[nieuw moederbord] Afstandsbusjes en northbridge fan.

Pagina: 1
Acties:

• Duysterwald
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02-2024
Hallo iedereen,

Dit is mijn allereerste post op dit forum, dus indien dit topic niet helemaal in dit subforum hoort, dan bied ik bij deze alvast mijn excuses aan. :)

Ik ben in het bezit van een inmiddels 8 jaar oud systeem (in de tweede helft van 2001 gekocht), maar omdat het inmiddels duidelijk begint te worden dat het zijn plafond van mogelijkheden in deze snelle tijd wel bereikt heeft, heb ik pasgeleden een nieuw systeem besteld en ook ontvangen. Het enige van mijn oude systeem wat ik nog wel bij mijn nieuwe systeem kan gebruiken, zijn mijn (merkloze) 550 watt voeding en mijn twee IDE harde schijven van respectievelijk 150 GB en 30 GB - de rest was te zeer verouderd om te kunnen hergebruiken.

Ik ben van plan om mijn nieuwe systeem zelf in elkaar te zetten (omdat ik weet dat men de klant wat dat betreft nogal afzet bij de reguliere computerzaken), iets wat ik nog niet eerder gedaan heb, maar wel aandurf na er veel tutorials over te hebben gelezen en ook uitgeprint. Ik heb echter toch nog twee vragen waar ik graag antwoord op zou willen hebben voordat ik er daadwerkelijk aan begin, en ik zou het heel fijn vinden als iemand van jullie mij daarbij kon helpen. 8)

1. Mijn computerkast heeft 18 mogelijke gaten voor een moederbord aan vast te schroeven. Mijn oude moederbord is een Gigabyte GA-7IXE4, die ook 10 gaten heeft waar schroeven in afstandbusjes kunnen worden gedraaid (zie ook hier). Van die 10 gaten zijn echter maar 5 gebruikt, en aldus heb ik ook maar 5 afstandbusjes in mijn bezit. Mijn nieuwe moederbord is een Gigabyte GA-MA770-UD3 rev. 1.0, en deze heeft 7 gaten waar schroeven in afstandbusjes kunnen worden gedraaid.
Mijn vraag is nu: ik heb maar 5 afstandbusjes, zullen die volstaan voor mijn nieuwe moederbord? Of kan ik beter nog ergens 2 afstandbusjes kopen (ik weet niet waar, want ik krijg niet al te veel bruikbare zoekresultaten op Google)? Ik ben namelijk bang dat mijn moederbord gaat ombuigen als hij te weinig afstandbusjes heeft, ook omdat het moederbord iets zwaarder schijnt te zijn dan de doorsnee moederborden. :/

2. Toen ik gisteravond de gebruiksaanwijzing van mijn nieuwe moederbord aan het doorlezen was, kwam ik voor het eerst de term 'northbridge fan header' tegen - iets wat ik nog nooit genoemd had gezien staan in alle Bouw-zelf-een-PC-tutorials die ik had gelezen. :/ Na wat zoekwerk op Google ben ik er achter gekomen dat er mensen zijn die een northbridge fan (blijkbaar ook wel 'chipset fan' genoemd) op hun northbridge monteren, en nu vraag ik me af in hoeverre dit nodig is voor mij. Zou ik er verstandig aan doen om ook een fan te kopen voor op de northbridge van mijn moederbord? :? Er was in ieder geval geen northbridge fan bij mijn moederbord geleverd; volgens mij heeft deze alleen maar een heatsink voor zijn northbridge (zie ook deze foto, als dat het wat gemakkelijker maakt). Ik ben verder ook helemaal geen gamer, dus wat dat betreft zal ik nooit iets op mijn computer gaan doen dat echt het uiterste van het moederbord vraagt (waardoor de northbridge dan bijvoorbeeld overhit zou kunnen gaan raken). Daarnaast heb ik - naast mijn CPU fan en de fan van mijn voeding - ook nog twee case fans. Zou ik het dan best zonder northbridge fan kunnen doen? :) Zo nee, kunnen jullie aan de hand van de zojuist gegeven foto dan een beetje inschatten wat voor soort/merk northbridge fan ik het best kan aanschaffen? Ik zie namelijk dat de heatsink voor de northbridge geen platte vorm heeft, waardoor het me lastig lijkt om er fatsoenlijk een fan op te kunnen monteren. Bovendien lijkt de markt voor northbridge fans niet erg groot (dat wil zeggen, in tegenstelling tot CPU fans en case fans lijkt het aanbod maar klein), dus ik kan in één, twee, drie niet meteen zien waar ik zijn moet voor kwalitatief goede northbridge fans. :/

