• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:28

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Topicstarter
Allereerst, ik kon geen betere topic titel bedenken. Misschien dekt het de lading niet helemaal ;(

(Ik heb voordat ik dit topic opende eerst de CSL faq + beleid doorgenomen, vanuit daar heb ik de Hangen en opstarten FAQ doorgelopen, waarna ik in dit subforum uitkwam)
Sinds anderhalve week heb ik vreemde problemen met mijn pc, waarbij ik mijn moederbord verdenk. Ik zal eerst de specificaties van mn pc geven, daarna uitleg :)

Processor: Amd Athlon 64x2 5400+ AM2 Brisbane Core
Mobo: Asus M3A78-EH
Geheugen: 2x DDR2 pc2-6400 1gb CL 5.0 Corsair (CM2x1024-6400)
HDD1: Your hard disk is a HDT722516DLA380 with firmware V43OA9BA
HDD2: Your hard disk is a WDC WD1600AAJS-22PSA0 with firmware 05.06H05
Voeding: Coolermaster 430w
Videokaart: Sapphire ATI Radeon X1950Pro PCI-E
geen losse pci-kaarten

HDD1 S.M.A.R.T. waardes:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2mredrt.jpg
HDD2 S.M.A.R.T. waardes:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2djutkg.jpg

Overzicht van voltages etc:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/otpv0g.jpg

De volgende problemen doen zich voor:

Het opstarten van Vista gaat verschrikkelijk moeilijk. De pc boot normaal door de BIOS, en begint wel Vista te laden. Na de het eerste laadscherm (met het bewegende balkje) komt wel in het beeld. Echter, daarna moet het ronde Windowslogo verschijnen, en dat verschijnt 2 van de 3 keer niet (ook niet na 5 minuten wachten). Ik moet mijn PC dan zelf handmatig uitdrukken en opnieuw aanzetten (soms wel 2 of 3x) voordat mijn pc doorstart. Hij start dan ook gewoon snel en goed op. Echter, als mijn pc dan eenmaal opgestart is, werkt het nog niet lekker.

In Vista heb ik dan random hangups. Ik kan mijn muis nog wel bewegen, maar verder werkt helemaal niets meer. Als ik Windows Verkernner heb openstaan op t overzicht van mn schijven, geeft deze aan in de titelbalk (reageert niet). Verder kan ik nergens meer op klikken. Ook CTRL+ALT+DEL werkt dan niet. Probeer ik nieuwe dingen te openen, dan lukt dat niet. Echter, na ongeveer 2 minuten werkt alles weer, en opent ineens alles wat ik heb aangeklikt. Het lijkt dan alsof alles gebuffered wordt. DIt herhaalt zich regelmatig.

Wat ik heb zelf al gedaan:
PC volledig uitgestoft - geen effect
Eerst systeemherstel - geen effect
daarna Vista volledig opnieuw geinstalleerd, met de nieuwste drivers available voor mn chipset, videokaart etc - geen effect.

Daarna heb ik alle waardes die ik kon vinden onder de loep genomen. Voeding en temperaturen -lijken- goed te zijn. Met CPU-Z en CPU-ID Hardware monitor heb ik al deze waarden opgezocht. Met Rightmark CPU Clock utility heb ik gekeken naar de CPU load op beide cores, maar ik zie geen pieken richting de 100%

Overigens krijg ik geen BSOD's of foutmeldingen in de systemlogs van Vista.

Voor de volledigheid vermeld ik erbij dat ik vandaag World Of Warcraft wilde opstarten vanaf HDD2, en deze alleen maar crashte. Ik heb toen de Blizzard Repair tool opgestart, en deze gaf aan dat WoW vanuit het niets te erg beschadigd was om te kunnen opstarten.

Eerlijk gezegd ben ik ten einde raad. Ik verdenk mn moederbord, omdat het naar mijn idee te vage klachten zijn om ergens anders op te gooien. Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik ben in staat alles nieuw te kopen, maar dat vind mn bankrekening niet leuk op dit moment :(

Mocht iemand tools hebben om te kijken hoe mn mobo functioneert, dan hoor ik dat graag :) hoe meer info, hoe beter!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:42
Heb je al tools als Memtest gedraaid? Probeer zo veel mogelijk hardware uit te sluiten (videokaart, HDD's, RAM, zelfs branders en dergelijke). Als het met een minimale setup ook nog gebeurd zou het zomaar je mobo kunnen zijn. Eventueel zou je natuurlijk een CMOS resetje kunnen proberen.

Desktop | Server | Laptop

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 11:41
Harde schijven in een andere pc testen.
Of in je eigen pc 1 voor 1 testen, en op diverse kontrollers in je pc testen, ook 1 voor 1.
Andere kabels proberen voor hd.

[ Voor 11% gewijzigd door jan99999 op 16-06-2009 20:10 ]