Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:13

Er zullen vast niet heel veel bedrijfskundigen zijn hier, of mensen die geen zin hebben om zo'n lap tekst door te lezen. Vandaar even een samenvatting:
Ik wil een bedrijfskunde opleiding gaan volgen. Het probleem is dat ik niet weet waar ik tussen moet kiezen. Een 'reguliere' bedrijfskunde opleiding heb ik geen zin in, aangezien ik hier weer fulltime voor naar school moet. Ik ben naar iets op zoek wat ik part-time kan doen, en dus kan combineren met een baan. Echter hiervoor is weer vaak enkele jaren werkervaring vereist (bij een MBA bijv.).
Strikt gezegd kan ik dan kiezen voor:
-Post HBO opleiding bedrijfskunde
-MBA
-MscBA

einde samenvatting :P

Ik ben binnenkort klaar met mijn HTS studie. Dit vind ik nog steeds leuk om te doen, echter trekt bedrijfskunde mij ook al enkele jaren. Mijn vader heeft een eigen bedrijf, dus ik ben ook wel opgegroeid met hoe het is om ondernemer te zijn (oke dit hoeft niet per definitie hetzelfde te zijn als bedrijfskunde, dat weet ik ook wel, maar er komen wel bedrijfskundige aspecten kijken bij ondernemen). Het is ook de bedoeling dat hij over enkele jaren het stokje aan mij zal doorgeven.

Mede hierdoor, dat ik (1) interesse heb in bedrijfskunde algemeen, (2) beoogde opvolger ben van een bestaand bedrijf en (3) dat ik nog steeds de wil en ambitie heb om verder door te studeren, ben ik mij aan het oriënteren op een vervolgstudie in de bedrijfskunde.

Echter, blijkt het nog niet zo makkelijk te zijn een goede studie te vinden. Er is een groot aanbod aan studies en de kwaliteit van de opleidingen verschillen. Ook de toelatingseisen verschillen en sommige opleidingen hebben zelfs selectie d.m.v. toelatingstesten.

Er bestaan naar mijn weten 3 categoriën aan bedrijfskunde opleidingen (dus niet cursussen, maar echte opleidingen).
  • Post-HBO opleiding leergang bedrijfskunde
  • MscBA
  • MBA
Probleem met de Post-HBO leergang en MBA is dat deze vaak enkele jaren werkervaring vereisen. Nu is het bij mij wel zo dat ik natuurlijk al enkele jaren werkzaam ben in het bedrijf van mijn vader, echter niet fulltime. Ik kan dit dus niet echt keihard verantwoorden, maar ik weet niet in hoeverre dat dit een probleem is.

De MscBA opleidingen bestaan vaak in een fulltime en part-time variant. De fulltime valt af, aangezien ik niet (weer) fulltime 1,5 a 2 jaar wil studeren. De part-time variant worden oa. aangeboden door Neyenrode. Echter, dit is zo'n studie waar men eerst een selectie uitvoert. Dat is natuurlijk niet zo'n probleem, maar mocht ik hiervoor kiezen wil ik natuurlijk wel iets achter de hand hebben om het bij een andere instelling te volgen als ik afgewezen wordt. Maar het grootste probleem waar ik mee zit is de studielast werk/prive/school. Zo'n part-time MscBA duurt 3 jaar en lijkt me geen kattenpis. Iedere vrijdagavond en zaterdag naar school en dat 3 jaar lang. Ik weet ook niet hoe druk ik het in de toekomst ga krijgen met de baan, maar dan houd ik dus helemaal geen social life meer over :P. Ook de afstand is een probleem (breukelen is een kleine 200 km hiervandaan), dus dat wordt een aardig ritje iedere week :P, maargoed dit is, als het de juiste studie blijkt maar iets wat ik voor lief moet nemen.
Een andere keuze hierin kan zijn de RSM. Deze staat nog hoger aangeschreven dan neyenrode, maar ook hier doen ze selecties en verder dezelfde issues als op neyenrode.

