Audigy (1) mp3 encoding

Pagina: 1
Acties:

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Support voor de audigy is al lang redelijk tot goed in linux (ik heb er zelf nooit echt problemen mee gehad maar ik heb hem ook nooit gegrilled dus ik durf niet perfect te zeggen).

Maar wat ik eigenlijk niet kan vinden is of het met de drivers/software onder linux ook mogelijk is om de ingebouwde mp3 encoder van de audigy te gebruiken om het encoden van mp3'tjes wat te versnellen....

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
Dat valt met common sense al zowat uit te sluiten. Kort gezegd: licensing issues. Tenzij er iemand bij Creative een binary blob goed onderhoud binnen de kernel dan zou ik dit mogelijk achten, maar gezien de houding van dat bedrijf tegenover de Linux/opensource community acht ik die kans nihil.
Zie ook de gelijkenis met NVidia's VDPAU (dat is zelfs decoding) die pas onlangs beschikbaar is op Linux en de achtergronden van LAME...

Daarnaast moet je je afvragen of je dit wel wil, omdat de kwaliteit van hardware de/encoding doorgaans niet de kwaliteit van software benadert. Voor puur audio is een hedendaagse CPU meer dan voldoende om met een flinke (>20x) snelheid MP3'tjes te encoden. In elk geval zit ik met een 1 jaar oude laptop meer aan de limiet van de 24x DAE snelheid van de speler dan van de CPU.

[ Voor 36% gewijzigd door gertvdijk op 17-06-2009 01:42 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Het probleem is dat de audigy in een P3-600 zit, die is met een opname van een uur heel lang bezig...
Verder is in mijn ervaring de encoding van de Audigy zeer goed...

Maar ja, ik had dit wel half verwacht al zou je denken dat de licentie is betaalt voor de hardware en het dus gewoon moet mogen... Helaas.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
Keeper of the Keys schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 13:09:
Maar ja, ik had dit wel half verwacht al zou je denken dat de licentie is betaalt voor de hardware en het dus gewoon moet mogen... Helaas.
Dat bedoelde ik niet met licensing issues.
De Linux kernel is open source, GPL. Als Creative daar een driver maakt voor in de kernel/Alsa dan komen mensen vrij eenvoudig te weten hoe de hardware in elkaar zit en komen overeenkomsten die Creative heeft in het geding. De 'oplossing' is vaak om een binary driver te maken (module zonder openbare source die zich gedraagt als een zwarte doos waar je de inhoud niet van weet), waarvan je de hele ontwikkeling en onderhouding moet overlaten aan de personen die de source hebben. NVidia doet dit bijvoorbeeld met hun grafische kaarten, ze maken een grotendeels binary driver voor de kernel en onderhouden die zelf. Dit in tegenstelling tot open source drivers die door de community kunnen worden bijgehouden, aangepast, e.d.
Open source drivers komen alleen tot stand als ontwikkelaars de benodigde documentatie over de hardware te weten komen. Ik gok zo dat Creative dat niet gaat doen...

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog