Marantz SR8500 LFE aansluiten i.c.m DPL

Pagina: 1
Acties:

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Ik heb een Marantz SR8500 overgenomen en aangesloten.
Nu loop ik tegen één probleem aan, en dat is het aansluiten van de LFE.

Volgens de handleiding wordt niet in iedere modus het LFE kanaal aangestuurd; en dat is niet handig.
Bij mijn huidge Yamaha receiver (rxv630) wordt het LFE kanaal altijd wel aangestuurd.

Als ik nu DPL II of gewoon "all channel stereo" kies blijft de subwoofer uit. En dat is niet handig als je bv een film op TV kijkt. Nu kan ik bv. wel kiezen voor CS II, maar persoonlijk vind ik DPL II mooier.

Ik heb het "probleem" gegoogled en heb deze nuttige link gevonden:
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,695.15.html

Echter ben ik er nog niet helemaal uit. In de link wordt gesproken over het aansluiten van de actieve subwoofer via de luidspreker uitgang waarbij de keuze zou zijn B of C. Mij lijkt het het beste om de subwoofer te laten lopen via B omdat deze ook uit te schakelen is.

Wel vraag ik mij af wat de nadelen zijn van het "dubbel" aansluiten van de subwoofer en of het handig is. Tenslotte moet ik dan bij het afspelen van een DVD (met .1 signaal) speakergroep B uitzetten. Anders krijgt de subwoofer dubbel signaal en dit lijkt mij niet goed.

Graag jullie ervaringen!

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:37
Kan je niet je front speakers op Large zetten en bij de subwoofer die op "Plus" (of hoe dat mag heten bij Marantz). Dus niet Yes/No bij de subwoofer maar de andere optie die er ook bij staat.

Op die manier heb je wél bass uit zowel de frontspeakers als ook de subwoofer (niet altijd gewenst, snap ik) maar wel doet nu wel bij alle bronnen en instellingen de subwoofer mee. Is niet de meest optimale oplossing maar ook bij mijn receiver was dit de enige manier om bij stereo de subwoofer mee te laten werken.

Nickname does not reflect reality

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:11
Heb het zelf ook met een High-Level aansluiting. Dit gaat zonder problemen. De REL subwoofer die ik hanteer heeft er zelfs een aparte kabel voor bij geleverd. het heeft geen direct gevaar voor je subwoofer.

Wat betreft B of C, maakt inwezen niet zoveel uit. Gaat meer om dat als je stereo draait of MC Stereo je een signaal over die speaker uitgang krijgt met het volledige frequentie bereik.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• Jivecar
Brad Pitt schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 10:00:
Kan je niet je front speakers op Large zetten en bij de subwoofer die op "Plus" (of hoe dat mag heten bij Marantz). Dus niet Yes/No bij de subwoofer maar de andere optie die er ook bij staat.

Op die manier heb je wél bass uit zowel de frontspeakers als ook de subwoofer (niet altijd gewenst, snap ik) maar wel doet nu wel bij alle bronnen en instellingen de subwoofer mee. Is niet de meest optimale oplossing maar ook bij mijn receiver was dit de enige manier om bij stereo de subwoofer mee te laten werken.
De frontspeakers staan op large, subwoofer op yes en op both (main + sub).
Het heeft geen effect om de speakers op small te zetten.

Het lijkt op een vreemd "Marantz" trekje; in sommige modussen wordt er gewoon geen signaal gezet op de LFE uitgang (zoals beschreven in de tabel in de handleiding).

Zo staat de LFE uitgang wel aan op de stereo mode, maar niet op de all channel stereo mode.
En zo ook met DPL II (niet) en CS II (wel).

@wicked-game
Stel ik sluit de subwoofer aan op kanaal B en ik ga een DVD kijken die 5.1 is, dan krijgt de subwoofer in theorie (als ik vergeet B uit te zetten) zowel een signaal via kanaal B als via LFE.
Het loskoppelen van de LFE uitgang lijkt me niet handig om het dedicated .1 geluid te krijgen.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:11
Jivecar schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 10:47:
[...]

De frontspeakers staan op large, subwoofer op yes en op both (main + sub).
Het heeft geen effect om de speakers op small te zetten.

Het lijkt op een vreemd "Marantz" trekje; in sommige modussen wordt er gewoon geen signaal gezet op de LFE uitgang (zoals beschreven in de tabel in de handleiding).

Zo staat de LFE uitgang wel aan op de stereo mode, maar niet op de all channel stereo mode.
En zo ook met DPL II (niet) en CS II (wel).

@wicked-game
Stel ik sluit de subwoofer aan op kanaal B en ik ga een DVD kijken die 5.1 is, dan krijgt de subwoofer in theorie (als ik vergeet B uit te zetten) zowel een signaal via kanaal B als via LFE.
Het loskoppelen van de LFE uitgang lijkt me niet handig om het dedicated .1 geluid te krijgen.
Euhm, ik denk dat je mogelijk wel gelijk hebt. Weet dat de REL subwoofers dit herkennen in hun versterker deel. Dus dat verklaart waarom ik er geen last van heb. Heb je een andere woofer die het niet zo herkent dan zou het misschien wijzer zijn om de sub te zetten op een geschakelde uitgang waarbij je dus het signaal kan uitzetten bij het kijken van DVD.

En het probleem herken ik aangezien ik met een Sr7500 draai en hiervoor een Infinity HPS-250 had met hetzelfde fenomeen.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• Jivecar
Wicked-Game schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 10:57:
[...]

Euhm, ik denk dat je mogelijk wel gelijk hebt. Weet dat de REL subwoofers dit herkennen in hun versterker deel. Dus dat verklaart waarom ik er geen last van heb.
Tja, geen idee of ik er last van krijg of dat het uberhaupt hoorbaar is. Tenslotte is het 2x hetzelfde signaal; de timing is misschien zeer beperkt anders maar dat zal zo klein zijn waardoor je het niet hoort.

Ik heb dus geen idee of mijn subwoofer (Hepta Bariton) dit herkent; eens googlen/opvragen.

Edit: Net even de fabrikant gebeld en het officiële antwoord is dat het niet kan op beide aan te sluiten, althans je loopt het risico dat de versterker van de subwoofer gek gaat doen bij een dubbel signaal.

Onofficieel kan ik het proberen; maar gezien de prijs van de versterker/subwoofer denk ik niet dat ik dat risico wil lopen. Alternatief kan zijn alleen via luidsprekerskabels. Maar dan krijgt de subwoofer bij 5.1 films niet expliciet alleen het .1 geluid; en dat lijkt mij ook niet handig.

[ Voor 29% gewijzigd door Jivecar op 18-06-2009 15:57 ]

Pagina: 1