Laptop wordt heel erg heet

Pagina: 1
Acties:

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Mijn vriendin heeft een Sony Vaio FZ11E laptop uit 2007 en de laatste paar maanden wordt deze na een tijdje (1 a 2 uur) heel erg heet. En dan is ze alleen een beetje aan het internetten, dus geen zware games oid. Het situeert zich voornamelijk links onder (links van de trackpad). De lucht die links uit het rooster komt is ook heel erg heet, maar da's natuurlijk weer goed. De laptop staat eigenlijk altijd op een harde ondergrond (laptray, tafel), dus er kan genoeg lucht bijkomen om te koelen.

Ik weet dus niet of het hardware matig misgaat (stof in de koeler, fan die niet goed draait etc.) of dat ik softwarematig iets kan veranderen.

Iemand hier een idee waar ik naar zou kunnen kijken?

Alvast bedankt!

Verwijderd

stof in de fans misschien?

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Download eens everest en lees de temperaturen van de verschillende onderdelen uit :)

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zit er nog garantie op?

8)

• 1st_Ro
Is een mogelijkheid, maar is dat iets wat ik makkelijk zelf kan doen?
Ik heb er ooit alleen geheugen bijgezet, maar verder open dan dat ene klepje ben ik nog niet gekomen.

Luukland, zal ik even doen, had ik nog niet aan gedacht!

CaptJackSparrow, hmmm, zou zomaar kunnen. Moet ik alleen de aankoopbon nog terugvinden denk ik zo. :P

[ Voor 20% gewijzigd door 1st_Ro op 20-06-2009 11:04 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

1st_Ro schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 11:03:
Moet ik alleen de aankoopbon nog terugvinden denk ik zo. :P
Als die geregistreert staat bij Sony hoeft dat volgens mij niet perse..

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• 1st_Ro
CLB schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 11:09:
[...]

Als die geregistreert staat bij Sony hoeft dat volgens mij niet perse..
Maar is het dan zo ernstig dat ik daar aan moet gaan denken dan?

Net even Everest geinstalleerd en de sensors even uitgelezen:

Temperaturen
Moederbord 76 °C (169 °F)
CPU 76 °C (169 °F)
CPU #1 / Kern #1 73 °C (163 °F)
CPU #1 / Kern #2 75 °C (167 °F)
GPU diode 82 °C (180 °F)
Hitachi HTS541612J9SA00 [ TRIAL VERSION ]

Spanningswaarde
CPU Core 1.29 V

Hoge temperaturen vind ik zelf! Maar ik weet dat laptops sowieso heter worden dan desktops.
Moet ik me zorgen gaan maken?

[ Voor 46% gewijzigd door 1st_Ro op 20-06-2009 11:16 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Dat niet perse, maar wat betreffende je garantie zit je wel goed als die geregistreert staat
(als het na juni 2007 is aangekocht)

Waarschijnlijk is het een stofophoping die in de weg zit.
Je zou ook je drivers (voor videokaart) is kunnen verversen of kijken of er een andere BIOS beschikbaar is.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• 1st_Ro
CLB, drivers en BIOS heb ik nooit geupdate eigenlijk (if it works, don't fix it)

Ik zal daar ook 's achteraan gaan

Verwijderd

je zou kunnen proberen om met een stofzuiger de fan openingen uit te zuigen voor het geval het stof er opgehoopt heeft maar is niet de beste manier maar zou misschien enigzins kunnen helpen

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zolang ie nog in de garantie zit kun je beter geen al te gekke dingen zelf doen met evt. het risico dat je die garantieaanspraak teniet zou doen. In geval van twijfel kun je het dan wellicht beter maar door Sony op laten lossen.

Het leek me iets wat je zou willen weten voordat je beslist hoe te handelen.

8)

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Die temperaturen zijn inderdaad veel te hoog. Waarschijnlijk zit, zoals gezegd, de koeling vol met stof. Dat uitkuisen is geen probleem als je al vaker laptops opengemaakt hebt. Uiteindelijk is dat hetzelfde als bij een gewone PC, het zijn alleen (veel) meer schroefjes.

