Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

In België, hoeveel totaal kost een degelijke wagen me?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben in onderhandeling met een heel interessant bedrijf dat een mooi salaris biedt. Nu kunnen/willen/mogen/... ze geen bedrijfswagens geven, om wat voor bizarre reden dan ook (het zal wel zijn redenen hebben, historisch gegroeid of whatever). Salaris is goed, maar ontbreken van een bedrijfswagen is een breekpunt voor mij.

Na een reeks onderhandelingen hierover werd me voorgesteld dat er eventueel een "tegemoetkoming" voor mijn auto-kosten kon gedaan worden door een iets hoger salaris te bieden. Nu wil ik een degelijke wagen rijden, VW Passat of VW Jetta, Audi A4 of iets in die lijn.

Ik wil geen eindeloos debat over lease-vergoedingen, bijtellingen (die in België niet bestaan; je betaalt er wel wat belasting op maar dat valt reuze mee en wil ik in deze discussie vergeten), en dergelijke ontketenen. Ik vraag me gewoon af: wat kost dat ding me nu eigenlijk, aan aankoop/afschrijving, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, en zo voorts.

Ik rijd reeds meer dan 15 jaar auto, maar heb er nog nooit bij stilgestaan wat dat ding me nu eigenlijk kost. Ik betaal gewoon de rekeningen en rijd, zoals de meesten veronderstel ik. En nee, ik heb écht geen zin om al die facturen & bedragen te gaan doorzoeken en het te berekenen, terwijl er hier ongetwijfeld auto-experts zijn die me dat tot op de eurocent kunnen vertellen.

Ik rijd ongeveer 2500 kilometer per maand, plus flink wat extra met de vakantie, dus een dikke 35000 kilometer per jaar. Qua benzine wordt dat dus ruwweg 5 keer tanken aan 60 Euro per beurt (nu nog benzine, straks diesel, dus dat wordt wel wat minder), laat zeggen een dikke 300 Euro netto per maand aan brandstof.

Iemand een idee wat de andere auto-kosten per maand zouden bedragen?

Met andere woorde, hoe hoog moet de "tegemoetkoming" zijn om mij het equivalent van een bedrijfswagen op te leveren?

Verwijderd

Topicstarter
FicoF, yup, da's precies wat ik nodig had!!! Bedankt!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:45
Koop je nieuw of tweedehands?

Laten we uitgaan van een tweedehands A4 van 18.000 euro.(70.000 km) Je rijd er ongeveer drie jaar in, dan rijd je er ongeveer een 100.000 km. bij dat is een mooi punt om te verkopen.

Je afschrijving schat ik dan op 8.000

Onderhoudskosten:
Grote beurt: 1000 euro (incl. aandrijfriem anders iets minder)
Kleine beurt: 300-400 euro 2 keer
Nieuwe banden: 750 euro

Totaal onderhoud 2000 euro.

Wegenbelasting over 3 jaar 2200 euro

Verzekering voor 3 jaar 1500 euro

Brandstof voor 100.000 km ongeveer 1500 euro

Totaal voor 3 jaar 15200 euro/ 3= 5066 per jaar.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
De ANWB maakt inderdaad wat zaken overzichtelijk, echter heeft men de prijs van een nieuwe auto genomen om de afschrijving mee te berekenen. Dit is dus niet geheel representatief voor alle auto's verkrijgbaar op de markt.

In de tabel van de ANWB is dan ook goed te zien dat het onderdeel waardevermindering hoger is dan brandstof (ok, ze praten er dan wel over 15K per jaar). Ik weet niet hoe het zit in België met extra belasting op dieselauto's, maar bij zo'n kilometrage ben je in Nederland waarschijnlijk goedkoper uit met een diesel (alhoewel dat de afgelopen jaren door de stijgende dieselprijs ook anders is komen te liggen).

