Laptop GPU Koeling - Rubbers? Heatsink verlagen? Tussenstuk?

Pagina: 1
Acties:

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02-2025
Omwille van een defect ben ik bezorgd over de koeling van mijn GPU in mijn laptop. Er worden hier een soort van warmtegeleidende dunne rubberachtige dingen gebruikt, weet iemand wat dit zijn en of deze wel efficient de GPU koelen? Want dit lijkt me niet zo effectief als een dun laagje koelpasta...

Alles zit op een en hetzelfde moederbord, echter is het niveau van de oppervlakte van de GPU en Chipset lager dan die van de CPU, omdat bij het vijzen van de heatsink op het moederbord de heatsink niet tegen de GPU aankomt zitten er dus die rubbers tussen.

Indien deze dingen vrij inefficient zijn, is er een manier om de heatsink te verlagen of is het mogelijk er iets beter geleidend tussen te steken? Het lijkt me ook niet de bedoeling een super dikke laag koelpasta te gebruiken om het toch de heatsink te laten raken.

Hiernaast vraag ik me nog af in welke mate het videogeheugen gekoeld moet worden, hier steekt er momenteel ook een rubber tussen dat en de behuizing van de heatsink die volgens mij op die plek geen warmte geleid.

Idle GPU 71 graden, de GPU loopt in-game tot hoge temperaturen rond de 96, Het gaat hier over een situatie met een NVIDIA Geforce 8600M GS in een Mitac 8227D waar er geen sprake is van overclocking. Wat me ook opvalt is dat deze temperaturen tegenover andere laptops een 10tal graden hoger liggen.

Edit: Als er meer detail nodig is kan ik deze nog bezorgen, echter heb ik de laptop momenteel voor de tweede keer niet tot mijn beschikking omdat deze het weer heeft opgegeven, er is een beschadiging opgetreden waardoor het beeld zich 4 keer horizontaal voordeed.

[ Voor 36% gewijzigd door TaraWij op 22-06-2009 16:47 ]

• TaraWij
Het probleem heeft zich weer voor de tweede maal opgetreden met een nieuw moederbord en blijft zich zelfs voordoen als we enkel een externe monitor aansluiten en alle extra hardware uit de laptop halen, het geheugen en processor hebben we op een ander systeem getest en daar werken ze zonder problemen.

Ik heb een vermoeden dat het met de GPU te maken heeft maar ben hier totaal onzeker over, het gaat hier over eerder vernoemde kaart geproduceerd in de 27ste week van 2007 (er staat immers 0727A2 op de chip wat respectievelijk voor de productiedatum en revisie staat.

Is het normaal voor een GPU dat die steeds tegen 71 idle en 96 in-game draait? Heb ik een GPU die mogelijk een van de defecten bevat die alom over het internet te vinden zijn en het daarom zo snel opgeeft? (G84 en G86 chips, heat cycle bug door verkeerd substraat/underfill materiaal waardoor er zich problemen optreden in de bumps, zie onderstaande links)

http://www.google.be/sear...ia+G84+G86&meta=&aq=f&oq=
http://www.bing.com/searc...86&go=&form=QBRE&filt=all

[ Voor 20% gewijzigd door TaraWij op 22-06-2009 16:47 ]

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik heb je verhaal gelezen en ik vraag me eigenlijk af wat je vraagt.
De temps van je kaart zijn hoog. Wat de max temps van de 8600M GS zijn, zou ik je niet kunnen zeggen.
En wat betreft je rubbers: kun je er misschien een foto van posten? Kan er nu niet echt veel over zeggen (weet dat je laptop er niet is, maar die komt vast wel weer terug)

There is no place like 127.0.0.1

• TaraWij
Op het moment ben ik even niet meer in het bezit van mijn laptop dus kan ik hier geen foto van trekken, het lijkt op rubber maar dat is het misschien helemaal niet, het is een soort van slap dun vierkant blauw of rood materiaal dat je op de chip legt en dit komt dan tussen de chip en de heatsink te zitten, dit geleid wel daadwerkelijk warmte. Ik veronderstel dat deze methode wel meer voorkomt...

