[MacBook Pro] Boot niet meer na firmware update EFI 1.6

Pagina: 1
Acties:

• manzana
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-12-2022
Na het succesvol uitvoeren van de EFI 1.6 firmware update op mijn Macbook Pro start deze niet meer op. De firmware update kwam te voorschijn tussen een aantal andere software updates via de 'Software Update' applicatie. Na de standaard reboot die bij de firmware update hoort heeft hij nog wel gewerkt, maar na hem een keer in slaapstand gezet te hebben start hij niet meer op.

De firmware update: link

Het gaat om een Macbook Pro van mid 2007 (Santa Rosa chipset, 2.2 GHz). Bij het starten hoor je het Apple 'chime' geluid niet, beginnen de fans wel te draaien, hoor je het geluidje van de DVD drive en maakt de harde schijf verder geen vreemde geluiden.
Wat heb ik geprobeerd: tot 4x toe een PRAM reset (hierbij hoorde ik het Apple 'chime' opstart geluid ook niet), een SMC reset, en booten vanaf de Install DVD (1). Verder dingen als accu in/uit, met/zonder accu starten. De Install DVD gaat er nu trouwens niet meer uit, hij spint wel.

Ben inmiddels ook langs een lokale Apple Store geweest (studeer op dit moment in Zweden), maar die konden er verder ook niets mee, behalve opsturen (wat dus even geen optie is).

Op de Apple Support forums heb ik gelezen van een vergelijkbaar probleem (niet meer booten na firmware update). Hierbij heeft men geprobeerd de chipset te flashen om van de (wellicht) foute firmware af te zijn, maar dit lukte niet. Uiteindelijk is het hele logic board in dat geval vervangen (heb even geen link hiervan).

Ik ben bang dat dit ook bij mij het geval zal zijn, maar in een laatste poging: is er iemand met een eventuele oplossing? :|

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wat je zou kunnen proberen is de Firmware Restoration CD 1.7.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• manzana
Hmm het punt is dat de firmware update an sich wel succesvol was. Volgens de instructies op die pagina is het dan niet mogelijk om met de CD de firmware terug te zetten. ("Note: This CD cannot be used to return an Intel-based Macintosh computer's firmware to a previous version if a successful update has already been performed.")

Kan het natuurlijk proberen, maar zit dan nog met een probleem. De Install DVD zit nu in de drive, maar kan deze niet ejecten... Noch via de normale weg, noch via de 'manual eject' methode (track button inhouden tijdens opstarten)...

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:03
Als je beeld zwart blijft is er een grote kans dat je last hebt van een kapotte videochipset. Lees b.v. eens hier: http://www.pjentrepreneur...pro-blank-screen-problem/

Mijn eigen MacBook (eind 2007) heeft hier 2 weken geleden last van gehad en toen hebben ze het logicbord vervangen.

[ Voor 23% gewijzigd door Myrdhin op 17-06-2009 23:03 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 15:20

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Myrdhin schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 23:03:
Als je beeld zwart blijft is er een grote kans dat je last hebt van een kapotte videochipset. Lees b.v. eens hier: http://www.pjentrepreneur...pro-blank-screen-problem/

Mijn eigen MacBook (eind 2007) heeft hier 2 weken geleden last van gehad en toen hebben ze het logicbord vervangen.
Lijkt me verstandiger om het eerst bij de firmware te zoeken in plaats van er meteen allerlei andere mogelijke problemen bij te halen. ;)
Om de DVD uit je drive te krijgen kun je proberen je MBP aan te zetten met de muisknop ingedrukt. Als het goed is eject de disc dan bij het opstarten.
Daarna zou je dan even de restoration DVD kunnen proberen. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• Myrdhin
--MeAngry-- schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 11:17:
[...]

Lijkt me verstandiger om het eerst bij de firmware te zoeken in plaats van er meteen allerlei andere mogelijke problemen bij te halen. ;)
Om de DVD uit je drive te krijgen kun je proberen je MBP aan te zetten met de muisknop ingedrukt. Als het goed is eject de disc dan bij het opstarten.
Daarna zou je dan even de restoration DVD kunnen proberen. :)
Als z'n beeld zwart blijft maar de machine start wel normaal op (ik kon bijvoorbeeld gewoon mijn wachtwoord intypen en daarna hoorde ik de harddisk weer ratelen) dan is het een grote kans dat het hieraan ligt. TS heeft echter niet aangegeven of z'n beeld zwart blijft (lcd en extern).

• manzana
@ MeAngry: ejecten lukt dus niet :)

@ Myrdin: het beeld blijft zwart. Extern scherm heb ik nog niet geprobeerd, aangezien ik daar nu niet over beschik. Vanaf dit weekend wel weer, dus dat zal ik inderdaad proberen. Het feit dat ik echter geen 'chime' hoor, duidt er denk ik op dat het iets met de firmware is.

