Krassen in LCD scherm permanent opvullen

Pagina: 1
Acties:

• Gojira
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-04-2023
Eerder vandaag heb ik mijn bureau in elkaar gezet en terwijl ik dat deed was ik met een aantal balken aan het sjouwen. Toen ik deze neerlegde, raakte ik mijn LCD (computer)beeldscherm hiermee, met als gevolg dat er een aantal oppervlakkige krassen op het scherm verschenen.

Tot nu toe heb ik de volgende dingen geprobeerd, omdat volgens veel mensen deze dingen zouden werken: vaseline op de krassen smeren, 5 minuten wachten en vervolgens met een warme, vochtige doek af doen. Ook heb ik geprobeerd met een witte gum een tijd op de krassen te smeren, maar dit helpt ook niet. De oplossingen die ik op het internet heb gevonden zijn dus volgens mij nep, of ze werken gewoon niet in mijn situatie.

Weet iemand hier op GoT hoe ik deze krassen permanent kan opvullen oid? Alle tips zijn welkom.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:51
HPX 2 hars :+

• Gojira
Tja, was Paul van Carglass hier nu maar. :')

Nog serieuze reacties?

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-10 21:20
Ik weet niet of het werkt, maar ik heb ook wel eens tandpasta voorbij horen komen. Ik weet het niet meer zeker.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-11 13:17

Sebazzz

3dp

Kras is een kras en die krijg je niet weg. Sommige monitoren hebben een plastic of glazen plaat voor het 'echte' LCD panel. Als dit bij jouw monitor ook is, kan je deze vervangen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Gojira
Jeroen797 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 22:33:
Ik weet niet of het werkt, maar ik heb ook wel eens tandpasta voorbij horen komen. Ik weet het niet meer zeker.
Lijkt mij niet dat ondoorzichtige tandpasta niet op gaat vallen. De bedoeling is uiteindelijk dat krassen niet meer te zien zijn, of alleen met vergrootglas oid. Daarnaast heb ik het ook langs zien komen, maar daar hadden mensen slechte ervaringen mee. :'( Toch bedankt voor het meedenken. :)
Sebazzz schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 22:33:
Kras is een kras en die krijg je niet weg. Sommige monitoren hebben een plastic of glazen plaat voor het 'echte' LCD panel. Als dit bij jouw monitor ook is, kan je deze vervangen.
Ik zeg ook helemaal niet dat die kras weg moet, ik zeg dat ik hem op wil vullen waardoor ie niet meer opvalt en niet of nauwelijks te zien is wanneer de monitor aan staat.

[ Voor 31% gewijzigd door Gojira op 16-06-2009 22:35 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

als het inderdaad iets voorzit zoals bij een mobiele telefoon of ipod etc kan je displex proberen. Dat werkt super, in die gevallen dat het materiaal er geschikt voor is!!! smeer het niet op een onbeschermd display, dan is het probleem trouwens ook opgelost........je kan een nieuwe kopen :)

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-10 11:11
Voor mobiele telefoons heb je ook spul, misschien daar eens op zoeken?

• Gojira
Ray schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 22:35:
als het inderdaad iets voorzit zoals bij een mobiele telefoon of ipod etc kan je displex proberen. Dat werkt super, in die gevallen dat het materiaal er geschikt voor is!!! smeer het niet op een onbeschermd display, dan is het probleem trouwens ook opgelost........je kan een nieuwe kopen :)
Bedankt voor het meedenken, het gaat hier echter om een, in tegenstelling tot jouw post, zacht scherm.

@Lennart_1337: Precies hetzelfde als hierboven. :>

[ Voor 4% gewijzigd door Gojira op 16-06-2009 22:37 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Gaat het om een glazen of kunststof scherm? Met of zonder coating?
Zit er een losse beschermplaat voor of niet?
  • In geval van een losse beschermplaat, beschermplaat vervangen.
  • In geval van geen beschermplaat, maar wel een coating kun je het schudden.
  • In geval van geen beschermplaat, een glazen scherm zonder coating. Kijken naar spullen die je ook voor andere glazen voorwerpen kunt gebruiken, zoals ruiten. HPX2 is leuk, maar niet aan te brengen op een monitorscherm.
  • In geval van geen beschermplaat, een kunststof scherm zonder coating. Kijken naar een filler, maar kans dat het minder zichtbaar wordt is bijna nul tenzij het er specifiek voor gemaakt is (gemaakt voor kunststof schermen).
Mocht je een verzekering hebben, dan is het wellicht handig om die eens aan te spreken.