Dat was alles dat ik wilde vragen - sorry dat het zo lang is geworden. :o In ieder geval zeg ik alvast hartelijk bedankt ( _/-\o_) tegen degenen die de moeite willen nemen om mijn vragen even te beantwoorden, want ik maak me toch wel zorgen over de zojuist beschreven zaken. :|

O ja, voor het geval het helpen mocht bij het zo juist mogelijk beantwoorden van mijn vragen: hier zijn de gegevens over de onderdelen van mijn nieuwe systeem. :)

- Processor: AMD Athlon 64 X2 5050E
- Moederbord: Gigabyte GA-MA770-UD3
- Geheugen: Kingston ValueRAM kit van 2 GB, PC2-6400 (= DDR2-800)
- Videokaart: EVGA Nvidia GeForce 9400 GT
- Voeding: Merkloze 550 watt voeding (nog van mijn oude systeem)
- DVD-ROM: Lite-On iHDS118 (SATA)
- DVD-RW: Lite-On iHas422 (SATA)
- 2 IDE harde schijven van respectievelijk 150 GB en 30 GB (nog van mijn oude systeem)

Groetjes,

Duysterwald ;)

"The only way to get rid of a temptation is to yield to it. Resist it, and your soul grows sick with longing for the things it has forbidden to itself." ~ Oscar Wilde

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-03 21:17
Welkom op GoT en groetjes terug :9

Je geeft geen aparte koeler aan, dus je hebt een Boxed (standaard) neem ik aan. Als je dan je schroeven in de hoeken plaatst en eentje rechtsonder (beetje in het midden) de CPU, dan zit het vast genoeg.

De extra fan is handig/nodig als de Chipset te warm wordt. Als je PC blijft werken, ook als je lang met zware programma's in de weer bent, heb je geen extra koeling nodig. Bij jou zou de boxed ook voor wat airflow over het blokje moeten zorgen. Tenzij de behuizing heel slecht geventileerd is zou ik niet zeggen dat er een probleem is. 99,99% van de mensen die een moederbord hebben zonder dat de fan erop zit/is meegeleverd heeft geen fan nodig. Tenzij er echt iets heel wonderlijks aan de hand is kun je zonder fan prima uit de voeten.

En topic lijkt me op zich goed geplaatst hoor :)

[ Voor 16% gewijzigd door DjDuivert op 17-06-2009 00:11 ]

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 08:45
Je kunt die afstandhouders bestellen bij bijv conrad.nl
Ik zou ze wel gebruiken want als ik het moederbord zo bekijk, zitten er alleen al drie gaten om de geheugenbanken.
Dit is er voor te zorgen dat indien je geheugen bij prikt het moederbord niet doorbuigt daar je af en toe toch flink moet duwen om een geheugenmodule in zijn slot te krijgen.

Wat betreft die NorthBridgeFan (zoals bovengaande reactie ook al aangeeft), deze is niet perse nodig zolang je er maar voor zorgt dat de case zelf genoeg ventilatie heeft. Met 2 casefans is dit over het algemeen wel in orde.

ps: ik las dat je je 30GB schijf weer wilt hergebruiken in je nieuwe systeem (iedere Gbyte is meegenomen, nietwaar?) maar ik weet niet of dat zo slim is en wel omdat een 30GByte schijfje al behoorlijk wat jaren oud is en daarom over relatief langzamen lees en schrijf en toegangs snelheden beschikt. Een 30 GByte schijfje zal rond de 25MByte/sec uitkomen. Als tweede schijf kun je hem prima gebruiken om er muziek oid op te zetten maar ik zou hem niet als systeemschijf gebruiken daar deze schijf anders je nieuwe systeem zwaar afremt.

