Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:42
Ik zit zelf in de laatste fase van mij studie en kan binnenkort het domein der werkenden betreden. Nu hoorde ik laatst van een medestudent dat je je bruto-salaris kan inzetten voor het aflossen van je studieschuld. Ik vroeg me af of dit echt kan en of het consequenties heeft voor eventuele salaris onderhandelingen. Daarnaast is er naturlijk de vraag of het verstandig is om het op deze manier aan te pakken. Vooralsnog zie ik alleen maar voordelen.

In mijn zoektocht ben ik eigenlijk alleen informatie tegen gekomen over interne trainingen waarbij mensen een studieschuld hebben bij de werkgever, maar over IB-groep schulden kon ik niks vinden.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Terror schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 13:58:
Ik zit zelf in de laatste fase van mij studie en kan binnenkort het domein der werkenden betreden. Nu hoorde ik laatst van een medestudent dat je je bruto-salaris kan inzetten voor het aflossen van je studieschuld. Ik vroeg me af of dit echt kan en of het consequenties heeft voor eventuele salaris onderhandelingen. Daarnaast is er naturlijk de vraag of het verstandig is om het op deze manier aan te pakken. Vooralsnog zie ik alleen maar voordelen.

In mijn zoektocht ben ik eigenlijk alleen informatie tegen gekomen over interne trainingen waarbij mensen een studieschuld hebben bij de werkgever, maar over IB-groep schulden kon ik niks vinden.
Mag en kan niet.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 15:25
Daar heb ik nog nooit van gehoord.... Zou wel ideaal zijn, omdat het me 42% studieschuld zou schelen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Sabelhout op 17-06-2009 14:20 ]

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zou ook wel erg ideaal zijn. 10.000 lenen en de helft maar hoeven terugbetalen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Question Mark schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:21:
Zou ook wel erg ideaal zijn. 10.000 lenen en de helft maar hoeven terugbetalen...
Dat is natuurlijk onzin. Het volledige bedrag wordt in zo'n situatie terugbetaald, maar niet van een som geld waar eerst nog 40+% belasting afgegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:34

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Misschien kan je je werkgever vragen dat geldt over te maken naar de IBG, om dat vervolgens in mindering te laten brengen op je salaris??????

Klinkt wel goed.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ACM schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:31:
[...]

Dat is natuurlijk onzin. Het volledige bedrag wordt in zo'n situatie terugbetaald, maar niet van een som geld waar eerst nog 40+% belasting afgegaan is.
Correct. Beetje verkeerd uitgedrukt. Ik bedoel uiteraard dat het mij de helft zou schelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
@ Question mark: ik vraag me af waarom het niet zou mogen.

Misschien niet duidelijk in de TS, maarik bedoel dus precies het voorbeeld van lulhozer.

Voor de IB-groep maakt het niet uit. Geld komt nog steeds binnen.
Voor dat bedrijf maakt het niks uit. Zij zijn effectef eenveel aan mij kwijt.
Voor mij is het denk ik voordelig.
Enige die benadeeld wordt is de belastingdienst, ik zie alleen niet hoe ze dit soort praktijken kunnen blokken...

[ Voor 11% gewijzigd door Terror op 17-06-2009 14:43 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-06 20:35
Als dat zou kunnen. :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 14:11

Brons

Fail!

Hoezo blokken? Als je werkgever geld overmaakt aan de IB is dat gewoon belastbaar hoor. Het maakt niet uit of jij zelf het geld overmaakt of je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Terror schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:42:
Enige die benadeeld wordt is de belastingdienst, ik zie alleen niet hoe ze dit soort praktijken kunnen blokken...
Slaat toch nergens op? Dan kan je je werkgever ook wel vragen om de rekening van de supermarkt te betalen, immers alleen de belastingdienst is slechts de enige die daardoor benadeeld wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Anoniem: 9449 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:44:
[...]
Slaat toch nergens op? Dan kan je je werkgever ook wel vragen om de rekening van de supermarkt te betalen, immers alleen de belastingdienst is slechts de enige die daardoor benadeeld wordt...
Ik denk dat mijn opleiding of die nu wel of niet afbetaald is wel ten doel staatvan dat bedrijf. Bij een supermarkt rekening durf ik dat te betwijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Dat zou dan gewoon onder belastbaar loon vallen. Over wat de werkgever aan de IB-groep voor jouw schuld aflost, houdt hij gewoon loonbelasting in. Het telt dus uiteindelijk gewoon mee als loon voor de inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Terror schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:47:
[...]