Al met al weet ik het nog niet. Ik ga binnenkort dus ook een aantal oriënterende gesprekken voeren en/of informatie avonden bijwonen. Maar ook wil ik ervaringen hebben van mensen die een van deze dingen als eens gedaan hebben.

Ik moet mezelf natuurlijk ook afvragen of een top bedrijfskunde opleiding niet een beetje over the top is voor een dergelijke baan (ik bedoel tis geen zéér groot bedrijf met een internationale klantenkring ofzo). Maar van de andere kant, een zeer gedegen bedrijfskundige opleiding kan natuurlijk nooit kwaad (je weet ook niet hoe zaken in de toekomst lopen, uitbreidingen enzo).

Dus, opgesomt:
- Post-hbo leergang bedrijfskunde: Wat ik ervan begrijp, een goede basiskennis in de bedrijfskunde. Het is Post-hbo dus het niveau moet mij niet te moeilijk lijken (aangezien ik nu ook op hbo niveau zit)
- MBA opleiding lijkt me zwaar, echter toch wel goed te combineren met een baan.
- MscBA: Zwaar, minder goed te combineren met een baan. Maar een uitstekende basis voor bedrijfskunde.

Ik weet dus ook niet zo goed wat kwa inhoudt nu het verschil gaat maken tussen een MscBA en MBA, behalve dat een Msc opleiding natuurlijk academischer gericht is (dus meer op onderzoek). Maar zoals ik begrijp op Neyenrode is ook die opleiding sterk gericht op de praktijk, dus net als MBA opleidingen. Dus vandaar dat ik niet zo goed het verschil begrijp tussen die twee.

In de MBA opleidingen bestaat een nog groter aanbod en zoals ik al hierboven zei, is de kwaliteit tussen de opleidingen groot. Welke ik hiervan (eventueel) kies hangt dus af van:
- De kwaliteit van de opleiding
- Het programma (ik wil general management MBA)
- De vereiste werkervaring en in hoeverre dit belangrijk is
- De combinatie werk/prive/school (sommige opleidingen hebben 1x in de 4 weken een heel weekend, anderen doen ieder weekend 1 dag)
- De reisafstand (grote reisafstand is het alleen waard als het ook echt een goede opleiding is die aansluit bij mij).

De kosten van zo'n opleiding is even geen probleem en dus neem ik niet mee in de beslissing. Kwaliteit, combinatie priveleven en werk, programma etc. zijn imo belangrijker dan een paar centen.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of ideeën om mij in de goede richting te sturen? Zoals gezegd zal ik ook nog oriënterende gesprekken gaan voeren, maar hoe meer informatie ik krijg hoe beter, vandaar dat ik het hier post :)

[ Voor 6% gewijzigd door RooT op 18-06-2009 20:32 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bedrijfseconomie deeltijd is ook een mogelijkheid! Is wel weer 4 jaar doorbijten, maar het verdient zich 10x terug! En volgens mij is de combinatie HEAO + HTS een super goede.

[ Voor 55% gewijzigd door Sport_Life op 18-06-2009 22:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• hermandeperman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik doe zelf een part-time MSc Financial Management aan TiasNimbas (die zul je ongetwijfeld tegengekomen zijn in je onderzoeken). Ook al doen ze misschien niet alsof ze een selectieprocedure hebben, deze hebben ze wel degelijk.

Daarnaast is het tot nu toe goed te combineren, en duurt het eigenlijk "maar" 1,5 jaar :)