[ Voor 4% gewijzigd door kalizec op 16-06-2009 22:40 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Gojira
Kunststof scherm, maar of ie coating heeft.. Het scherm is in ieder geval van kunststof en volgens mij is dat de enige laag, dus ik denk niet dat er nog een coating overheen zit.

En true, misschien toch maar even de verzekering een belletje geven. Bedankt, kalizec. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Gojira op 16-06-2009 22:43 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Mike Post schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 22:42:
Kunststof scherm, maar of ie coating heeft.. Het scherm is in ieder geval van kunststof en volgens mij is dat de enige laag, dus ik denk niet dat er nog een coating overheen zit.

En true, misschien toch maar even de verzekering een belletje geven. Bedankt, kalizec. ;)
Als er geen coating op zit maar wel een kunststof beschermplaat dan is wat Ray voorstelt wellicht wel wat. (Mobieltjes hebben vaker krassen dan monitoren). Maar dan wel even echt goed uitzoeken of het spul er geschikt voor is. En uiteraard pas proberen nadat je de verzekeraar gebeld hebt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• damnengineer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
kalizec schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 22:50:
[...]

Als er geen coating op zit maar wel een kunststof beschermplaat dan is wat Ray voorstelt wellicht wel wat. (Mobieltjes hebben vaker krassen dan monitoren). Maar dan wel even echt goed uitzoeken of het spul er geschikt voor is. En uiteraard pas proberen nadat je de verzekeraar gebeld hebt.
Daarnaast, probeer het eerst op iets anders (bekraste cd of iets dergelijks)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

In de hoop geen topic kaap te doen: ik heb een tweetal iiyama 2206WS'en staan waarbij 1 een 1 diepe kras heeft aan de zijkant.

Een stukje van 1.5cm lang van die kras ziet er zelfs wit uit als je ernaar kijkt.

Weet iemand in welke categorie die monitor valt?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

in de categorie niet te repareren en neem een nieuwe monitor ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja het was een cadeautje voor een kennis en die vindt het okay, maar ik baal er erg van.
Afdankertje is niet erg, maar dit is beetje sneu.

Ze heeft er nu maar wat vaseline in gesmeerd.... echt ***.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:47
Nou, ik heb net expres een kras gemaakt op m'n cheapass Bart Smit touch screen MP4 spelertje omdat m'n telefoon een kras heeft die ik wilde verwijderen. Maar eerst wilde ik het testen op iets anders natuurlijk.

Ik heb de kras met een paperclip expres wat dieper gemaakt zodat ie precies lijkt op die van m'n telefoon, dus er is echt een beetje van het plastic af zeg maar, een beetje een groef zit er. Het is niet zo'n licht krasje alleen aan het oppervlak. Als ik hem aanzet, zie ik ook soort van regenboog kleuren en hij beweegt als je het scherm beweegt, om een idee te geven hoe diep de kras zit. Jullie weten vast wat ik bedoel.

Tandpasta: 10 minuten zitten boenen, zachtjes en hard, maakte niks uit. Hard boenen deed niks, alleen maar de tandpasta wegvegen maar met zachtjes boenen werd de tandpasta steeds harder en werd het poetsen steeds moeilijker en bleef de tandpasta op z'n plek. Daarna met Glassex afgenomen maar de kras bleef dezelfde.

Banaan: Volgens een video op internet paar minuten zitten insmeren, zachtjes en hard zitten boenen met bananenschil en wederom afgenomen met Glassex maar kras bleef dezelfde. Paar keer nieuw bananenschil gebruikt maar ook dit mocht niet baten.

