Toon posts:

photoshop: centimeters en pixels probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
heej,

ik heb echt een probleem met photoshop 6,:( als ik een plaatje wil openen van zeg maar 1cm dan is dat in photoshop gelijk 2200 pixels, dit klopt niet echt lijkt mij:?, heeft iemand anders ook een soortgelijk probleem?

ik heb btw al de search geprobeerd maar daar stonden zoveel photoshop dingen..

alvast bedankt

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

DPI goed?

Verwijderd

Topicstarter
of dpi goed is?, zal ik even moeten kijken..

het grote probleem is dat wanneer ik als centimeters het a4 formaat invul, dat ik dan een bestand krijg van zo'n 500mb:?,
en dan heb ik alleen nog maar een nieuw leeg plaatje.

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-10 07:26

Obi

Het formaat in pixels hangt van de afmeting (cm) en de DPI af. Als je een vreselijk hoog DPI hebt krijg je inderdaad van die belachelijke afmetingen.

Handig om te weten:

Voor web e.d. 72 DPI
Voor drukwerk 300 DPI
Voor printwerk 150-200 DPI.

(dus Dots Per Inch)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

pixels zijn onafhankelijk van maateenheden, je kunt dus zowel 1 pixel per centimeter hebben alswel 500.000 pixels per centimeter

in photoshop en sowieso in deze anglicaanse wereld worden de pixel-relaties-tot-maten gemeten in DPI, in dots-per-Inch, wat vertaalbaar is tot pixels per inch
(wat de inch precies aan cm is heb ik momenteel geen zin op te zoeken, maar probeer altavista eens)

je oplossing is misschien je maateenheden in pixels te meten aangezien dat direct vertaalt naar bestandsgrootte (en voor webdesign ook zo prettig is) en verder te letten op je DPI-instelling voor printwerk (in cm's of inches)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
het is gelukt.. :)

het was inderdaad de dpi wat veels te hoog stond...

bedankt voor de hulp.
Pagina: 1