Ik denk dat mijn opleiding of die nu wel of niet afbetaald is wel ten doel staatvan dat bedrijf. Bij een supermarkt rekening durf ik dat te betwijfelen.
En je huur dan?

Maar het klopt niet. Ook al maakt je werkgever je hele bruto salaris over aan de IB groep, je zal toch belasting moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Terror schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:42:

Als je werkt ben je verplicht inkomstenbelasting te betalen. In dat geval doe je dat dus niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Terror schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:47:
Onzin, van die inkopen bij de supermarkt gebruik jij een groter deel voor je werk dan van je opleiding.

Je werkt de helft van de tijd dat je wakker bent. Ga jij beweren dat je 50% van je studie op je werk gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
Question Mark schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:48:
[...]
Als je werkt ben je verplicht inkomstenbelasting te betalen. In dat geval doe je dat dus niet....
Voorbeeld:
Stel 2500 bruto
inkomsten belasting
netto bedrag over

Stel na afspraak met de werkgever gebeurt er dit
500 van werkgever naar IB-groep
2000 Bruto voor mij waar ik inkomsten belasting over betaal

Wordt die 500 naar de IB hetzelfde, niet of anders belast dan in de oude situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:44

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hoe je het ook went of keert, het blijft een verkapte vorm van loon, en dus moet er belasting over betaald worden, wat voor scheme je ook gebruikt om ervoor te zorgen dat ze er niet achter komen. Doe je dat niet, dan valt dat gewoon onder belastingfraude.

[ Voor 20% gewijzigd door .oisyn op 17-06-2009 14:55 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Terror schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:52:
[...]

Voorbeeld:
Stel 2500 bruto
inkomsten belasting
netto bedrag over

Stel na afspraak met de werkgever gebeurt er dit
500 van werkgever naar IB-groep
2000 Bruto voor mij waar ik inkomsten belasting over betaal

Wordt die 500 naar de IB hetzelfde, niet of anders belast dan in de oude situatie?
Voor de belastingsdienst ontvang je gewoon 2500 euro loon. Maakt niet uit hoe je laat uitbetalen. Betaal je daar geen belasting over ben je bezig met belastingsfraude.

Anders laat iedereen toch zijn huur/hypotheek op deze manier uitbetalen? Of zijn wegenbelasting, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zoals ik het interpreteerd, zijn studiekosten gewoon (mits drempel etc) aftrekbaar van je belastbaar inkomen. Dit is heel simpel via de belastingdienst na te kijken. Dus ja, in feite betaal je studiekosten (na je studie) van je bruto-salaris.

Echter geldt dat niet voor IBG schulden, omdat dat niet gezien wordt als studiekosten.

Voorbeeld:
Bruto jaarinkomen: € 30.000. Werkgerelateerde studiekosten: € 3.000. Bruto-loon na correctie: € 27.000.

Belastingpercentage: 42%. Het verschil is dus 42% over die studiekosten.

Maar zoals gezegd zijn IBG schulden dus niet aftrekbaar.

[ Voor 27% gewijzigd door Ardana op 17-06-2009 14:57 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
.oisyn schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:53:
Hoe je het ook went of keert, het blijft een verkapte vorm van loon, en dus moet er belasting over betaald worden. Doe je dat niet, dan valt dat onder belastingfraude.
Kan ik begrijpen. De vraag is echter, is het voordeliger om het op deze manier te doen of maakt het geen bal uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:44

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Brons schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:55:
Anders laat iedereen toch zijn huur/hypotheek op deze manier uitbetalen?
Slecht voorbeeld, hypotheekrente is nou juist aftrekbaar ;)
Terror schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:55:
[...]

