Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Hallo!

Ik heb een leuk systeem, al zeg ik 't zelf :P Niet het duurste van 't duurste maar genoeg voor mij, met een Gigabyte GA-EP43-S3L moederbord en een Q8300, samen met mijn Kingston HyperX 4GB DD2-1066 KIT
loopt dit perfect, de processor loopt sinds eergisteren denk ik (ik kijk er niet elke dag naar..) niet meer overklokt in windows, daar in tegen in de bios wel.
Ik heb met meerder programma's gekeken zowel met, CPU-Z, 3Dmark06, en dan nog zo'n windows dingetje.
HIj staat in de bios ingesteld op 3GHz, vroeger wouw die op 2.95GHz maar ik wouw toch naar 3GHz, ik ontdekte dit dus toen ik het ging veranderen 8)7

Iemand idee's? Trouwens, heb de bios al meerderen malen gereset, maar mocht niet baten.. :(

Volledige specificaties:
Kan je hier vinden ;)

Alvast Bedankt,
- Vincent

p.s weet niet of het goed staat, zo niet a.u.b verplaatsen & sorry voor de spellingsfouten, ben er nou niet de beste in :'(

[ Voor 4% gewijzigd door DJ-Visto op 17-06-2009 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:41
Wat is nou precies het probleem, dit kan ik niet helemaal opmaken uit je TS?

Staat je processor in het BIOS ingesteld op 3GHz (hoe heb je dit gedaan?) en loopt ie in windows lager?
Als dit zo is, moet je eens van die programmaatjes die als ie idle is automatisch terugklokken uitzetten. Bij AMD heet die Cool'n'Quiet, bij Intel is dit SpeedStep oid (correct me if i'm wrong ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
AlexV schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 16:15:
Wat is nou precies het probleem, dit kan ik niet helemaal opmaken uit je TS?

Staat je processor in het BIOS ingesteld op 3GHz (hoe heb je dit gedaan?) en loopt ie in windows lager?
Als dit zo is, moet je eens van die programmaatjes die als ie idle is automatisch terugklokken uitzetten. Bij AMD heet die Cool'n'Quiet, bij Intel is dit SpeedStep oid (correct me if i'm wrong ;) ).
Er zit een Q8300 intel in dus ik heb speedstep nodig, denk ik. EN hij staat in de BIOS ingestelt op 3GHz maar nergens in in windows ziet hij hem.
Dat is het probleem.

Hmm, ik kan nergens iets vinden van die speedstep, op de intel website zoals op google, en mijn engels is niet super, dus hoe moet dit? }:O

[ Voor 9% gewijzigd door DJ-Visto op 17-06-2009 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:01
lees je clocksnelheid van je Q8300 is uit in CPU-z
plaats desnoods even een screenshot van cpu-z.

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
DJ-Visto schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 16:18:
[...]

Er zit een Q8300 intel in dus ik heb speedstep nodig, denk ik. EN hij staat in de BIOS ingestelt op 3GHz maar nergens in in windows ziet hij hem.
Dat is het probleem.

Hmm, ik kan nergens iets vinden van die speedstep, op de intel website zoals op google, en mijn engels is niet super, dus hoe moet dit? }:O
Dit moet je in de BIOS uitzetten, alleen aangezien ik AMD heb, zou ik werkelijk waar niet weten waar in het BIOS dit bij een Intel mobo staat, je zal gewoon alle tabjes af moeten gaan. En plaats inderdaad eens een screenshot van jou CPU-z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Hier een screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://www.dj-visto.eu/images/cpu-z.png

Ik starte net even opnieuw op, ik ging via de tab in een anderen ding opstart scherm hier stond ook nog steeds 333x7.5 o.O

[ Voor 43% gewijzigd door DJ-Visto op 17-06-2009 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:38
het heeft met speedstep te maken en in de bios ff zoeken naar:

EIST of C1E en dat disablen

het zorgt er namelijk voor dat de multiplier in idle toestand verlaagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Hogader schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 16:34:

EIST disabled, maar die overklok die ik netjes in de bios toevoeg en dan in de CMOS zet kan ik niet zien bij 't opstarten (Niet het groene met het zwarte scherm waar je via TAB in komt staat 300x7.5) het gaat dus al mis bij 't opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
Hogader schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 16:34:

Heeft er dan niet mee te maken. Voor die 3GHz heeft hij namelijk een FSB nodig van 400.

Schijnt dat je BIOS het niet meer goed op slaat. Doe anders is een BIOS reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Bolletje92 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 16:57:
[...]

Heeft er dan niet mee te maken. Voor die 3GHz heeft hij namelijk een FSB nodig van 400.

Schijnt dat je BIOS het niet meer goed op slaat. Doe anders is een BIOS reset.
Daarstraks gedaan voor dat ik de topic starten.. Maar ik zal 't nogmaals doen.

