Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Analoog -> GSM Gateway/Simbox

Pagina: 1
Acties:

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:24

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ik weet niet zeker of dit topic hier helemaal thuishoort, maar goed, laat ik het eens proberen. ;)

Ik heb thuis (tevens de zaak, aangezien ik en mijn vriendin webshops hebben) internet via Tweakdsl, en mijn telefonie loopt via CallVoip, middels Siemens SL685 toestellen. Dit bevalt allemaal prima.

Verder heb ik hier nog een Speedtouch 780 staan (niet als router) die ik in gebruik heb als Analoog -> Voip convertor, en hier hangt onder andere mijn Fax en de alarmcentrale aan. Dit werkt ook behoorlijk. (Alarmcentrale werkt, faxen meestal maar niet altijd, is echter niet zo heel boeiend.)

Het probleem in deze is de frankeermachine. Dit ding heeft gewoon een ingebouwd analoog modem, waarmee die inbelt naar de TNT om tegoed op te laden. Deze werkt echter -niet- via de Speedtouch. Er wordt gebeld, en na een seconde of 30-40 zijn beide kanten eruit dat ze elkaar niet begrijpen. :+ Nu heb ik geen zin om een analoge lijn af te nemen, zodat mijn frankeermachine zich eens in de 3 weken kan opwaarderen, en ik wordt het ook een beetje zat om iedere keer weer buren te zoeken die nog geen VOIP telefonie hebben. ;)

De frankeermachine is een MyMail, die bij ruys (www.ruys.nl) vandaan komt. Het apparaat is schijnbaar een "Francotyp Postalia Mymail". Dit ding is netset compatible, en werkt prima op een analoge lijn, of een ISDN lijn met analoog convertor ertussen. Echter niet over Voip. Ruys support geeft ook aan dat dit klopt, dit werkt inderdaad niet. Nou ok. Nu kan ik een duurdere machine nemen die Netset2 compatible is, maar mij 2 tientjes in de maand meer kost en dan moet ik de GSM gateway (specifiek voor dat apparaat) er ook nog bijkopen. Het duurdere apparaat heeft voor ons geen enkele meerwaarde (printen alleen etiketten, geen enveloppen) behalve dat ik het VOIP geneuzel omzeil.

Aangezien schijnbaar het inbellen over GSM ondersteund wordt, is het natuurlijk het makkelijkste, als ik zelf een GSM gateway koop, en mijn Mymail hier aanprik. Ben ik van het Voip geneuzel af, knal er een prepaid simmetje in, (of sterker nog, gewoon eens in de 3 weken uit mijn telefoon wippen) en hoppatee.

Ik heb echter 0 ervaring met analoog -> gsm gateways, en vraag mij af of mijn bedachte constructie gaat werken. Kan iedere GSM gateway "modemverkeer" (wat de Mymail dus doet) aan? Zijn er bepaalde dingen waar ik op moet letten?

Tevens spreekt dan zo'n soort multifunctioneel product als dit mij wel aan, omdat ik dan gelijk een sort-off backup geregeld heb voor mijn internet, als mijn vaste lijn eruit knalt. (Niet leuk als je webshops hebt. ;) )
Kortom, help! :+

[ Voor 7% gewijzigd door GaMeOvEr op 16-06-2009 21:14 ]

Aannames zijn fataal.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gelijk heb je dat onduidelijk is waar dit topic thuishoort - maar je wordt in OH niet overvallen met reacties, bovendien gaat het uiteindelijk om netwerkprobelemen, dus denk ik dat je in de hoofdgroep Netwerken meer kans hebt. Ik verplaats voorlopig even naar IPH, aangezien daar VoIP vragen het meest voor lijken te komen.

Move OH -> IPH

Inhoudelijk:
Zie o.a. Wikipedia: Voice over Internet Protocol

Er zijn twee problemen met apparatuur op VoIP aansluiten, namelijk dat enerzijds de CODECs geoptimaliseerd zijn voor spraak en niet voor modems/faxen/etc, die vaak meer en andere frequenties gebruiken, en anderzijds VoIP doorgaans aanzienlijk meer jitter kent dan PSTN, wat ook de boel in de soep kan laten lopen.

Als je echt mogelijkheid hebt om CODECs of settings te tweaken kun je vaak veel bereiken (ik weet dat onze Arris apparatuur een of andere setting heeft wat dag en nacht verschil uitmaakt voor het kunnen verzenden van faxen, helaas ben ik er zelf niet zo nauw mee betrokken, dus kan ik niet zeggen welke), maar als dat niet kan, of je hardware gewoon te gevoelig is, dan zul je idd een andere oplossing nodig hebben.

Hou daarbij ook rekening met het feit dat GSM ook een digitale packetdienst is, dus dat je theoretisch tegen exact dezelfde issues aan kunt lopen. Ik zou dus aanraden om grondig te testen voordat je zo'n gateway aanschaft :o

Oslik blyat! Oslik!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Thanks voor je reactie. :)

Ik weet dat er inderdaad verschil is tussen diverse codecs, en dat niet iedere pots -> voip adapter hetzelfde is. Ik weet wel dat ik bij die speedtouch verdacht weinig kan instellen qua codecs, dus ik heb daar niet mee kunnen spelen om te kijken of het verschil maakt.

Wat betreft GSM, het duurdere apparaat heeft zelf een GSM gateway (optioneel) maar die praat dan schijnbaar "netset 2" waar mijn apparaat alleen "netset 1" kan. In hoeverre dit verschil maakt voor de daadwerkelijke datatransmissie via GSM kan ik helaas niet inschatten.

