1 printer door 2 computers kunnen gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 17:52
Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een computer en een laptop. Ik ben nu van plan een nieuwe all-in-one printer te kopen.
Hoe kan ik deze printer op deze 2 computers aansluiten?

Belangrijk: anders zou het antwoord iets te gemakkelijk zijn:
Ik zit met een ADSL-modem waarop slechts 2 computers aangesloten kunnen worden.
Wegens mijn provider kan ik geen andere modem aanschaffen (Belgacom in België).
Computer krijgt internet via ethernetkabel en Xbox 360 krijgt internet over ethernetkabel, de laptop wordt draadloos aangesloten. Geen plaats meer voor een eventuele printer met ethernetpoort dus.
Modem kan koppig doen om draadloos verbinding te krijgen dus Wifi-printer zou niet 100% zeker succes kunnen zijn.

Printers die in aanmerking komen zijn HP Photosmart 2575 (USB + ethernetaansluiting), Canon MP620 (USB + ethernetaansluiting + Wifi) of Canon MP630 (enkel USB)

Hoe op te lossen? Kan ik via USB toch 2 computers aansluiten (zonder kabels te verwisselen)?
Kan een printer met Wifi niet rechtstreeks contact maken met laptop? Kan een switch werken? (geen ervaring met switches, ken er het fijne dus ook niet van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:50

Wish

ingwell

Printer hangen aan 1 PC en printer sharing in te stellen? Kun je probleemloos (mits in hetzelfde netwerk) printen. Moeten wel beide apparaten aanstaan.

Even vanuit gaan dat je iets als Windows hebt draaien: klik

[ Voor 29% gewijzigd door Wish op 16-06-2009 22:00 ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 09:52
Switchje plaatsen, zou moeten werken icm de ingebouwde switch in je router.

Dan printer op 1 van die poorten

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:02

GeeBee

Oddball

Kun je een router op je modem aansluiten? Dan is het simpel:

Modem > router > 'tig PC's, XBOX-en, en printers etc

^^ Wat Saab zegt...

[ Voor 9% gewijzigd door GeeBee op 16-06-2009 22:01 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 17:17

job

Er zijn ook printer verkrijgbaar die draadloos met je router kunnen communiceren.
Of het binnen je, voor mij onbekende, budget past is de vraag.

Daarnaast kan je ook een goedkoop usb printertje kopen en deze aansluiten dmv een printerserver.

[ Voor 39% gewijzigd door job op 16-06-2009 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Kun je slechts twee computers op het modem aansluiten vanwege een gebrek aan Ethernet poorten?
Of krijg iedere computer een extern IP-adres en heb je er slechts twee van?
Of is het een of andere restrictie van Belgacom?

Indien het een gebrek aan Ethernetpoorten is, dan kun je een switch achter het modem hangen en een ethernet-printer nemen.

Als het een gebrek aan externe IP-adressen is, dan heb je waarschijnlijk externe IP-adressen met een goede reden en dan is het beter een 'tweede' netwerkje aan te leggen. Dus beide PC's een tweede netwerkkaartje en een switch.

Als het een of andere restrictie is van Belgacom, dan is het even belangrijk om duidelijk te krijgen hoe die restrictie werkt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:50

Wish

ingwell

En puur interesse vraag.... waar sluit je die laptop wireless op aan? Op datzelfde apparaat kun je waarschijnlijk ook wel de wireless printer aansluiten? Of mis ik nog wat info?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
danmaarniet schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 22:02:
En puur interesse vraag.... waar sluit je die laptop wireless op aan? Op datzelfde apparaat kun je waarschijnlijk ook wel de wireless printer aansluiten? Of mis ik nog wat info?
De laptop wordt draadloos aangesloten op de modem. Het is een gateway namelijk, je weet wel, zo'n ADSL-modem die tegelijk fungeert als router, alleen dat we fysisch beperkt worden door 2 poorten.

@kalizec: fysisch beperkt door de modem ja, van mijn provider mogen er 4 apparaten internetverbinding maken (IP-adressen = 4 (dynamisch))

@danmaarniet: Windows Vista Home Premium dus dat zou wel moeten lukken. Wilt dit zeggen dat andere computers (de laptop) de printer dan gewoon als netwerkprinter gaan zien?

@Saab: Misschien ook wel een oplossing...

