Toon posts:

CPU Fan slaat niet af & Geheugen werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey beste tweakertjes,
Een vraagje aan jullie omdat google niet zo direct een antwoord weet.

Het probleem is tweeledig, na een upgrade kwam ik volgende dingen tegen:

Ik heb de boxed koeler van mijn cpu (AMD Athlon X2 64bit 3800+) vervangen door een Scythe Mugen 2. Ik dacht dat dit mijn systeem eindelijk eens wat stiller ging maken, mede door het grote passieve koelblok.

Nu kwam ik eerlijk gezegd een beetje bedrogen uit want de cpu fan die erop zit blijft draaien onder lage temperaturen. In de BIOS staat nochtans "SMART FAN [enabled]" en het "target" staat op 55°C.
Dit heb ik gecontroleerd met speedfan, maar daar staat slechts een temperatuur van 40°C en de cpufan blijft toch draaien. Heeft iemand daar een logische verklaring voor, of ben ik gewoon volledig fout bezig...

Het ander probleem is iets ernstiger. Samen met de upgrade naar een nieuwe koeler heb ik ook een ramlatje van 2GB aangeschaft. Met de huidige prijzen kon je toch niet sukkelen... Maar van zodra ik het ramlatje installeer in mijn systeem (er zitten al 2 van 1GB in) start het volledige systeem niet meer op. De fans beginnen wel te draaien, maar hij geeft geen bios, niets.

Als dit echter triviale vragen zijn dan mag je dit draadje sluiten, maar ram is toch ram, daar hoef je toch niets speciaals aan te doen?

Ik bedank jullie alvast op voorhand!
examengroetjes,
Tomaat

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:42
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 11:40:
Als dit echter triviale vragen zijn dan mag je dit draadje sluiten, maar ram is toch ram, daar hoef je toch niets speciaals aan te doen?
Dat lijkt mij kort door de bocht, ik neem aan dat je zelf wel even hier op het forum naar een faq o.i.d op zoek kan gaan waarin e.e.a. uitgelegd wordt over verschillende soorten RAM.

De aansturing van de CPU fan kan je wellicht beter met speedfan doen, dat lost je probleem op.

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Oké leuk :D
En is er een manier om ook de snelheid van de fan van de PSU aan te passen? Of werkt die totaal niet samen met het moederbord?

Edit, ik heb ook hier even rondgekeken voor die verschillen in RAM geheugen, maar ik raak er niet helemaal uit:

Op het stickertje staat de volgende vermelding:
2GB SP2-6400
DDR2 5-5-5-18

En op de bouwer van mijn moederbord staat onder supported memory:
DDR2-800

Hoe weet ik dat die 2 compatibel zijn?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2009 12:18 ]

• Rupie
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 12:14:
Oké leuk :D
En is er een manier om ook de snelheid van de fan van de PSU aan te passen? Of werkt die totaal niet samen met het moederbord?
dit kan niet, er is geen enkele verbinding tussen je psu en de rest van je systeem om zulke gegevens door te geven.
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 12:14:
Edit, ik heb ook hier even rondgekeken voor die verschillen in RAM geheugen, maar ik raak er niet helemaal uit:

Op het stickertje staat de volgende vermelding:
2GB SP2-6400
DDR2 5-5-5-18

En op de bouwer van mijn moederbord staat onder supported memory:
DDR2-800

Hoe weet ik dat die 2 compatibel zijn?
door het te proberen meestal ;) maar vaak geeft de mobo fabrikant ook aan hoeveel geheugen er max in kan, als het een oud mobo is kan dat best maar 2 gb in totaal zijn

Verwijderd

Doe sowieso eens een bios update, kan nooit kwaad @ geheugenproblemen.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 22:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Heeft de fan van de Mugen 2 een 3 of 4 pins aansluiting?