Een samenvatting van mijn vragen:
- Is dit rubber-achtig materiaal ook efficient in vergelijking met koelpasta?
- Zoniet, is er een manier om deze chip op een betere manier te coolen?
- Verder heb ik gemerkt dat mijn fan soms gewoon niet draait, dit om batterij te besparen, is dit normaal?
- Moet het videogeheugen ook gekoeld worden?
- Zijn deze hoge temperateren normal? (70 graden idle, 96 in-game)
- Bevat mijn kaart uit de 6de maand van 2007 de defecten die op het internet vermeld worden?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je zou het flexibele lapje kunnen vervangen door koelpasta, maar met alleen koelpasta red je het niet. Ik denk dat je ook een dun koperplaatje (of misschien zelfs meerdere lagen) er tussen moet stoppen, omdat de afstand van de koeler tot je chip is berekend op dat flexibele lapje

• TaraWij
ThinkPadd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 16:45:
Je zou het flexibele lapje kunnen vervangen door koelpasta, maar met alleen koelpasta red je het niet. Ik denk dat je ook een dun koperplaatje (of misschien zelfs meerdere lagen) er tussen moet stoppen, omdat de afstand van de koeler tot je chip is berekend op dat flexibele lapje
Het probleem is dat deze koperplaatjes omwille van die afstand hoogstwaarschijnlijk niet gaan blijven zitten.

Verder weet ik nog steeds niet de exacte oorzaak van het probleem, we hebben echt een reeks van dingen geprobeerd, alleen lijkt het me vaag dat na het moederbord te vervangen het probleem zich zo snel weer voordeed... Het probleem is soms echt zo willekeurig, misschien wel een incompatibiliteit tussen twee componenten van een bepaald type. |:(

[ Voor 5% gewijzigd door TaraWij op 22-06-2009 16:55 ]

• TheMe
TaraWij schreef op maandag 22 juni 2009 @ 16:42:
...
Een samenvatting van mijn vragen:
- Is dit rubber-achtig materiaal ook efficient in vergelijking met koelpasta?
- Zoniet, is er een manier om deze chip op een betere manier te coolen?
- Verder heb ik gemerkt dat mijn fan soms gewoon niet draait, dit om batterij te besparen, is dit normaal?
- Moet het videogeheugen ook gekoeld worden?
- Zijn deze hoge temperateren normal? (70 graden idle, 96 in-game)
- Bevat mijn kaart uit de 6de maand van 2007 de defecten die op het internet vermeld worden?
Ik heb nog nooit gehoord van rubberachtige koelpasta, 't voelt een beetje tegennatuurlijk. Rubber geleidt geen warmte dus het zou niet mijn keus zijn om te gebruiken. Tijdens wat (moeizaam) zoeken kwam ik wel een koelpasta tegen op siliconenbasis, is dat wat je misschien bedoelt?
In ieder geval (hier nog een linkje) is siliconbased niet ongebruikelijk, volgens mij. Al zou een tweaker het niet snel gebruiken en kiezen voor goeie Terminator-poep met zilver of ander metaaldeeltjes.

Ik kan je niet veel vertellen over laptop koeling. Heb er gewoon geen ervaring mee. Maar over je ventilator die niet draait, welke is het? In je BIOS kun je veelal instellingen voor je fans aanpassen. Misschien moet je kijken naar "Stofzuiger mode = aan" optie in je bios, zodat je fans altijd goed draaien. Een andere optie is een progje als Speedfan of bijvoorbeeld Rivatuner (Of de fabrikant speciefieke progjes, zoals EVGA de Precision tool heeft)

Je temps lijken wel bijzonder hoog. 100 graden is meestal wel een aanvaarbaard plafond voor je temperatuur, maar verre van ideaal. Helaas is op de Nvidia site geen absolute max temp te vinden voor jouw kaart. Ik kan me goed voorstellen dat je kaart in een laptop snel en erg warm wordt. Maar als ie staat te idlen zou die toch geen riante 70 graden moeten zijn. (Op wat voor ondergrond gebruik je de laptop? Heb je bijvoorbeeld een hoogpolig tafelkleed waarop 'ie staat te draaien? Of heb je al een notebookcooler geprobeerd?)

Ik verwacht wel dat het video geheugen gekoeld moet worden, als ik kijk naar de videokaarten die ik al vernield heb, zat er eigenlijk altijd een groot koelichaam over de hele kaar die warmte van de processor op de graka afvoerde en ook van de geheugen modules. Maar zoiets is in een desktop heel wat makkelijker te installeren dan in een laptop.

