PHP/Ruby/Python/ASP/Java/Anders

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik ben op het moment 14 jaar dus ik werk nog niet als programmeur etc. Ik ben ongeveer anderhalf jaar geleden begonnen met websites maken in PHP. Zes maanden geleden ontdekte ik bij toeval Ruby on Rails, toen begon alles :o. Ik begon met het leren van Ruby + Rails maar zonder succes, ik wist niks van MVC plus OOP daarom gaf ik op. Ik ging weer naar PHP terug en ik merkte dat ik beter was (eigendunk O+) ook merkte ik dat PHP eigenlijk een "lelijke" taal was qua syntax (IMO). Ik ging dus op zoek naar een andere leuke, niet al te moeilijke taal. Ik kwam uit bij Python. Ik leerde de taal ging naar Django en daarna naar Web2py. Er waren wat vreemde dingen aan Python zoals het is:
Python:
1
2
file = open('file.txt', 'w')
file.close

Dit is misschien niet helemaal het goede voorbeeld maar zo zaten er wel meer van dit soort grappen in. Toen ging ik weer terug naar Ruby. Op een een of andere manier ging ik weer naar PHP maar elke keer als ik aan het PHP-en was dacht ik "Ik moet niet PHP'en maar Ruby'en, moet je zien hoe lelijk het is". Kortom ik ging weer naar Ruby met het framework Ramaze maar bij Ruby beleef ik niet echt plezier (wel bij PHP) sommige dingen zijn ook totaal vreemd bij mij. Eerst zei iemand dat het een proces was van doorzettingsvermogen maar na twee maanden actief te hebben geRubyd was er nog steeds geen plezier. (Misschien kan ik beter naar een psychiater :o).

Kortom ik zoek een taal/framework waar ik snel en leuk websites mee kan maken. Ik hoor hier veel over Java maar als ik dan bijvoorbeeld een tutorial lees word ik helemaal gek van al die dingen zoals "Javabeans" en al die dingen. Het goede aan ASP.net is dat je al VB08 of C# (toch?) moet kunnen en dat is weer handig voor desktop applicaties. Ook zou het leuk zijn als het handig is voor later aangezien ik de ICT kant uit wil gaan. Ik snap dat het altijd goed is om meerdere talen te leren maar het is bijna vakantie en dan wil ik zegmaar de vakantie ook gebruiken om die taal te leren. Dan weet ik er een goed en dan kan ik de volgende doen.

Alvast hartstikke bedankt!
Pynthon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muksie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 18:14
Tjah, je bent dus op zoek naar de beste programmeertaal, maar dit verschilt heel erg per persoon en waar je het voor wilt gebruiken.

Het gaat er niet om dat je een programmeertaal leert, maar dat je leert programmeren. Als je eenmaal een bepaalde taal kent, kun je vaak eenvoudig overstappen op een andere taal, het is alleen maar een andere syntax ;)

Overigens, wat is er mis met het stukje python code dat je post, behalve dan dat je waarschijnlijk file.close() bedoeld? Je opent een bestand om erin te schrijven, en daarna sluit je hem weer. Zoals je het hier hebt staan inderdaad een beetje nutteloos, maar als je tussen deze twee regels ook nog wat naar het bestand gaat schrijven niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjzijderveld
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-08 10:55
En waarom is PHP lelijk? Ook in PHP valt prima OO te werken tegenwoordig, ook al is het uiteraard niet perfect. Maar het is zo lelijk als je het zelf maakt.

Heb zelf weinig ervaring met andere talen, beetje JAVA alleen. Maar snap nog niet helemaal wat je zo lelijk aan PHP vind, aangezien je er plezier in hebt snap ik het probleem dus niet.

Canon EOS60D | Canon 100mm f/2.8 USM | Canon 100-400mm f/4.5-5-6L | Canon 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Met muskie, wat er gebeurd is dat het de methode open een nieuw File object aan maakt en deze returned naar jouw variabele file, hier kun je dan daarna instructies op los laten, heel standaard OOP eigenlijk :).

Verder ja misschien moet je nog iets meer aangeven wat je leuk vind om te gaan maken, PHP en Ruby zijn natuurlijk prima voor websites (alhoewel PHP inderdaad heel erg lelijk kan zijn). ASP.NET is erg leuk en netjes maar dan kun je beter eerst even een taal als C# (of VB.NET) leren omdat je die taal gebruikt in ASP, ook is ASP wat ingewikkelder wat betreft sessies e.d. (maar dat maakt het ook robuuster). Voor applicatie ontwikkeling zijn C# en Java hele goede talen om mee te beginnen, persoonlijk vind ik C# wat prettiger omdat voor de windowing toolkit heel erg prettiger werkt waar bij java Swing/AWT nogal wat quircks heeft.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:35
Waarom begin je rechtstreeks te programmeren in web frameworks, als je de basis van het programmeren nog niet onder de knie hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips!
wjzijderveld schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 11:01:
En waarom is PHP lelijk? Ook in PHP valt prima OO te werken tegenwoordig, ook al is het uiteraard niet perfect. Maar het is zo lelijk als je het zelf maakt.

Heb zelf weinig ervaring met andere talen, beetje JAVA alleen. Maar snap nog niet helemaal wat je zo lelijk aan PHP vind, aangezien je er plezier in hebt snap ik het probleem dus niet.
Neem een voorbeeld aan bijvoorbeeld dit:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php
$var = 'PHP'

if ($var == 'PHP')
{
          echo 'Een PHP pagina';
}
else
{
          echo 'Geen PHP pagina';
}
?>

Nu schijf ik dit bijvoorbeeld in Ruby code:
Ruby:
1
2
3
4
5
6
7
var = 'Ruby'

if var == 'Ruby'
             print 'A Ruby app'
else
             print 'Not a Ruby app.'
end

Ik vind Ruby dan toch wat mooier O+. En inderaad, ik vind het wel leuk maar zoals net ben ik weer een beetje begonnen en opeens opende ik een nieuw document en begon het in Ruby te schijven O+.
muksie schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 10:27:
Tjah, je bent dus op zoek naar de beste programmeertaal, maar dit verschilt heel erg per persoon en waar je het voor wilt gebruiken.

Het gaat er niet om dat je een programmeertaal leert, maar dat je leert programmeren. Als je eenmaal een bepaalde taal kent, kun je vaak eenvoudig overstappen op een andere taal, het is alleen maar een andere syntax ;)

Overigens, wat is er mis met het stukje python code dat je post, behalve dan dat je waarschijnlijk file.close() bedoeld? Je opent een bestand om erin te schrijven, en daarna sluit je hem weer. Zoals je het hier hebt staan inderdaad een beetje nutteloos, maar als je tussen deze twee regels ook nog wat naar het bestand gaat schrijven niet meer.
Niet perse de beste programmeer taal, een taal waarmee je websites kan maken maar iets anders dan bijvoorbeeld PHP. En overstappen op een andere taal ging na PHP heel makkelijk. In Python kon ik al binnen een paar uurtjes een goed script maken. Om nog even terug te komen op het stukje code ik heb wat anders kijk:
Python:
1
naam.lower()

Maar om het type van bijv. een string te bepalen doe je dit:
Python:
1
type(naam)

Dat komt omdat .lower() een string methode is en type() niet. Toch vind ik het een beetje vreemd waarom gewoon niet naam.class?
roy-t schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 11:03:
Met muskie, wat er gebeurd is dat het de methode open een nieuw File object aan maakt en deze returned naar jouw variabele file, hier kun je dan daarna instructies op los laten, heel standaard OOP eigenlijk :).