De kosten zijn: prijs van aanschaf (evt. financiering niet vergeten) - prijs van verkoop = afschrijving. Daarnaast heb je nog je brandstof (waar je zelf al een berekening van hebt), maar ook je verzekeringspremie (is vaak online te calculeren) en wegenbelasting (of vignetjes :+).

Dan het moeilijkst in te schatten deel: reparatie, onderhoud en banden.
Ik rij zelf al jaren in Japanners, want ik wil een betrouwbare auto dit altijd start. Over het algemeen schrijf ik weining op het onderdeel reparatie. Echter omdat ik weer iets raars heb (met boxer blok en vierwielaandrijving) zit ik wel weer wat hoger in de onderhoudskosten. Echter de bandenslijtage is weer lekker laag bij AWD. Ik denk wel dat Toyota het goedkoopste Japanse merk is wat je kunt rijden, want die onderdelen haal je overal vandaan.

Koop je bijvoorbeeld iets Frans dan zal het onderhoud weer wat goedkoper zijn maar reparaties veel duurder (onderhoud en reparatie lopen een beetje door elkaar heen natuurlijk).

Let ook op het maat banden: 14" (klein maar duur), 15" is het meest gangbare en lekker goedkoop. Voor alles wat groter is dan dat betaal je onevenredig meer geld voor de hoeveelheid rubber wat je ervoor terugkrijgt.

En ook de TÜV brengt elk jaar lijsten met de top 100 betrouwbaarste auto's. Porsche 911 op één, daarna komen Subaru Forester, Subaru Legacy, Toyota Yaris, Toyota Auris, Honda Civic's, naja eigenlijk het hele Japanse autogamma ruleert die ranglijst. Opvallende zaken: Skoda scoort beter dan VW. Audi scoort relatief slecht. Alle Franse merken bungelen ergens onderaan.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:55
Dekaasboer schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 23:04:
Wegenbelasting over 3 jaar 2200 euro
In België betaal je voor de standaard diesel gevallen een pak minder.

Voor een diesel met 9 fiscale pk (1.9 TDI 105pk) betaal je 302€/jaar
Voor een diesel met 10 fiscale pk (mijn 1.9CDTI 120pk bijvoorbeeld) betaal je 350€/jaar
Voor een diesel met 11 fiscale pk (2.0TDI 163 pk) betaal je 455€/jaar.

Toch een pak lager als wat jij suggereert.

In Lease kost een nieuwe (kale) A4 2.0 TDI 120 pk je incl brandstof 725€ per maand.
Een passat 2.0 TDI 110pk kost nagenoeg hetzelfde met zijn 721€/maand.
Een jetta comfortline 1.9TDI 105pk kost in lease 617€ per maand.
De looptijd is telkens 4 jaar en 35000 km/jaar.

Privé liggen deze kosten normaal iets lager, een leasemaatschappij moet zich indekken tegen hoge onderhoudsfacturen, brandstofkosten en ze moeten winst maken. Maa dit is een goede indicatie denk ik.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:38
Engineer Stewie schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 07:13:
[...]
In Lease kost een nieuwe (kale) A4 2.0 TDI 120 pk je incl brandstof 725€ per maand.
Zo, voor dat bedrag had ik ook wel een A4 geleased als dit de prijs in NL was. Dan is NL toch een stuk duurder. Hier betaal je +/- 1000/maand inc brandstof voor een kale A4 (en om nou in een kale A4 te gaan rijden)

[ Voor 5% gewijzigd door sverzijl op 18-06-2009 07:34 ]

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 15:19
pfff ik ben al bijna 800 kwijt voor mijn peugeot 207XS pack 1.4 met leren bekleding :( (nieuw waarde 22.000)
Volgende keer maar in belgie leasen dan :P

