Toon posts:

Laptop help, data recovery

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn laptop is een paar maanden gelden overleden, hij gaat niet meer aan. Ik heb iemand die verstand van computers heeft er naar laten kijken, en hij is niet meer te repareren. Mijn harde schijf lijkt wel gewoon oke, en zou dus graag de gegevens die daarop staan over willen zetten naar mijn nieuwe PC.

Nu heb ik al op internet informatie proberen te zoeken, zo ook hier, maar zoals het allemaal staat uitgelegd snap ik er niet veel van. Het weinige wat ik begrijp is dat je je harde schijf in een HDD behuizing kan zetten, om het vervolgens heel simpel via USB naar je PC te zetten. Nou dit klinkt allemaal te mooi/simpel om waar te zijn...en dat was het ook. Ik zocht ff snel bij bol.com naar zo'n behuizing, en er zijn allemaal verschillende soorten (te verwachten) met verschillende aansluitingen, en ik weet niet welke ik nodig heb en hoe ik daarachter moet komen. Ook ben ik bang dat er nog meer handelingen nodig zullen zijn dan alleen zo'n behuizing aan te schaffen....

Iemand met veel geduld en verstand hiervan die mij zou willen uitleggen wat ik precies moet doen? ...in makkelijke taal die iedereen begrijpt?

heel erg bedankt alvast
gr Kim (miss hopeloos...)

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-02 16:41
Je hebt het goed begrepen :) .

Er zijn niet zo veel dingen die mis kunnen gaan bij het kopen van de externe hardeschijf-behuizing. Wat je bijvoorbeeld kan doen, is de harde schijf uit je laptop schroeven (als je dat niet al gedaan hebt) en ermee naar een winkel als Computerland gaan. Als je daar zegt dat je 'deze' harde schijf in een externe behuizing wilt stoppen, dan kunnen zij ongetwijfeld een passende voor je vinden.

Als je het liever zelf uitzoekt: laptopschijven zijn altijd 2,5". Op de harde schijf staat een typenummer en fabrikant. Type deze in bij je favoriete zoekmachine en zoek bij de specificaties of het een SATA of IDE-schijf is. Nu weet je genoeg: ga op zoek naar een externe hardeschijf-behuizing met dezelfde grootte (2,5") en interface (SATA/IDE) en schroef je schijf daarin.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Oké, bedankt, dat klinkt makkelijk genoeg dat zelf ik dat kan, haha. _/-\o_
als het mij allemaal gelukt is, kan ik hem gewoon als een normale USB-stick gebruiken?
gewoon inpluggen en klaar?

en nog een vraagje...dit zal de eerste keer zijn dat ik uberhaubt een laptop uit elkaar haal...
nu schaam ik me half om het te zeggen, maar watvoor onderdeel is mijn harde schijf? (haha, niet te hard lachen! :D )
en hoe haal ik die eruit? zit hij gewoon vast met schroefjes?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Als je het niet zeker weet hoe je hem uit elkaar moet halen, laat het dan gewoon doen door iemand die er verstand van heeft, is de meest veilige optie.

in principe is het niet meer dan de schroefjes uit je laptop draaien en vanalles los klikken en dergelijke, maar als je neit weet wat je doet zou ik er voorzichtig mee zijn. hoe de hdd eruit ziet kan je wel vinden door te googlen naar HDD of iets dergelijks.

als je XP gebruikt kan je hem vervoglesn gewoon gebruiken als "usb stick" ja. Als ik jou was zou ik alles eraf halen wat je nodig hebt, hem dan formateren en dan weer dingen terug gaan zetten.

Desktop | Server | Laptop

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-02 16:41
Ik weet niet wat voor laptop je hebt (had ;) ). Doorgaans zit er onderop een laptop een aantal klepjes die open geschroefd kunnen worden, waarvan één de harde schijf is. Zoek naar een klepje waar 'hdd' op staat, of een plaatje van een schijf (rond, je weet). Als je dat niet kan vinden, kan je ook op zoek naar een rechthoekig klepje dat ongeveer 2,5" in diameter is. Afijn, als je die gevonden hebt, zit de harde schijf daar dus onder.

Hoe een harde schijf eruit ziet, kan je op Google vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb...had Windows XP dus dat is mooi, geen extra moeite ;)

en ik heb net op google een site gezien die stap voor stap uitlegt hoe je je harde schijf verwijderd (google is your friend) dus volgens mij ben ik er klaar voor! :D

heel erg bedankt voor jullie hulp!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Mr.Qips schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 11:55:
Hoe een harde schijf eruit ziet, kan je op Google vinden.
Uhm, ja. Alleen laten de meeste foto's hier een opengewerkte schijf zien. Het is *niet* de bedoeling de schijf verder uit te bouwen dan tot het aluminum doosje.