Verder ja misschien moet je nog iets meer aangeven wat je leuk vind om te gaan maken, PHP en Ruby zijn natuurlijk prima voor websites (alhoewel PHP inderdaad heel erg lelijk kan zijn). ASP.NET is erg leuk en netjes maar dan kun je beter eerst even een taal als C# (of VB.NET) leren omdat je die taal gebruikt in ASP, ook is ASP wat ingewikkelder wat betreft sessies e.d. (maar dat maakt het ook robuuster). Voor applicatie ontwikkeling zijn C# en Java hele goede talen om mee te beginnen, persoonlijk vind ik C# wat prettiger omdat voor de windowing toolkit heel erg prettiger werkt waar bij java Swing/AWT nogal wat quircks heeft.
Heb je het nu over Classic ASP of ASP.NET als ik vragen mag? Ik heb net even gekeken naar ASP.NET en eigenlijk ben ik wel geïnteresseerd. Ik heb al wat gekeken naar wat hosting en ik heb een goede gevonden voor niet al te veel (ik ben nog geen 18 dus om een 10 Euro per maand host te nemen is niet een goed idee :P). Zou ik dan gelijk een vraag kunnen stellen? ASP.NET is toch kiezen met VB.NET of C#? Ik heb ook een goed Nederlands boek voor ASP.NET 3.5 kunnen vinden dat echt voor beginners is ook voor mensen die nog nooit hebben geprogrammeerd (ook goede reviews etc.). Raden jullie me dan aan om eerst VB.NET te leren (of C#) of gewoon dat boek te kopen en tegelijkertijd dat leren?
phobosdeimos schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 11:24:
Waarom begin je rechtstreeks te programmeren in web frameworks, als je de basis van het programmeren nog niet onder de knie hebt?
Hehehe, dat is een goede vraag :>. Het begon met Ruby on Rails ik was helemaal onder de indruk van Rails waardoor ik eigenlijk Ruby en (niet on) Rails tegelijkertijd leerde. Nu zie ik in dat dat niet zo'n goed idee was :).

Bedankt,
Pynthon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 19:18
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 12:12:

Neem een voorbeeld aan bijvoorbeeld dit:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php
$var = 'PHP'

if ($var == 'PHP')
{
          echo 'Een PHP pagina';
}
else
{
          echo 'Geen PHP pagina';
}
?>

Ruby:
1
2
3
4
5
6
7
var = 'Ruby'

if var == 'Ruby'
             print 'A Ruby app'
else
             print 'Not a Ruby app.'
end

Ik vind Ruby dan toch wat mooier O+. En inderaad, ik vind het wel leuk maar zoals net ben ik weer een beetje begonnen en opeens opende ik een nieuw document en begon het in Ruby te schijven O+.
Als ik heel eerlijk ben, zie ik eigenlijk geen verschil tussen de twee snippets. True, de taal (en dus de syntax) is anders, maar verder doet het hetzelfde en ziet het er voor mij hetzelfde uit.

Je moet in ieder geval niet voor een taal kiezen omdat je die taal mooier vindt. Je moet voor een taal kiezen waar je je doel mee kunt behalen. Zelf ben ik ooit begonnen met PHP en daar heb ik achteraf spijt van, maar zoals bijna iedere jongen die wil beginnen met programmeren, begin je met PHP. Inmiddels spreek ik een aardig woordje PHP, maar ik ben ook niet vies van Ruby en programmeer tegenwoordig liever in Ruby (on en off Rails) dan in PHP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:06

voodooless

Sound is no voodoo!

phobosdeimos schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 11:24:
Omdat het leuk is :? We zijn toch ook ooit ergens begonnen met iets, velen net als de TS: geen idee waar men mee bezig was ;) Zo zat ik destijds met een gigantisch dik en Duits Commodore64 boek op mijn schoot Basic te kloppen...

Who cares dat je nog niet alles weet. Zelf dingen uitzoeken, bij voorkeur op een platform waar je ook nog snel feedback krijgt van je experimenten is toch juist ideaal. Dat houdt het leuk, en langzaam aan leer je ook heus wel de basics. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een goed boek over dit soort dingen altijd wel handig is. Voorkomt in ieder geval dat ze je straks, al je misschien een echte opleiding gaat doen, je diverse nasty dingen die zelf aangeleerd zijn, weer af moet leren :9 .

Je zou inderdaad eens naar ASP.NET kunnen kijken, en dan zou ik van VB wegblijven en gewoon naar C# gaan. Je zou ook naar Java kunnen kijken natuurlijk. Hierin heb je heel wat web frameworks. Dat geeft je veel keuze, maar maakt het ook wel weer een stuk lastiger te begrijpen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
voodooless schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 12:25:
[...]

Omdat het leuk is :? We zijn toch ook ooit ergens begonnen met iets, velen net als de TS: geen idee waar men mee bezig was ;) Zo zat ik destijds met een gigantisch dik en Duits Commodore64 boek op mijn schoot Basic te kloppen...
Je snapt mijn redenering niet. Als je een muziekinstrument wil leren spelen begin je ook niet door rechtstreeks in een band te gaan, je gaat eerst leren noten lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
phobosdeimos schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 12:27:
[...]

Je snapt mijn redenering niet. Als je een muziekinstrument wil leren spelen begin je ook niet door rechtstreeks in een band te gaan, je gaat eerst leren noten lezen.
Hoeft niet perse. Kan ook gewoon wat gaan jengen op je gitaar hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 08:06

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat is dan precies de rede dat mensen snel afhaken.... Ik ken iemand die fantastische muziek kan maken, maar geen noot kan lezen. Gues what: hij doet het omdat het zijn hobby is.

Dat wil niet zeggen dat ik het echt leren van de stof wil aan aanmoedigen. Je moet echter opletten dat je niet te snel mensen weg gaat jagen met droge taaie stof. 't moet gewoon leuk blijven :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ruby:
1
2
3
4
5
6
7
var = 'Ruby'

if var == 'Ruby'
             print 'A Ruby app'
else
             print 'Not a Ruby app.'
end

Wat is dan het verschil met php?
PHP:
1
2
3
$foo = 'bar';
if ($foo == 'bar' ) echo 'Y';
else echo 'N';
De kleine details maken of breken een taal echt niet hoor ;)

Ik heb het idee dat je een beetje aan het 'mierenneuken' bent (nofi), terwijl de basics van de taal toch wel overeen komen (simpele dingen kan je in beide talen voor elkaar krijgen).

Je moet niet proberen te kijken op de punt of komma, maar naar de dieper liggende taal structuren. Als je die dingen (nog) niet begrijpt, hoe je ook niet op die punten te oordelen of je een taal mooi of niet mooi vindt.
Wat jij wil is leren programmeren. En dat kan prima in php, mits je maar vanaf het begin er wel goed mee om gaat. En dat is dus niet een random tutorial van crappy site afplukken en die gaan volgen.

Zeker als je met een framework leert programmeren, zal je uiteindelijk het doel wel bereiken. Of je daar nu php (met bijv. Zend Framework) of Ruby (on Rails) voor gebruikt of ASP (.NET), dat maakt dan (nu nog) allemaal weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dev10 schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 12:24:
[...]

Als ik heel eerlijk ben, zie ik eigenlijk geen verschil tussen de twee snippets. True, de taal (en dus de syntax) is anders, maar verder doet het hetzelfde en ziet het er voor mij hetzelfde uit.