Ps. Welkom op het forum

[ Voor 3% gewijzigd door pazzje op 17-06-2009 05:39 ]

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-05 09:57

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

De afstandhouders zou ik dan niet bestellen (verzendkosten zijn vaak hoger dan de aanschafprijs) maar bij de locale pc-boer halen. Voor wat betreft de North Bridge Fan met ^^

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Duysterwald
Hartelijk bedankt voor de reacties, DjDuivert, pazzje en AllSeeyinEye! :D 8)
DjDuivert schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 00:08:
Je geeft geen aparte koeler aan, dus je hebt een Boxed (standaard) neem ik aan. Als je dan je schroeven in de hoeken plaatst en eentje rechtsonder (beetje in het midden) de CPU, dan zit het vast genoeg.
Oh, sorry, ik wist niet dat het vermelden van het soort koeler dat ik heb relevant zou zijn. :o Maar inderdaad, ik heb een boxed koeler - deze zat gewoon bij de processor in de verpakking. :)
DjDuivert schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 00:08:
De extra fan is handig/nodig als de Chipset te warm wordt. Als je PC blijft werken, ook als je lang met zware programma's in de weer bent, heb je geen extra koeling nodig. Bij jou zou de boxed ook voor wat airflow over het blokje moeten zorgen. Tenzij de behuizing heel slecht geventileerd is zou ik niet zeggen dat er een probleem is. 99,99% van de mensen die een moederbord hebben zonder dat de fan erop zit/is meegeleverd heeft geen fan nodig. Tenzij er echt iets heel wonderlijks aan de hand is kun je zonder fan prima uit de voeten.
Gelukkig, dan hoef ik me daar dus geen zorgen meer om te maken! :D Ik gebruik ook amper zware programma's: gamen doe ik nooit, sporadisch flans ik een videootje in elkaar met Windows Movie Maker, af en toe maak ik banners en icons in Adobe Photoshop 7.0, en verder download en kijk ik af en toe films. Dus over het algemeen zal ik mijn moederbord niet zo zwaar belasten, en in combinatie met mijn twee case fans, zou het me dus inderdaad moeten lukken om jarenlang de temperatuur van de chipset op een normaal niveau te houden zonder behulp van een northbridge fan. :)
pazzje schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 05:34:
ps: ik las dat je je 30GB schijf weer wilt hergebruiken in je nieuwe systeem (iedere Gbyte is meegenomen, nietwaar?) maar ik weet niet of dat zo slim is en wel omdat een 30GByte schijfje al behoorlijk wat jaren oud is en daarom over relatief langzamen lees en schrijf en toegangs snelheden beschikt. Een 30 GByte schijfje zal rond de 25MByte/sec uitkomen. Als tweede schijf kun je hem prima gebruiken om er muziek oid op te zetten maar ik zou hem niet als systeemschijf gebruiken daar deze schijf anders je nieuwe systeem zwaar afremt.
Ja, ik wist al dat een 30 GB schijf tegenwoordig ronduit antiek is en dat die ook niet zo snel is. ;) Vroeger had ik twee 30 GB schijven, die beiden van Seagate waren. Eentje gebruikte ik dan als 'hoofdschijf' (dus waar Windows XP op was geïnstalleerd, namelijk het C-station), en op de ander zette ik dan steeds mijn muziek en belangrijke documenten. Op die manier probeerde ik er voor te zorgen dat in het geval van een crash mijn belangrijke gegevens niet verloren zouden gaan. :) Begin vorig jaar, nadat de computer een keer uitviel tijdens het formatteren, was de 'hoofdschijf' beschadigd geraakt en heeft de computerreparateur die toen vervangen met een Western Digital 150 GB schijf. Deze is ATA/ATAPI-7 (zie ook hier voor meer info), en kan er dus nog wel even mee door voor de toekomst - mijn 30 GB schijf daarentegen is ATA/ATAPI-4 (zie ook hier voor meer info) en zou in principe in de vuilnisbak thuishoren. Maar tot nu toe hebben deze twee schijven zonder problemen goed gewerkt, dus ik vind het zonde om ze zomaar te vervangen voor één of twee SATA-schijven, ook vanwege budgettaire redenen en omdat het verschil in snelheid tussen IDE en SATA verwaarloosbaar is. SATA is in principe wel sneller dan IDE, maar omdat de interface van zelfs het nieuwste moederbord van tegenwoordig nog niet de hoge snelheden van SATA ondersteunt, kunnen SATA harde schijven nog niet helemaal tot hun recht komen (zoiets heb ik in ieder geval gelezen). Daarom wacht ik liever met het aanschaffen van een SATA-schijf (de Seagate Barracuda lijkt mij overigens wel wat) totdat één van mijn huidige schijven het loodje legt of totdat de prijzen van SATA-schijven nog wat verder gezakt zijn. :)

