[Showcase] Canadian Rockies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:52
Ik heb een paar dagen de tijd gehad om te twijfelen of ik deze als TC of SC ging plaatsen. Door toch wel behoorlijk positief commentaar op twee van deze platen in het landschappen-topic, heb ik uiteindelijk maar gekozen voor Showcase (m'n eerste :) )

Tijdens het reizen, schieten en nabewerken, ben ik tot de ontdekking gekomen dat een landschap in sommige gevallen nog sterker kan overkomen als deze in de portretstand is georiënteerd. Vandaar dat het merendeel van deze Showcase in de portretstand is geplaatst.

1: Medicine Lake, Jasper National Park
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~i.tielen/got/showcase/1.jpg

2: Athabasca River, Jasper National Park
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~i.tielen/got/showcase/2.jpg

3: Peyto Lake, Banff National Park
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~i.tielen/got/showcase/3.jpg

4: Two Jack Lake, Banff National Park
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~i.tielen/got/showcase/4.jpg

5: Vermillion Lakes, Banff National Park
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~i.tielen/got/showcase/5.jpg

6: Little Beehive, Lake Louise, Banff National Park
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~i.tielen/got/showcase/6.jpg

Tenslotte nog twee panorama's:

7: Maligne Lake, Jasper National Park
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~i.tielen/got/showcase/7.jpg

8: Vermillion Lakes, Banff National Park
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~i.tielen/got/showcase/8.jpg

Comments Please!

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 20:47

RoyBijster

Rocket Scientist

Ik vind het weer eens wat anders, dat portretstand. Kijkt lekker weg! :)

Was bij 2 de lucht echt zo, of is dat geshopt? Het contrast tussen net boven bergen en bovenaan komt vrij groot over. Maar dat kan aan mij liggen.

Weet niet wat ik van foto 4 moet denken. Vind hem aan de ene kant wat krap zo, maar om de een of andere reden houd ie me toch wel langer vast. Zelfde geld eigenlijk voor 5.

Je panorama's kijken lekker weg. De weerspiegeling 8 is mooi. Vind het wel jammer dat ik niet echt het idee heb dat ik veel meer zie dan normaal. Het zou net zo goed een crop kunnen zijn uit een grotere foto.

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De foto's zijn dof, grijsachtig en voor een landschap iets te donker (teveel donkere, egale vlakken).

Composities vind ik ook niet echt sterk. Het lijkt erop dat je dacht dat met een UWA alles toch wel op de foto zou komen te staan. Niet echt een pakkende serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:51
Ik ben het wel met imagine eens. De composities zijn mij allemaal wat te centraal en dat is jammer want uit dit soort landschappen zou veel meer te halen moeten zijn. Betrek ook eens wat meer de voorgrond in de plaat ipv gelijk het overzichtsshot te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-01-2021
Ik ben het ook eens met Imagine. Het merendeel van de foto's zijn net te dof en missen een beetje kleur om ze er echt uit te laten springen. Daarentegen vind ik 1, 7 en 8 wel erg mooie platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09
Ik ga kkoord met de doffe kleurtjes. misschien is er met photoshop of lightroom nog wel wat meer uit te halen. De portretstand vind ik ook wel iets hebben. Mijn favo is 4. de gelaagdheid vind ik mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 15:13
Ben het totaal oneens met Imagine, Herrick en Akko. Ik vind de foto's ontzettend goed qua kleur en compositie (weer eens wat anders dan knal-blauw-tot-in-de-hoeken-zwarte-pola-landschappen-foto's) en de verschillende 'lagen' bergen doen de compositie goed.