Je moet in ieder geval niet voor een taal kiezen omdat je die taal mooier vindt. Je moet voor een taal kiezen waar je je doel mee kunt behalen. Zelf ben ik ooit begonnen met PHP en daar heb ik achteraf spijt van, maar zoals bijna iedere jongen die wil beginnen met programmeren, begin je met PHP. Inmiddels spreek ik een aardig woordje PHP, maar ik ben ook niet vies van Ruby en programmeer tegenwoordig liever in Ruby (on en off Rails) dan in PHP.
Daar heb je gelijk in, maar toch vind ik het leuk om in PHP te programmeren maar toch (ook) voelt het niet helemaal juist net zoals bij Python en Ruby.
voodooless schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 12:25:
[...]

Who cares dat je nog niet alles weet. Zelf dingen uitzoeken, bij voorkeur op een platform waar je ook nog snel feedback krijgt van je experimenten is toch juist ideaal. Dat houdt het leuk, en langzaam aan leer je ook heus wel de basics. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een goed boek over dit soort dingen altijd wel handig is. Voorkomt in ieder geval dat ze je straks, al je misschien een echte opleiding gaat doen, je diverse nasty dingen die zelf aangeleerd zijn, weer af moet leren :9 .

Je zou inderdaad eens naar ASP.NET kunnen kijken, en dan zou ik van VB wegblijven en gewoon naar C# gaan. Je zou ook naar Java kunnen kijken natuurlijk. Hierin heb je heel wat web frameworks. Dat geeft je veel keuze, maar maakt het ook wel weer een stuk lastiger te begrijpen.
Hehehe, inderaad. Toen ik begon met PHP en dat hele geprogrammeer ik snapte er niks van, ik typte de codes gewoon over en probeerde ze te begrijpen maar dat deed ik eigenlijk niet. Nu begrijp ik het allemaal wel wat ik toen deed (leden systemen etc.). Oke, want VB.NET is minder krachtig of te basic? Misschien een slechte instelling maar ik koop denk ik dat boek en kijk wat ze daar nemen. Als ASP.NET me dan bevalt ga ik gewoon dat een tijdje doen en als ik echt behoefte heb aan C# neem ik dat. Wat ik wel leuk vind aan ASP.NET is dat het weer die twee talen gebruikt. Zo kan je ook desktop apps maken!
[...]

Ik speel gitaar al 2 jaartjes maar kan geen noten lezen O+.
mithras schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 12:38:
[...]
Wat is dan het verschil met php?
PHP:
1
2
3
$foo = 'bar';
if ($foo == 'bar' ) echo 'Y';
else echo 'N';
De kleine details maken of breken een taal echt niet hoor ;)

Ik heb het idee dat je een beetje aan het 'mierenneuken' bent (nofi), terwijl de basics van de taal toch wel overeen komen (simpele dingen kan je in beide talen voor elkaar krijgen).

Je moet niet proberen te kijken op de punt of komma, maar naar de dieper liggende taal structuren. Als je die dingen (nog) niet begrijpt, hoe je ook niet op die punten te oordelen of je een taal mooi of niet mooi vindt.
Wat jij wil is leren programmeren. En dat kan prima in php, mits je maar vanaf het begin er wel goed mee om gaat. En dat is dus niet een random tutorial van crappy site afplukken en die gaan volgen.

Zeker als je met een framework leert programmeren, zal je uiteindelijk het doel wel bereiken. Of je daar nu php (met bijv. Zend Framework) of Ruby (on Rails) voor gebruikt of ASP (.NET), dat maakt dan (nu nog) allemaal weinig uit.
Jouw idee klopt helemaal. Maar als ik dan met een van de talen aan het programmeren ben dan heb ik het gevoel dat er iets niet juist is :N.

Bedankt weer allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Om nog even terug te komen op het stukje code ik heb wat anders kijk:
Python:
1
naam.lower()

Maar om het type van bijv. een string te bepalen doe je dit:
Python:
1
type(naam)

Dat komt omdat .lower() een string methode is en type() niet. Toch vind ik het een beetje vreemd waarom gewoon niet naam.class?
Dat is natuurlijk ook wel mogelijk, naam.__class__ geeft je ook het type.

Het grote verschil is, bij een string is een lower() functie gewoon wat toegevoegde waarde, maar een kale class in Python heeft in principe geen (zichtbare) functies.

Python:
1
2
3
class Spam(object):
  pass
spam = Spam()

Zo'n class heeft geen spam.lower() of spam.type() of iets in die richting. Pas nadat je bepaald hebt wat voor class het gaat worden en wat dus zijn doel is, bepaal je welke methoden daarbij horen.

Als je nog wil weten waarom je type() in principe nooit hoeft te gebruiken in Python, lees dan eens iets over Duck typing.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Face_-_LeSS
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zou beginnen in een taal waar veeeeeeeeeeeeeel ondersteuning voor is zodat je snel antwoorden vind op foutmeldingen enzo. Ook zou ik kiezen voor een taal waarvoor een goede IDE beschikbaar is waarmee je uitgebreid kan debuggen en welke streng is bij het compilen zodat je snel kan zien wat je fout doet. Daar leer je snel van.
Één van de Microsoft talen vind ik een goede kandidaat (i.c.m. Visual Studio), maar zeker ook Java. Python i.c.m. Eclipse vind ik ook fijn werken alleen Python laat je wel erg vrij en zo kan je het ook snel niet goed aanleren.

Dat je aan het begin geen goed gevoel hebt met een taal is waarschijnlijk omdat je geen ervaring hebt en continue denkt "Dit moet toch wel makkelijker kunnen" of omdat je geen idee hebt wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn..... Ook heb je nog geen manier van denken ontwikkeld van een programmeur. Dat zul je lang blijven houden maar dat neemt af naarmate je meer ervaring krijgt.
Zodra je eenmaal een taal goed onder de knie hebt zal een uitstapje naar een andere taal ook weer onwennig voelen maar dat is maar van korte duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Nu gaat het overstappen naar een andere taal al heel wat makkelijker. En mijn PHP niveau is ongeveer tot een veilig nieuws systeem maken met admin. Misschien is ASP.NET een goede taal aangezien ik dan leer webdeveloppen + VB.NET of C#. En C# is een krachtige taal heb ik gehoord wat ik ook nog voor desktop apps kan gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Ga anders eens met PHP in CakePHP programmeren. Dit leert je een beetje hoe MVC werkt en daarnaast maakt dat framework een beetje gebruik van de methodes die Ruby On Rails ook gebruikt. Dan leer je Ruby ook wat beter begrijpen.

Hier is de manual te vinden: http://book.cakephp.org/

Gun je je de tijd om het te leren.

PHP kan heel netjes zijn hoor. Leer je jezelf eens aan om puur PHP5 code te programmeren met gebruik van OOP. Dan merk je dat je heel netjes kunt programmeren.

Zie voor links:
PHP5 and OOP
Introduction to SPL

Kijk ook eens naar het KohanaPHP framework. Die is ook vrij netjes qua code. Heel overzichtelijk geprogrammeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken het framework het is een soort nettere versie van CodeIgniter toch? Bedankt, ik zal er eens naar kijken! Eerlijk gezegd gaat mijn voorkeur op het moment uit naar ASP.NET O+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 13:49:
Ik ken het framework het is een soort nettere versie van CodeIgniter toch? Bedankt, ik zal er eens naar kijken! Eerlijk gezegd gaat mijn voorkeur op het moment uit naar ASP.NET O+.
Het scheelt wel dat ASP.NET je wat meer forceert om MVC te gebruiken. Tenminste, Visual Studio moedigt je dat hard aan. Als je daarbij C# als achterliggende taal gebruikt is dat erg netjes en fijn programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
:D, in het boek gebruiken ze denk ik VB.NET, eerst neem ik dat gewoon totdat ik dat onder die knie heb en dan ASP.NET C#, ik hoorde dat het makkelijker is om over te stappen op C# and je VB.NET kunt? Het enige probleem waar ik mee zit is:

1. Hoe zit het met de toekomst van ASP.NET?
2. En hoe zit het met werk, zal het mogelijk zijn om bijvoorbeeld wat scripts te verkopen? (nog nooit gedaan maar eens moet de eerste keer zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Als je nog wat met Rails wilt gaan doen, kijk eens op http://railscasts.com voor simpele en minder simpele screencasts. Allemaal gratis.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken de site, het nadeel van Rails is (tegenover Ramaze) dat het de code die zoveel kost generate en niet achterwege laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:12
Ik begrijp je "positie" wel maar precies zoals mithris ook zegt, je bent aan het muggen-ziften. Je kan hele mooie dingen met PHP maken (zelfs desktop-applicaties met een plugin), het is dan ook de perfecte taal om snel onder de knie te hebben.

