Linux en drivers voor Gigabyte moederbord.

Pagina: 1
Acties:

• Duysterwald
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02-2024
Hallo allemaal,

Ik vraag me af of iemand hier ervaring heeft met het installeren van drivers van een Gigabyte moederbord op een Linux-systeem? :) Binnenkort ga ik namelijk mijn eigen PC in elkaar zetten, en daarbij wil ik ook voor het eerst van Linux gebruik gaan maken (Ubuntu, om precies te zijn), omdat ik Windows onderhand toch wel zat ben. :o Het moederbord dat ik zal gaan gebruiken is een Gigabyte GA-MA770-UD3 rev. 1.0, maar het probleem is dat de drivers die Gigabyte op hun website aanbiedt, eigenlijk alleen voor Windows bestemd zijn. Mensen die Linux hebben, wordt daar aangeraden om een met Linux compatibele driver te downloaden van een chipset-verkoper of van een website van derden. Nu weet ik als Linux-n00b niet echt waar ik dan moet zijn, en ik denk dat ondanks tools als WINE niet de voor Windows bestemde drivers op Linux kunnen draaien. Toch wil ik graag de drivers en BIOS van mijn moederbord zo veel mogelijk up to date houden, dus hoe los ik dit probleem op? :? Of heb ik simpelweg geen andere keus dan Windows XP (dat is mijn huidige OS) te blijven gebruiken? ;(

Ik hoop dat iemand me hier wat meer duidelijkheid over wilt verschaffen - in ieder geval alvast hartelijk bedankt! 8)

Groetjes,

Duysterwald :D

"The only way to get rid of a temptation is to yield to it. Resist it, and your soul grows sick with longing for the things it has forbidden to itself." ~ Oscar Wilde

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Linux werkt met een kernel, en in principe kun je ervan uitgaan dat de gebruikte chipsets al door linux ondersteund worden en dat je verder niets hoeft te installeren.
Het kan voorkomen dat je voor bepaalde exotische hardware nog iets extra nodig hebt, maar heel veel werkt gewoon.
Ik zou gewoon eens proberen te starten met een installatie, en dan te kijken of alles werkt.

Tip:
Vergeet alles wat je weet van Windows. Linux |= windows. Gewoon doen alsof je nog nooit een compputer gezien hebt, en stop er een linux cd in. De rest gaat vanzelf. :*)

[ Voor 19% gewijzigd door u_nix_we_all op 17-06-2009 16:59 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• WiebeV
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-01 14:44
Je zal eerder problemen met je videokaart / Wifi adapter (vooral die Wifi adapters zijn een bitch |:() krijgen.
Dus over je moederbord zou ik niet echt in zitten :)

[ Voor 4% gewijzigd door WiebeV op 17-06-2009 16:59 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
u_nix_we_all schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 16:56:
Tip:
Vergeet alles wat je weet van Windows. Linux |= windows. Gewoon doen alsof je nog nooit een compputer gezien hebt, en stop er een linux cd in. De rest gaat vanzelf. :*)
Inderdaad. Zet de Windows mindset van 'drivers downloaden' uit je hoofd. Ga ook geen software van websites lopen downloaden, maar leer het principe van een repository.

Is er geen eenvoudige beginnersinformatie voor mensen die omschakelen van Windows naar RPM/DEB based distro's?

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
gertvdijk schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:15:
[...]

Inderdaad. Zet de Windows mindset van 'drivers downloaden' uit je hoofd. Ga ook geen software van websites lopen downloaden, maar leer het principe van een repository.

Is er geen eenvoudige beginnersinformatie voor mensen die omschakelen van Windows naar RPM/DEB based distro's?
Ik weet niet welke distro de TS in gedachten had, maar Ubuntu lijkt me in ieder geval een geschikte. En dan zou je de Ubuntu Pocket Guide eens kunnen bekijken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Sosabowski

nerd

gertvdijk schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:15:
[...]
Tuurlijk wel: https://help.ubuntu.com/9.04/windows/C/

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Duysterwald
Bedankt voor de informatie en voor de links (de twee gegeven links kende ik namelijk nog niet, dus die zal ik eens aandachtig gaan doorlezen), mensen! :*) 8) Ik zal Ubuntu (want op die distro had ik mijn zinnen gezet, zoals ik al had aangegeven in mijn beginpost) maar gewoon installeren en kijken hoe het gaat, en als ik dan een probleem tegenkom dat ik niet zelf kan oplossen, horen jullie het wel. ;)

"The only way to get rid of a temptation is to yield to it. Resist it, and your soul grows sick with longing for the things it has forbidden to itself." ~ Oscar Wilde

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

De combinatie van dat mobo en Ubuntu komt zo te zien wel goed. Erg handige website.

Zoals WiebeV al zei, is het moeilijker om je wifi aan de praat te krijgen, dus ik zou je aanraden daar goed onderzoek naar te doen voor je een aanschaf doet. Ook het maximale uit je videokaart halen was in het verleden nogal eens een probleem, vooral voor Ati-kaarten. Ik spreek niet uit ervaring, maar ik heb begrepen dat die achterstand inmiddels aardig is bijgehaald. Maar ook hier: better safe than sorry.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• gertvdijk
Dat bedoel ik dus helemaal niet. Dat gaat over migreren van data en settings, niet over de manier waarop mensen hun OS gebruiken... Neem bijvoorbeeld de vele misvattingen of verkeerde mindsets:
  • gebruiker gaat naar download.com voor het downloaden van (freeware) programmatuur zonder de repository te checken
  • shared library principe (dependencies bijv.)
  • men gaat drivers lopen zoeken/updaten voor hardware bij de fabrikant in plaats van de support te zoeken in de kernel of community websites (denk aan Wacom tablets, geluidskaarten, etc)
  • Men denkt niet beveiligd te zijn zonder antivirus en firewall.
  • de mogelijkheid om te switchen/naast elkaar draaien van meerdere Desktop environments. (KDE+GNOME e.d.) Men denkt dat je moet herinstalleren met Kubuntu voor KDE bijv.
  • etc...
Snap je mijn punt?

