Te veel verlies in datasnelheid

Pagina: 1
Acties:

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-03 15:36
Hallo mede tweakers,

Ik heb een vraagje waar ik geen antwoord op te vinden krijg. Wij hebben thuis een ADSL2+ abbonement van 20Mbit. Nu heb ik gisteren in de router zitten kijken en zie ik dat de router intraint op 18,5Mbit dus ongeveer 2,3MB/s, maar de snelheid die ik op mijn pc met downloaden en speedtests haal is maximaal maar 1,85MB/S wat dus neer komt op 14,8Mbit. Met de upload heb ik ook ongeveer een verlies van 30Kb/s.

Mijn vraag is dus waar dit aan kan liggen. Ik heb een Cat5 kabel van ongeveer 3-4 meter tussen de router en de pc liggen. Poorten staan overal op 100Mb Full duplex, nergens errors op te zien. Moet ik het accepteren dat ik zoveel verlies heb over 3-4 meter of zal het aan de kabel liggen dat die niet helemaal meer lekker is, of misschien toch een instelling?

Alvast bedankt.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-03 15:51

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

20 Mbit ga je waarschijnlijk zowieso niet halen, dat is het maximum en dan moet je heel dicht bij de centrale zitten. Die 14 Mbit zal denk ik eerder aan de overhead liggen of aan zendfouten van je modem en de centrale. Maar 14 Mbit is toch best een redelijke snelheid? (zeker als de kamer downloaden straks strafbaar maakt ;))

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-03 18:53
Je hebt altijd wat overhead data waardoor de snelheid in de praktijk altijd iets lager komt te liggen, maar 3.7 mbit is wat aan de hoge kant inderdaad.

Over 4 meter UTP kabel heb je geen merkbaar verlies. probeer maar eens door 2 PC's aan te sluiten en dan een bestand naar elkaar te versturen, dan zal dit richting de 8~10 MB gaan.

Post anders eens je ADSL statistieken, misschien heb je bijv. behoorlijk wat FEC of CRC fouten. modem traint dan wel hoog in maar data moet te vaak opnieuw verzonden worden waardoor snelheid iets lager komt te liggen.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Met je verbinding is niks mis hoor!
Bij ADSL heb je nog wat overhead. Je moet dus niet delen door 8, maar door 10 om je haalbare snelheid in kB/s te krijgen.

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-03 15:36
Jimster schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 11:18:
Met je verbinding is niks mis hoor!
Bij ADSL heb je nog wat overhead. Je moet dus niet delen door 8, maar door 10 om je haalbare snelheid in kB/s te krijgen.
Ik weet dat er altijd wat overhead is, maar het is een 20Mb verbinding en de router traint in op 18,5Mbit, daar is de overhead dus al vanaf. Als de router dus op 18,5Mbit intraint dan mag ik toch wel verwachten dat ik op mijn pc die 3-4 meter verder staat minimaal 17Mbit haal en niet de 14,5Mbit die ik nu haal.

Ik kan nu even geen verdere gegevens posten want ik ben op mijn werk. die post ik vanavond wel even.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
dennis112 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 12:34:
[...]

Ik weet dat er altijd wat overhead is, maar het is een 20Mb verbinding en de router traint in op 18,5Mbit, daar is de overhead dus al vanaf. Als de router dus op 18,5Mbit intraint dan mag ik toch wel verwachten dat ik op mijn pc die 3-4 meter verder staat minimaal 17Mbit haal en niet de 14,5Mbit die ik nu haal.

Ik kan nu even geen verdere gegevens posten want ik ben op mijn werk. die post ik vanavond wel even.
Helaas ... Op alle ADSL verbindingen die ik tot nu toe gehad heb is de overhead nog zeker niet van training snelheid van het modem af. Ik haalde over het algemeen rond de 14mbit training waar 1.2-1.4Mb/sec van overbleef. Dus zeker niet delen door 8 maar door 10 is bij ADSL de regel die je het beste kan aanhouden.

Je netwerk zal nergens de bottleneck zijn, het is echt de overhead die je ziet.

https://discord.com/invite/tweakers

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-03 20:03

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat je modem op 18.5Mbit intraint betekent niet dat de overhead er al van af is getrokken (overhead haal je van de intrain waarde af). Hoger wilt jouw lijn kennelijk niet. 18.5Mbit Is trouwens al erg hoog voor adsl2+ gemiddeldes.
Dat jij 1.8MB/s haalt met het downloaden klopt precies met jouw intrain waarde van 18Mbit.
Mijn modem traint nl. in op 13Mbit, en ik haal 1.3MB/s met downloaden.

Systeem specs

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-03 14:55

r0b

Het "trainen" van je DSL sync is feitelijk niets meer of minder dan de dslam (het "modem") van je ISP die tegen je modem babbelt "zegguh, hoe snel kan jij? "24mbit!" "ow, maar je signaal is crap, ik zet je lekker op 18,5mbit, ok?" "nou, vooruit..."

Wat betreft overhead, lees dit even door: http://pflog.net/dsl_overhead/

[ Voor 23% gewijzigd door r0b op 17-06-2009 12:49 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
^^ Inderdaad

Je hebt een 20Mbit abonnement waarbij de snelheid afhankelijk is van de afstand tot de centrale, kwaliteit van de lijn etc. 20Mbit is niet gegarandeerd. Lees je contract maar eens na.
Je modem praat dus op 18,5Mbit met de centrale. Hier zit dus die overhead. Je modem zal de data dus ongeveer met maximaal 1,8MB/s van de centrale ontvangen. Dit haal jij ook en dus haal jij het maximale uit jouw verbinding.
Pagina: 1