[Waterkoeling] SLI, Q6600. Advies?!

Pagina: 1
Acties:

• J_V_D_L
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

J_V_D_L

Mag ook zonder lage streepjes.

Topicstarter
Hallo tweakers!

Ik lees vaak dingen op tweakers, maar ik heb me nu maar eens geregristreerd om ook eens wat input te geven en omdat ik wat advies nodig heb :)

Ik ben van plan deze zomer een waterkoelingset te installeren:
Mijn componenten:
- Q6600 (nu 2,4ghz, maar dat moet wel meer worden) (bij 3Ghz zit ik op 70 graden idle...)
- 2x 8800GTX
- MSI P6N SLI (680i)
- 4 reepjes DDR2
- Behuizing: Zalman HD160+ (HTPC)

Stilte is voor mij zeer belangrijk. Ik heb al een fancontroller liggen waarmee ik de pomp kan regelen.

Ik wil zoveel mogelijk extern, radiator en reservoir liggen er gewoon bovenop.

Ik heb al uitgezocht:
- Swiftech Apogee (GTZ of GTX?) mag ook iets anders zijn, ik weet niet of deze ook optimaal is voor quadcore.
- MCP-355 (Laing) Pomp (sterk genoeg?) (Top nodig?) of MCP-600
- 2x 8800GTX Zalmanblock (wel full-cover, niet volledig koper, maar anders wordt het wel heel duur (€85 euro per stuk ipv 50)
Op highflow werd er aangeraden dus een echte koperen te nemen, wat denken jullie? Hoeveel maken die paar graden uit voor een GPU...
- Thermaltake Aquabay M3 (wel een mooi dingetje, aan 1 genoeg?)

Nu weet ik niet in hoeverre mijn mobo moet worden gekoeld. De airflow is wel bagger, 1 92mm fan voor de HDD's en de PSU die een beetje waait... Is er verder nog koeling nodig voor de RAM stickjes? Of maakt dat heel weinig uit?

Ik probeer alles wel zo goedkoop mogelijk te houden, 2 graden verschil bij de cpu voor €25 vind ik dus al te veel geld :9 , het moet echter wel een goede performance hebben en een kleine overklok moet mogelijk zijn...

In ieder geval, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:55

Zenix

BOE!

ik zou EK Supreme LT als cpu block nemen is beter als die GTZ en goedkoper, ik zou geen full cover blokken kopen voor 2 oude videokaarten. Ik zou die videokaarten verkopen, en het geld wat je overhoudt door geen blokken te kopen een nieuwe single videokaart kopen die beter doet dan die 2 in SLI. MCP600 wordt niet meer gemaakt, MCP355 is prima vooral met een goeie top. Zo n thermaltake aquabay m3 zou ik zeker niet nemen. Neem dan een res van een goed waterkoel merk. Moederbord zou ik ook niet koelen, is namelijk ook oud bord dus geld niet waard om die te gaan koelen, veel verder overklokken zul je toch niet kunnen met 680i en quad. Als je hem toch wilt koelen, doe dan alleen NB die wordt warmste. Ram hoeft al helemaal niet watergekoeld te worden. Die hebben aan airflow genoeg. Je hebt ook geen radiator gezegt, als je alleen je q6600 gaat koelen doe dan 240 radiator, ga je meer koelen 360 radiator, ga je alles koelen 480 radiator.

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 17-06-2009 15:22 ]

• Gerwinner
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:55
Ik zou een coolermaster aquagate duo viva kopen heb'm zelf ook en werkt prima, dan nog een ander pompje en misschien radiator.

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Dus eigenlijk zeg je dat ik een hele nieuwe PC moet kopen :(
8800GTX in SLI kan toch nog wel een jaartje mee? En waarom zou ik een nieuw mobo kopen?

zie:
Afbeeldingslocatie: http://www.guru3d.com/vga/vga-crysis.png

Voor een GTX 280 tel je nu 300 euro neer...
I would say that 2 8800 GTX cards would easily beat a GTX 285 as 2 9800 GTX cards in SLI easily beat it, but the 9800 GTX never really beat the 8800 GTX by anything meaningful
Gerwinner schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 16:16:
Ik zou een coolermaster aquagate duo viva kopen heb'm zelf ook en werkt prima, dan nog een ander pompje en misschien radiator.
Hmm, ik weet het nog niet, is dat niet een beetje een halve oplossing?

[ Voor 23% gewijzigd door J_V_D_L op 17-06-2009 16:49 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:55

Zenix

BOE!

J_V_D_L schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 16:30:
Bedankt voor de reacties. Dus eigenlijk zeg je dat ik een hele nieuwe PC moet kopen :(
8800GTX in SLI kan toch nog wel een jaartje mee? En waarom zou ik een nieuw mobo kopen?

zie:
[afbeelding]

Voor een GTX 280 tel je nu 300 euro neer...

[...]

[...]

Hmm, ik weet het nog niet, is dat niet een beetje een halve oplossing?
Een HD4890 is ook goeie oplossing, want SLI werkt ook niet altijd goed. Bijv je verkoopt je 2x8800GTX, 2x80 euro = 160, je bespaard 100 euro door geen blokken te nemen - 260 euro. 2x een 4870 of een 4870X2 is ook een optie. En kaarten die al behoorlijk oud zijn ( 3 generaties terug ), is gewoon niet waard om nieuwe koelblokken voor aan te schaffen.
Je moederbord is niet de beste om over te klokken met quad, en ze staan bekend dat ze nogal heet worden. Een P35/P45/X38/X48 bord kom je verder mee. Ik zou geen nieuwe pc kopen als ik jouw was, tenzij jij vind dat die van nu te langzaam is. Ik vind CPU waterkoelen best een goed idee, want die set kan je ook mooi meenemen naar een nieuwe pc later. Die blokken voor de 8800GTX, en je 680i moederbord niet. Dus dat vind ik nogal zonde om dan aan oudere generatie moederbord/videokaarten geld uit te geven. En die oplossing van Gerwinner, dat is waardeloos in vergelijking met echte waterkoeling.

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11-2025
misschien kan je via vraag en aanbod goedkoop 2 blokken kopen voor je kaarten (ik weet dat ik er nog 1 heb liggen waar ik niets mee doe :P)

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Topicstarter
Ali_van_G schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 19:18:
misschien kan je via vraag en aanbod goedkoop 2 blokken kopen voor je kaarten (ik weet dat ik er nog 1 heb liggen waar ik niets mee doe :P)
Daar heb ik stiekem interesse in :) .

Want:
ik wacht nog even met het kopen van een nieuwe graka. Dat doe ik denk ik over een maandje of 3 :) + nieuw mobo... dat wordt dan denk ik eentje die crossfire ondersteunt. Nu de zomer eraan komt wil ik wel overstappen op waterkoeling. Ik blijf komende tijd nog wel bij socket 775, dus CPU block + rad enz. ga ik zeker kopen. Als ik voor 40 euro 2 8800gtx blokken op de kop kan tikken is mij het wel waard :)

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09-2025
ik raad je ook koperen gpu blokken aan, waarom? omdat met aluinium in je loop , je corrosie en shit krijgt. je kunt beter nu 50 euro meer uitgeven aan koperen blokken, dan dat jij over een half jaar weer volledig nieuwe onderdelen moet kopen, dankzij de corrosie. ;)

edit: heeft stiekem nog een xspc rs360 en xspc round pump liggen die binnenkort weg gaan :+ :o

[ Voor 15% gewijzigd door j0ren op 21-06-2009 11:59 ]

Pagina: 1