• RooT
Sport_Life schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 21:47:
Bedrijfseconomie deeltijd is ook een mogelijkheid! Is wel weer 4 jaar doorbijten, maar het verdient zich 10x terug! En volgens mij is de combinatie HEAO + HTS een super goede.
Bedrijfseconomie.. daar heb ik nu nog niet aan gedacht. Dat is idd ook een hele goede opleiding om mee verder te gaan. Alleen wil ik wel als ik zoiets doe, op z'n minst post-hbo en geen reguliere HBO. Dit omdat ik (1) geen zin meer heb om weer 4 jaar fulltime student te zijn, en (2) omdat een reguliere HBO opleiding mij nog weinig toegevoegde waarde zal geven i.c.m. met werk aangezien er meer algemene stof wordt behandeld en niet heel specifiek.
hermandeperman schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 22:12:
Ik doe zelf een part-time MSc Financial Management aan TiasNimbas (die zul je ongetwijfeld tegengekomen zijn in je onderzoeken). Ook al doen ze misschien niet alsof ze een selectieprocedure hebben, deze hebben ze wel degelijk.

Daarnaast is het tot nu toe goed te combineren, en duurt het eigenlijk "maar" 1,5 jaar :)
TiasNimbas ben ik idd tegengekomen, bieden ook hele interessante MBA's aan zag ik en wat me bij hen vooral aanspreekt is dat ze 1 keer in de maand een full weekend hebben ipv iedere week op een vaste dag (zoals Nyenrode bijv.).

Maar over jouw opleiding, wat is jouw achtegrond? (HBO, WO, welke studie?). En is zo'n selectieprocedure goed te doen (oke dit is natuurlijk persoonlijk, maar wat voor soort test is dat dan).
Bevalt de opleiding je, heb je er ook iets aan in je baan? (tenminste ik neem aan dat je werk hebt aangezien het part-time is)

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 20:40
Ik studeer Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit (voltijd, laatste jaars) en je kan een schakeljaar volgen en daarna je master doen. Dit traject duurt 2 jaar, maar grote kans dat je er langer over doet ivm scriptie en het behalen van 90 punten in 1 jaar. Je vakken worden afgestemd op je vorige opleiding maar hoe het precies zit weet ik niet. Anders moet je even kijken op de site van de universiteit.

Of hier even kijken. Weet alleen niet goed of je voldoet aan de eisen.

[ Voor 18% gewijzigd door Groentenman op 18-06-2009 23:29 ]

• hermandeperman
RooT schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 23:20:
[...]

TiasNimbas ben ik idd tegengekomen, bieden ook hele interessante MBA's aan zag ik en wat me bij hen vooral aanspreekt is dat ze 1 keer in de maand een full weekend hebben ipv iedere week op een vaste dag (zoals Nyenrode bijv.).

Maar over jouw opleiding, wat is jouw achtegrond? (HBO, WO, welke studie?). En is zo'n selectieprocedure goed te doen (oke dit is natuurlijk persoonlijk, maar wat voor soort test is dat dan).
Bevalt de opleiding je, heb je er ook iets aan in je baan? (tenminste ik neem aan dat je werk hebt aangezien het part-time is)
Je weet wel dat je voordat je aan een MBA begint minstens 5 jaar relevante management-ervaring moet hebben? Naast dat het opleidingsinstituut anders niets heeft aan jou, heb jij ook niets aan de opleiding...

Het 1x in de maand een weekend full-time bevalt mij erg goed, al zit je in de praktijk gezien vaker dan 1 weekend per maand op de uni. (tentamens zijn ook op zaterdagen e.d.) Wat daarom wel prima te combineren is met je baan. Mijn achtergrond is HTS Scheepsbouwkunde, WO Technische Bedrijfskunde. Selectieprocedure is goed te doen, eerst persoonlijkheidstests en daarna wat IQ-tests (begrijpend lezen; rekensommen) en natuurlijk een TOEFL/IELTS test aangezien alles in het Engels is.

De opleiding bevalt me zeker, en ik heb er ook daadwerkelijk iets aan in mijn baan, maar als ik jou was zou ik proberen deze MSc (wanneer je voor TiasNimbas kiest) full-time te doen. Dan doe je hem in 1 jaar (en haal je 120 ECTS, dubbel zoveel dus als bij een "normaal" programma), maar dan gaat je prive leven er niet onder leiden...