Maar om een lang verhaal kort te maken: het systeem van nu herhaal ik ook straks bij het bouwen van mijn nieuwe PC, dus dat de 150 GB schijf de systeemschijf is en dat de 30 GB schijf vooral gebruikt wordt voor belangrijke documenten en muziek. Ik hoop wel dat met een ATA/ATAPI-7 harde schijf mijn systeem niet al te zeer wordt afgeremd in vergelijking met bijvoorbeeld de langzaamste SATA schijf. :)
AllSeeyinEye schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 06:29:
De afstandhouders zou ik dan niet bestellen (verzendkosten zijn vaak hoger dan de aanschafprijs) maar bij de locale pc-boer halen.
Even voor de duidelijkheid: bedoel je met lokale 'PC-boer' een fysieke computerwinkel zoals bijvoorbeeld Computerland, of (kleine) computerbedrijfjes waar mensen meestal naartoe gaan om hun computer te laten repareren? :)

"The only way to get rid of a temptation is to yield to it. Resist it, and your soul grows sick with longing for the things it has forbidden to itself." ~ Oscar Wilde

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 08:45
Maar om een lang verhaal kort te maken: het systeem van nu herhaal ik ook straks bij het bouwen van mijn nieuwe PC, dus dat de 150 GB schijf de systeemschijf is en dat de 30 GB schijf vooral gebruikt wordt voor belangrijke documenten en muziek. Ik hoop wel dat met een ATA/ATAPI-7 harde schijf mijn systeem niet al te zeer wordt afgeremd in vergelijking met bijvoorbeeld de langzaamste SATA schijf.

Dan kun je volgens mij het beste de schijven op 2 verschillende ide poorten aansluiten en niet als master/slave daar de bus zich anders instelt op het langzaamste protocol en dus ook de atapi-7 schijf zich terugschakeld naar atapi-4. Maar ik weet niet zeker of dit bij moderne moederborden nog het geval is. Mischien kan iemand anders hier effe duidelijkheid over verschaffen.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Het is altijd 'sneller' om twee schijven ieder op een eigen controller aan te sluiten dan om ze een controller te laten delen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Daar heeft hij natuurlijk niets aan, z'n nieuwe moederbord heeft immers maar 1 IDE connector. Overigens gaat de snelste schijf niet werken op de snelheid van de langzaamste, maar wel kan er slechts 1 operatie tegelijk plaatsvinden. Als de langzame schijf dus druk bezig is, zal de snelle daarop moeten wachten.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:40
Duysterwald schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 23:42:
Ik ben in het bezit van een inmiddels 8 jaar oud systeem (in de tweede helft van 2001 gekocht), maar omdat het inmiddels duidelijk begint te worden dat het zijn plafond van mogelijkheden in deze snelle tijd wel bereikt heeft, heb ik pasgeleden een nieuw systeem besteld en ook ontvangen. Het enige van mijn oude systeem wat ik nog wel bij mijn nieuwe systeem kan gebruiken, zijn mijn (merkloze) 550 watt voeding en mijn twee IDE harde schijven van respectievelijk 150 GB en 30 GB - de rest was te zeer verouderd om te kunnen hergebruiken.
Offtopic: hoe oud is die voeding? Als die ook 8 jaar oud is (denk het niet, maar toch) dan kan het wel de moeite waard zijn toch een nieuwe voeding te bestellen ergens.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

DaCoTa schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:11:
[...]

Offtopic: hoe oud is die voeding? Als die ook 8 jaar oud is (denk het niet, maar toch) dan kan het wel de moeite waard zijn toch een nieuwe voeding te bestellen ergens.
Waarom zou dat nodig zijn? 550W is royaal genoeg voor zijn systeem. De argumenten voor een nieuwe voeding zijn dan energieverbruik (misschien hoger rendement), geluid, en eventueel verwachtte levensduur. Dat kunnen prima argumenten zijn, maar als hij de huidige voeding nog goed genoeg vindt, is het niet meteen nodig die te vervangen...

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:18
Wat die afstandbusjes betreft:
Als je componenten zoals CPU+koeler en geheugen op het moederbord plaatst voor je 'm in de kast zet en daarna niet vaak uitbreidingskaarten (videokaart en zo) gaat vervangen, dan zou vijf genoeg moeten zijn.