Kan ik begrijpen. De vraag is echter, is het voordeliger om het op deze manier te doen of maakt het geen bal uit?
Ja, wat denk je zelf? Als je de belasting sowieso betaald moet worden over je gehele loon (dus 2500), waarom zou het dan voordeliger zijn :? Waar komt dat geld dan vandaan?

[ Voor 45% gewijzigd door .oisyn op 17-06-2009 14:57 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Terror schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:52:
Die wordt dan niet belast... dat zeg je net zelf.

Afgezien daarvan is het natuurlijk een oneerlijk voordeel voor de genen die wel lenen tov de mensen die er alles aan doen om niet met een studieschuld opgezadeld te raken. Bovendien gold je studielening ook al niet als inkomen tijdens je studie en maak je het dus dubbelop ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ACM op 17-06-2009 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

.oisyn schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:56:
[...]

Slecht voorbeeld, hypotheekrente is nou juist aftrekbaar ;)
Ohja 8)7
Terror schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:55:
[...]

Maakt niet uit. Wat je krijgt van je werkgever is belastbaar. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:25
Als dit was toegestaan, dan zouden werkgevers dit allang standaard aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ACM schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:57:
... Bovendien gold je studielening ook al niet als inkomen tijdens je studie en maak je het dus dubbelop ;)
Dat begijp ik niet helemaal, een lening is nooit inkomen toch? Of ik van de bank iets leen of van de IB-groep, 't is allebei box 3. Alleen het gedeelte dat wordt omgezet naar een schenking telt inderdaad niet als schenking of inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:49

Shabbaman

Got love?

ACM schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:57:
[...]
Bovendien gold je studielening ook al niet als inkomen tijdens je studie en maak je het dus dubbelop ;)
Over dat soort minieme bedragen inkomstenbelasting afdragen is anders helemaal geen ramp. Bovendien kan je daar je collegegeld weer van aftrekken.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 11:36

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Zoals al eerder gemeld, ibg studie schuld of de rente die je daar voor moet betalen kunnen niet worden afgetrokken van je bruto inkomen, helaas werkt dat dus niet het zelfde als bij je hypotheek. Wel kan je je IBG schuld aftrekken van je vermogen, waardoor je (indien je na aftrek nog boven de 20k zit met je vermogen) over een kleiner bedrag 1,2% vermogens belasting betaald.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 23:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ardana schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:55:
Zoals ik het interpreteerd, zijn studiekosten gewoon (mits drempel etc) aftrekbaar van je belastbaar inkomen. Dit is heel simpel via de belastingdienst na te kijken. Dus ja, in feite betaal je studiekosten (na je studie) van je bruto-salaris.

Echter geldt dat niet voor IBG schulden, omdat dat niet gezien wordt als studiekosten.
En dan nog: het geldt alleen in het jaar dat je de kosten hebt gemaakt. Als je de afgelopen 5 jaar een studieschuld hebt opgebouwd kun je die niet volgend jaar aan de belasting opvoeren als studiekosten. Het is een schuld, het zijn geen kosten meer.

En ondanks dat ik er verder niets van af weet zeg ik ook: nee, dat kan niet. Simpelweg omdat als het wel zou kunnen iedereen het zou doen. Niemand doet het, dus het kan niet. (ja, goede argumentatie he?)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Maasluip schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 15:32:
[...]

(...)