• RooT
Zo zeg, 120ECTS in 1 jaar? Wat voor studielast moet dat dan wel niet zijn?
Is de part-time 120ECTS in 2 jaar dan, dus m.a.w. 60ECTS per jaar? (net als een 'reguliere' opleiding dus :P)
(Ik kan niets op de site vinden hierover namelijk)

• hermandeperman
RooT schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 09:24:
Zo zeg, 120ECTS in 1 jaar? Wat voor studielast moet dat dan wel niet zijn?
Ongeveer dubbel zoveel als een reguliere opleiding hè... Maar een reguliere opleiding is dan ook geen 40 uur natuurlijk...
Is de part-time 120ECTS in 2 jaar dan, dus m.a.w. 60ECTS per jaar? (net als een 'reguliere' opleiding dus :P)
(Ik kan niets op de site vinden hierover namelijk)
Inderdaad.

• RooT
O, voor zover ik het begreep is een reguliere opleiding altijd berekend op +/- 40 uur p.w. wat neer komt op 60ECTS per jaar. Naja maakt ook niet uit verder :P

Maar nog even over jouw opleiding. Iets waar ik mezelf minder goed in vind is accounting (balansen maken, jaaropgaven etc.), ik neem aan dat dit veel voor komt in de opleiding of valt het wel mee? (in het curriculum zie ik wel een vak accounting, maar is dat maar 1 vak, of toch wel een rooie draad door de hele opleiding).

• hermandeperman
RooT schreef op maandag 22 juni 2009 @ 09:52:
O, voor zover ik het begreep is een reguliere opleiding altijd berekend op +/- 40 uur p.w. wat neer komt op 60ECTS per jaar. Naja maakt ook niet uit verder :P
+/- inderdaad. Ik ken echter niemand die dat ook daadwerkelijk aan zijn of haar studie besteedt.
Maar nog even over jouw opleiding. Iets waar ik mezelf minder goed in vind is accounting (balansen maken, jaaropgaven etc.), ik neem aan dat dit veel voor komt in de opleiding of valt het wel mee? (in het curriculum zie ik wel een vak accounting, maar is dat maar 1 vak, of toch wel een rooie draad door de hele opleiding).
Als het de rode draad door de opleiding was geweest had de opleiding accountancy geheten. Het is inderdaad een onderdeel, maar geen rode draad.

Daarnaast is het eerste halfjaar gezamenlijk met International Business & Marketing Management, en is dat meer de bedrijfskundige opleiding die je volgens mij zoekt. Waarom wil je trouwens part-time? Nu je nog in het ritme zit zou ik zeker ook full-time overwegen... Het is namelijk een redelijke aanslag op je privé-leven.

• RooT
Fulltime betekend ook verhuizen (utrecht is niet om de hoek), en daar heb ik op dit moment geen zin in. Plus ik zoek echt iets wat ik met mijn werk kan gaan combineren, zodat ik ook zaken daarin eventueel in de praktijk kan uitvoeren.

Maar is het echt zo'n grote studielast? Ze zeggen dat het 'maar' 1 keer in de maand een heel weekend is (oke je zei al dat het in de praktijk meer is, hoeveel meer?) en daarnaast veel zelfstudie?

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 04:28 ]

• RooT
Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 21:35:
[...]

Doe een MBA rond je 28e/30e. Dan heb je waarschijnlijk eerder de levenservaring/de functie waarin dat inderdaad opgaat.

Doe anders een MScBA of een MScBK in voltijd. En daarnaa (mits hoge cijfers & bestuurservaring) een aantal jaar bij een echte strategische adviseur (AP, BCG, ATKearney, Berenschot).

Dan heb je er echt rendement van.
Ja maar dan moet ik wachten tot me 28e/30e :) En ik wil nu iets doen :P

En daarbij, ben ik niet van plan ergens anders te werken, ik wil wel in de techniek blijven zegmaar :P

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
hermandeperman schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 08:02:
[...]