Ik zat ook op deze beslissing op mijn 13.5/14e, maar ben toch gegaan voor PHP. Ik heb voor PHP gekozen omdat het makkelijk was te begrijpen en dat je er ook later nog verder mee kon gaan wat betreft OO. Nu sinds kort "oefen" ik ook met Java en dat is evenals geen tegenvaller, het zijn beide talen met veel kracht wat dat betreft. De één handiger dan de andere en het hangt af wat je ermee wilt bereiken (zoals reeds eerder gezegd). Als ik jou was zou ik gewoon met PHP beginnen en dan later indien je wat meer snapt van het OO "gebeuren" dat je dan naar een andere taal kunt switchen.

Daarom is het ook de beste opstap "taal" als je het mij vraagt naar een zwaardere taal, de syntax kan misschien wat "verrot" zijn maar als nog is het een basis.

PS: Als je aan Java begint en je snapt PHP 'totaal', onthoudt dan 1 ding:
Source: PHP 5 Power Programming.pdf
14.2.3.3 Do Not Pretend PHP Is Java! PHP and languages such as Java or
C++ are vastly different. One thing is that PHP is compiled at runtime, but
PHP has a huge amount of low-level, built-in functionality that Java provides
through higher-level packages. Even though PHP 5 has a vastly improved
object model, object instantiation in Java is several times faster than in PHP.
Java has String objects, while PHP has a string type. Java has a
Vector class, and PHP has arrays. Writing a Vector class for PHP could be interesting
as an exercise, but for production use, it is just silly because PHP has built-in
functionality for doing the same thing much faster. PHP applications need to be designed as PHP applications that accommodate PHP’s different strengths and weaknesses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, inderdaad PHP heeft ook zo zijn voordelen nu begin ik toch weer de twijfelen. Ook heeft het de meeste support. Het is nu een race tussen ASP.NET en PHP :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

PHP kan ik persoonlijk niet aanraden. Het is een taal met veel mogelijkheden, maar het kan je ook heel eenvoudig "verkeerde" dingen aanleren. Wat dat betreft kan ik je ook aanraden te beginnen met een iets strictere taal zoals C# of Java. Als je liever sneller iets in elkaar hebt waarbij je minder hard geforceerd wordt op de "goede" manier te programmeren, dan kan je Python/Ruby pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Tja, die jongen is 14 jaar, wat maakt het uit? Ik ben begonnnen met php en daar ben ik nog steeds blij mee. Als je eenmaal leert programmeren is het wisselen naar een andere taal een minder grote stap en php heeft nu eenmaal een vlakke leercurve (wat zowel positief als negatief kan zijn trouwens).

Je hebt nog ongeveer 10 schooljaren te gaan en vervolgens mag je nog minstens 40 jaar werken. De keuze die je nu maakt is nu niet ergens bepalend voor hoor ;) Belangrijkste is dat het leuk is en dat je er de dingen mee kan die je wil (programma's, liever geen php; websites', liever wel php). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:20
Met mithras. Ik denk dat het ook helemaal niet zo erg is als je door in de grote PHP-puinhoop op het web te graaien eerst wat dingen op een verkeerde/onveilige manier doet, zolang je maar weet dat je nog een newbie bent en blijft leren.
Als je dingen in een andere taal vanaf het begin netter doet omdat het niet anders kan, heb je misschien geen idee waarom dat de/een goede manier is; en dan kun je later alsnog struikelen, tenzij je bijv. PHP gaat programmeren vasthoudend aan Java ideeën, maar dan nog... (zie quote hierboven). Door eerst fouten te maken kun je meer inzicht krijgen in de voor- en nadelen van allerlei zaken. Kost soms wat meer tijd, maar je leert ook meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
De taal die je het eerst leert, heeft een grote impact lijkt me, omdat je de basis aan het vormen bent. En in dat opzicht is PHP wel de laatste taal waar je mee wil starten, kan je makkelijk zien aan de verhouding goeie/slechte software in het php aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik gewoon ASP.NET ga doen. Ik kan daarna altijd weer terug naar PHP. Het leuke van ASP.NET is dat ik VB.NET of/en C#.NET er gelijk bij leer. Wat vinden jullie van ASP.NET?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het punt is meer dat je jezelf een lading werk bespaart denk ik, door je bepaalde PHP gewoontes aan te leren kan het moeilijk zijn deze later weer af te leren. Het is zeker niet onmogelijk, maar mijn ervaring met mensen die eerst PHP geleerd hebben en daarna andere talen is dat ze er vanuit gaan dat het op een bepaalde manier moet en dat het afleren een flinke tijd kan kosten.

Ik zou in ieder geval eens beginnen met wat OOP te leren, zoek een goed boek en werk dat door (afhankelijk van je voorkeur, veel uitleg of veel voorbeelden natuurlijk) zodat je een goede basis hebt. Zodra je een beetje kan programmeren maakt het weinig meer uit welke taal je schrijft, als je het basis idee maar door hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedoel je het idee achter OOP? Ik ga denk ik gewoon dat ASP.NET boek kopen en dan ga ik dat leren, daar leer je denk ik ook OOP in. Zoals sommige zeggen je moet gewoon een beetje proberen en kijken je leert het vanzelf wel. Misschien niet zo snel maar je leert het wel :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ja, het idee en de basisprincipes van OOP.

Vergeet in ieder geval niet dat je dingen alleen leert door ze te doen. Programmeren is iets dat je gewoon zelf zal moeten leren door veel te proberen/oefenen. Ik ken dan ook geen enkele goede programmeur die alleen de relevante opleiding gehad heeft. Er komt altijd een flinke lading ervaring bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elke taal heeft zo z'n voor- en nadelen, maar ook zeker z'n voordelen! Zelf ben ik, toen ik ongeveer net zou oud was als jij, begonnen met PHP. Gelijk met een boek begonnen (van Larry Ullman, aanrader! Kan evt. ISBN nummer opzoeken als je daar interesse in hebt), die helemaal doorwerken. En uiteindelijk leuke dingen maken als een gastenboek (later met beheer erbij).

En, zeker zo'n 6 á 7 jaar na mijn eerste "Hello World" in PHP, ben ik nog steeds vol op bezig in PHP en verdien er al een paar jaar "m'n boterham" mee. (spreekwoordelijk dan, want eigenlijk betaald m'n ma die :X)

Kwam laatst nog een brief tegen van m'n eerste scriptje tegen betaling, een heel simpel "systeempje" waar je soort van notities in kan zetten en kan verwijderen. (nu zeker 3 minuten werk) Kreeg ik destijds 15 euro voor via de post. :)

Maar wat voor jou persoonlijk de beste taal is, kan je alleen uitvinden je er in te verdiepen en vooral veel mee te spelen en dan niet met crappy tutorials, maar met boeken.