• Myrdhin
manzana schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 15:27:
@ MeAngry: ejecten lukt dus niet :)

@ Myrdin: het beeld blijft zwart. Extern scherm heb ik nog niet geprobeerd, aangezien ik daar nu niet over beschik. Vanaf dit weekend wel weer, dus dat zal ik inderdaad proberen. Het feit dat ik echter geen 'chime' hoor, duidt er denk ik op dat het iets met de firmware is.
Ik hoorde ook geen chime meer, maar de machine startte wel op en ik kon mijn wachtwoord ingeven waarna ik hoorde dat de harddisk weer flink aan de gang ging. Het zwarte scherm is een bekend probleem met de late 2007 serie van de MacBook Pro.

• manzana
Okay, heb zojuist een scherm aangesloten en daarop verschijnt ook geen beeld. Morgen maar langs Apple Store ...

• marketeer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-02 08:57
Ik heb zelfde probleem :-(

marketeer in "MacBook Pro start niet op tijdens hersta..."

Dit is reactie van MacHouse A'dam:

Het productboard van mijn memory controller is kapot

Of ik even €615 euro neer kan tellen omdat het niet onder de Apple HW garantie valt....

Iemand suggesties?

• dionys0s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-08-2025
bellen naar applecare en daar zagen tot je gelijk krijgt (desnoods door verschillende keren te bellen)

• manzana
Weet niet of het hetzelfde probleem is, het lijken wel dezelfde verschijnselen. Heb m'n MBP vanmiddag bij een Apple Store weggebracht, dus even afwachten wat het resultaat gaat worden.

• manzana
Update: heb inmiddels m'n MacBook Pro weer terug van MacMe Groningen na een onderzoek á 42 euro. Volgens hen is m'n logic board 'gewoon' kapot. Het vervangen zou voor alleen al het onderdeel bijna 900 euro kosten, aangezien de garantie verlopen is. Hier komt dan nog arbeidsloon bij op. Een 2.2 GHz Santa Rosa MBP doet 2e hands ongeveer 800-1000 euro, dus dat is totaal out of the question.

Deze verklaring vind ik wel erg summier, helemaal voor 42 euro, dus ik ga navragen bij een andere Service Provider. Mij is namelijk verteld dat de verschijnselen lijken op een probleem met de nvidea chipset, een probleem dat wél binnen de garantie valt.

• marketeer
manzana schreef op zondag 28 juni 2009 @ 20:22:
Update: heb inmiddels m'n MacBook Pro weer terug van MacMe Groningen na een onderzoek á 42 euro. Volgens hen is m'n logic board 'gewoon' kapot. Het vervangen zou voor alleen al het onderdeel bijna 900 euro kosten, aangezien de garantie verlopen is. Hier komt dan nog arbeidsloon bij op. Een 2.2 GHz Santa Rosa MBP doet 2e hands ongeveer 800-1000 euro, dus dat is totaal out of the question.

Deze verklaring vind ik wel erg summier, helemaal voor 42 euro, dus ik ga navragen bij een andere Service Provider. Mij is namelijk verteld dat de verschijnselen lijken op een probleem met de nvidea chipset, een probleem dat wél binnen de garantie valt.
Same heer, alleen heeft mijn unit een Ati ship. De 900 is wel bizar veel. Mijn MacBook kan voor €600,- in de reperatie.

Maar tja is € 600,- nog de moeite waard?

• manzana
Heb 'm weer terug! Vorige week met Apple gebeld en geinformeerd over consumenten recht. MacMe heeft een procedure gestart en deze week is m'n logic board onder coulance vervangen. Had er eigenlijk niet meer op gerekend, dus ben zeer blij.

@marketeer: Ik zou Apple bellen en er iets uit proberen te halen. Je zou anders kunnen informeren bij MacCare in Amsterdam, zij voeren component reparaties uit. Wellicht kan het daar voor minder dan 600 euro.

• marketeer
manzana schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 13:03:
Heb 'm weer terug! Vorige week met Apple gebeld en geinformeerd over consumenten recht. MacMe heeft een procedure gestart en deze week is m'n logic board onder coulance vervangen. Had er eigenlijk niet meer op gerekend, dus ben zeer blij.

@marketeer: Ik zou Apple bellen en er iets uit proberen te halen. Je zou anders kunnen informeren bij MacCare in Amsterdam, zij voeren component reparaties uit. Wellicht kan het daar voor minder dan 600 euro.
Bij Apple aan de bel gehangen maar krijg weinig los daar, wat een gedoe zeg. Vrees dat ik mijn stukje metaal maar aan de beste bieder moet verkopen :-(
Pagina: 1