3 programma's 3 verschillende readings

Pagina: 1
Acties:

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb onlang mijn oude pentium 4 een upgrade gegeven naar het core 2 duo tijdperk met een e4400, ook heb ik er een nieuwe cooler op gemonteerd: een OCZ vanquisher.
Nu wou ik wel weten hoe warm m'n cpu wordt met die nieuwe cooler, dus heb ik even wat prgramma's gedownload en even gekeken, dit was m'n resultaat raar maar waar:

printscreen

Kan iemand mij dit verklaren en me zeggen welke temperatuur ik mag geloven.
Wat ik ook graag zou willen weten is hoe ik m'n CPU fan moet instellen, momenteel regelt die af op CPU temp of in HWmonitor temp 1, dus de fan draait vrolijk 600 rpm terwijl m'n cores soms wel 50 °C in HWmonitor worden.

realtemp geeft dan weer een verschil van maar liefst 10 °C met HWmonitor.

specs:

intel core 2 duo E4400 L2 stepping
Gigabyte GA-946GMX-S2
Kingston 1 GB 2 X 512 MB dual channel
AtI HD4650 512 GDDR3

dank bij voorbaat :)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 08:33

Dima_2005

T.net-verslaafde

Dit is een eeuwige probleem, en die vraag blijft maar terugkomen.

Uit ervaring weet ik dat CoreTemp en RealTemp het meest nauwkeurig zijn... Al heb ik voorkeur voor Realtemp.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
Dima_2005 schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 11:14:
Dit is een eeuwige probleem, en die vraag blijft maar terugkomen.

Uit ervaring weet ik dat CoreTemp en RealTemp het meest nauwkeurig zijn... Al heb ik voorkeur voor Realtemp.
bedankt, hier ben ik al wat mee geholpen, ik dacht ook wel dat het de eeuwige vraag ging zijn :S
maar ik stel ze toch liever ipv van over te clocken en dan m'n cpu op te blazen

edit: dan de meest hoge reading van coretemp gebruiken ?

[ Voor 6% gewijzigd door pm1 op 20-06-2009 11:19 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

De weergegeven temperatuur is afhankelijk van de ingesteld TJ-Max. Ieder programma gebruikt hier een eigen instelling en je kan die ook wijzigen.

Merk op dat er telkens 5 graden verschil is, de ingestelde TJ-Max waarden zijn waarschijnlijk 90-95-100. Persoonlijk zou ik coretemp of realtemp vertrouwen. Als je op safe wilt spelen ga je af op coretemp want die heeft een veiligere TJ-Max genomen zodat je de temperatuur als 5 graden hoger ziet.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-01 12:38
kun je niet kijken in de bios, en vergelijken met het programma..?

[ Voor 38% gewijzigd door Icekiller2k6 op 20-06-2009 11:28 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
Icekiller2k6 schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 11:28:
kun je niet kijken in de bios, en vergelijken met het programma..?
Bios geeft de core temps niet weer, enkel case temp en CPU temp (deze is ook waar m'n fanspeed op geregeld wordt en me zorgen baart)

hoe kan ik nu m'n fanspeed alten regelen door m'n core temp, want die is exacter

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Normaal gezien regelt het moederbord de fanspeed automatisch. Naargelang de temperatuur stijgt zal je fan ook sneller draaien. Het kan wel zijn dat je deze optie moet inschakelen in je bios, zoek naar iets men fan speed in en stel deze dan in op automatic of temperature controlled oid.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
Wouter.S schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 11:44:
Normaal gezien regelt het moederbord de fanspeed automatisch. Naargelang de temperatuur stijgt zal je fan ook sneller draaien. Het kan wel zijn dat je deze optie moet inschakelen in je bios, zoek naar iets men fan speed in en stel deze dan in op automatic of temperature controlled oid.
dat werkt, het staat al aan zoals ik reeds in de startpost heb gezegd, maar hij regelt m'n fanspeed adhv een temperatuur die in mijn ogen niet representatief is voor de werkelijke temperatuur van m'n CPU

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Pagina: 1