Form validatie --> Identiteitsbewijs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174951

Topicstarter
Ik heb al even gegoogled en gezocht hier op het forum, ik kan echter niets vinden over de regels om een identiteitsbewijs nummer te valideren. Op een site heb ik een formulier waarop de gebruiker zijn identeitsbewijs moet kiezen (ID-kaart, paspoort of rijbewijs), vervolgens wil ik voor elk van deze nummers valideren of de input juist is.

Rijbewijs is redelijk eenvoudig --> 10 nummers.

Maar kan niets vinden over (nederlandse) paspoorten en identiteitskaarten.

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-05 19:30
En wat heb je er aan? Je weet dan dat de gebruiker het algoritme van de pasnummers weet of dat de gebruiker iemand anders zijn pasnummer heeft ingevoerd.

Nyway: Mijn oude paspoort zag er zo uit X=letter 1=cijfer NG1111111, mijn nieuwe paspoort NMDXXX1X1.

Verder vraag ik me af of mensen bereid zullen zijn dit in te voeren, ik zou het niet aandurven in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Er zijn nogal wat verschillende series voor paspoort nummers.

Ik denk dat de enige 'veilige' format is om te controleren of het om 9 karakters gaat waarvan de eerste twee letters moeten zijn en de overige zeven zowel cijfer als letter mogen zijn.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Is het dan niet makkelijker om op sofi nummer te controleren? Staat ook op je id en paspoort.

Niet dat ik dat ooit in zou vullen. Maar het nummer van mijn id of paspoort krijg je ook niet.

[ Voor 34% gewijzigd door The Dolf op 16-06-2009 20:38 ]

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-05 19:30
Maar zelfs dat is niet veilig, dus wat je hiermee doet is een soort schijnveiligheid creeëren.

Als je echt zeker wil weten dat je 'klant' is wie hij beweert dat hij is dan zou ik een bedrag van 1 ct laten overmaken. En zelfs dan weet je het nog niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 11:20

Bosmonster

*zucht*

Mjah.. als je daadwerkelijk iets met deze info wilt doen heb je niet zoveel aan validatie, maar zul je het moeten verifieren achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

Wat is uiteindelijk het doel? Je wil mensen identificeren, maar wat is de reden daarvan?
Leningen? 18+ website? Abonnementsdienst?

Hier heb je wat gegevens waarmee je een aantal zaken kan controleren:
http://www.spocania.com/archief/document.htm

[ Voor 31% gewijzigd door Onbekend op 16-06-2009 20:47 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is een 'webshop' voor mobiele telefoonabonnementen. De 'klant' gaat een overeenkomst aan waarvoor zijn identiteit bekend moet zijn. Dit is vrij gebruikelijk voor dit type producten.

Ik hoef ook niet per se de identiteit zonder meer vast te stellen, maar wil rommel input van serieuze input kunnen onderscheiden (valideren vs. identificeren). In een later stadium in het proces worden de gegevens gecontroleerd via de telefoon en nog later het fysieke identiteitsbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Onbekend... Spocania.com? Is dat niet fictie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:45

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
The Dolf schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 20:38:
Niet dat ik dat ooit in zou vullen. Maar het nummer van mijn id of paspoort krijg je ook niet.
Dus als jij een ticket boekt ga jij niet je paspoort nummer invullen :) ? Zolang je niet weet waarvoor de TS dit nummer vraagt kun je dit niet zo stellen.

Toch is de achtergrond van deze vraag interessant: TS, waarvoor gebruik je het nummer? Wellicht zijn er nog andere opties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@We Are Borg... lees twee reaccties terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02:02
Om zoiets te valideren wordt toch vaker een scan van de ID kaart gebruikt? Kun je die niet laten mailen. Iets meer werk, maar wel beter controleerbaar

[ Voor 60% gewijzigd door macciez op 17-06-2009 10:49 ]

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@macciez... dank voor de input op het fysieke proces, als je het niet erg vindt hou ik de focus nu ff op het online proces ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-03 14:09
zoals er in België kan worden gemaakt van het e-ID, denk ik dat dit in Nederland ook moet kunnen. Websites die zo'n info willen controleren moeten dit speciaal aanvragen bij de overheid, ook moeten de servers waarop de info wordt verwerkt enzow aan bepaald voorwaarden voldoen, alsook de website (bv. HTTPS).

Nu, bv. een rijksregisternummer (sofinummer in NL denk ik) dat kan je gewoon checken door een bepaalde berekening te doen zoals bij bankkaarten dacht ik, hoe dan ook die info vind je zowiezo terug op de website van de overheid normaal gezien.

