[HTML/CSS] Problemen met frames in IE

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 21:18
Hallo allemaal,

Op school ben ik net begonnen met het maken websites. Wij mogen geen gebruik van maken van div's alleen van html,css en frames. Van andere talen mogen wij geen gebruik maken.

Het staat ook allemaal online op: http://avendion.nl/school/

Nu loop ik echter compleet vast met het gebruik van frames. persoonlijk vind ik het maar een heel gedoen en zou lekker simpel een menutje maken en klaar. De leraar is het daar helaas niet mee eens. Maargoed, dat terzijde.

Het probleem is dat de pagina er verkeerd uitziet in IE8 en Opera. In FF,chrome en Safari doet hij het wel goed. Ik ben net begonnen met html en css, dus ik heb geen enkel idee waar het aan zou kunnen liggen.

Index.htm
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
   "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
<html>

<head>
<title>Welkom op mijn website!</title>
</head>

<frameset cols="13,87">
   <frame name="navbar" target="main" src="navbar.htm" noresize>
   <frame name="menu2" src="welkom.htm" norisize>
   <noframes>
   <body>

<p>Deze pagina gebruikt frames, maar uw browser ondersteund geen frames.</p>

</body>
   </noframes>
</frameset>

</html>

Het zou misschien ook nog aan de CSS kunnen liggen, en daarom post ik die ook. Hij kwam trouwens prima door de valiodator heen.

schoolcss.css
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
body {
  padding-left: 11em;
  font-family: Georgia, "Times New Roman",
        Times, serif;
  color: black;
  background-color: #FF9900 }
ul.navbar {
  list-style-type: none;
  padding:0;
  margin: 0;
  position: absolute;
  top: 2em;
  left: 1em;
  width: 9em }
h1 {
  font-family: Helvetica, Geneva, Arial,
        SunSans-Regular, sans-serif }
ul.navbar li {
  background: white;
  margin: 0.5em 0;
  padding: 0.3em;
  border-right: 1em solid #3366CC }
ul.navbar a {
  text-decoration: none }
a:link {
  color: blue }
a:visited {
  color: blue }
address {
  margin-top: 1em;
  padding-top: 1em;
  border-top: thin dotted }

Hopelijk kunnen jullie zijn waar de fout zit, want ik ben het spoor bijster...

Alvast bedankt,

Eldariel.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-07 23:15
Die leraar moet dan heel erg snel even kijken of hij wel geschikt is... Het is toch niet zo'n leraar die alles uit zijn HTML voor dummies uit 1998 boek loopt voor te lezen? :S
frames moet je alleen gebruiken als je werkelijk meerdere pagina's wilt weergeven, niet voor een menu... :S (naar mijn mening dan)

ik zie niet echt een fout zitten, wat gaat er precies mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Een divje is onderdeel van html. Dus als je nu html gebruikt met css dan kom je veel verder ;) Heb je ook geen frames meer nodig.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Tommasso schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 10:15:
Die leraar moet dan heel erg snel even kijken of hij wel geschikt is... Het is toch niet zo'n leraar die alles uit zijn HTML voor dummies uit 1998 boek loopt voor te lezen? :S
frames moet je alleen gebruiken als je werkelijk meerdere pagina's wilt weergeven, niet voor een menu... :S (naar mijn mening dan)

ik zie niet echt een fout zitten, wat gaat er precies mis?
Hij is nog ergens in de oertijd blijven zitten denk ik. Ik vroeg nog: Waarom moet ik frames gebruiken? Die zijn harstikke oud. Zijn reactie: Ja maar ik vind het handig werken en je hoeft dan maar een stuk in te laden en dat gaat ook weer veel sneller. Compleet 8)7 als je het mij vraagt.

Ik zal wel even een screenshot posten van de site in IE en Opera. Hold on.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-07 23:15
Lol, geweldig :P. Erg lang geleden dat ik zoiets heb meegemaakt.

ik zie nu in IE dat IE het menu helemaal naar rechts gooit (erg veel margin) en ook sommige style eigenschappen niet meeneemt... denk dat het iets is met je style definering (is dat een woord :P)

ik zie ook dat je je css aangeeft inde body, dit moet in de head. daarom doet hij het mogelijk niet ;). kijken of die werkt :)

Overigens zal ik je html effe door de validator halen, het staat vol met fouten: de lijst in de main heeft geen UL alleen een LI

je maakt gebruik van een H1 in een center, dit mag volgens mij niet.
Ook doe je <br><br>, dit vind ik erg dirty. maak gebuirk van p :)

en nog als laatste (denk ik), volgens mij is je doctype niet geldig, je moet denk ik deze hebben:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

[ Voor 38% gewijzigd door Tommasso op 17-06-2009 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japius
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-08 20:57
Eldariel schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 10:08:
Index.htm
code:
1
   <frame name="menu2" src="welkom.htm" norisize>
Dat zal noresize zijn denk ik?
Eldariel schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 10:08:

code:
1
   <p>Deze pagina gebruikt frames, maar uw browser ondersteund geen frames.</p>
... en dat zal dan waarschijnlijk wel ondersteunt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Eldariel schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 10:17:
[...]
Ja maar ik vind het handig werken en je hoeft dan maar een stuk in te laden en dat gaat ook weer veel sneller. Compleet 8)7 als je het mij vraagt.
Als je dan aan de beste man uitlegt waarom het 8)7 is dan kom je neem ik aan een stuk verder. Pak een interesant artikel over browsercaching en praat met de man.