Dank jullie allemaal, het is nu gelukt voor 3GHz, alleen omdat mijn CMOS kendelijk nu lam is lukt het niet om mijn geheugen timings terug naar het ouden te krijgen, hij los ik dit probleem op, want soms als ik hem save doet hij het en soms niet, ik moet dus op een of anderen manier hem weer goed krijgen, want als ik de geheugen timings aan wil passen is de ene keer niet goed en de anderen keer wel, ik snap er niks meer van!

edit
2.95GHz staat hij nu aangezien hij het niet leuk vondt, ok. Maar nu nog het CMOS probleem..

[ Voor 42% gewijzigd door DJ-Visto op 17-06-2009 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Bump, ik heb n voorde zekerheid de BIOS gesaved onder de naam getweakt weer geprobeert, en ik denk dat het o.a aan de CMOS batterij ligt, ik denk dat hij lam is, lijkt iemand het een goed idee om hem te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:27
Je kunt het natuurlijk altijd eens proberen, kan nooit kwaad lijkt me.

Wat mij nog opgevallen is aan jouw screenshot van cpu-z is dat hij zegt dat je maar 2 cores hebt, en aangezien een quadcore 4 cores heeft is er denk ik nog iets mis met jouw pc.
Toont hij in het taakbeheer wel 4 cores of ook maar 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
glennvho schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 13:25:
Je kunt het natuurlijk altijd eens proberen, kan nooit kwaad lijkt me.

Wat mij nog opgevallen is aan jouw screenshot van cpu-z is dat hij zegt dat je maar 2 cores hebt, en aangezien een quadcore 4 cores heeft is er denk ik nog iets mis met jouw pc.
Toont hij in het taakbeheer wel 4 cores of ook maar 2?
Maar waar haal ik zo'n CMOS batterij vandaan?

.. Ik zal zometeen als ik thuis ben (10á30min) een screenshot van taakbeheer maken.. Ik draai ook Windows 7 Build 7201, maar ik denk dat het daar juist niet aan licht.

Ik zal zo een screenshot maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
Update je BIOS eens via de site van GigaByte (dit kan met @BIOS, dit is gewoon vanuit windows, maar dit kan ook met Qflash, hiermee update je hem vanuit het BIOS menu vanaf een USB-stick, oid, waarvan je kan opstarten). Waarschijnlijk moet jij nog deze update doen omdat jouw BIOS nog geen 45nm CPU's herkend.

hier kan jij jouw BIOS updaten, als ik jou was, zou ik F8 nemen, want F9 in nog een beta BIOS.

[ Voor 24% gewijzigd door AlexV op 18-06-2009 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
DJ-Visto schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 13:29:

Maar waar haal ik zo'n CMOS batterij vandaan?
Gewoon in een winkel waar ze batterijen verkopen, je moet gewoon hetzelfde type batterij kopen, normaalgezien staat die op de batterij zelf dus is niet moeilijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
AlexV schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 13:47:
Update je BIOS eens via de site van GigaByte (dit kan met @BIOS, dit is gewoon vanuit windows, maar dit kan ook met Qflash, hiermee update je hem vanuit het BIOS menu vanaf een USB-stick, oid, waarvan je kan opstarten). Waarschijnlijk moet jij nog deze update doen omdat jouw BIOS nog geen 45nm CPU's herkend.

hier kan jij jouw BIOS updaten, als ik jou was, zou ik F8 nemen, want F9 in nog een beta BIOS.
Btw, gewoon dat bestand op je usb stick zetten en dan bij boot scherm op QFlash drukken?
Bedankt ik ga er zo naar kijken!
glennvho schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 13:54:
[...]

Gewoon in een winkel waar ze batterijen verkopen, je moet gewoon hetzelfde type batterij kopen, normaalgezien staat die op de batterij zelf dus is niet moeilijk te vinden.
Als het na de BIOS update niet goed is moet ik daar maar naar gaan kijken

hier de screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://www.dj-visto.eu/images/core.png

edit:
BIos geupdate naar F8 maar hij is nog steeds niet 4 cores.. :(

[ Voor 31% gewijzigd door DJ-Visto op 18-06-2009 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Gigabyte moederborden hebben vaak een feature dat als je overclock te hoog is hij deze gewoon skipt. Klok heb dus eens naar 2,8 oid en kijk of het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
spNk schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 16:08:
Gigabyte moederborden hebben vaak een feature dat als je overclock te hoog is hij deze gewoon skipt. Klok heb dus eens naar 2,8 oid en kijk of het dan wel werkt.
hij heeft op 2.95GHz gewerkt, een helentijd maar nu heeft hij iets doms, en hij ziet geen 4cores ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Had je voorheen een dualcore op datzelfde moederbord?

In mijn pc zat eerst ook een dualcore en toen ik er mijn q9550 instak, kreeg ik bij het opstarten de melding dat de cpu veranderd was. Eenmaal ik in windows kwam en ik keek bij het taakbeheer dan zag hij nog altijd maar 2 cores. De oplossing die ik ervoor gevonden had was naar apparaatbeheer te gaan en dan zie je bij processors maar 2 processoren staan. Je moet op allebei rechts klikken en dan zeggen "installatie ongedaan maken". Nadat je dit gedaan hebt zal hij automatisch komen melden dat er nieuwe hardware is gevonden en geïnstalleerd zal worden.

