Ach, dat is gewoon omdat ze die CD masters zo slecht doen, en 'vinyl' in een bepaald cirkeltje gewoon belachelijk positieve connotaties oproept, terwijl vanuit technisch oogpunt CD toch echt superieur is, zolang ze hun werk maar netjes doen op de masters.
En daar haken die marketinglui vervolgens heerlijk op in. Moet je kijken hoe duur al die apparatuur is.. En een "nieuwe" LP kost ook al gauw €30-40, vanwege de "beperkte oplage". Is toch goud geld aan te verdienen? Alle producten zijn al 100 jaar geleden ontwikkeld en volwassen geworden, dus innovatie hoeft ook niet. Gewoon binnenhalen die hap.
[b][message=32130479,noline]Terwijl er eigenlijk niets extra's wordt gedaan in goede audiofiele CD en SACD opnames,
met voorkeur in 2 kanaals.........
Jawel, wat ze extra doen is niet de master verpesten, zodat je over 10 jaar een goede master wil kopen (er even vanuit gaand dat ze die wel bewaren), of anders dat je de muziek gewoon zat wordt en iets anders gaat luisteren in de hoop dat dat beter klinkt. Maar goed, klassieke muziek en blues/jazz CDs laten ze gelukkig met rust, dus ik heb er niet zo'n last van. Er zijn voor de rest nog een paar "indie" artiesten die redelijk goede masters laten maken, met redelijk wat Dynamic Range (8-14dB), ook al is 8dB nog steeds heel weinig. Voorbeelden hiervan: Regina Spektor of Tori Amos.
[b][message=32130479,noline]Ik twijfel ook of ik een goede "redbook" cd speler moet aanschaffen of een SACD speler, ik heb een mooie cd speler gezien maar deze heeft geen SACD !! hij zal dan wel in een 2 kanaals setting komen te staan.
Ik zou er geen geld aan vuil maken. Als je dan toch ergens voor gaat, ga dan gewoon voor de DVDA, want die kun je tenminste nog rippen.
Maar goed, ook met de DVDAs die ik ben tegengekomen is zeker de helft net zo slecht gemasterd als de CD, met clipping van hier tot gunter, dus ik denk gewoon dat ze de noodzaak niet voelen hun werk te doen.
Als je echt op de tijd vooruit wil lopen moet je gewoon zorgen dat je goede masters hebt van alle muziek die je mooi vindt (liefst voor 1997 gemasterde CDs), alles rippen naar een lossless formaat, en zo'n draadloos zend/ontvangstation aansluiten op multimedia PC naar je stereo.
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 14:21:
[...]
DVd had een duidelijke meerwaarde ten opzichte van VHS. Je ziet dan ook de snelle acceptatie van het DVD-formaat. Blu-ray gaat veel trager, omdat veel van voordelen niet door mensen wordt gezien (omdat ze ook al van die kleine TV'tjes hebben).
Vergeet het prijsverschil niet.
[
Voor 7% gewijzigd door
foppe-jan op 19-06-2009 14:25
]
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years