Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Het klinkt vreemd en volgens Microsoft is het onmogelijk, maar het is perfect te doen.
Ik wil Windows Vista met SP2 geïntegreerd, installeren op, maar ook gebruiken van een externe USB harde schijf.

Dus net zoals Vista installeren op een normale harde schijf.

Het zit echter zo: tijdens het opstarten van Windows, worden alle USB-apparaten gereset.
Als Windows echter geïnstalleerd is vanaf een USB-schijf, krijg je op het moment dat de USB-apparaten worden gerest, een BSOD dat hij het opstart-apparaat niet kan vinden.

Logisch uiteraard, en daarom is er in XP, Vista, en Windows 7 een beveiliging ingebouwd in de installer, waardoor USB-schijven niet meer worden beschouwd als installatiemedium.

Er zijn echter een aantal mensen die er in geslaagd zijn Windows XP zo aan te passen, dat USB-schijven niet als verwisselbare media worden herkend, en Windows deze wel als installatie media beschouwd.
Daardoor komt er geen reset, en werkt het perfect.

De guide om dit te doen voor XP staat hier: http://www.ngine.de/index.jsp?pageid=4176.
Er is ook een topic over geweest op GoT, maar dat kan ik zo gauw niet vinden.

De XP draait erg vlot vanaf USB, met lekker hoge snelheden, erg handig op mijn EEE pc.

Nu zijn er mensen hier die zich ook, net als ik, afvragen of dat ook mogelijk is voor Vista.

Ik stel dus de vraag eens hier, of er al mensen ervaring mee hebben, of interesse, of alletwee ;)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Installeren vanaf USB kon sowieso al, dus het gaat je alleen om het draaien vanaf USB Storage devices.

Kortom: titelfix :)

Verder is het XP verhaal een klein beetje klok-klepel - het gaat niet om een beveiliging maar om een (voor de hand liggende) keuze die al heel vroeg in het ontwerp is gemaakt.
De Setup en bootloader van XP kent z'n oorsprong in de NT reeks en is voor een groot deel daar dan ook nog steeds mee compatible.
USB storage was er toen nog niet - zeker niet in de grootten zoals je die nu kent.

De aanpassingen die je voor XP doet is in feite aangeven dat USB Storage drivers ook al actief zijn tijdens de Setup en Boot (de periode dat eigenlijk de basis-FS driver aangesproken wordt vóórdat er specifieke controllerdrivers of wat dan ook geladen worden).

Uiteraard is dat een unsupported scenario, maar niet onmogelijk.

[ Voor 74% gewijzigd door alt-92 op 17-06-2009 17:35 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
alt-92 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:27:
Installeren vanaf USB kon sowieso al, dus het gaat je alleen om het draaien vanaf USB Storage devices.

Kortom: titelfix :)
Bedankt, je hebt gelijk :)
Ook even het topic op GoT voor het gebruiken van XP vanaf USB:
ThinkPadd in "[XP] Windows op externe HDD toch mogelijk!"

Dat topic even doorlezen, misschien dat er nog wat nuttigs in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
EDIT: Heb nog iets veelbelovend gevonden, hier.

De persoon daar heeft een service geschreven, die automatisch de register-instellingen die nodig zijn voor USB-Windows, maakt en controleert.
Dus zodra er een update of een Service Pack wordt geïnstalleerd, zal die service de eventuele verwijderingen in de USB-bestanden terugzetten.

En ik heb er even een mini-howto in het Nederlands voor geschreven, voor dat wat ik straks ga toepassen op mijn EEE 4G.

Benodigdheden:

- Windows Vista.
- De BootWatcher Service van marv.
- Interne lege NTFS-schijf die Vista OOTB herkent.
- USB-HDD met genoeg schijfruimte voor Vista.

Werkwijze:

1) Installeer Vista op de lege NTFS-schijf en laat je externe USB-schijf herkennen door Vista.

2) Installeer de UsbBootWatcher Service, door volgend commando in een admin-cmd uit te voeren:

code:
1
usbbootwatcher.exe /install

3) Rebooten

4) Clone je interne NTFS schijf op je USB-HDD (of steek de HDD in de USB-behuizing).

5) Start je PC op met de USB-schijf, en enjoy Vista on USB ;)

Ik heb het juist gedaan op mijn EEE pc 4G, met een vLited Vista SP2, en het werkt prachtig :)
Trek alleen nooit je USB-HDD eruit op het moment hij bezig is, en disable ook nooit de UsbBootWatcher Service.

Verder werkt het ook met Vista x64, daar moet je de AMD64 versie van de service voor gebruiken.
En het werkt prima, net als gewone Vista :)

Van mij mag dus de titel naar: [Vista]Gebruiken vanaf USB-HDD wel mogelijk!

[ Voor 198% gewijzigd door Petervanakelyen op 19-06-2009 11:22 ]