Uiteraard is je mening afhankelijk van smaak en daarover kun je twisten. De één spreekt het aan, de ander niet. Mij kan het wel bekoren en dit is daarom wat mij betreft serieus kalender materiaal. :)
De enige twee die ik niet in de serie vind passen zijn de twee pano's op het eind. Die vind ik qua compositie weer niet zo spannend en doen in mijn beleving enigzins afbreuk aan de showcase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

willem169 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 13:07:
Ben het totaal oneens met Imagine, Herrick en Akko. Ik vind de foto's ontzettend goed qua kleur en compositie (weer eens wat anders dan knal-blauw-tot-in-de-hoeken-zwarte-pola-landschappen-foto's) en de verschillende 'lagen' bergen doen de compositie goed.

Uiteraard is je mening afhankelijk van smaak en daarover kun je twisten. De één spreekt het aan, de ander niet. Mij kan het wel bekoren en dit is daarom wat mij betreft serieus kalender materiaal. :)
De enige twee die ik niet in de serie vind passen zijn de twee pano's op het eind. Die vind ik qua compositie weer niet zo spannend en doen in mijn beleving enigzins afbreuk aan de showcase.
Ik voel me wel aangesproken, of anders gezegd, ik hou hier dus wel van, niet altijd, maar bij dit soort landschappen wel. Ik ga dus mee met de meerderheid van de voorgangers. Ook vind ik de composities niet geweldig waardoor het als losse foto's wel ok is maar als serie ietwat eentonig misschien.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 15:13
En waarom bold je m'n quote? :P Overigens heb ik niks tegen op dergelijke (pola-lucht) foto's, sterker nog ik hou er wel van. Maar deze showcase is inderdaad weer eens wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het eerste wat me opviel waren de kleuren die net als wat Willem zij toch best lekker zijn! Heeft iets "zachts" wat me wel bevalt.

Compositie's van foto 1,2,3 en 5 vind ik goed geslaagt. De panorama's doen me niet heel veel.

Vraag me alleen af of je bij 2 en 5 echte lucht ziet en heb je mischien grotere versie's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
hmm, zeer gemengd commentaar om het maar op z'n zachtst uit te drukken :P

Ik kan me voorstellen dat men vindt dat de composities redelijk centraal zijn gemaakt, echter heb ik geprobeerd bij deze 'centrale' compositie minstens één of meerdere elementen te betrekken, die het oog verder de diepte in trekt (en de Rockies zijn daar uitermate geschikt voor wat mij betreft).
Persoonlijk vindt ik het 'centrale' wel meevallen, enkel 4, 6 en met name 5 hebben vrij in het midden geplaatste onderwerpen. Dat kan ik voor de eerste 3 niet echt stellen.

Eentonig: ik heb geprobeerd een serie bij elkaar te zoeken, die in grote grote maten dezelfde lijn volgt. Op die manier hoop ik een serie te maken die bij elkaar past. En inderdaad, daar horen eigenlijk dan geen pano's bij.

Over de kleurtjes: Ik vermoed dat jullie doelen op (met name) het ontbrekende groen van de naaldbossen daar. In de werkelijkheid ontbreekt echt (donker)groen daar behoorlijk in, en vieren de bruine tinten daar feest (let wel: eind mei/begin juni is nog steeds behoorlijk vroeg voor bloei en zomerse/groene tinten).
Gelukkig valt over smaak en kleurgebruik te twisten, al 'schrok' ik toch wel redelijk van het geleverde commentaar, al mag je dat verwachten als je een showcase start.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 17-06-2009 14:37 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

willem169 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:09:
En waarom bold je m'n quote? :P Overigens heb ik niks tegen op dergelijke (pola-lucht) foto's, sterker nog ik hou er wel van. Maar deze showcase is inderdaad weer eens wat anders.
Haha heb je toevallig mijn serie gezien? Het blauw knalt van je scherm af, net als de rest van de kleuren trouwens. Combinatie van 10-22 + pola is best heftig zeg maar. Voor voorbeelden moet je even op flickr kijken, ik ga niet dit topic kapen natuurlijk