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-01 12:48
Duysterwald schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 16:53:
...omdat ik Windows onderhand toch wel zat ben. :o
Persoonlijk vind ik deze reden, wanneer het afkomstig is van een tweaker, nooit een geldige reden om naar een ander os over te schakelen. Nee, dan verwacht ik eerder de kreet "op zoek naar iets anders".
Naast ubuntu zijn er ook andere linux, bsd distibuties dat je kan proberen. Je kan ook nog werken met een virtuele systeem of livecd's.

[ Voor 16% gewijzigd door freyk op 18-06-2009 07:04 ]

Verwijderd

Dat moederbord moet weinig problemen opleveren. Ik heb hier de 790XT en dat werkt nagenoeg perfect. Het enige probleem is dat er nog geen sensoren zijn voor de Phenom II en dat je voorlopig onder Linux dus geen temperaturen kunt uitlezen.

Edit: ik bedenk net dat je maar beter geen ATI 4xxx kunt gebruiken, want dat wordt gegarandeerd wel een zootje omdat ATI nog geen werkende drivers heeft uitgebracht. Ik heb er dan maar een nvidia 250 ingezet.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2009 07:06 ]

• Duysterwald
freyk schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 06:57:
Persoonlijk vind ik deze reden, wanneer het afkomstig is van een tweaker, nooit een geldige reden om naar een ander os over te schakelen. Nee, dan verwacht ik eerder de kreet "op zoek naar iets anders".
Nou ja, eigenlijk ben ik het gehele commerciële aspect van Microsoft zat. :r Ik ben bijvoorbeeld niet blij wat ze hebben gedaan met hun installatie-CD's, dat deze nu allemaal OEM zijn en niet meer retail. Kon je vroeger als bijvoorbeeld hoofd van een gezin legaal één Windows-CD kopen en daarmee dan Windows installeren op de computer van jezelf, je zoon en dochter, nu moet je voor iedere computer in huis een aparte Windows-CD kopen. Of als je maar één computer hebt, daar Windows op installeert, en na een paar jaar al je hardware vervangt, dan moet je ook al weer een nieuwe CD kopen (omdat Microsoft ziet dat er andere hardware is, en dus niet meer je Windows zal activeren). Daar ben je toch wel heel veel geld aan kwijt, en het is toch je reinste geldwolverij van Microsoft. :N Als ik Windows blijf gebruiken, stimuleer ik Microsoft zijn vuile tactieken daar alleen maar mee, dus dan stap ik liever over op iets dat niet alleen gratis is, maar ook veiliger is dan Windows (en Linux schijnt veel minder virusgevoelig te zijn dan Windows). :)
freyk schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 06:57:
Naast ubuntu zijn er ook andere linux, bsd distibuties dat je kan proberen.
Dat weet ik, maar Ubuntu schijnt een van de meest geschikte distributies te zijn voor een beginner, dus daarom heb ik voor Ubuntu gekozen. :)
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 07:03:
Edit: ik bedenk net dat je maar beter geen ATI 4xxx kunt gebruiken, want dat wordt gegarandeerd wel een zootje omdat ATI nog geen werkende drivers heeft uitgebracht. Ik heb er dan maar een nvidia 250 ingezet.
Ik heb een Nvidia GeForce 9400 GT, en ik zie op de website van Nvidia dat ze drivers speciaal voor Linux hebben, dus wat de videokaart betreft moet het allemaal wel snor zitten. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Duysterwald op 18-06-2009 12:28 ]

• gertvdijk
Duysterwald schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 12:24:
Ik heb een Nvidia GeForce 9400 GT, en ik zie op de website van Nvidia dat ze drivers speciaal voor Linux hebben, dus wat de videokaart betreft moet het allemaal wel snor zitten. :)
Ja, je hoeft helemaal niet gebruik te maken van de website van Nvidia. Ubuntu levert ze mee als 'restricted hardware drivers', die Ubuntu je als het goed is aanbiedt om te installeren, nadat je Ubuntu hebt geïnstalleerd. Niet standaard in de kernel, omdat ze binary only zijn (niet open source).

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 18-06-2009 12:58 ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:00

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Gewoon installeren, je moederbord en grafische kaart worden gewoon ondersteund. Zoals hierboven al aangegeven kunnen WIFI drivers soms lastig zijn, maar ik geloof niet dat dit mobo WIFI aan boord heeft, en aangezien je een desktop bouwt komt er waarschijnlijk gewoon een netwerkkabel aan te hangen, en bestaat het hele probleem dus niet.

Mocht je toch WIFI gaan gebruiken, google dan even op "linux" en de naam van je kaart, dan weet binnen 5 minuten of het "gewoon" werkt of dat je ingewikkeld moet gaan lopen doen met drivers.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Sosabowski

nerd

Dan denk ik dat het volgende interessant is voor TS:
http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Pagina: 1