SMART FAN werkt namelijk via PWM (Pulse Width Modulation) en een fan met PWM mogelijkheid heeft een 4-pins aansluiting. Een 3-pins aangesloten fan kan je eventueel via Speedfan softwarematig regelen.

Wat betreft je geheugen: test eens met alleen je nieuwe latje erin? (let wel even op de juiste RAM socket)

Verwijderd

Topicstarter
De mugen heeft een 4 pins connector... Je kan ook instellen in de BIOS welke connector die fan heeft, die staat dus op [4 PINS] ;)

En wat bedoel je precies met "de juiste RAM socket"?
't probleem is dat die Mugen een beetje over mijn rambankjes hangt. Dat maakt het eigenlijk heel moeilijk om de reeds geïnstalleerde ramlatjes eruit te nemen zonder de hele koeler eraf te halen. Het installeren ging al moeizaam dus ik bespaar liever een tweede keer ^^

Een vriend zei mij daarnet dat je de pc even moet uitzetten, de stekker uittrekken en een aantal keer de aanknop induwen. Dit zou de "stroom" uit het systeem halen.
klopt dit? of is dit zo'n "urban legend"...

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 14:41:
De mugen heeft een 4 pins connector... Je kan ook instellen in de BIOS welke connector die fan heeft, die staat dus op \[4 PINS] ;)
Ok, dat verandert mijn kijk op het probleem enigzins... Dan ben ik je een antwoord schuldig.
En wat bedoel je precies met "de juiste RAM socket"?
't probleem is dat die Mugen een beetje over mijn rambankjes hangt. Dat maakt het eigenlijk heel moeilijk om de reeds geïnstalleerde ramlatjes eruit te nemen zonder de hele koeler eraf te halen. Het installeren ging al moeizaam dus ik bespaar liever een tweede keer ^^
Wat ik bedoel is dat sommige moederborden niet opstarten als je je RAM niet in de eerste socket stopt. Dat hoeft overigens niet zo te zijn in jouw geval. Maar met alleen je nieuwe latje opstarten zou een probleem met dat latje kunnen elimineren.
Een vriend zei mij daarnet dat je de pc even moet uitzetten, de stekker uittrekken en een aantal keer de aanknop induwen. Dit zou de "stroom" uit het systeem halen.
...geen idee wat hij daarmee wil bereiken? 8)7

Waar ik wél last van had met mijn nieuwe moederbord is dat ik even de stroom er compleet af moest halen (kwestie van voeding paar seconden uit en weer aan) omdat hij anders niet bootte met het verwisselen van RAM. Dit zou eventueel ook nog een oplossing voor je RAM probleem kunnen zijn.

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
Overigens even terug naar je begin topic, 40 graden (idle) is slecht als je zo'n koeler hebt in combinatie met die processor (uitgaande van het 65 watt model). Ik heb dezelfde koeler maar dan een 125 Watt processor er onder. Deze is passief zo'n 47 graden idle*.

* Wel een beetje airflow en perfect uitgesmeerde Arctic Silver 5 als koelpasta

[ Voor 10% gewijzigd door Red-Front op 18-06-2009 15:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Red-Front schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 15:02:
Overigens even terug naar je begin topic, 40 graden (idle) is slecht als je zo'n koeler hebt in combinatie met die processor (uitgaande van het 65 watt model). Ik heb dezelfde koeler maar dan een 125 Watt processor er onder. Deze is passief zo'n 47 graden idle*.

* Wel een beetje airflow en perfect uitgesmeerde Arctic Silver 5 als koelpasta
Nuja, de koelpasta die ik heb gebruikt was gewoon dat kleine zakje dat er bijzat.
Maar "perfect uitsmeren" heb ik waarschijnlijk niet gedaan :D Gewoon een beetje van dat grijze spul op de cpu gedaan, de koeler erop gezet en beetje rondgedraait zodat het koelvlakje van de cpu mooi egaal bedekt was.