• Schotborgh
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-12-2020
Ik heb meerdere malen laptops "ook Sony" open gemaakt de hoeveelheid aan stof die je vind is ongelovelijk. Tussen de fanbladen zat zoveel dat het geen functie meer had die bladen. Daarna was laptop weer koel.

Je moet het wel durven

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Een telefoontje naar de techsupport van Sony zou mijn eerste stap zijn. Dáár zitten de mensen die dit specifieke model van haver tot gort kennen. Die zullen deze symptomen vast wel bekend zijn en je precies kunnen vertellen wat de beste actie is.

8)

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:30

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Schotborgh schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 11:29:
Ik heb meerdere malen laptops "ook Sony" open gemaakt de hoeveelheid aan stof die je vind is ongelovelijk. Tussen de fanbladen zat zoveel dat het geen functie meer had die bladen. Daarna was laptop weer koel.

Je moet het wel durven
Is dat niet een probleem met eigenlijk alle laptops over een bepaalde periode, dat ze vol stof/haren trekken en dat de meuk gaat verstoppen.

Iets wat je ook kunt doen is voelen of er wel genoeg warme lucht uit de laptop komt, doet dat het niet of nouwelijks is er toch echt iets mis met de doorstroming.
En als er nog garantie op zit die je wil behouden is het denk ik verstandig om eerst sony te bellen hoe je dat aanpakt zonder je garantie te verliezen.

Signature

• Reboot
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-12-2025
opendraaien, fan eruit effe goed blazen en je kan weer een zomer verder ;)

(heb het net zelf gedaan met mijn macbook)

[ Voor 27% gewijzigd door Reboot op 20-06-2009 11:50 ]

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Meestal kan je gewoon onderaan een tiental schroefjes (voorzichtig!) losdraaien en dan gewoon de onderkant verwijderen. Vaak zal je het stofprobleem in enkele minuutjes hebben opgeklaard en dan is het gewoon kwestie van alle mooi terug in elkaar te schroeven. Dit schaadt normaal de garantie niet, want het is niet zichtbaar dat de laptop open is geweest.

Als je natuurlijk met bruut geweld je laptop openschroeft zodat je vijzen zichtbaar beschadigd worden dat is een andere zaak. Ik zou zeggen als je een beetje handig bent schroef hem eens open. Als je totaal op veilig wil spelen zul je moeten bellen naar support met het gevolg dat je je laptop ergens binnen zult moeten doen en hem waarschijnlijk een tijdje kwijt zult zijn. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Wouter.S op 20-06-2009 11:52 ]

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• 1st_Ro
Betekent wel dat ik eerst even moet checken of ik nog garantie heb. Als dat lukt, dan bel ik Sony wel even.

En anders wordt het de schroevendraaier hanteren denk ik zo. :P En nee, daar ben ik niet bang voor.

On en BGB4rn, er komt echt heel veel warmte uit hoor, dus dat zit wel snor.
Ik vermoed dat er inderdaad gewoon veel stof in zit. Hij is ook nog nooit schoongemaakt of opengeweest.

En twee katten helpen ook niet echt mee ;)

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:30

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

1st_Ro schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 11:51:
Betekent wel dat ik eerst even moet checken of ik nog garantie heb. Als dat lukt, dan bel ik Sony wel even.

En anders wordt het de schroevendraaier hanteren denk ik zo. :P En nee, daar ben ik niet bang voor.

On en BGB4rn, er komt echt heel veel warmte uit hoor, dus dat zit wel snor.
Ik vermoed dat er inderdaad gewoon veel stof in zit. Hij is ook nog nooit schoongemaakt of opengeweest.

En twee katten helpen ook niet echt mee ;)
Ok, dat is opzich een goed teken, het betekend wel dat ie zijn warmte kwijt kan.. maar als je aan de gang gaat met schroefjes, houd dan goed bij welk schroefje waar vandaan komt, het is niet leuk je laptop te mollen door ergens een verkeerd schroefje in de draaien zodat je een pcb/ chip sloopt.

Verder kun je alles gewoon uit elkaar trekken, koelers er af, schoonmaken, verse koelpasta er op, alles weer vast zetten, even dubbel checken of je alles wat je los hebt gehaald weer terug zet en dan het uur van de waarheid:P.

Signature

Pagina: 1