Mijn keuze was PHP en als ik opnieuw mocht kiezen, zou het hem weer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 00:13:
Mijn keuze was PHP en als ik opnieuw mocht kiezen, zou het hem weer worden.
offtopic:
Lichtelijk off-topic, welke andere talen heb je eigenlijk allemaal geschreven? En dan bedoel ik niet 1x een testje, maar echt een redelijk project (160+ uur). Aangezien je nu weer voor PHP zou kiezen vraag ik mij af welk vergelijkingsmateriaal je hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had me keuze bijna gemaakt maar nu heb ik het weer. Misschien doe ik toch maar PHP daar weet ik al het meeste van plus het wordt zo veel gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het hoeft geen vaste/permanente keuze te zijn. Wat je leert is de syntax en libraries van een bepaalde taal, dat zegt natuurlijk niet dat je geen andere talen kan gaan schrijven daarna. Sowieso is er geen one-size-fits-all bij programmeertalen. Elke taal heeft zijn voor- en nadelen.

Een 3D rendering engine zou je nooit in php/python/ruby willen schrijven. En een website wil je niet in C++ maken (modules wel misschien, maar nooit direct). Begin dus gewoon ergens aan en kijk na een tijdje of er misschien andere (betere) mogelijkheden zijn, de ervaring is sowieso altijd nuttig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 00:13:
Elke taal heeft zo z'n voor- en nadelen, maar ook zeker z'n voordelen! Zelf ben ik, toen ik ongeveer net zou oud was als jij, begonnen met PHP. Gelijk met een boek begonnen (van Larry Ullman, aanrader! Kan evt. ISBN nummer opzoeken als je daar interesse in hebt), die helemaal doorwerken. En uiteindelijk leuke dingen maken als een gastenboek (later met beheer erbij).

...
Ik heb zelf ook met dat boek mezelf leren programmeren (ook op mijn 14de, verjaardagscadeau destijds). Dat boek raad ik zeker af. Er werden belangrijke topics heel slecht uitgelegd, zoals security en OOP.

En dat is gelijk ook het grootste probleem met PHP. Het nodigt uit om bepaalde zaken ondergeschikt te maken. In het geval van bijvoorbeeld webveiligheid is het rot dat als je net een gastenboek maakt er een scriptkiddie langs komt die ook een beetje PHP kent en je site overneemt. Ook is er slecht ondersteuning vanuit PHP omtrent OOP.

Daarom zal ik eerder een taal als Java eerder aanraden om te leren, dan leer je gelijk OOP.

Maar als je PHP goed weet te gebruiken kan je wel fantastische dingen maken, zeker in combinatie met Javascript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, ik snap dat het geen beslissing van me leven hoeft te zijn. Maar aangezien het bijna vakantie is wil ik daar dan veel tijd aan besteden. Ik snap ook wel dat ik in de tijd dat ik aan het 'zeiken' ben beter een taal kan leren maar welke voor het web?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Laatst online: 14:56

RayNbow

Kirika <3

Wolfboy schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 18:01:
Een 3D rendering engine zou je nooit in php/python/ruby willen schrijven.
offtopic:
Shameless plug voor prototype :+.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 18:16:
[...]

Ik heb zelf ook met dat boek mezelf leren programmeren (ook op mijn 14de, verjaardagscadeau destijds). Dat boek raad ik zeker af. Er werden belangrijke topics heel slecht uitgelegd, zoals security en OOP.

En dat is gelijk ook het grootste probleem met PHP. Het nodigt uit om bepaalde zaken ondergeschikt te maken. In het geval van bijvoorbeeld webveiligheid is het rot dat als je net een gastenboek maakt er een scriptkiddie langs komt die ook een beetje PHP kent en je site overneemt. Ook is er slecht ondersteuning vanuit PHP omtrent OOP.

Daarom zal ik eerder een taal als Java eerder aanraden om te leren, dan leer je gelijk OOP.

Maar als je PHP goed weet te gebruiken kan je wel fantastische dingen maken, zeker in combinatie met Javascript.
Geen enkel boek behandelt alle onderwerpen die je nodig hebt om goed te kunnen PHP-en. Het eerste boek (die jij dus ook had) gaat voor zover ik weet nog over PHP4 en heeft daarom niks over OOP, maar... Een beginner moet zich niet gelijk bezig gaan houden met OOP. En ook veiligheid kunnen ze niet heel veel aandacht aan besteden, als je de basics niet kent heb je daar niks aan.

Als je de basics wel onder de knie hebt, zou je verder kunnen leren met een boek voor gevorderden. Ik heb het boek "PHP 5 Voor gevorderden" (ook van Larry Ullman), hier wordt er wel een aantal hoofdstukken aan beveiliging en OOP besteed. ;) Zowel de basics van OOP (geweldig uitgelegd aan de hand van Honden en Katten die Huisdier extenden en kunnen eten, slapen enz. :P), wat geavanceerder en uiteindelijk nog een aardig praktijkvoorbeeld.

Verder is de ondersteuning voor OOP in PHP5 al aardig te noemen en met PHP6 op komst wordt dit alleen maar beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Java ziet er wel een stukje moeilijker uit, en voor het web helemaal. Je hebt JSP, J2EE. Ook hebben ze het dan weer over Java 6 en dan weer normaal Java.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 12:57

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 18:46:
Java ziet er wel een stukje moeilijker uit, en voor het web helemaal. Je hebt JSP, J2EE. Ook hebben ze het dan weer over Java 6 en dan weer normaal Java.
je hebt voor Java verschillende webframeworks. Niemand programmeert meer kaal jsp iedereen gebruikt Spring of een equivalent. Omdat je uit de scripting hoek komt, zou je kunnen kijken naar Grails, dit is een nock-off van Ruby On Rails waar je programmeert in Groovy wat weer een scripting taal is op de Java Virtual Machine. Hierdoor kan je gemakkelijk Java code en groovy code combineren...

Het heeft een beetje dezelfde syntax en dus de schoonheid van Ruby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt _0_. En daar heb ik het alweer. Wat is Java virtual machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

offtopic:
Omdat Ruby een 15+ jaar oud spel kan nabootsen dat een paar jaar geleden al in 5k aan javascript geschreven is, is het snel? Omdat het kan is een goede reden voor dit soort projecten, maar meer dan een humoristisch project is het natuurlijk niet ;)

Sowieso zijn de achterliggende grafische functies natuurlijk gewoon in C++ aangezien Rubystein Gosu gebruikt ;)

Zeer indrukwekkend hoor, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 19:17:
Bedankt _0_. En daar heb ik het alweer. Wat is Java virtual machine?
Google en Wikipedia zijn je enigszins bekend?
Wikipedia: Java Virtual Machine

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 18:46:
Ik weet, :/. Java is niet echt handig als je snel een (web) app wilt in gaan kloppen. Je kunt wel veel doen in een dag als je er verstand van hebt en je je ontwikkelomgeving opgezet hebt, maar voor 'normale' toepassingen is het eigenlijk niet praktisch.

En lol, Ruby om een antiek spel te renderen. Leuk dat het kan, maar dat 'bewijst' niet dat Ruby ook snel kan zijn. Niet dat ik Ruby af wil kraken, maar voor high-performance toepassingen zou men eerder Javascript C / C++ willen gebruiken. Ruby kan dan wel weer gebruikt worden voor grote delen van de game logica, zoals LUA en dergelijke daar nu voor gebruikt worden.

Overigens, hoe ver zijn ze met die VMs voor Ruby?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
YopY schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 09:34:
[...]