Aannames zijn fataal.

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Als ik zo even wat informatie lees over NetSet vs NetSet2 dan lijkt het enige echte verschil te zijn dat er een barcode is opgenomen in de afdruk. Weinig invloed op de datatransmissie zelf dus.

GSM Gateways zijn over het algemeen volgens mij ook niet erg goedkoop trouwens. Bijv. Alphatech GSM gateways. Voor jouw doel zou je dan volgens mij een gateway moeten hebben met FXS gok ik zo.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Kun je geen losse ATA nemen voor dat ding?

Als je een codec neemt met de minste compressie, en je ATA goed configureerd, denk ik wel dat dat werkt. Vaak kan het ook compatibliteit enz zijn, heb hetzelfde gezien bij bv een Patton ISDN gateway. Dingen als kiestonen en frequenties enz moet je matchen met het normale PSTN netwerk.

Een Linksys ATA bv met een verkeerd dialtoneplan werkte niet (geen kiestoon... terwijl die er wel was, alleen verkeerde frequentie enz)

Een GSM gateway is idd vrij prijzig, al heb ik op Ebay wel goedkope no-name dingen gezien (wat mogelijk voor jouw al voldoende is), iets van 60 eur ofzo ( http://cgi.ebay.com/Fixed...%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50 )

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ik kan natuurlijk idd nog gaan fröbelen met een losse ATA voor de Mymail. Iemand die een goed ding weet qua instelbaarheid? (Met mijn speedtouch kan ik niet echt veel op dat gebied.)

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Schuppie. ;)

Iemand die nog een fatsoenlijke ATA weet qua configureerbaarheid?

Aannames zijn fataal.

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Wat dat betreft zijn Linksys ATA's (Sipura vroeger) het summum van instelbaarheid.
Je kunt zowat elk toontje qua frequentie en lengte configureren.

Alhoewel het voor jouw doel misschien handiger is om te beginnen met een software setup (Asterisk server?) en je speedtouch gebruiken als hardware om je frankeermachine aan te hangen.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 21:45
Een gsmgateway van de firma ericsson zal wel volstaan. Zet deze vaak in voor faxverkeer op bouwplaatsen.
Type G36 kan alles wat betreft telefonie, ook modemverkeer dus.

Even een google hit: http://www.gsm-gateways.c..._terminal-gsm-gateway.htm.

Weet niet precies wat hij momenteel kost zal om en nabij de 400 a 500 euro zijn. Moet uiteraard ook nog een simkaart in. (denk even aan demaandelijkse abbo kosten). Dus vraag me af of je niet beter kunt upgraden of inderdaad met een adapter gaan werken.

[ Voor 4% gewijzigd door thefox154 op 21-06-2009 14:12 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Hm, ik zal eerst eens met zo'n Linksys ATA gaan stoeien, als dat niet werkt kan ik altijd nog verder kijken. :)

Thx voor de info iig. :)

Aannames zijn fataal.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
GaMeOvEr schreef op maandag 22 juni 2009 @ 20:51:
Hm, ik zal eerst eens met zo'n Linksys ATA gaan stoeien, als dat niet werkt kan ik altijd nog verder kijken. :)

Thx voor de info iig. :)
Toevallig heb ik nu bij een klant hetzelfde probleem, alleen dan met een Pitney Bowes machine. Ook als ik m in een analoge poort van een siemens gigaset ram (klant heeft een ISDN voip doos staan met daarop een gigaset) heb ik dezelfde ellende. Ik heb alleen nog geen Quattrovox geprobeerd, maar ik vermoed dat dat ook niet gaat helpen en t ergens iets te maken heeft met compressie. Ik ga ff kloten nog met bepaalde codecs forceren enz...

Mocht ik 't aan de gang hebben dan laat ik t wel ff weten

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 22-06-2009 21:13 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ik heb het nog geprobeerd met een GSM gateway, die bijvoorbeeld ook daar alarmcentrales wordt gebruikt. Helaas, ook dit werkte niet. Ik denk dat er niets anders opzit dan een analoge lijn. Echter staat ons huis momenteel te koop, maar dan weet ik dat de analoge lijn op het nieuwe adres er wel gewoon komt. ;)

Aannames zijn fataal.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een standaard ATA (zelfs bij een profi oplossing als Cisco VoIP) is niet geschikt om data te doen.
( Zoals modem en fax zaken. )

Voor het aansluiten van data apparaten selecteer ik altijd VG202, VG204 of VG224 Voice Gateway's.
( Maar meestal een FXS kaart voor in een Cisco router. )

Een ATA is eigenlijk alleen handig om analoge telefoons aan te sluiten. Een Cisco Voice Gateway is denk ik boven jouw budget.

Zoek naar een ATA of Voice Gateway. Als in de datasheet / documentatie niets staat over iets als T.38, modems of faxen, dan kan je dat apparaat verder vergeten.

Een analoge lijn voor je fax / modem / frankeer machine is dan een erg effectieve oplossing.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ja, dat zijn inderdaad bedragen die ik niet bereid ben neer te leggen. Het was gewoon onhandig van me om bij de omzetting van mijn ISDN naar VOIP er geen analoog lijntje op na te houden, dat was niet zo slim. :+

Voor het nieuwe adres wil ik sowieso een analoge lijn als "fallback" hebben voor het geval mijn internet eruit ligt ofzo, en inderdaad voor de fax en de frankeermachine. Tot die tijd blijf ik wel even buren lastig vallen. ;)

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1