Verwijderd

Topicstarter
op die tutorial (harde schijf verwijderen) zag ik hoe een schijf eruit zag :) dus dat moet goed komen

Verwijderd

Topicstarter
sorry dat ik dit oude topic weer tot leven breng, maar om weer een nieuwe aan te maken....

maargoed, heb eindelijk te tijd gekregen om mijn harddrive eruit te halen,
t model opgeschreven, en gegoogled, maar kan niet vinden of het IDE of SATA is,
kan iemand mij helpen aub?

model: IC25N060ATMR04-04200RPM
60 GB

alvast bedankt :)

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 10:48:
sorry dat ik dit oude topic weer tot leven breng, maar om weer een nieuwe aan te maken....

maargoed, heb eindelijk te tijd gekregen om mijn harddrive eruit te halen,
t model opgeschreven, en gegoogled, maar kan niet vinden of het IDE of SATA is,
kan iemand mij helpen aub?

model: IC25N060ATMR04-04200RPM
60 GB

alvast bedankt :)
HITACHI Travelstar 60GB ATA-6 (IC25N060) 4200RPM

ATA dus IDE, géén SATA

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Het is inderdaad een PATA schijf, zie Hitachi Travelstar

[ Voor 4% gewijzigd door Henk007 op 06-07-2009 10:55 ]

Verwijderd

Hier is de pricewatchlink voor 2.5 inch externe behuizingen voor schijven met PATA aansluiting:
http://tweakers.net/price...3=&d1114=&d1115=&x=14&y=6

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://zone.ni.com/cms/images/devzone/tut/SATA%20vs%20PATA.png

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:20
Kost je nog geen 8 euro als ik het zo lees. :)

Om je volgende vraag voor te zijn:
Grote kans dat je niet in 'Mijn Documenten' kan komen omdat deze is beveiligd. Dit is eenvoudig te omzeilen. Klik

Verwijderd

Topicstarter
PATA, hmm, dat is weer anders :P
en ik denken dat ik lekker via bol.com zo'n ding kan bestellen, hihi, maar die hebben alleen ide/sata

maargoed, bij elke electronica zaak te kopen? (mediamarkt bijv)

Verwijderd

Topicstarter
oh wacht, luukland zegt wel IDE...misschien stomme/domme vraag van mij dan (ik ben nog net niet blond) maar is PATA en IDE hetzelfde dan?

Verwijderd

Als er staat IDE bedoelen ze over het algemeen gewoon PATA.

edit: Nav vraag hierboven, PATA en SATA zijn allebei IDE, maar over het algemeen wordt de term IDE gebruikt ipv SATA. Dit is niet correct, maar wordt wel gedaan.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 11:38 . Reden: toevoeging ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 11:36:
oh wacht, luukland zegt wel IDE...misschien stomme/domme vraag van mij dan (ik ben nog net niet blond) maar is PATA en IDE hetzelfde dan?
Ja, zie wikipedia

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 11:36:
Vaak wordt IDE inderdaad als benaming voor PATA gebruikt (hoewel IDE niet altijd PATA is als ik me niet vergis).
PATA = Parallel ATA (de brede connectoren met veel pinnen)
SATA = Serial ATA (de smallere connectoren met minder contactpunten)

Verwijderd

uhm, waarom heb je een behuizing nodig

als je alleen maar de gegevens wil kan je beter een USB to IDE kabel halen bij de mediamarkt, kost je 5 euro
Afbeeldingslocatie: http://www.tcponline.com/images/Hard%20drive/Enclosure/USB_SATA_IDE.JPG

Verwijderd

Topicstarter
@ darkstone, hmm, daar zal ik ook eens even naar kijken, bedankt voor de tip

weet iemand of ik deze kan gebruiken?

http://www.bol.com/nl/p/n...F8B72A2864643F8F36.ps2723

maar iedereen bedankt voor de hulp! :D mijn complimenten, so snel reactie, top _/-\o_

Verwijderd

Normaal wel ja.

• HenkEisDS
Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 11:43:
uhm, waarom heb je een behuizing nodig

als je alleen maar de gegevens wil kan je beter een USB to IDE kabel halen bij de mediamarkt, kost je 5 euro
[afbeelding]
Alleen laat het plaatje een SATA zien en geen PATA (IDE).

Verwijderd

Ik zie toch SATA, PATA 44 pins voor 2.5 inch schijven en PATA 40 pins voor 3.5 inch schijven.

• HenkEisDS
Ik keek met mijn, overigens vrij fraaie, reet.
Pagina: 1