@GeeBee: Een router op een ADSL-modem aansluiten? Dat wil dus zeggen een router op een router aansluiten want een ADSL-modem is ook een router (meestal toch, die van mij wel (gateway))? Ik geloof dat dat niet zo'n goed idee is.

@job: Dan zou ik dus voor de Canon MP620 moeten gaan? Zou misschien nog het simpelste zijn, maar zoals ik al zei is de ADSL-modem niet een van de soepelste, en de vraag is of de printer dan zomaar geaccepteerd gaat worden (de modem heeft vaak de neiging om wél een draadloos netwerk uit te zenden, maar om een of andere reden is verbinding maken met het netwerk vaak een probleem (draadloos netwerk is niet beveiligd, dus daar ligt het niet aan). Met een pc kan je nog wat prutsen en knoeien om het werkend te krijgen, maar met een printer?...

En een USBprinter is misschien goedkoop, maar degelijke printservers beginnen pas aan 50 euro, en die meeprijs vindt ik er toch wat over, dan is een printer met ethernetpoort goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Chris5488 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 21:57:
I
Wegens mijn provider kan ik geen andere modem aanschaffen (Belgacom in België).
een andere modem aanschaffen kan perfect, ik zit thuis met Fulladsl, ik kreeg een USB modem om mee te werken, na een jaartje ben ik naar de winkel gegaan en heb ik mij een ADSL router gekocht.
normaal kan je alle instellingen die je moet doen bij een adsl router vinden op de site en/of desnoods aanvragen , ze kunnen je niet verplichte om enkel en alleen de modem van belgacom te gebruiken wat dacht ik een philips is.

zoals hierboven alreeds vermeld werd, de pc's instellen bij LAN verbindingen -> thuisnetwerk instellen, wizard doorlopen en zien dat je bij beide pc "bestand en printer deling inschakelen" aanzet.
dan is het gewoon nog kwestie van naar de pc te gaan waar de printer aanhangt-> printers en faxapparaten, deze printer delen.
en bij de andere pc kan je dan die gedeelde printer toevoegen ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
@pm1: Het probleem is dat we Belgacom TV hebben. Dat is Digitale televisie over de telfoonkabel (ADSL).
Daar wordt door Belgacom niet het gewone 'ADSL'-internet voor gebruikt maar iets speciaals van hen waar alleen hun modem mee werkt. Ik heb onlangs nog een Dlink DSL2740b gekocht, maar het mocht niet baten, DSL-lampje blijft flikkeren en krijgt geen signaal. Modem veranderen is helaas dus uitgesloten.

(Voor geïnteresseerden: deze Dlink DSL-2740b staat nu te koop aan 80 euro :P, voor Nederlanders wellicht wat duur, maar hier in België kan je die niet goedkoper dan 120 euro krijgen)

Maarja daar hadden we het niet over ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Terrestraeon op 16-06-2009 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

je zet geen router achter de router maar een switch en het probleem is opgelost lijkt me. Overigens verwar jij niet een dynamisch ip met een netwerk ip ? Voor de 'buitenwereld' heb je maar 1 ip maar in je interne netwerk (via een switch in / wifi ) vrijwel onbeperkt. Het lijkt me niet dat dit zo moeilijk moet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Ok, dat klinkt als wat we in Nederland kennen als een ExperiaBox (ADSL-modem met 'speciale' firmware).

Je kunt daar gewoon een switch aan hangen voor zover ik weet. Dus een 5 of 8 poorts ethernet switch (100Mbit is voldoende) en dan de computers en de ethernetprinter aan de switch.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
Merci voor de info, een switch zou dus kunnen werken :)

(@Ray: zo stond het toch op de website van Belgacom "4 dynamische ip-adressen" voor mijn internetabbonement)

Maar over dat 'printer sharing' van danmaarniet zou ik wel nog wat willen horen.
Wilt dit zeggen dat andere computers (de laptop) de printer dan gewoon als netwerkprinter gaan zien?
Want dan zou ik een USB-printer toch over meerdere computers kunnen gebruiken zonder gedoe met kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 17:57

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Dat is inderdaad geen probleem, je kan de printer op 1 pc installeren en delen en daarna installeren op de rest via een simpele wizard.
Nadeel is wel dat 1 pc altijd aan dient te staan(waar die op aan gesloten staat)

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
Bedankt voor de info iedereen! _/-\o_

Ik weet voldoende.
Pagina: 1