Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje aan allen met ervaring in de detachering...

Stel, je hebt spontaan gesolliciteerd per e-mail bij bedrijf X. Je krijgt een mail terug dat je CV naar de verantwoordelijke gestuurd is en dat die je eventueel zal contacteren indien je profiel OK is.

Dezelfde dag solliciteer je bij detacheerder Y (die je via Monster zelf gecontacteerd heeft). Deze biedt meer dan uitstekende voorwaarden en vermeldt dat hij je in eerste instantie wil detacheren... naar bedrijf X.

Vanuit loon/voorwaarden lijkt het me dat je beter uit komt via de detacheerder (moet je natuurlijk ook wel de nadelen erbij nemen, maar da's een andere discussie...)

Wat doe je nu? Vertel je de detacheerder eerlijk de je eigenlijk al gesolliciteerd had bij bedrijf X maar nog geen gesprekken aangegaan bent?

Bedankt voor jullie input!

Added: Nog een bijkomend vraagje...

Is er misschien een topic/website/tutorial/faq met raadgevingen, tips,... voor beginnende "voor-detacheerders-werkende-IT-ers"???

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2009 20:36 ]

Verwijderd

bij dat detach bedrijf: is het contract wat je krijgt, deta/vast? Of is het alleen detach?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 20:33:
bij dat detach bedrijf: is het contract wat je krijgt, deta/vast? Of is het alleen detach?
Vast.

Uitstekende voorwaarde, uitstekend salaris beloofd (nog niets op papier, slechts verkennende gesprekken), leasebak, en de gebruikelijke voordelen.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:02

Wish

ingwell

Ik neem aan dat de detacheerder nog geen berichtgeving doet richting bedrijf X zolang je nog niet bij detacheerboer in dienst bent. Volgens mij gaat dit niet bijten en kun jij rustig je ding doen lijkt me. (en goed onderhandelen, bedenken wat je voorkeur heeft).

No drama

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 20:34:
[...]

Vast.

Uitstekende voorwaarde, uitstekend salaris beloofd (nog niets op papier, slechts verkennende gesprekken), leasebak, en de gebruikelijke voordelen.
Klinkt behoorlijk als Brunel ;).
Daar ben ik een half jaar geleden ook bijna ingetuimeld, ook idd prima salaris + leasebak + opleiding zou betaald worden, had alles al zwart op wit en op het laatste moment "sorry geen banen meer".

Ben toen via een (kleinere) detecheerder gaan werken, ervaring opgedaan op een leuke plek en via hun ook uiteindelijk bij mijn huidige baan gekomen, waar het goed bevalt (niet meer gedetacheerd).

Ik zou detachering wel doen, maar houd alle mogelijkheden open, tot je alles (maar dan ook alles) definitief rond hebt. En je kunt best vertellen dat je elders sollicitaties hebt lopen, da's juist positief!

/edit: na goed gelezen te hebben: ga voor niet-detachering!!

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 18-06-2009 21:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Verwijderd

Topicstarter
Sport_Life schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 21:34:
[...]

Klinkt behoorlijk als Brunel ;).
Daar ben ik een half jaar geleden ook bijna ingetuimeld, ook idd prima salaris + leasebak + opleiding zou betaald worden, had alles al zwart op wit en op het laatste moment "sorry geen banen meer".
Wat hopen ze te bereiken met dergelijke praktijken?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 22:17:
[...]

Wat hopen ze te bereiken met dergelijke praktijken?
Doelstelling van de intercedent. Meidje die ik had stuurde mij haar arbeidsvoorwaarden ipv die van de gedetacheerde!! 8)7 Kon dus mooi lezen dat ze een bonus krijgen als ze x aantal sollicitaties per week afleggen :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:06
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 20:31:

Dezelfde dag solliciteer je bij detacheerder Y (die je via Monster zelf gecontacteerd heeft). Deze biedt meer dan uitstekende voorwaarden en vermeldt dat hij je in eerste instantie wil detacheren... naar bedrijf X.
Naar de detacheerder toe zou ik eerlijk zijn hierover. Ze weten dat je werk zoekt, bedrijf X is waarschijnlijk een grote werkgever in jou vakgebied/regio (mijn voorbarige comclusie omdat X zowel rechtstreeks als via detacheerders werft). Dus als het goed is zal men echt niet zo opkijken van het feit dat je ook bij bedrijf X bent gaan praten. Eigenlijk is het alleen maar een positief teken, want de detacheerder wil je graag naar bedrijf X sturen en dan weten ze alvast dat jij ook wel naar bedrijf X wilt.

Naar bedrijf X is het iets delicater. Je wilde eerst rechtstreeks bij hun werken, maar ineens ben je alleen maar als externe beschikbaar. Dat kan soms kwaad bloed zetten.