Tot slot is het moeilijk te zeggen dat je kaart fouten bevat of niet. Je kaart kan prima werken maar een verkeerd geplaatst koelichaam of stof kan de temperatuur al vrij snel doen oplopen. Helaas voor jou: er zijn wel heel erg veel mensen die hetzelfde model videokaart en dezelfde hitte problemen hebben met hun laptop.

• TaraWij
TheMe schreef op maandag 22 juni 2009 @ 22:53:
[...]

Ik heb nog nooit gehoord van rubberachtige koelpasta, 't voelt een beetje tegennatuurlijk. Rubber geleidt geen warmte dus het zou niet mijn keus zijn om te gebruiken. Tijdens wat (moeizaam) zoeken kwam ik wel een koelpasta tegen op siliconenbasis, is dat wat je misschien bedoelt?
In ieder geval (hier nog een linkje) is siliconbased niet ongebruikelijk, volgens mij. Al zou een tweaker het niet snel gebruiken en kiezen voor goeie Terminator-poep met zilver of ander metaaldeeltjes.

Ik kan je niet veel vertellen over laptop koeling. Heb er gewoon geen ervaring mee. Maar over je ventilator die niet draait, welke is het? In je BIOS kun je veelal instellingen voor je fans aanpassen. Misschien moet je kijken naar "Stofzuiger mode = aan" optie in je bios, zodat je fans altijd goed draaien. Een andere optie is een progje als Speedfan of bijvoorbeeld Rivatuner (Of de fabrikant speciefieke progjes, zoals EVGA de Precision tool heeft)

Je temps lijken wel bijzonder hoog. 100 graden is meestal wel een aanvaarbaard plafond voor je temperatuur, maar verre van ideaal. Helaas is op de Nvidia site geen absolute max temp te vinden voor jouw kaart. Ik kan me goed voorstellen dat je kaart in een laptop snel en erg warm wordt. Maar als ie staat te idlen zou die toch geen riante 70 graden moeten zijn. (Op wat voor ondergrond gebruik je de laptop? Heb je bijvoorbeeld een hoogpolig tafelkleed waarop 'ie staat te draaien? Of heb je al een notebookcooler geprobeerd?)

Ik verwacht wel dat het video geheugen gekoeld moet worden, als ik kijk naar de videokaarten die ik al vernield heb, zat er eigenlijk altijd een groot koelichaam over de hele kaar die warmte van de processor op de graka afvoerde en ook van de geheugen modules. Maar zoiets is in een desktop heel wat makkelijker te installeren dan in een laptop.

Tot slot is het moeilijk te zeggen dat je kaart fouten bevat of niet. Je kaart kan prima werken maar een verkeerd geplaatst koelichaam of stof kan de temperatuur al vrij snel doen oplopen. Helaas voor jou: er zijn wel heel erg veel mensen die hetzelfde model videokaart en dezelfde hitte problemen hebben met hun laptop.
Na nog eens moeite te doen heb ik uiteindelijk de benaming gevonden, het is noch rubber noch pasta, ze noemen deze dingen "termal pads" en ze zien er zo uit: http://www.cdrinfo.com/Se...ano14/Images/contents.jpg (Hier wordt uiteraard een vierkant ter grootte van de chip van gebruikt, en je kan duidelijk zien hoe fragiel het is waar het een op de ander ligt)

Tenzij het hardware-matig gemod wordt is er geen manier om de fan te regelen, de BIOS is zwaar beperkt en software tools hebben hier geen invloed op.

De laptop wordt gewoon op een houten tafel gebruikt en er is dus voldoende lucht onder de laptop, zelfs met de kap open en in de lucht getild wordt hij nog steeds 68 graden idle.

Tussen de geheugens en de de behuizing van de koeling zit ook een zo'n reep thermal pad.

Ja, ik vermoed dat het een combinatie van slechte koeling en slechte materiaal in de chip.

http://www.theinquirer.ne...hy-nvidia-chips-defective
http://www.theinquirer.ne...ia-should-defective-chips
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1036374/nv-should

• TaraWij
Heb mijn laptop terug in bezit, blijkbaar lag het probleem aan een slecht draaiende fan, de temperaturen liggen namelijk een 10 tot 15 tal graden lager nu, zelfs op deze warmere zomer dag. Hopelijk gaat de laptop weer een lange tijd mee. :-)

• TheMe
Goed te horen. Beetje stofvrij houden en het moet goedkomen!

Pagina: 1