Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vroeger geluid goed (SB16), nu niet meer (HD Realtek)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tot voor 2 jaar geleden haalde ik muziek uit mijn PC m.b.v. van een een Creative Soundblaster SB16 bit!! (1998) ISA soundkaart en al die tijd (9 jaar) verbaasde ik mij iedere keer weer over het geweldige geluid dat er uit kwam.
Nu heb ik sinds 2 jaar een HD Realtek soundcard van mijn Asus P5K, enne.... het geluid zuigt! Wat ik ook doe; Krachtig, Garage, etc, etc, het klikt als kikkers met theelepels in een leeg tinnetje bier en ik krijg het niet meer zoals het vroeger was met mijn ISA kaartje van 11 jaar oud.
Vragen: (1) waardoor komt dit, (2) wat kan ik doen zodat het “goede” geluid weer terug krijg?

• DenTeD123
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Onboard geluid (ook al heeft ie een eigen kaartje) klinkt altijd kutter dan een standalone geluidskaart ben ik van mening. Wat belangrijker is, wat heb je voor boxen eraan hangen?

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Onboard heeft altijd de reputatie om iets minder kwaliteit in geluid te hebbben. Gekeken voor een PCI/PCI-e kaartje? (X-Fi's om maar wat te noemen, of E-MU).

C:\>_

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 17:32

Shuriken

Life is all about priorities

Dat onboard geluids persée slecht is, is volgens mij een nogal achterhaald begrip. (zie bv. http://www.tomshardware.c...d-comparison,1781-24.html)

Als een SB16 in jouw perceptie een beter geluid geeft, is dat in elk geval niet met cijfers te onderbouwen. De oudere sounblastertjes stonden bekend om hun slecht S/N.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Misschien ook niet geheel onbelangrijk... hoe heb je het al die tijd volgehouden met een PC die nog een ISA slot heeft? Ik heb die namelijk al 10 jaar lang niet meer gezien ;)

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Shuriken schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:15:
Dat onboard geluids persée slecht is, is volgens mij een nogal achterhaald begrip. (zie bv. http://www.tomshardware.c...d-comparison,1781-24.html)

Als een SB16 in jouw perceptie een beter geluid geeft, is dat in elk geval niet met cijfers te onderbouwen. De oudere sounblastertjes stonden bekend om hun slecht S/N.
Ik heb je link gevolgd, maar daarin komt het duidelijk naar voren dat de losse kaart beter presteert, vooral in S-to-N en distortion.

Wat ik vooral verdenk van het slechte on-board geluid zijn deels de drivers/eq software. X-fi staat bol van deze software en klinkt ook echt vééééééél beter op dezelfde speakers. Maar nu moeten we nog over het 'je hoort wat je wilt horen' idee heen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog steeds een ouderwetse heavy duty Labtec set uit 1998, grote bureau speakers en een hufterige subwoofer. S/N is geen punt maar het gaat om de "volheid", "diepte" van het geluid, zodanig dat je het op je lijf voelt inplaats van in je oren. De zoon van een vriendin van mij, computer-nerd 20 jaar, kon zich er helemaal in vinden, het wist precies waar ik het over had. Wat ik nu ga zeggen klinkt absurd, maar die ISA-kaart gaf mij het idee dat ik analoog aan het luisteren was, alles klonk zoals het moest klinken, en nu met dat onboard HD ding is het weer puur digitaal blikkerig zonder "diepte" etc. Zou een "echte" soundkaart helpen?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:50

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Heb zelf een P5K-E met zo`n HD geval erop... Ik was genoodzaakt die te gebruiken, omdat ik geen vrije pci sloten had voor mijn oude SB 5.1...

Zit nu een x-fi pci-e in en het geluid is echt STUKKEN beter dan het onboard geval.. drivers is een ander verhaal (xp blijft vaag doen, maar Vista doet het 100%).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Topicstarter
Michael Knight schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:27:
Zit nu een x-fi pci-e in en het geluid is echt STUKKEN beter dan het onboard geval.. drivers is een ander verhaal (xp blijft vaag doen, maar Vista doet het 100%).
Heb ff bij webwinkels gekeken. Veel anders dan x-fi is er niet echt, toch? Maar goed, ik zou toch graag willen weten waarom dat Creative SB16 ISA kaartje van 11 jaar geleden (ook al is het perceptie) een beter geluid gaf dan de Realtek HD onboard.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:41:
[...]

Heb ff bij webwinkels gekeken. Veel anders dan x-fi is er niet echt, toch? Maar goed, ik zou toch graag willen weten waarom dat Creative SB16 ISA kaartje van 11 jaar geleden (ook al is het perceptie) een beter geluid gaf dan de Realtek HD onboard.
ruimte en kosten

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Heeft die Realtek niet toevallig allemaal 'verbeterings' opties aan staan (kijk eens naar de instellingen van dat Realtek ding in je Configuratiescherm)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:50

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:41:
[...]

Vaak zijn het geintegreerde chips op je mobo die verschillende functies tegelijk kunnen/emuleren (soms ietwat ten koste van je cpu).

Een dedicated geluidskaart heeft overal nog losse chips en componenten voor. Probeer al die lossee chips, weerstandjes ed. maar eens terug te vinden op je mobo; daar zit gewoon 1 blokje op.

Maar hier is verder genoeg over te vinden hoor :)

[ Voor 3% gewijzigd door Michael Knight op 17-06-2009 19:40 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Topicstarter
Michael Knight schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 19:40:
[...]
Vaak zijn het geintegreerde chips op je mobo die verschillende functies tegelijk kunnen/emuleren (soms ietwat ten koste van je cpu).

Een dedicated geluidskaart heeft overal nog losse chips en componenten voor. Probeer al die lossee chips, weerstandjes ed. maar eens terug te vinden op je mobo; daar zit gewoon 1 blokje op.

Maar hier is verder genoeg over te vinden hoor :)
Goed antwoord. Ik ben overstag. Aparte geluidskaart dus. En als het dan nog niet goed is... I'll be BACK!!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:33
Waarom ga je niet opzoek naar een PCI versie van je geluidskaart? Ik heb zelf ook een PCI geluidskaart erin (vind zelf ook beter klinken dan menig moderne kaart). Had een ISA kaart (ook Sound Blaster) maar ja op een tegenwoordige pc zit geen ISA meer. PCI lukt nog wel.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:31

OMD

Ik ben ook heel erg lang heilig overtuigd geweest dat mijn Soundblaster AWE64 Gold de beste geluidskaart is geweest die ik ooit heb gehad, puur voor het doorgeven van geluid naar een eindtrap.

Later over gegaan naar een Realtek chip en nu een X-FI Gamer maar ik ben nog steeds van mening dat de oude ISA kaarten op de 1 of andere manier wat minder ''digitaal'' klonen, vond het geluid gewoon purer.

dat zijn gewoon my thoughts :)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, dacht ik dat ook al, dat "vroegere" tijden van bijna analoog geluid, over zijn ;(
Pagina: 1