En om in te pikken op die temperatuur... In speedfan zou ik de Desired (die staat nu op 50 ;( ) dan omlaag moeten brengen naar 40 ofzo...
De GPU staat trouwens ook heel warm, 63°C, dit is ook niet helemaal volgens het boekje zeker?

De suggesties van 2x hierboven ga ik straks even uitproberen!
Reuze bedankt allemaal, jullie hebben mijn probleem al een heel stuk vooruit geholpen!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 15:22:
[...]

Nuja, de koelpasta die ik heb gebruikt was gewoon dat kleine zakje dat er bijzat.
Maar "perfect uitsmeren" heb ik waarschijnlijk niet gedaan :D Gewoon een beetje van dat grijze spul op de cpu gedaan, de koeler erop gezet en beetje rondgedraait zodat het koelvlakje van de cpu mooi egaal bedekt was.

En om in te pikken op die temperatuur... In speedfan zou ik de Desired (die staat nu op 50 ;( ) dan omlaag moeten brengen naar 40 ofzo...
De GPU staat trouwens ook heel warm, 63°C, dit is ook niet helemaal volgens het boekje zeker?

De suggesties van 2x hierboven ga ik straks even uitproberen!
Reuze bedankt allemaal, jullie hebben mijn probleem al een heel stuk vooruit geholpen!
Gaat je fan wel langzamer lopen als je Speedfan uitzet? Ik bedenk me net dat SF je SMART FAN best wel eens zou kunnen overriden momenteel...

Verwijderd

Topicstarter
Thrackan schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 15:30:
[...]

Gaat je fan wel langzamer lopen als je Speedfan uitzet? Ik bedenk me net dat SF je SMART FAN best wel eens zou kunnen overriden momenteel...
tja, goeie vraag :p
Dat ik het eigenlijk moeilijk kan zeggen... De monitor duidt allesinds geen verschil in rpm's aan als ik de optie "automatic fan speed" aanvink. Hij geeft ook 45°C terwijl ik "Desired" op 40°C heb staan...
Ik snap het allemaal niet meer zo goed :)

SpeedFan werkt dus niet in alle gevallen? Ik dacht dat het progje wel zijn werk ging doen als ik Automatic Fan speed aanvinkte...
En handmatig zou ik de snelheid wel willen verlagen, maar ik heb 4 speeds en er staat nergens bij wat met wat correspondeert :)

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-05 16:24

mvh

State Governor

Voor SpeedFan moet je de automatisch te controleren fans ook nog configureren (knopje Configure - en dan de fans selecteren). Ik weet zo niet uit mijn hoofd welk tabje je dan moet hebben.

Overigens is 63oC voor een GPU niet heel vreemd, hangt ervan af wat je hebt. Een oude, passieve nVidia 6200 werd bij mij 70oC, mijn nieuwe ATI HD4870 liep met de standaard koeler onbelast op ca. 50oC, belast tot maximaal 105oC.

Edit: ik heb ook een Mugen 2 geïnstalleerd, die wordt vol belast maximaal 30oC in een eerste testje, met een Phenom II x3 op 3600 MHz.

[ Voor 13% gewijzigd door mvh op 18-06-2009 16:18 ]

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 16:05:
[...]

tja, goeie vraag :p
Dat ik het eigenlijk moeilijk kan zeggen... De monitor duidt allesinds geen verschil in rpm's aan als ik de optie "automatic fan speed" aanvink. Hij geeft ook 45°C terwijl ik "Desired" op 40°C heb staan...
Ik snap het allemaal niet meer zo goed :)

SpeedFan werkt dus niet in alle gevallen? Ik dacht dat het progje wel zijn werk ging doen als ik Automatic Fan speed aanvinkte...
En handmatig zou ik de snelheid wel willen verlagen, maar ik heb 4 speeds en er staat nergens bij wat met wat correspondeert :)
Ik bedoel speedfan dus compleet uit als in helemaal afgesloten. Een niet (goed) geconfigureerde speedfan kan best wel eens lekker 100% blijven lopen.