Als je kiest om in de detachering te gaan werken, motiveer je keuze goed. Waarom wil je graag detachering of consultancy en niet vast bij een bedrijf? Als je daar een goed antwoord op hebt, dan kun je dat nieuwe inzicht ook gebruiken in je communicatie naar afdeloing HRM van bedrijf X.

Verwijderd

Voor bedrijf X is het goedkoper om je direct in dienst te nemen maar met het nadeel dat ze je in deze crisistijd niet binnen 2 weken op straat kunnen zetten (of ze moeten misbruik maken van een eventuele proeftijd).

Detacheerder is leuk maar ik heb bij de mijne geen 13e maand, winstuitkering of loonstijging naar prestatie. Tevens ben ik nu binnen 6 maanden voor de 2e keer bij en bedrijf opgezegd en zit ik straks waarschijnlijk weer een paar weken/maanden thuis. En laat ik je verzekeren dat dat vooruitzicht alles behalve leuk is.

Ik zou zeker nu kiezen voor een vaste aanstelling bij bedrijf X.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2009 08:42 ]

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ook een detacheer kent een proeftijd en/of kan werken met jaar (of korter) contracten

Je kan het bod van Y gebruiken om je onderhandeling met X kracht bij te zetten, maar ik hen geen details gegeven over wie Y is. Het geeft aan wat je marktwaarde is (of wat een gek er voor geeft). Houd zeker in de gaten dat als je dit doet mogelijk de opdracht van X bij Y (voor jou) niet meer mogelijk wordt, dit is erg afhankelijk wat je expertise is, hoe dringend X dat nodig heeft en of ze andere sollictanten hebben die het ook kunnen. De kans is echtwe reel dat X zegt dat ze je niet meer via Y willen hebben, omdat je niet voor hen bent gaan werken. Het kan dus zijn dat je bij Y op de bank komt te zitten wat tot snel ontslag kan leiden.
Aan de andere kant je hebt X nog niet gesproken, dan moeten ze maar sneller reageren.

Je hebt verder geen inlichtingsplicht om Y te melden dat je bij X hebt gesolliciteerd, zij kunnen je niet 100% garanderen dat je bij X komt!!! X is een wortel om je over te halen om voor hen te werken (bv omdat het voor je dichtbij is, Vraag eens of ze er al mensen hebbeb zitten en hoeveel, hoeveel aanvragen krijgen van X, welke functies?). Als je bij Z kunnen plaatsen (en niet meer bij X, of het tarief/winsmarge bij X is lager) dan zullen ze dat niet nalaten. Als X of Y je vragen of je andere sollicitaties hebt lopen dan kan je daar eerlijk op antwoorden, of je ze ook verteld waar, zou ik niet doen, alleen in algemene termen blijven (een detacheerder, een baan in vaste dient).

Detachering heeft voor en nadelen, wees je daar goed van bewust. Misschien zit je een half jaar bij X en (als je geluk hebt) daarna ergens anders, wat misschien ongunstig is qua reistijd en/of inhoud. Het kan ook zijn dat je er 2 jaar zit en dat de recessie weer over is. Daarnaast staat de detacheringsmarkt aardig onder druk, er vallen veel ontslagen (metname bij bankzitters, wat niet direct voor jou een issue is als je bij X via Y aan de slag kan, maar er zijn geen zekerheden!)

Kijk ook goed naar de mogelijkheden als opleiding en ontwikkelpad, welke functie wil na je huidige doen en kan Y of X dit bieden. Welke bied meer toekomst

NB Er wordt (door X en Y) veel beloofd maar niet altijd veel waargemaakt, leg alles goed vast, het is mogelijk om in je aanstellings brief etra zaken te regelen. Zo was mijn start salaris te laag toen ik begon (in vergelijking met mijn voorwaarden van mijn oude job) maar ik heb er een extra beoordeling moment afgesproken na een half jaar met een vaste verhoging (hoger als bij normale beoordeling ) bij goede beoordeling en afspraken over extra cursussen (zonder studie schuld), maar ja dat was in de goede oude tijd........

Een beetje gekleurd mijn eigen ervaringen zou ik nu voor niet-detachering kiezen en kan je het beter doen als de markt weer aangetrokken is binnen 1-2 jaar

Succes

Everything is better with Bluetooth

• ko9
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:36

ko9

Ik zat/zit in grotendeels dezelfde situatie. Ben pas afgestudeerd en wilde graag traineeship volgen mij m'n afstudeerbedrijf, echter om wat verder rond te kijken heb ik ook gesprekken met andere bedrijven en detacheringsbureaus aangeknoopt.