Ik weet, :/. Java is niet echt handig als je snel een (web) app wilt in gaan kloppen. Je kunt wel veel doen in een dag als je er verstand van hebt en je je ontwikkelomgeving opgezet hebt, maar voor 'normale' toepassingen is het eigenlijk niet praktisch.
Als je wilt kan je in Java/JSP net zo ranzig code kloppen als in PHP. Het is alleen niet aan te raden, zeker niet aangezien er betere werkwijzen zijn die op de langere termijn productiever en beter onderhoudbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 16:55
Voor web is CFML IMO de beste taal. Het heeft heel veel functies ingebouwd en is helemaal ingesteld voor webdevelopment. Je hoeft niet Adobe Coldfusion te gebruiken, er zijn ook gratis alternatieven zoals Railo: http://getrailo.org/ en OpenBlueDragon: http://openbluedragon.org/

Ik zou voor Railo gaan: http://www.getrailo.org/index.cfm/download/

Mooie is dat, ook met de aankomende Flash Builder 4, Adobe coldfusion en flex mooi intergreerd, dus kan je flex voor de voorkant gebruiken en coldfusion op de server. Railo is hier ook mee bezig.

Tutorials:
http://www.easycfm.com/
http://www.adobe.com/devnet/coldfusion/

[ Voor 5% gewijzigd door Chilly_Willy op 26-06-2009 10:32 ]

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat ziet er leuk uit! Ik heb al een beetje gezocht naar Cold Fusion maar het vuur bleek een beetje uitgedoofd te zijn. Railo is dus een framework maar wat is Openbluedragon? Hardstikke bedankt naar deze (voor mij) onbekende dingen ben ik opzoek, die niet te moeilijk zijn enzo!

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:45
Ik ben ook begonnen in PHP, maar je gaat jezelf steeds verbeteren, zoals je dat in elke taal doet. Als ik nu terug kijk naar mijn begincodes (die ik echt helemaal zelf maakte) kan ik ze nu, (en dan reken ik nieuwe functies van PHP niet mee) veel sneller eenvoudiger en korter programmeren (ook de werking is sneller). Het ligt aan jezelf hoe stijl je leercurve wordt. In het begin vond ik het prima, zolang mijn idee/ script maar werkte, maar na aan korte tijd wilde ik mijzelf verbeteren en ben ik oude code gaan herschrijven.

Daarbij zoveel mogelijk gezocht naar verschillende oplossingen voor het probleem met mijn code, of voor hetgeen ik met de code wilde bereiken. Door zelf veel te onderzoeken en proberen leer je mijns insziens het meeste.
Het enige is wel dat ik toen ik begon met PHP OOP daarin nog niet werd ondersteund. Dus dat moest ik me later wel aanleren.

Voor jou is het nu gewoon mogelijk je in OOP te verdiepen en zodoende meteen OOP php te leren. Pin je overigens niet vast op deze keuze, je kunt nog alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Chilly_Willy schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 10:20:
Voor web is CFML IMO de beste taal. Het heeft heel veel functies ingebouwd en is helemaal ingesteld voor webdevelopment. Je hoeft niet Adobe Coldfusion te gebruiken, er zijn ook gratis alternatieven zoals Railo: http://getrailo.org/ en OpenBlueDragon: http://openbluedragon.org/

Ik zou voor Railo gaan: http://www.getrailo.org/index.cfm/download/

Mooie is dat, ook met de aankomende Flash Builder 4, Adobe coldfusion en flex mooi intergreerd, dus kan je flex voor de voorkant gebruiken en coldfusion op de server. Railo is hier ook mee bezig.

Tutorials:
http://www.easycfm.com/
http://www.adobe.com/devnet/coldfusion/
Mijn eerste webtaal was ooit ColdFusion, toen het nog van Allaire was. Heerlijk mee gewerkt. Jammer dat er zo moeilijk aan betaalbare hosting is te komen, de meeste webhosters bieden het niet aan voor huis-tuin-keuken-developers als ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderaad, ik zag dat Chilly_Willy ColdFusion hosting aanbied. Maar dat zijn allemaal van die over de top pakketten, ik heb dat allemaal niet nodig. 1GB bandwidth is genoeg, want 10 per maand is nogal veel plus 10 opstart kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ken je deze ook? http://www.wolf5k.com/
Niet zo mooi maar in 5KB aan javascript kan je ook niet zoveel stoppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ja. Nou ja, "gezien", ik heb nog geen enkele browser gevonden waarin ie daadwerkelijk werkt. Iig niet in IE7, Chrome en FF3. Ergo, lame :Y)

[ Voor 82% gewijzigd door .oisyn op 26-06-2009 13:28 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net heel kort even een filmpje bekeken over ColdFusion (http://www.youtube.com/wa...7H10&feature=channel_page) waar het gaat over form validation. Precies wat ik zoek! Lekker simpel en toch duidelijk! Weten jullie goede boeken over ColdFusion8 voor beginners?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 14:03:
Ik heb net heel kort even een filmpje bekeken over ColdFusion (http://www.youtube.com/wa...7H10&feature=channel_page) waar het gaat over form validation. Precies wat ik zoek! Lekker simpel en toch duidelijk! Weten jullie goede boeken over ColdFusion8 voor beginners?
Dus omdat het één ding bevat kies je voor die taal?
Ik zou zelf nog altijd kijken met wat je er meer mee kan dan één specifiek ding, daarmee bedoel ik dus, kijk ook naar andere zaken. Kan je er beter site's in maken, begrijp ik het goed en ga maar door..

Het zijn allemaal vragen die dan weer naar boven komen. Anders zou ik zeggen, probeer wat talen uit en maak dan de keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga ook nog even kijken, maar kijken is niet verboden lijkt me? En hoe meer ik wat probeer des te meer ervaring :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 14:35:
Ik ga ook nog even kijken, maar kijken is niet verboden lijkt me? En hoe meer ik wat probeer des te meer ervaring :).
Dat hoor je mij ook niet zeggen dat het verboden is ;)
Maar met die laatste zin heb je inderdaad gelijk, één tip van mijn kant nog. Je leert alles door te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 00:17
Zelf ben ik gegaan van ruby on rails naar ASP.NET MVC en C#.
Als je de syntax van ruby kan waarderen dan vindt je C# waarschijnlijk ook erg mooi. En ASP.NET MVC Lijkt aardig op Rails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 18:42:
[...]
Verder is de ondersteuning voor OOP in PHP5 al aardig te noemen en met PHP6 op komst wordt dit alleen maar beter. :)
Volgens mij is het nog niet volledig duidelijk wat er allemaal in PHP 6 zal komen. Sommige zaken zoals namespaces heeft men al naar PHP 5.3 gebracht.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik T
  • Laatst online: 16-07 13:19
Hacku schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 14:54:
[...]

Volgens mij is het nog niet volledig duidelijk wat er allemaal in PHP 6 zal komen. Sommige zaken zoals namespaces heeft men al naar PHP 5.3 gebracht.
Ik dacht dat PHP6 eigenlijk alleen unicode naar PHP zou brengen en er verder niks zou veranderen ten opzichte van PHP5.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

.oisyn schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 13:24:
Ja. Nou ja, "gezien", ik heb nog geen enkele browser gevonden waarin ie daadwerkelijk werkt. Iig niet in IE7, Chrome en FF3. Ergo, lame :Y)
offtopic:
Probeer Opera (werkt iig bij versie 9.64) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor vele mensen zeggen dat CF EOL is. Maar andere zeggen weer van niet dat het juist weer op gang komt met versie 8 en dat ze al bezig zijn met versie 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 10:57
Ook al geef je aan dat je al aardig in PHP zit, wil ik ook nog even een framework voor php aangeven..