Bij mij was het daarna in orde en zag hij wel alle 4 de cores. Dus normaal zou dit bij jou ook moeten werken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
glennvho schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 16:50:
Had je voorheen een dualcore op datzelfde moederbord?

In mijn pc zat eerst ook een dualcore en toen ik er mijn q9550 instak, kreeg ik bij het opstarten de melding dat de cpu veranderd was. Eenmaal ik in windows kwam en ik keek bij het taakbeheer dan zag hij nog altijd maar 2 cores. De oplossing die ik ervoor gevonden had was naar apparaatbeheer te gaan en dan zie je bij processors maar 2 processoren staan. Je moet op allebei rechts klikken en dan zeggen "installatie ongedaan maken". Nadat je dit gedaan hebt zal hij automatisch komen melden dat er nieuwe hardware is gevonden en geïnstalleerd zal worden.

Bij mij was het daarna in orde en zag hij wel alle 4 de cores. Dus normaal zou dit bij jou ook moeten werken denk ik.
nop mijn zelf gebowude eerste pc, hij heeft wel even in een ander moederbord gehangen maar die heb ik gesloopt :9 (wel neiwue vergoed gekregen :D) Maar daar staan wel 4 cores btw

screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://www.dj-visto.eu/images/cores.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Dan zou ik toch eerst even proberen met een bios upgrade ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
glennvho schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 17:25:
Dan zou ik toch eerst even proberen met een bios upgrade ;)
.. Heb ik dat niet geschreven is ook al gedaan met @bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Ah, was ik al vergeten!

Heb trouwens nog wat gezocht op google en op verschillende fora hebben mensen met hetzelfde probleem gewoon hun windows hernieuw geïnstalleerd omdat ze geen oplossing vonden. Ik weet niet of dat een mogelijkheid zou kunnen zijn voor jou? Misschien kun je beter nog even wachten voor moesten er nog andere mogelijke oplossingen aan het licht komen.

Edit: Ik heb misschien nog iets gevonden dat jou kan helpen.

Op een thread die ik gevonden had met google staat dat het volgende moet doen:

Go to
Start>All Programs>Accessories>Command Prompt
and then type: bcdedit /set numproc 4

Volgens de replies erop werkt het dus misschien kun je dit even proberen?

[ Voor 29% gewijzigd door glennvho op 18-06-2009 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
glennvho schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 17:48:
Ah, was ik al vergeten!

Heb trouwens nog wat gezocht op google en op verschillende fora hebben mensen met hetzelfde probleem gewoon hun windows hernieuw geïnstalleerd omdat ze geen oplossing vonden. Ik weet niet of dat een mogelijkheid zou kunnen zijn voor jou? Misschien kun je beter nog even wachten voor moesten er nog andere mogelijke oplossingen aan het licht komen.

Edit: Ik heb misschien nog iets gevonden dat jou kan helpen.

Op een thread die ik gevonden had met google staat dat het volgende moet doen:

Go to
Start>All Programs>Accessories>Command Prompt
and then type: bcdedit /set numproc 4

Volgens de replies erop werkt het dus misschien kun je dit even proberen?
Superr bedankt!

Afbeeldingslocatie: http://www.dj-visto.eu/images/core4.png
Ik ga zo kijekn naar die bios settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Graag gedaan ;). Nu maar weer eens beginnen overklokken?

[ Voor 57% gewijzigd door glennvho op 18-06-2009 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
glennvho schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 18:16:
Graag gedaan ;). Nu maar weer eens beginnen overklokken?
Super bedankt...
Ik begon net met overklokken maar nu als ik hem naar 2.95GHz gezet en dan krijg ik drie gekke piepjes 2x (gaat hij 1x uit) maar nadat dat 2x was gebeurt startte hij weer op. Maar weer niet de settings gesaved, defaulfts geladen, en dan doet hij het niet :( Iemand een idee.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:47

Zenix

BOE!

DJ-Visto schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 18:29:
[...]

Super bedankt...
Ik begon net met overklokken maar nu als ik hem naar 2.95GHz gezet en dan krijg ik drie gekke piepjes 2x (gaat hij 1x uit) maar nadat dat 2x was gebeurt startte hij weer op. Maar weer niet de settings gesaved, defaulfts geladen, en dan doet hij het niet :( Iemand een idee.?
Dan is de overklok niet stabiel, meer vcore andere instellingen etc proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Zenix schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 18:35:
[...]

Dan is de overklok niet stabiel, meer vcore andere instellingen etc proberen.
Bedankt, maar als nog hij saved nog niet goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Je hebt toch hopelijk eerst je geheugen wat lager gezet hoop ik. Daarmee bedoel ik dus ipv ddr2-1066 naar ddr2-800 of zelfs ddr-667. Kijk anders hier eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:47

Zenix

BOE!

is logisch dat ie default settings laad. Doen die borden automatisch als de instellingen die jij hebt ingevoerd niet werken. Dat betekend dus dat het niet stabiel is, en daardoor kan die het ook niet saven, want dan start die niet.
Pagina: 1