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

The Dolf schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 20:38:
Is het dan niet makkelijker om op sofi nummer te controleren? Staat ook op je id en paspoort.

Met SOFI-nummers vragen kan je in de problemen komen; SOFI-nummer is privacy gevoelig (je kan álle gegevens ophalen / opvragen van de betreffende persoon), dus geen goed idee. Met nummer van identiteitsbewijs, weet je alleen of het identitteitsbewijs bestaat ja of nee.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 18-06-2009 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Precies wat GJtje zet... ik wil puur valideren op bijvoorbeeld, een paspoort heeft altijd: eerst 2 Letters, daarna 8 cijfers en letters. Alleen weet niet wat hier de 'regel' voor is (kan ook 3 letters + 7 cijfers/letters) zijn bijvoorbeeld, het rare is dat ik dit nergens op sites van de overheid kan vinden!

Het interesseert me niet of de gebruiker een fictief nummer invoert, of die van z'n broertje. Dat blijkt wel een processtap later!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 174951 schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 08:12:
Het interesseert me niet of de gebruiker een fictief nummer invoert, of die van z'n broertje. Dat blijkt wel een processtap later!
Als je het maar wel invoert voor je je product op de wereld zet, anders heeft het immers totaal geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Precies wat GJtje zet... ik wil puur valideren op bijvoorbeeld, een paspoort heeft altijd: eerst 2 Letters, daarna 8 cijfers en letters. Alleen weet niet wat hier de 'regel' voor is (kan ook 3 letters + 7 cijfers/letters) zijn bijvoorbeeld, het rare is dat ik dit nergens op sites van de overheid kan vinden!

Ik was laatst bij een notaris en die kunnen via NotarisNet (o.i.d.) alle identificatiemiddelen controleren op geldigheid en bovendien ook of het document niet als gestolen gesignaleerd staat. Misschien bestaat een dergelijke databank ook wel voor telecomaanbieders... Misschien kan je eens contact opnemen met de telecomaanbieders of zij zo'n databank hebben die je kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

Ik begrijp hieruit dat je mensen wilt bedienen door eenvoudig vanuit de luie stoel een telefoonabonnement te laten kopen.
Ik vermoed dat zo'n klant dan ook verwacht dat dat abonnement zo geregeld is en direct werkt. In dat geval zal de check geheel automatisch moeten gaan verlopen, inclusief een check op de BKR-registratie.
Of wil je die aanvragen (deels) handmatig behandelen? Hierbij heb je wel de volledige controle over de aanvraag.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Dat komt omdat hiervoor officieel geen regels bestaan. Zodra de nummers binnen een serie op zijn bepaald men wat de volgende serie wordt. Als je de juiste contacten heb kun je bij het ministerie van binnenlandse zaken wel een lijst krijgen met formaten zoals deze in het verleden zijn uitgegeven. Dit is redelijk vergelijkbaar met de manier waarop de RDW kentekens toewijst.

Maar zelfs banken controleren dit nummer niet op voorhand. Zij doen gewoon de aanname dat het nummer juist is en controleren dit achteraf op basis van kopie legitimatie. Als dan blijkt dat meerdere gegevens onjuist zijn wordt de post frauduleus (zogenaamde EVA codering) bestempeld en wordt mogelijk justitie ingeschakeld (dat laatste heeft vooral met terrorisme wetgeving te maken).

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Laat ik voorop stellen, het identiteitsbewijs wordt ook wel gecontroleerd --> stap 2 (fysiek). Het gaat nu even om stap 1, ik wil gewoon vaststellen dat een paspoort/id-kaart nummer aan bepaalde voorwaarden voldoet.

Als iemand een 1 invoert wil ik een foutmelding tonen, maar 12 is ook niet goed en 1234 ook niet. Dus vandaar mijn vraag wat zijn de voorwaarden dat de input mogelijkerwijs een bestaand identiteitsbewijs nummer zou kunnen zijn.

Eventueel een webservice aanspreken klinkt me goed in de oren, maar zou niet zo 1,2,3 weten of dat bestaat... bovendien geldt hier ook dat voordat je een verzoek doet aan die webservice je wel zou willen weten of het formaat niet al per definite fout is vanwege * vul hier de validatie regels in voor wat ik zoek *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even Ministerie van Binnenlandse Zaken gebeld, drie keer doorgeschakeld maar heb m'n antwoord.

Het nummer van een paspoort / id-kaart bestaat uit een string van 9 characters en mag bestaan uit cijfers en letters.
Pagina: 1