Yii Framework (www.yiiframework.com) In december is versie 1.0 uitgekomen. Een vrij jong framework dus, echter hebben de ontwikkelaars al hun kennis met het maken van Yii getrokken uit de ontwikkeling van Prado (http://www.pradosoft.com/).
Heb nu een aantal (geavanceerde) sites hierin gemaakt, en ik moet zeggen dat het echt heerlijk is om mee te werken.. ik heb een jaartje Zend geprobeerd en hoewel dat ook wel goed werkte, werd door de vrijheid binnen het MVC-model van Zend de code na verloop van tijd erg rommelig (en ik vind van mijzelf dat ik toch erg nette code schrijf over het algemeen).

De docs van Yii zijn erg netjes en de veel voorkomende items komen terug. Mocht je toch iets niet kunnen vinden, krijg je vaak binnen 30min wel een response op het forum.
Ook elementen welke bij ontwikkelen vaak terug komen (login, forms, pagination etc) zitten er allemaal standaard in en zijn op een simpele manier te plaatsen in je applicatie.

Misschien heb je hier niets aan omdat je blijkbaar een andere taal wil leren, maar mocht je weer terug komen bij PHP moet je Yii zeker een keer proberen. Ik heb in ieder geval het erg naar mijn zin tijdens het ontwikkelen in Yii.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfboy schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 16:41:
[...]
offtopic:
Probeer Opera (werkt iig bij versie 9.64) :P
offtopic:
Hier onder 9.64 niet hoor :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 10:33:
Dat ziet er leuk uit! Ik heb al een beetje gezocht naar Cold Fusion maar het vuur bleek een beetje uitgedoofd te zijn. Railo is dus een framework maar wat is Openbluedragon? Hardstikke bedankt naar deze (voor mij) onbekende dingen ben ik opzoek, die niet te moeilijk zijn enzo!

Thanks!
Coldfusion en een applicatie server van Adobe waar je met CFML code web-applicaties op kan draaien. Railo en openbluedragon zijn 2 open source CFML applicatie servers.
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 12:56:
Inderaad, ik zag dat Chilly_Willy ColdFusion hosting aanbied. Maar dat zijn allemaal van die over de top pakketten, ik heb dat allemaal niet nodig. 1GB bandwidth is genoeg, want 10 per maand is nogal veel plus 10 opstart kosten.
Klopt, voor jou is bijvoorbeeld http://hostek.com/ met 5 dollar in de maand een betere keuze.

TIp, op http://tv.adobe.com/ vind je nog meer leuke video's, bij all products coldfusion selecteren. En hier vind je de code reference: http://livedocs.adobe.com...nt=Part_3_CFML_Ref_1.html

[ Voor 36% gewijzigd door Chilly_Willy op 28-06-2009 11:28 ]

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 23:07:
Ik hoor vele mensen zeggen dat CF EOL is. Maar andere zeggen weer van niet dat het juist weer op gang komt met versie 8 en dat ze al bezig zijn met versie 9.
Ja, ik hoor die geluiden ook al jaren, maar als je ziet hoe Adobe het in hun flash platform aan het integreren is zal het nog lang blijven.

CFML blijft gewoon heerlijk om in te programmeren, of je nu simpele procedurele code schrijft of OO wilt gaan coden.

[ Voor 12% gewijzigd door Chilly_Willy op 28-06-2009 11:31 ]

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat ColdFusion ook in andere 'scenes' moet worden gebruikt. Niet alleen sites van bedrijven. En ik heb een host gevonden voor mijn budget. Hij gebruikt Railo 3.0.3. Ik heb al gezocht maar ik kon alleen dit . Dit lijken me niet alle CF8 toch? Of zijn dit de exclusieve CF8 tags?

En bedankt voor het PHP framework! Ik ga daar toch eens naar kijken! Maar mijn keuze gaat nu uit naar CF O+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
Nee, dat zijn volgens mij alleen de tags die nieuw of veranderd zijn in CF8 die compatibel zijn met Railo. Railo 3.0 is nog closed source. Railo 3.1 is open source.

Ik heb naast CF8 server in NL ook een Railo 3.1 server in NY staan, ben er erg tevreden over. Performance is top. Ik ontwikkel zelf op de gratis developer versie van Coldfusion 8: http://www.adobe.com/cfus...ex.cfm?product=coldfusion ism Eclipse met de CFeclipse en subclipse plugins.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, en op die Railo server werkt CF8 gewoon prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 12:48:
Bedankt, en op die Railo server werkt CF8 gewoon prima?
Railo en Coldfusion 8 zijn allebei aplicatie servers waarom je je CFML (ColdFusion Markup Language) code draaid.

Hier is de adobe CFML reference voor Coldfusion (en voor 99% compatible met Railo): http://livedocs.adobe.com...nt=Part_3_CFML_Ref_1.html

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Kijk, daar houd ik van, niet teveel functies en tags! Maar Railo is toch een soort gratis CF server clone waar je CF op kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 13:20:
Bedankt! Kijk, daar houd ik van, niet teveel functies en tags! Maar Railo is toch een soort gratis CF server clone waar je CF op kan draaien?
Jup en sinds versie 3.1 (http://getrailo.org/) ook nog open source.

Een goed framework om mee te beginnen is fusebox, vrij simpel maar krachtig framework. Ik ben ook erg gescharmeerd van Coldbox een erg goed gedocumenteerd framework.

[ Voor 27% gewijzigd door Chilly_Willy op 28-06-2009 14:35 ]

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga denk ik eerst de basis van ColdFusion leren, dan develop ik al sneller dan in normaal PHP (in mijn situatie dan), en dan gebruik ik nog niet eens een framework :D!

Op de host draaien ze 3.0 deze is dus niet open source, toch? Zitten hier dan nog nadelen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
Nee op zich zitten daar geen nadelen aan.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Awesome, ik heb de Lynda.com dvd gekocht. Dit schijnen goede tutorials te zijn. Wel jammer dat er geen Nederlands support forum is voor ColdFusion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwastie
  • Laatst online: 19-09 10:42

Kwastie

Awesomeness

Op wat voor gronden heb jij nou werkelijk de keuze gemaakt voor ColdFusion?
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 14:38:
Ik ga denk ik eerst de basis van ColdFusion leren, dan develop ik al sneller dan in normaal PHP (in mijn situatie dan), en dan gebruik ik nog niet eens een framework :D!
Ik snap jou argumenten niet, je gaat ColdFusion gebruiken omdat het in jou geval sneller is dan PHP? Hoezo sneller? Minder regels code? Je applicatie is sneller als hij in ColdFusion word geschreven?

Nadelen van ColdFusion:
- Het is niet gratis (Althans niet de officiële CF software)
- Weinig hosting providers die CF ondersteunen, als ze dit doen zijn ze meestal duur.

Ook heeft CF een compleet andere Syntax, het maakt namelijk gebruik van tags, iets wat de meeste mainstream programmeer talen niet hebben. Daarom is het moeilijker (denk ik) om later in een andere taal te programmeren, omdat de syntax waarschijnlijk anders is.

Ook weet ik niet hoelang CF nog word onderhouden, naar mijn idee is het (bijna) EOF EOL.

Zelf ben ik op mijn 14e begonnen met het maken van websites in HTML met CSS, uiteindelijk heb ik naar ongeveer een jaar PHP erbij geleerd. Toen ik dit goed onder de knie had ben ik gaan experimenteren met andere talen zoals: Java, C# en C++.