Zodra je onderdelen gaat wisselen terwijl het moederbord nog in de kast zit zal je zien dat het moederbord met vijf afstandbusjes gaat doorbuigen - niet goed, dan wil je graag meer afstandbusjes.

• Duysterwald
Pooh schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:59:
Daar heeft hij natuurlijk niets aan, z'n nieuwe moederbord heeft immers maar 1 IDE connector.
Ja, en mijn plan was aanvankelijk geweest om van de 150 GB schijf de master te maken, en de 30 GB schijf tot slave. Ik denk dat ze op dit moment wél ieder op een eigen connector zitten, aangezien mijn oude moederbord vast wel meer dan één IDE-connector heeft - zeker weten doe ik het echter niet, aangezien ik het huidige systeem niet zelf heb gebouwd. Maar als ik zo lees wat jij, Pazzje en Kalizec allemaal vertellen wat voor gevolgen de 30 GB schijf heeft voor de 150 GB schijf als ze samen op één connector zitten, dan kan ik beter de 30 GB schijf uit mijn nieuwe systeem laten en dan eventueel een grote USB-stick tijdelijk als vervanger laten optreden voor de 30 GB schijf, totdat SATA-schijven wat goedkoper zijn. Het lijkt me namelijk niks als mijn nieuwe systeem langzamer is dan het huidige (waar de schijven waarschijnlijk wel ieder op een eigen connector zitten) omdat beide schijven op één connector zitten. :|
DaCoTa schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:11:
Ik had er eerder al aan zitten te denken om hier een apart topic over aan te maken op het subforum Overige Hardware, maar na de reactie van Pooh op jouw bericht denk ik dat ik het maar beter hier kan doen. ;)

Voordat ik de onderdelen voor mijn nieuwe systeem aanschafte, had ik aan een vriend van mij gevraagd of mijn huidige (merkloze) 550 watt voeding mijn nieuwe systeem wel aan zou kunnen. Mijn huidige voeding heb ik namelijk pas sinds augustus 2008, en ik zou het zonde vinden als ik een voeding die ik nog geeneens een jaar heb alweer zou moeten wegdoen. ;( (Daarvoor had ik een 300 watt voeding van JNC Computer Corp., die ik sinds 2001 moet hebben gehad - bij mijn weten had ik nog niet eerder een voeding hoeven vervangen.) Volgens mijn vriend kon het ermee door, maar toen ik eenmaal mijn onderdelen binnen had, las ik op de verpakking van mijn grafische kaart dat er een voeding van minimaal 300 watt vereist was, en dat deze minimaal 18 ampère op de +12 volt rail moest hebben. Nou, wat betreft het wattage zit ik dus goed, maar ik wist niet precies wat er werd bedoeld met de +12 volt rail. Na wat zoekwerk op Google weet ik inmiddels wel wat dat is, maar ik ben nu wel een klein beetje onzeker over het feit of mijn voeding nog wel volstaat. Het blijkt namelijk een single 12 volt rail voeding te zijn, terwijl de meeste voedingen tegenwoordig minimaal twee 12 volt rails hebben. Nu bestaat er wel enige discussie over het feit of voedingen met meerdere 12 volt rails wel werkelijk voordelen hebben tegenover single 12 volt rail voedingen, maar daar kan ik zelf verder geen oordeel over vellen (wegens gebrekkige kennis op dat gebied).

Ondanks hetgeen dat mijn vriend me had verteld, zou ik daarom graag wat second opinions willen horen over of mijn voeding mijn nieuwe systeem inderdaad wel zal aankunnen. :) Ik heb wel gelezen wat Pooh zojuist hierboven heeft gezegd, maar hij heeft dat gezegd zonder de specs te hebben gezien van mijn voeding, dus ik ben een beetje mierenneukerig voorzichtig en wil daar nog even niet te veel op vertrouwen. :o

Daarom geef ik jullie hier nu even de specs van mijn voeding (zoals weergegeven op het etiket), zodat jullie daadwerkelijk kunnen kijken of hij goed en sterk genoeg is voor mijn nieuwe systeem:

550 W
ATX Switch Power Supply
Model no.: CHB-26983

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v211/Dragomir_Perun/voeding.jpg

Alvast bedankt! :*)

Verwijderd

Je voeding voldoet.

Je hebt geen extra afstandsbusjes nodig, ik heb hier ook een heel groot moederbord met flinke koeler op 5 busjes :)

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
5 afstandbusjes kan best. Houd er alleen wel rekening mee dat als je bijvoorbeeld een sata kabeltje op het moederbord wil prikken en rondom die plek zitten geen afstandbusjes dat je even met je vinger het moederbord vast houd, zodat ie niet gaat buigen.