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Zoals eerder gezegd een plaatje van het geheel in IE8:

Afbeeldingslocatie: http://avendion.nl/images/framesie8thumb.png
* Klikbaar voor groter formaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

HTML:
1
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="schoolcss.css" media="screen"

Moet nummer 1 in je head. Maar waar het fout gaat kan je zelf toch wel zien 8)7

Ze hebben in IE8 ook een normale debugger. Leer ermee omgaan.

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:34
Eldariel schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 10:17:
Zijn reactie: Ja maar ik vind het handig werken en je hoeft dan maar een stuk in te laden en dat gaat ook weer veel sneller. Compleet 8)7 als je het mij vraagt.
Heel fout. Wijs die leraar dan ook maar eens op de nadelen van frames:
  1. Bezoekers die via een zoekmachine komen, komen binnen op 1 frame en missen dus de rest van je pagina (zoals de navigatie). Erg lullig.
  2. Zoekmachines indexeren je niet goed, wat leidt tot veel lagere resultaten
  3. Als je print, dan print standaard alleen het actieve frame
  4. Bookmarken en linken gaat mis bij een onoplettende bezoeker
  5. Bij grotere sites met meer "subnavigaties" of dat soort dingen raak je al gauw het overzicht kwijt. Op een gegeven moment wil je 2 frames tegelijk aanpassen, moet je ook weer allerlei trucs voor uithalen... Hoewel het gemakkelijker lijkt, wordt het eigenlijk alleen maar lastiger. Dit leidt op den duur tot brakke code of tot een niet-werkende site. Met includes (HET alternatief) heb je dat probleem niet.
  6. Als je netjes de opmaak en de inhoud van elkaar wil scheiden, dan ben je met frames ook verkeerd bezig
  7. Externe links openen meestal in je actieve frame. Link jij naar C!T, dan staat de C!T pagina dus tussen de rest van jouw website, alsof het daarbij hoort. Het staat me bij dat er over zo'n geval in het verleden zelfs een keer hommeles is geweest dat tot een rechtzaak geleid heeft (heb alleen geen bron bij de hand om dat te staven)
Zoals gezegd zijn includes HET alternatief. Dan kan SSI zijn (*.shtml) of bijvoorbeeld PHP of ASP. De generieke delen van je pagina zet je dan in aparte bestanden en roep je aan op die plaatsen waar je ze nodig hebt.

Dit alles is nou niet echt nieuws. Frames zijn heel erg <1995. Ik vind het dan ook zeer kwalijk dat jouw leraar je dwingt om dusdanig verouderde technieken te gebruiken, en daar mag jij (of je ouders, ik weet niet hoe oud je bent) hem toch wel op aanspreken. Dat is alsof je rijinstructeur je leert dat je voor het starten van je auto de choke moet uittrekken.

PS: dat laden veel sneller zou gaan is ook niet meer relevant. Was het wel in 1995 met inbelverbindingen, maar tegenwoordig hebben we zoiets als breedband...

[ Voor 3% gewijzigd door Tjolk op 18-06-2009 13:46 ]

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Oke, even een update:

Ik heb net even met de leraar gesproken en ik hoef niet meer met frames te werken. Wel moet ik deze nog even afmaken, zodat hij wel weet dat ik het kan. Voortaan kan ik dus gaan klooien met div's :).

Ook het probleem dat de site in IE6/7/8 niet goed werd weergegeven heb ik opgelost. Dit heb ik gedaan door de regel:
code:
1
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="schoolcss.css" media="all'
in de head te zetten i.p.v in de body. (Oops :P).

Maar nu heb ik weer een probleem: De achtergrond die nu standaard uit de body geladen zou moeten worden wil die niet laden... Op de home pagina gaat het wél goed, maar op de andere pagina's gaat het niet goed.... Even kijken of ik dat kan fixen door het in de css te zetten :).

Edit: Fixed door de volgende css te gebruiken:

code:
1
2
3
4
body {
background-color: #ffffff;
background-image: url("background.gif");
}

Hij werkt nu eindelijk goed in IE _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Iekozz op 19-06-2009 13:59 ]

Pagina: 1