Seagate Barracuda 7200.10 printplaat vervangen.

Pagina: 1
Acties:

• MeatLoaf
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-01 09:33
Hallo,

Een kennis van mij heeft per ongeluk de voeding van zijn laptop gebruikt voor een externe harde schijf behuizing. Hierna kwam er rook uit de behuizing en werkte de harde schijf niet meer.
Ik heb de schijf uit de behuizing gehaald en geprobeerd deze los aan te sluiten op mijn PC, echter wou de PC toen helemaal niet meer opstarten. Toen ik de schijf weer los koppelde starte de PC weer gewoon op.

Conclusie waarschijnlijk is de voeding van de hardeschijf naar zijn grootje.
Op dit forum heb ik meerdere keren gevonden dat het mogelijk is om de data te redden door de printplaat van de harde schijf te vervangen.
Dit moet dan gedaan worden door van een identieke schijf de printplaat te gebruiken.

En hier heb ik nu dus een vraag over.
De schijf die kapot is, is een Seagate Barracuda 7200.10 (500 GB) ST3500830AS
In de pricewatch heb ik een Seagate Barracuda 7200.10 (500 GB) ST3500630AS gevonden.

Is deze schijf identiek genoeg om de printplaat van te gebruiken, of moet het echt een exact gelijk model nummer zijn.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:08
De schijf die je wilt redden is een c: schijf met OS en actieve partitie.
Logisch dat hij niet opstart in jouw PC, wegens mismatch.

Heb je hem al in een andere externe behuizing geprobeerd?
Soms is de rook van de "behuizing" i.p,v. de disk.

Een printplaat overzetten luistert nauw.
meestal moet én de printplaat identiek zijn én de firmware gelijk.

gewaarwordingshorizon

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Die printplaat moet van hetzelfde model zijn.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Helaas schijnt een print ook in productiedatum liefst niet meer dan enkele weken te mogen afwijken wil dat werken.

Zie de videopresentaties hier.

Modbreak:Groeten mag je onder posts weglaten.

[ Voor 13% gewijzigd door TERW_DAN op 19-06-2009 14:40 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die prints wijken inderdaad teveel van elkaar af. Ik heb het oit zelf geprobeerd, maar de typenummers moeten sowieso helemaal overeenkomen wil het goed gaan werken.

• MeatLoaf
Ik heb ondertussen via Ebay een 2e hands harde schijf op de kop getikt van hetzelfde type en met dezelfde firmware.

Nadat ik de printplaat verwisseld heb spint de harde schijf wel weer op maar krijg ik in windows de schijf niet te zien. Niet in de verkenner en niet bij "Disc management".
Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken/ dat ik kan proberen om de data van de kapotte schijf terug te krijgen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zie je het ding nog wel in de bios? Als de schijf daar ook niet gezien wordt dan wordt het heel lastig om er nog iets mee te doen. Wordt hij daar wel gezien dan heb je kans dat een datarecover progje er nog iets mee kan (al is het doorganas wel handig als je het ding dan in de diskmanagement tegenkomt).

• MeatLoaf
TERW_DAN schreef op maandag 13 juli 2009 @ 14:19:
Zie je het ding nog wel in de bios? Als de schijf daar ook niet gezien wordt dan wordt het heel lastig om er nog iets mee te doen. Wordt hij daar wel gezien dan heb je kans dat een datarecover progje er nog iets mee kan (al is het doorganas wel handig als je het ding dan in de diskmanagement tegenkomt).
Dat zal ik vanavond thuis eens proberen, ik kan het hier op mijn werk alleen maar testen in een externe behuizing, gekoppeld via USB.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je de mogelijkheid hebt om het ding intern te hangen is dat aan te raden. Via USB is toch weer een extra stap. En als die controller stopt omdat de schijf een probleem geeft zul je het ding niet kunnen benaderen.
Pagina: 1