• martijnberk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-04 10:29
[Even voor de duidelijkheid: bedoel je met lokale 'PC-boer' een fysieke computerwinkel zoals bijvoorbeeld Computerland, of (kleine) computerbedrijfjes waar mensen meestal naartoe gaan om hun computer te laten repareren? :)
ten eerste: welkom

ten tweede vertel je in je eerste zin dat de pc-boeren je afzetten bij een nieuwe PC, let er wel op dat deze mensen (ik ben er zelf ook een) ook moeten eten ;) ik reken voor 1 computer in elkaar zetten en instaleren "maar" € 75,- dat is toch niet veel... (niet om een nodige discussie de wereld in te helpen hoor)

ik zou voor de busjes naar de lokale PC man gaan, ik heb er ook 400 in mijn gereedschapskist liggen, bij elke nieuwe PC kast krijg je er een stuk of 12....

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41
Respect voor je uitgebreide posts d:)b Snap alleen niet dat je geen nieuwe harde schijf koopt, een 1000GB heb je al voor ronde € 70,-
.. en omdat het verschil in snelheid tussen IDE en SATA verwaarloosbaar is. SATA is in principe wel sneller dan IDE, maar omdat de interface van zelfs het nieuwste moederbord van tegenwoordig nog niet de hoge snelheden van SATA ondersteunt, kunnen SATA harde schijven nog niet helemaal tot hun recht komen
Dat was misschien in de begintijd zo, tegenwoordig heeft s-ata echt wel voordelen, al was het alleen maar de communicatie tussen de cache en de controller. Verder is de techniek van harde schijven zo hard vooruit gegaan door bv de hogere datadichtheid dat je hier echt veel verschil in zult merken tov een oudere schijf. Als je echt krap zit zou je bijvoorbeeld de dvd-rom kunnen latem vervallen. Mocht je op zoek gaan naar extra busjes, neem even een oude mee, er wil tussen kastfabrikanten nog best wel verschil zitten in hoogte en type in en uitwendige schroefdraad.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Of harde schijven 'sneller' geworden zijn hangt af wat je meet. De toegangstijd (random access) is niet of nauwelijks veranderd. De doorvoer snelheid ten opzichte van schijven uit het 150GB tijdperk is bijna verdubbeld.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als je er de gelegenheid voor hebt zou ik adviseren toch even de afstandsbusjes te regelen. Een beetje vriendelijke computerboer zal je er gratis een stelletje geven. Toch nét even netter en veiliger ter voorkoming van schade door buigen.

Ik zou me niet te druk maken over de twee schijven op één IDE poort. Misschien zit dat in je huidige systeem ook zo en ook al is dat niet het geval dan zal het nieuwe systeem door de snellere processor en vermoedelijk ook beduidend meer geheugen al zo veel sneller zijn dan je oude systeem dat een eventuele prestatievermindering van je schijven je niet zal opvallen. De snelheid van het nieuwe systeem zal je waarschijnlijk alleen maar opvallen.

Gewoon eerst maar het systeem optuigen met de twee schijven op één IDE kabel. Als je niet tevreden zou zijn kun je het later altijd nog veranderen.

Googelen op het typenummer van de voeding levert vele aanbiedingen op eBay op. Mocht je een extra schijf gaan aanschaffen let er dan op dat je evt. een Molex naar SATA verloopkabeltje nodig zal hebben voor de voeding van de SATA schijf. Volgens de plaatjes en specs die ik zag heeft je voeding nl. geen SATA connectoren.

Als je overigens maar één computer hebt zou je ook kunnen overwegen om nog een extra kast met voeding (en schijf) te kopen. Dan zou je je oude systeem met de 30GB schijf als reserve systeem kunnen gebruiken voor het geval je hoofdcomputer stuk gaat. Want zeg nou zelf. In de huidige tijd zonder computer zitten dat kán natuurlijk niet meer.

Succes met het bouwen. Het valt reuze mee.

