iMac - Video kaart dilemma

Pagina: 1
Acties:

• Thomashje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-10-2023
Hallo,

Als gevolg op mijn laatste topic ben ik er eindelijk uit.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de iMac, vanwege dat ik nog een goeie werkende laptop heb. Dus die kan ik ook nog eerst rustig gebruiken wanneer ik aan het reizen ben.

Ik ben nu alvast aan het oriënteren welke iMac ik specifiek wil. Het enige punt waar ik nu bij twijfel is de grafische kaart.

Mijn volgende vraag is dan:

Zit er veel verschil tussen de:

NVIDIA GeForce 9400M en de NVIDIA GeForce GT 120?

En doe ik er goed aan om gewoon direct de "NVIDIA GeForce GT 130" of de "ATI Radeon HD 4850" te kiezen.

Uit mijn vorige topic vertelde ik al dat ik veel met de Adobe programma's werk, en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of een 512 videokaart veel nut heeft daarvoor.

Ik wil wel in ieder geval een fatsoenlijke iMac. Maar ikzelf weet nooit echt de voor en nadelen per videokaart.

Hebben jullie nog suggesties en informatie voor mij?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Ik weet iig wel dat Snow Leopard meer met de vga gaat werken, dus als je aan de toekomst wil denken is een snellere vga sowieso niet verkeerd... maar welke videokaart nou de snelste is weet ik niet zeker, maar als ik jou was zou ik zeker een paar tientjes meer uitgeven voor een betere videokaart :)
ook aangezien Snow Leopard op 64 bit gaat werken en dus meer de vga gaat gebruiken, denk ik ook stiekem dat adobe daar meer mee gaat doen... dan krijg je meer photoshop filters die door de vga berekend worden e.d. _/-\o_ (hoop ik)

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-01 22:24
Verschillen:

NVIDIA GeForce 9400M en de NVIDIA GeForce GT 120 ---> Op 3D gebied zeker!
NVIDIA GeForce GT 120 en de NVIDIA GeForce GT 130 ---> er zit flink wat verschil tussen!
NVIDIA GeForce GT 130 en de ATI Radeon 4850 --> Er zit een beetje verschil tussen.

Om een beetje meer info te geven:
http://www.barefeats.com/imac09.html
en
http://www.barefeats.com/imac09d.html

:)

Het ligt er natuurlijk wel heel erg aan wat je ermee gaat doen. Wat ik heb beschreven gaat voornamelijk over gamen. Als je 2D werk gaat doen (photoshop etc.), dan maakt het niet zoveel uit :)
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 00:48:
[...]
ook aangezien Snow Leopard op 64 bit gaat werken en dus meer de vga gaat gebruiken
[...]
Dit gaat helemaal nergens over: 64Bit heeft helemaal niet direct met de videokaart te maken

[ Voor 43% gewijzigd door CoiLive op 17-06-2009 04:41 ]

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-01 07:50
Ik heb zelf net een iMac besteld, ik ben voor de 4850 gegaan en eigenlijk omdat dat qua prijs het beste uit kwam.

De iMac 24" - best heeft een 2,93 Ghz CPU en standaard de GT120 met een 640 Gb disk het alternatief met standaard de GT130 heeft een 3,06 Ghz en een 1 Tb disk maar is dan ook meteen 400 euro duurder, die 400 euro vind ik het verschil echt niet waard, ik heb er dus voor gekozen om het 3e basismodel met een HD 4850 uit te bereiden.

Als je namelijk het 3e model pakt ( iMac 24" - best heeft een 2,93 Ghz CPU en standaard de GT120 met een 640 Gb disk) kost een GT 130 maar 135 euro extra, maar de HD 4850 is met 45 euro meer maar 180 euro extra, die 45 euro meer zijn mij die paar extra procenten in prestaties wel waard. Het systeem kost dan 1699 + 185 euro = 1879 euro. En dan heb je wel het systeem met de beste prijs / kwaliteit verhouding denk ik.

http://www.barefeats.com/imac09d.html <- geeft inderdaad het beste het verschil tussen de GT130 en de HD 4850 weer

[ Voor 6% gewijzigd door Neo_TGP op 17-06-2009 08:44 ]

Verwijderd

Ik heb met hetzelfde "dilemma" gezeten maar heb uiteindelijk toch voor het snelste van het snelste gekozen, dus een iMac 3,06 ghz met de ATI Radeon 4850. Vooral met het oog op de toekomst lijkt me dat de beste keuze.

• Thomashje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-10-2023
Ikzelf denk dat het wel een goed idee is om direct voor een 512 kaart te gaan, nu is alleen nog de vraag of het de ATI of Nvidia wordt. Zit er veel verschil in tussen Nvidia en ATI, nog verder qua betrouwbaarheid? :)
Pagina: 1