En ondanks dat ik er verder niets van af weet zeg ik ook: nee, dat kan niet. Simpelweg omdat als het wel zou kunnen iedereen het zou doen. Niemand doet het, dus het kan niet. (ja, goede argumentatie he?)
Eens, maar er is nog een veel simpeler reden, en die is eigenlijk door ts zelf al gegeven. Als je het doet, ben je de fiscus aan het vernaggelen, en dat is best een goede reden om iets níet te doen en ook niet toe te staan.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 11:05
Enige wat ik zou kunnen bedenken is je vrijgekomen spaarloon overmaken naar de IB-groep. Komt neer op circa €50 van je bruto loon per maand. Overige is belastingfraude.
Ardana schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:55:

Voorbeeld:
Bruto jaarinkomen: € 30.000. Werkgerelateerde studiekosten: € 3.000. Bruto-loon na correctie: € 27.000. €27.500
offtopic:
De drempel bij de aftrek van studiekosten bedraagt €500.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

argro schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:52:

[...]
offtopic:
Tenzij je werkgever een regeling heeft met de belastingdienst, zo kan ik al mijn studie kosten zonder drempel aftrekken van mijn belastbaar inkomen via mijn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:23
argro schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:52:
[...]
offtopic:
Normaliter betekent een fiscale drempel dat je onder dat bedrag in het geheel niet fiscaal mag aftrekken, maar boven die drempel mag je het volledige bedrag aftrekken (dus niet volledige bedrag -/- drempel zoals jij laat zien). Kan me niet voorstellen dat dit met de drempel voor studiekosten anders werkt.
edit: voor studiekosten werkt dat blijkbaar niet zo. Ik moet ook niet gaan reageren op dingen waar ik al jaren niet mee te maken heb gehad ;)

[ Voor 28% gewijzigd door sverzijl op 18-06-2009 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Brons schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:44:
Hoezo blokken? Als je werkgever geld overmaakt aan de IB is dat gewoon belastbaar hoor. Het maakt niet uit of jij zelf het geld overmaakt of je werkgever.
Inderdaad, dat komt allemaal naar voren als je voor april je belastingaangifte invult!
Dan wordt alles weer rechtgetrokken ;)
Anoniem: 35872 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 22:41:
[...]

Tenzij je werkgever een regeling heeft met de belastingdienst, zo kan ik al mijn studie kosten zonder drempel aftrekken van mijn belastbaar inkomen via mijn werkgever.
Dat regelt je werkgever niet, maar jij zelf. Jij kan ook tegen je werkgever zeggen dat je 0% belasting wil betalen of andersom, 50%. In principe maakt je werkgever dat niets uit (wil niet zeggen dat hij dat dan ook doet). Maar tijdens je aangifte moet je toch alles invullen en betaal je gewoon belasting over je hele inkomen (ook het gedeelte wat je naar de belastingdienst hebt laten overmaken). Er staat nergens een aftrekpost voor je lening van IB...

[ Voor 48% gewijzigd door BlakHawk op 18-06-2009 08:16 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

dfrenner schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 08:13:
Dat regelt je werkgever niet, maar jij zelf. Jij kan ook tegen je werkgever zeggen dat je 0% belasting wil betalen of andersom, 50%. In principe maakt je werkgever dat niets uit (wil niet zeggen dat hij dat dan ook doet). Maar tijdens je aangifte moet je toch alles invullen en betaal je gewoon belasting over je hele inkomen
Zo simpel is het niet. Er is een wezenlijk verschil tussen loonbelasting en inkomstenbelasting.

De werkgever moet loonbelasting inhouden volgens de geldende tabellen. Daarna wordt alles via de inkomstenbelasting bij de werknemer weer 'rechtgetrokken'. Maar de werkgever kan niet zomaar sjoemelen met de loonbelasting, omdat het bij de inkomstenbelasting 'toch wel goed' komt. Loonbelasting is noodzakelijk omdat de overheid niet 1 keer per jaar bij alle particulieren enorme bedragen wil hoeven innen, met het risico dat dat geld allang op is. Loonbelasting levert een mooie stabiele inkomstenstroom op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:58
Enige truckje van de belastingdienst rond leren zit volgens mij bij de werkgever. Voor de werkgever is het fiscaal aantrekkelijk volgens mij om mensen te laten studeren op hun kosten maar hoe dat precies zit, weet ik niet.
Pagina: 1