8)

• Duysterwald
Bedankt voor de reacties, allemaal! :*) d:)b
CaptJackSparrow schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:51:
Als je er de gelegenheid voor hebt zou ik adviseren toch even de afstandsbusjes te regelen. Een beetje vriendelijke computerboer zal je er gratis een stelletje geven. Toch nét even netter en veiliger ter voorkoming van schade door buigen.
Ja, dat ben ik met je eens - ik kan beter het zekere voor het onzekere nemen, om te voorkomen dat ik dan op een gegeven moment voor nare verrassingen kom te staan. :)
Googelen op het typenummer van de voeding levert vele aanbiedingen op eBay op. Mocht je een extra schijf gaan aanschaffen let er dan op dat je evt. een Molex naar SATA verloopkabeltje nodig zal hebben voor de voeding van de SATA schijf. Volgens de plaatjes en specs die ik zag heeft je voeding nl. geen SATA connectoren.
Dat wist ik al, ja. :) Zowel mijn nieuwe DVD-ROM drive als de DVD-RW zijn beide SATA, en daar heb ik zo'n molex adapterkabeltje met twee SATA-uiteinden voor gekocht (zo een zoals hier is weergegeven). Wanneer ik in de (al dan niet verre) toekomst een nieuwe harde schijf koop, zal ik daar dan een soortgelijke kabel voor halen. :)

Trouwens, nu we het even over kabels hebben: bij mijn moederbord werden een aantal kabels meegeleverd. Schijnbaar zijn dit: één donkerblauwe IDE/PATA-kabel, één rode SATA-kabel en één donkerblauwe FDD-kabel (zie ook dit plaatje). De FDD-kabel blijkt voor floppy drives te zijn, dus die zal ik in ieder geval niet nodig hebben - helaas kan ik wel geen onderscheid maken tussen de IDE/PATA-kabel en de FDD-kabel, aangezien deze beiden donkerblauw zijn en verder ook nogal op elkaar lijken. Ik hoop dat ik de IDE/PATA-kabel niet nodig zal hebben, want bijvoorbeeld mijn 150 GB harde schijf heeft gewoon zijn eigen, witgrijze kabel. Of is het de bedoeling dat ik die witgrijze kabel ervan af haal en dan die donkerblauwe kabel op mijn schijf zet (omdat die donkerblauwe kabel misschien een betere compatibiliteit heeft met het moederbord ofzo)? :?
Wat betreft de SATA-kabel, ik neem aan dat die vooral voor een eventuele SATA harde schijf bedoeld was. Ik hoop echter dat ik hem op mijn DVD-ROM drive kan aansluiten, omdat ik deze OEM gekregen heb - dus zonder kartonnen verpakking (maar in een plastic zak) en zonder handleiding of kabels. Ik gok dat het wel mogelijk is, maar zeker weten doe ik het niet.
Als je overigens maar één computer hebt zou je ook kunnen overwegen om nog een extra kast met voeding (en schijf) te kopen. Dan zou je je oude systeem met de 30GB schijf als reserve systeem kunnen gebruiken voor het geval je hoofdcomputer stuk gaat. Want zeg nou zelf. In de huidige tijd zonder computer zitten dat kán natuurlijk niet meer.
;) Inderdaad een leuk idee, maar toch nét iets te veel van het goede (vooral voor mijn budget, maar ook omdat die tweede computer er het grootste deel van de tijd voor spek en bonen bij zou zitten). :P Bovendien kan ik in geval van nood altijd terecht in een relatief goedkoop Internetcafé hier in de buurt, dus wat mij betreft is een tweede computer in ieder geval voorlopig niet nodig. ;)
Succes met het bouwen. Het valt reuze mee.
Bedankt, ik heb er wel zin in, eerlijk gezegd. :*)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De IDE-kabel uit je oude computer zal in principe even goed te gebruiken zijn als de nieuwe. De IDE kabel is overigens breder dan de floppy-kabel. Die floppy-kabel heeft ook een 'twist' van een deel van de kabel in het midden. Je moet wel een 80-aderige IDE kabel gebruiken. Die hebben dunnere adertjes dan de oude 40-aderige en hebben gewoonlijk een blauwe connector die in het moederbord gestoken moet worden en twee zwarte die aan de schijven gaan.

Een SATA kabel past op alle SATA apparaten. Je kunt hem dus ook gewoon gebruiken voor optische drives.

Je kunt altijd je ogen open houden voor een extra kast/voeding. Als je er eens heel voordelig tegenaan loopt en je hebt ook ondertussen een extra schijf dan kun je altijd nog de oude computer in ere herstellen als back-up.

8)
Pagina: 1