Led op Zonnecel + condensator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burlapp
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-11-2024
Ik wil graag een LEDje laten branden op een zonnecel. Deze zonnecel levert alleen niet altijd genoeg vermogen om de LED te laten branden. Nu wil ik met zo min mogelijk onderdelen (efficiency van de schakeling maakt niet uit) het LEDje af en toe laten branden als bewijs dat de zonnecel constructie inderdaad stroom op wekt.

De zonnecel kortsluiten met een LED werkte dus niet door het tekort aan vermogen. Als ik parallel een condensator plaats, werkt het dan wel? Dus dat de condensator oplaad, totdat het aantal mA geleverd kan worden wat nodig is voor de LED, en vervolgens loopt de condensator via de LED weer leeg...

Kan dit dus, of MOETEN er nog extra componenten bij. Het gaat dus alleen om de werking, efficiency maakt nu ff niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:35
Welke spanning staat er over de zonnecel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er moet sowieso een weerstand in serie met de LED, omdat het anders inderdaad letterlijk een kortsluiting vormt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:54
Wat voor LED gebruik je? Je hebt ook low-power led. Die hebben maar 2mA (of was het nou 5mA :S) nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Wat is niet altijd genoeg vermogen? Een kleine C kan de ledjes maar voor een paar seconde laten branden, pak je een grote dan trekt die je zonnepaneel plat tijdens het laden van het ding.

Ik zou een batterijtje pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:59
Wil je zonnecel throwies maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Denk dat af en toe je ontsteek spanning niet bereikt wordt.
@ ThinkPad inderdaad low current leds zijn bij 2mA op volle sterkte.

Probeer anders eens een super heldere rode led die geeft al zichtbaar licht bij 1,57V en 200µA
Welke spanning geeft je Zonnecel af ??
Bereken even een weerstand voor in serie met je led zodat er nooit meer dan 20mA door de led kan lopen anders gaat hij stuk.

Als de spanning niet hoog genoeg is om de led te ontsteken kun je deze verhogen maar dit is niet zo simpel en je moet minimaal 0,6V hebben.
Kijk voor het iedee http://www.circuitsonline.net/circuits/view/122 (Witte LED op 1,5 V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bassie schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 20:30:
Wat is niet altijd genoeg vermogen? Een kleine C kan de ledjes maar voor een paar seconde laten branden, pak je een grote dan trekt die je zonnepaneel plat tijdens het laden van het ding.

Ik zou een batterijtje pakken.
Goldcap werkt prima, niet de goedkoopste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burlapp
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-11-2024
De zonnecel is zelf al een weerstand. Het toevoegen van een extra weerstand is dus niet nodig voor mijn toepassing (zonnecel levert niet veel vermogen). Ik heb nu een high efficiency LED gebruikt (20mA) en dit werkt. Thnx voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als de zonnecel het niet kan leveren zal ook een condensator of een accucel niet werken want de zonnecel moet nog steeds die energie leveren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1