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
Ik wel Mobyrick, heb zelfs een van je landschapjes als bureaubladachtergrond ;)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Even kort commentaar, ik mis eigenlijk een soort van spel in de voorgrond, het zijn bijna allemaal vergezichten, zonder dat je de voorgrond gebruikt, het zijn vista's, maar je moet er meer mee doen, je kan er zo te zien technisch al vrij veel uithalen. Nu de rest nog.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mis wat dramatisch licht, en da's jammer, want op zich kader je lekker en je hebt er gevoel voor (op nr 1 na, de onderkant vind ik veel spannender dan die lichtbol ;) ). De eerste helft van de serie had je gewoon pech met het licht, zonde, want het doet afbreuk aan de foto's helaas. Weinig detail, weinig dat de aandacht trekt en ze zijn ook een tandje onderbelicht.

Ik ben het wel een beetje met Simon eens, mooie vergezichten, maar ik mis wat punch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 20:26
He leuk die foto's. Ik ben er vorig jaar ook geweest en heb sommige op bijna dezelfde manier gemaakt.
Blijft een schitterend land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 21:20
Ik vind het mooie foto's, alleen zou ik ze graag wat groter willen zien. Vooral bij landschap foto's komen ze dan vaak veel beter tot hun recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
Over die grote versies moet ik toch wel even nadenken. Het is namelijk zo dat de meeste platen voor (potentiële) commerciële doeleinden gebruikt gaan worden. Dus wat wil je? Ietsjes groter om ze hier op volle forumbreedte te bekijken? bureaublad achtige resoluties, of gewoon fullsize?

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 21:20
Iets van 1200 px geeft meestal al heel wat meer details weer. Daarmee past een staande ook nog net in een keer op een 24 inch monitor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
Goed, iets grotere versie:

1
2
3
4
5
6

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4 Deed me als kleine foto weinig maar in het groot _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:51
Imo een geweldige serie. Ik ben het helemaal eens met Willem169. De kleuren zijn erg rustig en geven bijna een sprookjesachtige sfeer, alsof je dit zo uit 'The Lord of the Rings' haalt :) .

4 klein is niet echt spannend, maar groot is hij heel erg lekker. De kleuren zijn fijn en je kan heel mooi in de verte kijken met veel detail, dat is heel erg mooi gedaan. Ook is het fijn dat de bomen op de achtergrond licht zijn, terwijl die op de voorgrond in de schaduw staan. Dit geeft een fijn contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een erg goede serie vind ik! Zou je kort kunnen uitleggen hoe je de kleuren zo hebt gekregen? Zit het in de nabewerking, bepaalde filter nog gebruikt, of..? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:46

polthemol

Moderator General Chat
1 is lekker, had wle iets qua compositie om laag gemogen, Heb het gevoel dat dat iets zou toevoegen

2 nee. Dappere poging maar je knipt me die prachtige rivier af in die bocht, terwijl je hem naar mijn idee perfect had kunnen gebruiken als gids door het landschap

3 voor het meer: voelt ook afgeknipt aan, ten onrechte afgeknipt zelfs

4 op klein is het:ja. Op groot gekeken: JA ! Lekker. Dit zijn de foto's die mij zouden overtuigen om per direct een vliegtuigticket te boeken ;)

5/6: zie boven

7: gaat nog voor een panorama
8: nee, er mist wederom iets, het voelt zeer geforceerd aan.

Lekker kleurgebruik wel en ik vind dat je het karakter dat ik me voorstel bij die plaats laat voorkomen. Niet extreem fleurig, maar wat donkerder, harder, "volwassener", al volg ik Simon wel dat het niet echt een geheel lijkt te vormen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
@ jvdgeest:
1: Pola gebruiken :)
2: qua PP heb ik niet zoveel gedaan, contrast omhoog, clarity erbij, en in sommige gevallen een tikkie fill light. Qua kleuren kijk je vrolijk naar de automatische WB :P

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Thanks! Ben ik blij dat ik er net een pola heb besteld! Bedankt voor de info :)
Pagina: 1