet, omdat c:\boot niet gelezen kon worden.

Ik was sowieso al van plan om Windows 7 te gaan installeren, dus ik heb toen geprobeerd om op beide schijven Windows 7 te installeren. Op de 1 TB schijf werkte het niet. Ik kreeg toen een foutmelding dat het niet werkte omdat c:\boot niet kon worden gelezen.
Op de 500GB schijf kreeg ik een melding dat er al een windows installatie aanwezig was (klopt) en dat deze naar windows.old verplaatst werd. Dat leek me op zich prima dus toen ben ik verder gegaan. Ik kreeg toen weer de foutmelding dat de installatie niet voltooid kan worden omdat c:\boot niet gelezen kan worden.
Ik heb trouwens ook geprobeerd Vista te installeren op beide schijven, zelfde resultaat.

Vervolgens heb ik op internet gezocht. Daar vond ik dat je via de commandprompt de volgende commados kon gebruiken om je bootrecord te repareren.
Bootrec.exe /FixMbr
Bootrec.exe /FixBoot
Bootrec.exe /ScanOs
Bootrec.exe /RebuildBcd

Dit heb ik gedaan, maar werkt niet. Bij RebuildBcd word er wel een wondows installatie gevonden (windows.old) maar deze is corrupt (vermoeddelijk door de Windows 7 installatie-poging).

Daarna heb ik Kubuntu op een extra partitie van 500GB op de 1TB schijf gezet. Dit met het idee dat Linux wel de bootrecord zou repareren waarna ik weer Windows opnieuw zou kunnen installeren. Ook dit blijkt niet waar. Ik kan windows niet installeren op de Kubuntu partitie omdat dit geen NTFS filesysteem is. Formatteren lukt ook niet.

Omdat er data op de 500GB schijf staat die ik wil bewaren heb ik geprobeerd om de beide Windows schijven te mounten om zo de data van de ene schijf naar de andere te kopieren, maar dit krijg ik niet voor elkaar.

Kort samengevat wil Windows opnieuw installeren. Maar op de 500GB schijf staat data welke ik graag zou willen bewaren. Ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen.

Gr. Pieter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korgakos
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-06 19:59
Fdisk?
Partitie verwijderen en aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterrr
  • Niet online
Krijg je dan niet weer de melding dat c;\boot niet gelezen kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korgakos
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-06 19:59
Waarom zou hij dan die map moeten lezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterrr
  • Niet online
Weet ik niet. Windows staat nu op c:\ Maar als ik het op de andere schijf wil zetten krijg ik toch de melding dat c:\boot niet gelezen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-08 10:22
is het een primaire partitie waarop je windows wilt installeren?
Want als het dat niet is dan kan die hem niet lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 15:39

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Als je 2 harddisks in 1 computer hebt, zal hij altijd het mapje c:\boot van de eerste schijf gebruiken, ongeacht of je windows op de eerste of de tweede hardisk installeert. Je kunt wel beide harddisks verwisselen. Dan zal hij zelf weer een mapje c:\boot aanmaken, op de nieuwe eerste schijf (wat vroeger jouw tweede schijf was). Of met een speciale opstart-cd opstarten, en dan het mapje c:\boot verwijderen of hernoemen. Dan hoef je beide schijven niet te wisselen. In beide gevallen heb je geen data verlies.

[ Voor 9% gewijzigd door cjdijk op 20-06-2009 13:23 ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterrr
  • Niet online
Omwisselen?! Gewoon op het moederbord de kabeltjes omsteken neem ik aan, of bedoel je wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 15:39

cjdijk

Hans favoriete radiostation

pieterrr schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 13:32:
Omwisselen?! Gewoon op het moederbord de kabeltjes omsteken neem ik aan, of bedoel je wat anders?
Ja inderdaad: de sata kabels.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterrr
  • Niet online
Ja! Dat werkt. Ik heb de sata kabels omgewisseld, en Windows 7 geinstalleerd op de Linux partitie. Geen dataverlies!
Heel erg bedankt voor alle reacties!
Pagina: 1