En sinds ongeveer 1.5 jaar programmeer ik bijna exclusief in PHP, alleen dit maal maak ik gebruik van een mooi framework, Zend Framework en dit bevalt me tot op heden prima. O-)

Natuurlijk is de keuze geheel aan jou, maar mij lijkt ColdFusion geen goede keuze voor een beginnende programmeur. Ik zou als ik jou was voor PHP gaan want: PHP is gemakkelijk te leren, heeft grote community en bijna iedere webhost ondersteunt het. :9

Ik hoop dat je niet echt 150 dollar betaald hebt voor een DVD? Koop dan een goed boek, is nog goedkoper ook :P

[ Voor 3% gewijzigd door Kwastie op 28-06-2009 23:25 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
CF is al jaren EOF :P Vandaar dat Adobe het in Flash Builder 4 gebakken heeft en dat ze met CF 9 (Centaur) bezig zijn. Zeker nu er meerdere gratis open source CF servers zijn zullen er ook meer hosting bedrijven het gaan aanbieden Je kan altijd zelf een VPSje huren en het installeren, dat moet je toch doen als je serieus gaat hosten, dat moet je niet op shared hosting doen.

CFML is echt super simpel om te leren en heeft onwijs veel functionaliteit in tags en functions ingebakken.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
Railo 3.1 hosting met 60 dagen gratis trail: http://alurium.com/hosting/

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwastie
  • Laatst online: 19-09 10:42

Kwastie

Awesomeness

Wat is je punt?

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op wat voor gronden heb jij nou werkelijk de keuze gemaakt voor ColdFusion?
Makkelijk te leren, sneller developpen en kijken of het een leuke taal is. Switchen kan altijd nog!
Ik snap jou argumenten niet, je gaat ColdFusion gebruiken omdat het in jou geval sneller is dan PHP? Hoezo sneller? Minder regels code? Je applicatie is sneller als hij in ColdFusion word geschreven?
Wat in PHP met bijvoorbeeld 5 regels kan, kan in CF met 2. Dit is puur een voorbeeld en aangezien ik nog geen CF heb geschreven mag ik dit eigenlijk niet zeggen :$.
Nadelen van ColdFusion:
- Het is niet gratis (Althans niet de officiële CF software)
- Weinig hosting providers die CF ondersteunen, als ze dit doen zijn ze meestal duur.
Er zijn wel gratis CF servers zoals Railo. Qua hosting heb je een punt maar ik heb een goedkope gevonden voor ong. 2 Dollar per maand :P.
Ook heeft CF een compleet andere Syntax, het maakt namelijk gebruik van tags, iets wat de meeste mainstream programmeer talen niet hebben. Daarom is het moeilijker (denk ik) om later in een andere taal te programmeren, omdat de syntax waarschijnlijk anders is.
Daar heb je gelijk in, maar aangezien ik wat meerdere talen heb aangeraakt (PHP, Python, Ruby) moeten andere talen toch niet te moeilijk zijn.
Ook weet ik niet hoelang CF nog word onderhouden, naar mijn idee is het (bijna) EOF EOL.
Volgens mensen die CF niet gebruiken is het EOF maar volgens mensen die het wel gebruiken komt er weer een nieuwe versie.
Zelf ben ik op mijn 14e begonnen met het maken van websites in HTML met CSS, uiteindelijk heb ik naar ongeveer een jaar PHP erbij geleerd. Toen ik dit goed onder de knie had ben ik gaan experimenteren met andere talen zoals: Java, C# en C++.
Mijn XHTML en CSS ben ik ook aan het verbeteren, dat was helemaal bar slecht..
En sinds ongeveer 1.5 jaar programmeer ik bijna exclusief in PHP, alleen dit maal maak ik gebruik van een mooi framework, Zend Framework en dit bevalt me tot op heden prima. O-)
:), misschien een rare vraag maar bestaat er ook een web2py voor PHP?
Natuurlijk is de keuze geheel aan jou, maar mij lijkt ColdFusion geen goede keuze voor een beginnende programmeur. Ik zou als ik jou was voor PHP gaan want: PHP is gemakkelijk te leren, heeft grote community en bijna iedere webhost ondersteunt het. :9q
Hierdoor is PHP ook een grote kanshebber (lijkt net voetbal O+). Dit zijn ook de voordelen van PHP, wat ik weer minder vind aan PHP is dat er zoveel functies zijn dat je amper weet wat je gebruikt of moet gebruiken (in mijn situatie dan).
Ik hoop dat je niet echt 150 dollar betaald hebt voor een DVD? Koop dan een goed boek, is nog goedkoper ook :P
Wat denk je? Maarja als je dat hier rustig gaat vertellen komt er een hele menigte achter me aan :P.

Bedankt voor het overtuigen :), binnenkort ga ik aan de gang met CF en dan zul je (waarschijnlijk) meer horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
Succes met CF, ik zie dat de voordelen al door hebt.
Voor als iemand nog CF hosting zoekt misschien ;) Is BTW niet mijn hosting.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, Chilly_Willy wat is btw jouw mening over dat CF EOL is? Het is het toch niet, in ieder geval niet van wat ik heb gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
* mithras verbaast zich volledig dat je 83 84 85 posts kan wijden aan de keuze van een taal welke eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is :?

Jouw voorbeelden samen met quotes als "ik ken al wel php/python en ruby" doet mij denken dat je ze nog niet kent. Je hebt misschien ze een keer gezien, wellicht aangeraakt. Ze kennen, daar doe je imho een aantal jaar over. En als je een taal nu eenmaal kent, maakt de verdere keuze echt niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In Python heb ik wel websites gemaakt en in PHP helemaal natuurlijk, ik bedoel met "kennen" dat ik de basis kan. Maar dat is voor iedereen anders, ik zal het even wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 17:10
In denk dat het in jouw geval veel beter zou zijn als je je gaat verdiepen in programmeringsconcepten inplaats van een willekeurige andere taal uit te kiezen. Natuurlijk kun je beginnen met ColdFusion, maar daar heb je lang niet zoveel aan dan concepten als Object Orientated Programming leren kennen. Zeggen dat iets in ColdFusion in "2 regels" kan terwijl het in PHP "5 regels" kost is natuurlijk een non-argument; minder code is niet altijd beter, en daarnaast zal het absoluut niet structureel minder code kosten om iets te maken.

Ga je lekker verdiepen in OOP, polymorphisme, abstractie en design patterns, de taal komt dan later wel een keertje. Of je dit nu met Python, PHP(5.2+), C++, Java of C# doet maakt helemaal niets uit. Op een gegeven moment krijg je gevoel voor programmeren, en switchen tussen talen is dan veel gemakkelijker dan het nu voor je zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 09:20:
Bedankt, Chilly_Willy wat is btw jouw mening over dat CF EOL is? Het is het toch niet, in ieder geval niet van wat ik heb gehoord.
Nee, ik bedoelde het meer sarcastisch :)

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 09:09:
:), misschien een rare vraag maar bestaat er ook een web2py voor PHP?

[...]

Hierdoor is PHP ook een grote kanshebber (lijkt net voetbal O+). Dit zijn ook de voordelen van PHP, wat ik weer minder vind aan PHP is dat er zoveel functies zijn dat je amper weet wat je gebruikt of moet gebruiken (in mijn situatie dan).
Sorry dat ik het je zeg maar ik vind dit echt raar dat je op het laatst zo'n non-argument geeft. Je hebt een taal niet 1,2,3 onder controle zoals met elke taal, dit is ook al eerder gezegd door andere tweakers. De functies wijzen zichzelf zoals gewoonlijk, je leert wat je moet en kan gaan gebruiken en leren, zo kom je te weten waarvoor alles dient, dus dit non-argument is sowieso al van de baan.

En wat betreft "bestaat er ook een web2py voor PHP", waarom heb je dat in vredes naam nodig? PHP valt niet te vergelijken met Python zelf. Graag een verklaring, want ik ben echt nieuwschierig waarom je dat nodig acht.

[ Voor 1% gewijzigd door Manuel op 29-06-2009 15:35 . Reden: typo* ]

Pagina: 1