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inkoppertje: vergeet niet benzinekosten tijdens vakantie (10%?) en vooral de bijtelling weer af te trekken van een bedrag dat je zou willen krijgen. En af te dragen belastingen er weer bij op te tellen :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
thewizard2006 schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 09:36:
pfff ik ben al bijna 800 kwijt voor mijn peugeot 207XS pack 1.4 met leren bekleding :( (nieuw waarde 22.000)
Volgende keer maar in belgie leasen dan :P
Is inderdaad wel zo verstandig. En de fiscus zwijgt erover, want wegens EU regels mogen ze Belgische lease bedrijven niet discrimineren. Luxemburg is naar het schijnt nog goedkoper.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• sverzijl
Maar als je als NL-er in belgie leased, dan rijd je dus al NL-er wel in een auto met belgisch kenteken. Is dat niet iets wat problemen kan opleveren? (geen idee hoor, hier weet ik echt niets van)

[ Voor 9% gewijzigd door sverzijl op 18-06-2009 10:54 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat wil je even met de belastingdienst overleggen :P http://douane.nl/variabel/bpm

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• sverzijl
...en dan is het ineens helemaal niet meer zo goedkoop, leasen in belgie

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21
offtopic:
WI->VV

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Kans bestaat gewoon dat je met je extra salariseisen het risico loopt dat de werkgever er niet mee akkoord gaat.

Als je een auto belangrijk vind moet je solliciteren bij een bedrijf die dit standaard aanbied en niet verontwaardigd zijn over het feit dat een bedrijf geen auto's aanbied IMO.
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 22:46:

Na een reeks onderhandelingen hierover werd me voorgesteld dat er eventueel een "tegemoetkoming" voor mijn auto-kosten kon gedaan worden door een iets hoger salaris te bieden. Nu wil ik een degelijke wagen rijden, VW Passat of VW Jetta, Audi A4 of iets in die lijn.
dat lijkt mij dan niet echt in de categorie 500+ bruto die jij waarschijnlijk voor ogen hebt.

Je kan natuurlijk ook kijken naar een goedkopere auto ipv je blind te staren op een bepaald klasse auto, die je noemt zijn nu ook niet echt de goedkoopste :)

[ Voor 38% gewijzigd door Slasher op 18-06-2009 11:24 ]

Elect a clown, expect a circus.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:55
F_J_K schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 10:05:
Inkoppertje: vergeet niet benzinekosten tijdens vakantie (10%?) en vooral de bijtelling weer af te trekken van een bedrag dat je zou willen krijgen. En af te dragen belastingen er weer bij op te tellen :P
Af te dragen belasting in België op een bedrijfswagen is onder de 100€ netto.
Dit hangt af van het vermogen of de cilinderinhoud van de wagen. Niet van de kostprijs oid.
Mijn 1.9 CDTI 120pk en woon-werk afstand groter dan 25km levert een belasting van 80€ netto per maand, een audi A4 met de instap 2.0TDI 120pk zou mij identiek hetzelfde kosten.
Bijtelling kennen we niet in België, die 80€ belasting (privegebruik = voordeel van alle aard) is alles wat de werknemer dient te betalen.

Een Passat en A4 zijn inderdaad vrij duur, als je toch bij VAG wil blijven is een Golf 6 bluemotion mss een alternatief, meer binnenruimte dan een jetta maar wel minder koffer.
Een kale golf 6 1.6 CRDI (105pk/250Nm) kost 18000€ door de 15% overheidskorting, wat goed doenbaar moet zijn en zou maar iets van een 4l/100km verbruiken.

Als je een fatsoenlijke kmvergoeding krijgt en je 0.15€/km declareert op je belastingsbrief ben je niet zo heel veel duurder uit dan een leasewagen.
Wel enkel 0.15€/km declareren als dat bedrag hoger is dan de forfetaire beroepskosten (2200€ dacht ik).
Ik kon 5000€ belastingsvermindering inbrengen bij mijn vorige wagen (150km/dag).
Als je dit wilt uitrekenen kan je best eens hulp vragen aan een boekhouder.
Pagina: 1