Kortom, voor mij werkte het niet helaas. Misschien doe ik iets verkeerd of moet het anders of moet het langer, ik weet het niet. Ik laat die kras dus lekker zitten, iig was de banaan wel lekker. :+

• dualband
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05-2020

dualband

Phantasy

Beetje late reactie maar nuttig voor mensen die krassen in hun LCD scherm hebben.
Ik ben er in geslaagd een kras te verwijderen van mijn LCD-scherm. Het is een Belinea o.display 4.1 24" ( http://belinea-treiber.de...o.display%204.1_24%20wide ) en heeft een anti-spiegel laag denk ik.

Ik heb een middel (spray) om LCD/TFT schermen schoon te maken gebruikt (HQ Cleaning Fluid for LCD and Plasma screens) en het daarbij horende microvezel doekje. Dit had ik al en gebruik ik om het scherm schoon te maken.
De kras heb ik weggekregen door een tijdje met de microvezel doek te wrijven (polijsten) over de kras na de vloeistof op de plek van de kras gespoten te hebben. En dit een aantal keren herhalen (5 tot 10 keer). Dus een beetje geduld hebben, het heeft hier 5 minuten geduurd eer ze volledig weg was.
Ik heb niet hard gewreven, wel lang. De kras was niet zo diep, maar wel voelbaar als je met je vinger er over wreef.
Ik weet niet of het werkt bij diepere krassen, ze gaan in ieder geval minder zichtbaar worden.
De methode heb ik ontdekt door de combinatie op internet te zoeken en het feit dat de kras na een aantal keren gebruik van de doek en schoonmaakdoek niet meer voelbaar was. Het werkt dus, en na een aantal keren verdwijnt de kras dus ook.
De krassenverwijderaar voor CD's, polish voor auto's vertrouw ik niet, dus weet niet of die werken, heel misschien, maar misschien maken ze het ook nog erger.

Hopelijk zijn er mensen die hier iets aan hebben.

Verwijderd

Beste Dualband,

Zou je mij een linkje kunnen doorsturen waar je deze HQ cleaning fluid kunt halen?
Ik heb zojuist per ongeluk een kras/deuk in mijn 1 week nieuwe scherm gemaakt :'( :X !!!

Ik was bezig een fles shampoo te openen die bijna leeg was, maar dat lukte niet. Dus ik dacht ik snijd hem open. Ik pakte mijn zakmes en wilde die met vlotte handbeweging open maken (terwijl ik geen rekening hield met de shampoo- residu die mijn hand inmiddels glibberig had gemaakt) Met als gevolg dat het mes (gelukkig nog dicht!) richting mijn scherm vloog en mijn scherm nu voorzien is van een grijs/wit sterretje in het oppervlak :'( :X !!!

De les: probeer niet cool te zijn met scherpe voorwerpen als er kostbare objecten nabij staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2010 09:10 ]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:47
Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 09:06:

De les: probeer niet cool te zijn met scherpe voorwerpen als er kostbare objecten nabij staan.
Probeer niet cool te zijn? Wat dacht je van "doe dit soort dingen niet achter je PC?" :P

Anyway, zonde. Als het echt een ster is, betwijfel ik of je die eruit krijgt met de bananenschil methode. :D :+

Verwijderd

chim0 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 09:16:
[...]

Probeer niet cool te zijn? Wat dacht je van "doe dit soort dingen niet achter je PC?" :P

Anyway, zonde. Als het echt een ster is, betwijfel ik of je die eruit krijgt met de bananenschil methode. :D :+
Ja ik weet het, de douche is naast mijn slaapkamer en mijn zakmes ligt in het kastje waar mijn monitor op staat. Zucht. :'(

Het is niet echt een sterretje maar.. meer een puntje, een heel klein sterretje...
Kan altijd proberen die cleaner te gebruiken, je weet maar nooit.

Denk je dat zoiets onder garantie valt :P ? Denk het niet he :/ ?

Verwijderd

Dat zal helaas niet onder de garantie vallen nee ;)

Waar het (net als hierboven) evt wél onder zou kunnen vallen is je verzekering... zeker met een vrij nieuw scherm wel het proberen waard lijkt me?
Pagina: 1