Uiteindelijk bleven er 2 reeele opties over: traineeship bij stagebedrijf (absolute 1e keuze) en detacheringsbureau X die me eventueel bij de directe concurrent van mn stagebedrijf zou kunnen plaatsen.
Uiteindelijk dinsdag 1e gesprek gehad met stagebedrijf over traineeship, en die kwamen opeens met een aantal beperkingen waardoor deze optie opeens een stuk minder interessant wordt voor mij (en het waarschijnlijk dus niet gaat worden). Nu heb ik dus mooi een job via detachering achter de hand, met wie ik maandag al een gesprek bij het concurrerende bedrijf heb gehad.

Ben vanaf het begin af aan eerlijk tegen detacheringsbureau geweest, heb duidelijk verteld dat mn stagebedrijf absolute eerste optie was, dat ik het detacheringsbureau puur gebruik om bij een bedrijf binnen te komen om daar vervolgens zsm in dienst te treden (indien van 2 kanten tevreden uiteraard). Maar ben er idd tegelijkertijd van bewust dat de contracten nogal tricky zijn, al merk ik wel dat ik zo goed in de markt lig, dat ik altijd wel bij een bedrijf terecht kan (evt in mindere omstandigheden)....

Mijn advies/ervaring tot nu toe: eerlijk zijn met vertellen dat je andere opties hebt, dit versterkt zeker je positie, en je kan je ook niet per ongeluk verspreken tijdens een gesprek :)
Daarnaast de keuze detachering/direct bij bedrijf: hier ben ik zelf ook nog niet uit, liever zit ik direct bij een bedrijf binnen, maar omdat ik bij mn nr2 voorkeursbedrijf alleen via een detacheerder binnen kan komen wil ik hier zeker over nadenken....

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:34
Ik vind het nadeel van detacheerders dat je vooral qua sfeer tussen wal en schip valt. Je bent altijd de externe/uitzendkracht/etc.

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 19:25
merauder schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 12:04:
Ik vind het nadeel van detacheerders dat je vooral qua sfeer tussen wal en schip valt. Je bent altijd de externe/uitzendkracht/etc.
Dat ben ik niet met je eens. Zit zelf nu zo'n 3 jaar in de detachering en tot nu toe ben ik bij elke klant als een interne behandeld: mocht mee naar feestjes, team-uitjes en heb zelfs bij een klant een kerstpakket gekregen :) Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog alle leuke activiteiten van je eigen werkgever. Dus het hoeft echt niet overal zo te zijn dat je tussen de wal en het schip valt.

.....

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Ik zou zeker eerlijk zijn en de detacheerder vertellen dat je ook bij X je sollicitatie lopen hebt.

Normaal gezien wordt er op sollicitaties ook altijd naar je lopende sollicitaties gevraagd. Ik zou het dus gewoon zeggen. Eigenlijk heb je hier enkel voordeel mee. Bedrijf X weet ook wel dat ze externen van bedrijf Y aannemen. Omgekeerd zal bedrijf Y je toch proberen binnen te halen als ze vrij goed weten dat ze makkelijk mensen kunnen plaatsen bij bedrijf X. Zij vallen nl. uit de boot als jij rechtstreeks naar bedrijf X gaat.

Als beide sollicitaties vlot verlopen zou ik ten eerste eerlijk zijn en ten tweede voor mezelf zoveel mogelijk proberen beide op mekaar af te stemmen. Er is ook professioneel niets mis met te gokken op 2 paarden. Omgekeerd ziet een bedrijf ook meerdere sollicitanten (meer dan dat ze betrekkingen hebben).

Probeer dit zo goed mogelijk voor jezelf uit te spelen, maar wees eerlijk. Keuze voor een vaste betrekking of detachering moet je voor jezelf uitmaken.

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:34
Sabelhout schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 12:57:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Zit zelf nu zo'n 3 jaar in de detachering en tot nu toe ben ik bij elke klant als een interne behandeld: mocht mee naar feestjes, team-uitjes en heb zelfs bij een klant een kerstpakket gekregen :) Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog alle leuke activiteiten van je eigen werkgever. Dus het hoeft echt niet overal zo te zijn dat je tussen de wal en het schip valt.
Waarschijnlijk ligt zoiets denk ik heel persoonlijk. Ik heb zelf zeker een aantal maanden voor ik enigsinds gewend ben aan een team. Moet ook zeggen dat ik een voorkeur heb voor MKB waarbij je op een breder vlak betrokken bent bij een organisatie. Daarom zal ik niet meer snel de detachering instappen. Voor mij persoonlijk is het veel waard om meer te zien van een organisatie dan mijn functieomschrijving.
Pagina: 1