Je weet wel dat je voordat je aan een MBA begint minstens 5 jaar relevante management-ervaring moet hebben? Naast dat het opleidingsinstituut anders niets heeft aan jou, heb jij ook niets aan de opleiding...
Jij zit te denken aan de Executive MBA. Voor een traditionele MBA kan je met 2 jaar werkervaring over het algemeen al binnen komen en komt jouw waarde voor het opleidingsinstituut uit je carrière na de opleiding en niet ervoor.

• hermandeperman
RooT schreef op maandag 22 juni 2009 @ 21:07:
Fulltime betekend ook verhuizen (utrecht is niet om de hoek), en daar heb ik op dit moment geen zin in. Plus ik zoek echt iets wat ik met mijn werk kan gaan combineren, zodat ik ook zaken daarin eventueel in de praktijk kan uitvoeren.

Maar is het echt zo'n grote studielast? Ze zeggen dat het 'maar' 1 keer in de maand een heel weekend is (oke je zei al dat het in de praktijk meer is, hoeveel meer?) en daarnaast veel zelfstudie?
Bel ze op, ze zijn heel eerlijk is al dit soort zaken. Het is meer ja, zoals ik al eerder aangaf heb je ook tentamens (aantal vakken * 1 zaterdag). En zoals je zelf ook aan hen had kunnen vragen heb je ongeveer 15 uur zelfstudie per week, los van tentamens of colleges. Dit is de ene week meer dan de andere week.

Maar je zult wel werkervaring moeten hebben voordat je begint, dus afstuderen, beginnen met je werk en beginnen met de studie zit er niet in. Maar nogmaals; bel ze op, ga vanavond naar de informatieavond en lees de website. Bijna al je vragen tot nu toe kunnen zij beter/sneller beantwoorden of had je kunnen lezen op de site.

• RooT
BurningSheep schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 10:20:
[...]

Jij zit te denken aan de Executive MBA. Voor een traditionele MBA kan je met 2 jaar werkervaring over het algemeen al binnen komen en komt jouw waarde voor het opleidingsinstituut uit je carrière na de opleiding en niet ervoor.
Volgens mij ook voor een 'gewone' MBA hoor, tenminste die wat ik tot nu toe tegengekomen ben :)
hermandeperman schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:18:
[...]
Maar je zult wel werkervaring moeten hebben voordat je begint, dus afstuderen, beginnen met je werk en beginnen met de studie zit er niet in. Maar nogmaals; bel ze op, ga vanavond naar de informatieavond en lees de website. Bijna al je vragen tot nu toe kunnen zij beter/sneller beantwoorden of had je kunnen lezen op de site.
Voor de part-time staat erbij dat werkervaring een pre is, maar niet strikt noodzakelijk. Maar ik zal ze idd eens opbellen. :)

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
RooT schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:07:
[...]

Volgens mij ook voor een 'gewone' MBA hoor, tenminste die wat ik tot nu toe tegengekomen ben :)
Voor de (Nederlandse) top MBA's als RSM en Nyenrode wordt 3 jaar werkervaring gevraagd. Maar er zijn genoeg andere MBA's in Nederland die minder strenge toelatingseisen hebben. Bijvoorbeeld The Hague University, waar 1 jaar werkervaring wordt gevraagd en waar ze ook mensen zonder werkervaring aannemen als zij uitmuntende studieresultaten hebben behaald.

• RooT
Maar is dan ook niet het hele idee achter een MBA weg? Zover ik het begrijp is een MBA een opleiding die input van de studenten vereist, door hun werkervaring.

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:03
Ikzelf was afgelopen jaar met mijn HBO-opleiding civiele techniek en ben nu bijna klaar met de opleiding BK5 op het Saxion. Dit is een één-jarige opleiding technische bedrijfskunde voor mensen met een technische HBO-opleiding. Doordat je het technische gedeelte van tbk al hebt gehad houd je 1,5 lesjaar over. Doordat je meteen in september begint met afstuderen en je gedurende het jaar iets harder moet studeren is deze opleiding in 1 jaar te doen.
Pagina: 1