piepend geluid komend uit de buurt van de cpu

Pagina: 1
Acties:

• Jelte12345
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05-2024
Hey

heb besloten dat ik eens wil leren 3d games programmeren.
dus haal 3d game studio A7(tip van een vriend)
download een tutorial, van de site van het programma
zitten wat bestandjes die ik dan kan uitproberen.
maar als ik het scriptje open en daarna het programmatje testrun komt er opeens een piepend geluid.
het is niet een piep die steeds even hard is.
klinkt meer als rubber over metaal.
zet ik de testrun uit stopt het geluid.
zet hem weer aan gebeurt weer.
ga in men kast luisteren waar het vandaan komt.
het lijkt van men cpu te komen, het kan dus ook men cpu fan zijn.
heb dit geluid nog nooit eerder gehoord en heb men pc al een half jaar en speel der wel zwaardere spellen op dan wat ik in de testrun zie.
het rare is dat het geluid verandert en zachter wordt als ik door een internet pagina scroll.
Heb een P5Q-E moederboard met een C2D E8400 processor met een Arctic Cooling Freezer 7 Pro
zou het de fan kunnen zijn of is het eerder wat anders? en hoe kan ik testen of het de fan is? zou ik hem even mogen uitzetten, of mol ik dan men cpu

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Fan kan je even stilhouden met je vinger, dit kan geen kwaad. Ik heb eerder het idee dat het een spoel op je grafische kaart is of ééntje op je moederbord

offtopic:
Dude, wat heb jij een irritante manier van schrijven...

[ Voor 18% gewijzigd door Tomfish op 19-06-2009 23:01 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Zoals Xteris zei: het KAN een fan zijn.

Persoonlijk vertelt de ervaring dat een fan sneller gaat ratelen dan dat hij zover slijt dat hij gaat piepen. Piepende geluiden komen meestal uit de voeding of een voeding gerelateerd cirquit. Waarschijnlijk zijn het resonerende spoelen die je hoort. Dit kun je isoleren met wat siliconen kit, als je de juiste spoel hebt (probeer ze eens met wat plastic aan te raken, of er verandering is in de piep, maar dit is electronica waar je niet mee wilt klooien als je niet weet wat je doet). Vaker dan het moederbord is het echter de voeding waar de spoelen van stuk gaan.

• Jelte12345
Umbrah schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 23:04:
maar dit is electronica waar je niet mee wilt klooien als je niet weet wat je doet
nou das fijn :( et is nou niet zo dat ik er verstand van heb, dan betekent het dus waarschijnlijk gwoon dat er niks aan te doen valt? en dat ik er gwoon maar mee moet leren leven dat ik steeds ongeloofelijk irritant gepiep krijg als ik met dat programma ga werken? |:(

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
Jelte12345 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 23:51:
[...]

nou das fijn :( et is nou niet zo dat ik er verstand van heb, dan betekent het dus waarschijnlijk gwoon dat er niks aan te doen valt? en dat ik er gwoon maar mee moet leren leven dat ik steeds ongeloofelijk irritant gepiep krijg als ik met dat programma ga werken? |:(
Lees eens beter, door met een stuk plastic oid de spoelen aan te raken zul je horen wanneer het stopt. De betreffende spoel kan je met wat silicone kit isoleren, je kan er imo niks mee slopen.

Verwijderd

Of als je zeker bent dat het aan je voeding ligt, koop je toch een nieuwe als je er niet aan durft...

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 08:45
Zoals al eerder aangegeven, het zou de fan kunnen zijn. Kun je eenvoudig testen door hem effe stil te zetten, of het is een spanningregulater, op het moederbord zitten VRM's die bestaan uit diverse componenten. Een van deze componenten zijn de spoelen. Spoelen kunnen wel eens gaan resoneren(trillen) wat als gevolg een piepgeluid heeft. Door de betreffende spoel te fixeren met kit of smeltlijm kan het probleem verholpen worden.

• Jelte12345
bedankt iedereen,

maar ik heb zelf het probleem gevonden, et bleek meer een fout in men code te zijn.
de runtests hadden geen fps marge, de test ging draaien op boven de 800fps, dat vond men pc blijkbaar niet heel leuk.

maar alsnog iedereen erg bedankt

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Toch moet er ergens iets 'mis' zijn want wat je pc ook doet componenten horen niet te gaan piepen. Waarschijnlijk treedt het gepiep op bij een bepaalde belasting, daar heb ik ook last van, gewoon ergens een spoel op condensator die vrolijk aan het resoneren is.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• Jelte12345
Wouter.S schreef op maandag 22 juni 2009 @ 21:18:
Toch moet er ergens iets 'mis' zijn want wat je pc ook doet componenten horen niet te gaan piepen. Waarschijnlijk treedt het gepiep op bij een bepaalde belasting, daar heb ik ook last van, gewoon ergens een spoel op condensator die vrolijk aan het resoneren is.
dat zou heel goed kunnen, maar ga der maar niks aan doen zolang het alleen betekent dat ik spelletjes niet op 800fps kan spelen :P das toch nergens nuttig voor

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 12:15
Heb je toevallig een 8800GT Nvidia kaart? Die hebben namelijk rgelmatig het probleem dat een spoel op de kaart gaat piepen als de fps boven een bepaald getal uitkomt (500fps o.i.d.).
Dit kan verder geen kwaad.

Hier bijv.
http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-250518_15_0.html

• Jelte12345
Cens schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 21:41:
Heb je toevallig een 8800GT Nvidia kaart? Die hebben namelijk rgelmatig het probleem dat een spoel op de kaart gaat piepen als de fps boven een bepaald getal uitkomt (500fps o.i.d.).
Dit kan verder geen kwaad.

Hier bijv.
http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-250518_15_0.html
nee, heb de 9800GTX+ van gainward
Pagina: 1