• whatever001
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09-2021
Als geginnend filmer heb ik al menige MiniDV vol gefilmd.

Nu wil ik de MiniDV tapes op mijn HDD plaatsen om deze in een LATER stadium te editen via een nog te kezen programma.

Hierbij komen bij mij wat vragen naar boven hoe dit het beste te kunnen doen;

1) In welk formaat (bv divx, Xvid, mp4, etc) kan ik de MiniDV tapes het beste op de HDD copieren zonder dat er informatie (beeld, datum, tijd, lasnaden, en andere info die de camera op tape heeft gezet) verloren gaat.

2) Wordt het te kiezen formaat door alle (editing) programma's ondersteund?

3) Kan ik de bestanden met formaat (vraag 1), zeg over tien jaar, nog steeds gebruiken om te editen? Dus enige toekomst garantie.

4) Welk programma is hiervoor aan te raden?

5) Advies mbt vraag 1, welke codec is goed? En waar is deze te vinden?

Verder sta ik open voor andere suggesties. Alle info is welkom.

Alvast bedankt. _/-\o_

p.s. ik draai alles op Windows XP SP2 (Engels)

Verwijderd

Vraag 1: DV-AVI

Vraag 2: ja
3: geen garantie, maar dv-avi wordt zeer veel gebruikt. Waarschijnlijk wel dus.
4: als je alleen wilt capturen: alle
5: geen

;)

dv-avi is het bestandsformaat zoals het op je tape staat. Dit bevat de maximale kwaliteit, maar heeft als nadeel dat het wat meer ruimte inneemt. Als je dit een probleem vindt, dan gaat het topic een hele andere kant op. Als je dit geen bezwaar vindt dan heb je nu je antwoord ;)

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Voor capturen van DV camera naar je HDD heeft Windows al eigen Movie maker voor. Die heeft bedieningspaneel zodat je beelden realtime kunt opslaan op de hd.

Voor bewerken van video is elke video edit pakket mogelijk.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:43
Ik heb mijn twijfels bij "miniDV tapes veiligstellen op HDD".

Je films staan op zo'n DV tape (zeker verspreid over meerdere tapes) namelijk een stuk veiliger dan op je HDD! Je denkt hopelijk wel aan backups? :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:52

Duinkonijn

Huh?

Xander schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 18:11:
Ik heb mijn twijfels bij "miniDV tapes veiligstellen op HDD".

Je films staan op zo'n DV tape (zeker verspreid over meerdere tapes) namelijk een stuk veiliger dan op je HDD! Je denkt hopelijk wel aan backups? :)
Deze mening deel ik ook... je kan beter die tapes Read-only maken... ze gaan langer mee op deze manier als je ze droog en donker opslaat

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:02

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Let er op dat je die harde schijf niet jaren stil in een kast kan laten liggen.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-10 10:25
Beide bewaren is misschien nog het beste. Ik ben het met voorgaande sprekers eens dat de tapes zelf prima goed blijven. Dat moet dan alleen ook gelden voor het afspeelaparaat.... als de mini-DV camcorder vanaf nu ook jaren stil in de kast blijft liggen en het stof zich op de koppen en tussen het loopwerk gaat nestelen, ga ik er geen geld opzetten dat die het dan nog flitsend afspeelt....

• zwina
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-01 07:47
sterker nog... in mijn geval eet mijn oude mini-DV camcorder al mijn tapes bijna op, en juist nog voordat ik ze op harddisk heb kunnen zetten. Zijn er (behalve de camcorder laten repareren, ruim buiten garantie) nog andere manieren/apparaten op mini-DV over te zetten naar je harddisk?
En het is dan nu tevens de hoogste tijd (te laat eigenlijk al) om een nieuwe camcorder aan te schaffen.
Net las ik dat Full-HD video bewerken op een macbook "echt niet leuk is". Hoe zou dat zijn op een MacBook Pro of is geen enkel MacBook daarvoor geschikt?

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:47
MrDummy schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 18:05:
Voor capturen van DV camera naar je HDD heeft Windows al eigen Movie maker voor.
Maar die zou ik nu net niet gebruiken. Beter een freeware zoals WinDV die kan namelijk in Type-2 opslaan.
http://windv.mourek.cz/ Het is oud, maar werkt perfect.
Type 1 and Type 2 DV AVI files
There are two types of DV-AVI files:

Type 1: The multiplexed Audio-Video is kept in its original multiplexing and saved together into the Video section of the AVI file
Does not waste much space (audio is saved uncompressed, but even uncompressed audio is tiny compared to the video part of DV), but Windows applications based on the VfW API do not support it.
Type 2: Like type 1, but audio is also saved as an additional audio stream into the file.
Supported by VfW applications, at the price of little increased file size.
En hoewel (of juist misschien omdat) Type 1 nieuwer is, heb ik minder problemen met Type-2. Dat type-1 werkt prima in Movie Maker, maar als ik capture met MM en dan ga editten in Premiere Elements krijg ik vaak geen geluid.

Of je captured in Adobe's Premiere Elements. Daar kun je ook kiezen voor welk type geloof ik.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-12 12:35

ReseTTim

Chocolate addicted

stop de tapes in een brandwerende kluis, ik denk dat dat de beste backup is ;)
tapes blijven opzich lang hun kwaliteit behouden. wij hebben pas ons high-8 bandjes gedigitaliseerd, deze werkten nog allemaal perfect :) :D

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-11 11:27
Ik heb alle tapes in avi gecaptured, en op 2 terabyte schijven gezet.
Deze 2 schijven zijn via netwerk naar 2 schijven in de schuur gebackupt en naar 2 externe hardeschijven die niet bij ons thuis liggen.

En natuurlijk alle bandjes bewaard!

Verwijderd

Het klinkt alsof je op alles behalve een nucleaire aanval bent voorbereid. Misschien toch ook nog maar een kopietje ergens in een datacentrum in de stille zuidzee bewaren? :+

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 22:34

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Even inhakend op dit topic en een beetje een andere kant op fietsen...

Zijn er mogelijkheden om sneller te capturen?
MiniDV is m.i. digitaal, maar als ik de bandjes overzet van camera naar PC dan duurt 't net zo lang als wanneer ik de film zou kijken (een uur dus). Zou mooi zijn als dit sneller (half uur of korter) kon.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:47
Volgens mij niet, ik ken in ieder geval geen programma zoals je vroeger casette bandjes met dubbelspeed kon kopieeren. Dan moet je overstappen op harddisk recording of flashdisk recording. Want dan is het gewoon bestandjes kopieeren.
Pagina: 1