Misschien even een ander progje gebruiken op je RPM te monitoren en dan SF afsluiten?

Verwijderd

Topicstarter
Jullie hebben gelijk... SpeedFan verandert blijkbaar niets aan de rpm's van mijn cpu koeler...
Na het afsluiten van SpeedFan heb ik geen veranderingen in Sensors View waargenomen.

Wat wel vreemd is, SpeedFan zegt bij cpu temperatuur 43C en Sensors View zegt maar liefst 32°C. Maar misschien ligt dat aan het programma, want het ziet er allemaal een beetje verouderd uit.

Is er dan ergens een goede tutorial om SpeedFan optimaal in te stellen op het wereldwijde web?

• Rupie
dat ligt er maar net aan hoe je speedfan instelt hoor, bij mij wil hij de rpm's van de cpu koeler zover terugschroeven als ik wil!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

of ik doe al jaren iets fout maar ik heb al 4 mobo's gehad waar speedfan gewoon niet op lijkt te werken. op mijn huidige asus m3a47-em doet hij ook helemaal niets helaas. Ik zit trouwens met hetzelfde probleem als TS. De Fan gaat in tegenstelling tot mijn bios instelling direct al max draaien (heb een TAG1 erop). heb er dus maar een fanmate tussengezet.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-05 23:04
vicioustomato misschien is het handig om je moederbord te vermelden. Heb je de fan in de bios op 3 pin modus gezet? Dat wil ook wel eens werken omdat een 4 pins fan prima op een 3 pins aansluiting werkt. Heb je ook de begin snelheid/temperatuur aangepast?. Bij mijn MSI kon ik de minimale fan speed opgegeven, bij DFI kan je de begin temeratuur opgeven.

Verwijderd

Topicstarter
euhm tuurlijk hoor
ik heb een MSI K9N Ultra
en in de BIOS kan ik een zekere "target temperature" instellen...

Maar hij geeft daar geen verdere uitleg bij wat hij dan precies doet bij het bereiken van dat "target"

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-05 23:04
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 19:14:
euhm tuurlijk hoor
ik heb een MSI K9N Ultra
en in de BIOS kan ik een zekere "target temperature" instellen...

Maar hij geeft daar geen verdere uitleg bij wat hij dan precies doet bij het bereiken van dat "target"
Dat is de temperatuur dat de fan op z'n maximale snelheid is. Je moet de min fan speed instellen. Staat een paar regel er onder of daarboven in de bios. Mocht het niet werken probeer de 3 pin modus :).

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-05 21:01

PeaceNlove

Deugleuter

Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 14:41:
Dat doe ik altijd voor ik aan mijn pc ga klussen om alle condensators etc volledig te ontladen. 1x indrukken na de stroom er af is voldoende, ik zie dan mijn powerled nog 1 seconde oplichten. Verder heeft het geen nut.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Wat heb je ondertussen allemaal al geprobeerd ?
SpeedFan moet je wel juist instellen, dus eerst opstarten, dan klikken op 'Configure' dan op het tabblad 'Speeds' zet je bij SpeedXX een vinkje voor 'Automatically variated'. Klik dan op 'OK'.

Zet dan een vinkje voor 'Automatic fan speed'.

Nu is het wel zo dat bij vele Asus moederborden SpeedFan Fan's control niet goed werkt, kan bij jou ook het geval zijn. De temperaturen zijn daarentegen meestal wel correct.

Je kan ook eens HWMonitor proberen, de gratis versie geeft een lijstje van alle onderdelen en hun temperaturen aan.

Verder: BIOS update al gedaan ? Laatste drivers geïnstalleerd ? Werkt het geheugen wel in het allereerste bankje (dus zonder de andere) ? Welk merk geheugen heb je ? BIOS-defaults al geprobeerd ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1