Ik was altijd al op zoek naar een gratis alternatief (en concurrent
) van Adobe Photoshop. Zelf heb ik een officiele versie van PS CS3. Echter, soms wil ik bij iemand anders even wat van mijn werk laten zien. En soms 'kleine' aanpassingen kunnen maken. In dat geval heb je een PSD editor nodig.
Voor mezelf heb ik een lijstje aangelegd met de mogelijkheden van andere PSD editors (of die daar voor door moeten gaan). Dit wil ik met jullie delen, waar mogelijk met andere programma's aanvullen die jullie aanleveren.
Mijn minimale eisen aan een alternatieve editor voor een stempel 'geschikt' zijn ondersteuning van:
- layers
- blending options 'drop shadow', 'color overlay' en 'stroke'
- weergeven van guides
- wijzigbare text-layers
- geavanceerd afdrukken ('custom bleed', 'show corner crop marks')
Mijn secundaire eisen zijn
- ondersteuning van maskers
- layer-groepen
- layer-links
En verder nog een heel rijtje met wensen [..].
De volgende editors heb ik onder de loep genomen:
Shareware (betalen voor aanschaf)
Adobe Photoshop (CS 3)
PIXEL (1.0) ~ 33 euro
Freeware (gratis)
The Gimp (2.6.6)
GimPhoto (1.4.3) [in combinative met GimPad 1.1 voor Photoshop look and feel]
Paint.NET (3.36) [eet heel veel geheugen; en kan hierdoor soms traag reageren]
Serif PhotoPlus SE (1.0.0.11; ook in shareware version)
Artweaver (0.5.7; portable - geen installatie vereist)
Free Image Editor (2.3)
DHO Photo-Workshop (1.2; portable - geen installatie vereist) [taal: alleen in het Duits]
Zie hier het resultaat van veel testen:
*1 edit de layers
*2 zoals ‘drop shadow’, ‘bevel and emboss’ of ‘color overlay’
*3 mogelijke opties: ‘drop shadow’, ‘inner shadow’, ‘outer/inner glow’, ‘bevel and emboss’, ‘color fill’ en ‘outline’
*4 de programma’s die een tekst-layer uit de .PSD niet kunnen bewerken, daar wordt deze layer gerasterizeerd bij het openen (rasterize text-layer)
*5 zoals ‘corner/center crop marks’, ‘editable bleed’, etc.
*6 mogelijke opties: ‘file information’, ‘crop marks’ (bleed is NIET te wijzigen!), ‘registration targets’, ‘grayscale/color bar’ en ‘seperation of CMYK’
*7 mogelijke opties: ‘corner crop marks’, ‘negative’, ‘labels’ en ‘custom background color’
*8 maakt gebruik van de standaard MS Windows ‘wizard voor afdrukken’
*10 opent slechts zeer weinig .PSD’s – meestal geeft het een of andere error
*11 ondersteund geen layer-groups (groepering van layers in mappen)
*12 ondersteund wel layer-groups (groepering van layers in mappen); maar kan deze NIET uit een .PSD uitlezen!
*13 ondersteund alleen ‘drop shadow’; maar kan dit NIET uit een .PSD uitlezen! (kan wel zelf toevoegen)
============
Zoals hierboven te zien is, voldoet er nog geen editor aan mijn minimale eisen. Het grootste probleem is het wijzigen van text layers. Weet iemand nog een editor/programma die dat wel kan?
============
Voor mezelf heb ik een lijstje aangelegd met de mogelijkheden van andere PSD editors (of die daar voor door moeten gaan). Dit wil ik met jullie delen, waar mogelijk met andere programma's aanvullen die jullie aanleveren.
Mijn minimale eisen aan een alternatieve editor voor een stempel 'geschikt' zijn ondersteuning van:
- layers
- blending options 'drop shadow', 'color overlay' en 'stroke'
- weergeven van guides
- wijzigbare text-layers
- geavanceerd afdrukken ('custom bleed', 'show corner crop marks')
Mijn secundaire eisen zijn
- ondersteuning van maskers
- layer-groepen
- layer-links
En verder nog een heel rijtje met wensen [..].
De volgende editors heb ik onder de loep genomen:
Shareware (betalen voor aanschaf)
Adobe Photoshop (CS 3)
PIXEL (1.0) ~ 33 euro
Freeware (gratis)
The Gimp (2.6.6)
GimPhoto (1.4.3) [in combinative met GimPad 1.1 voor Photoshop look and feel]
Paint.NET (3.36) [eet heel veel geheugen; en kan hierdoor soms traag reageren]
Serif PhotoPlus SE (1.0.0.11; ook in shareware version)
Artweaver (0.5.7; portable - geen installatie vereist)
Free Image Editor (2.3)
DHO Photo-Workshop (1.2; portable - geen installatie vereist) [taal: alleen in het Duits]
Zie hier het resultaat van veel testen:
open .PSD | edit *1 PSD | open .PDF | ondersteund layers | layer styles *2 | edit text layers *4 | ondersteund maskers | show guides | advanced print options *5 | |
Photoshop CS 3 | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
PhotoPlus SE | x | x | x | x *3 | x | x | x*6 | ||
The Gimp | x | x | x | x *11 | x | x | |||
GimPhoto | x | x | x | x *11 | x | x | |||
Artweaver | x | x | x *12 | x *13 | x *7 | ||||
Paint.NET | x | x | x *11 | *8 | |||||
PIXEL | x *10 | ||||||||
Free Image Editor | x | ||||||||
DHO Photo-Workshop | x |
*1 edit de layers
*2 zoals ‘drop shadow’, ‘bevel and emboss’ of ‘color overlay’
*3 mogelijke opties: ‘drop shadow’, ‘inner shadow’, ‘outer/inner glow’, ‘bevel and emboss’, ‘color fill’ en ‘outline’
*4 de programma’s die een tekst-layer uit de .PSD niet kunnen bewerken, daar wordt deze layer gerasterizeerd bij het openen (rasterize text-layer)
*5 zoals ‘corner/center crop marks’, ‘editable bleed’, etc.
*6 mogelijke opties: ‘file information’, ‘crop marks’ (bleed is NIET te wijzigen!), ‘registration targets’, ‘grayscale/color bar’ en ‘seperation of CMYK’
*7 mogelijke opties: ‘corner crop marks’, ‘negative’, ‘labels’ en ‘custom background color’
*8 maakt gebruik van de standaard MS Windows ‘wizard voor afdrukken’
*10 opent slechts zeer weinig .PSD’s – meestal geeft het een of andere error
*11 ondersteund geen layer-groups (groepering van layers in mappen)
*12 ondersteund wel layer-groups (groepering van layers in mappen); maar kan deze NIET uit een .PSD uitlezen!
*13 ondersteund alleen ‘drop shadow’; maar kan dit NIET uit een .PSD uitlezen! (kan wel zelf toevoegen)
============
Zoals hierboven te zien is, voldoet er nog geen editor aan mijn minimale eisen. Het grootste probleem is het wijzigen van text layers. Weet iemand nog een editor/programma die dat wel kan?
============
Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.