ik ben een website(je) aan het bouwen in PHP, waar je projecten en werknemers kan aanmaken.
aan de projecten kan je dan werk uren toevoegen en een overzicht zien van het totaal aantal uur gewerkt aan een project, welke werknemers er aan hebben gewerkt, hoeveel uur per werknemer en wanneer.
nou heb ik in mijn DB 2 tabellen, namelijk:
werknemer en projecten
de tabel werknemer heeft de velden ID, voornaam, tussenvoegsel, achternaam, dit is voorlopig genoeg maar mischien dat ik hier later nog dingen aan toevoeg zoals adres(sen) en telefoon nummers.
de tabel projecten heeft de velden, ID, projectnaam, uren, werknemerid, begin (datum), eind (datum), besteedop (datum)
dus:
ik heb het inmiddels werkend dat ik een overzicht krijg van het aantal uur gewerkt aan een bepaald project, maar nou probeer ik daar de naam van de werknemer welke uren aan het project heeft besteed en de datum waarop erbij te krijgen. dus moet ik werknemerid in de tabel projecten koppelen aan het veld ID in de tabel werknemer. (als ik het goed begrijp met wet ik tot nog toe heb gelezen) dit kan met INNER JOIN ON heb ik gelezen.
de bedoeling is dus een tabel ongeveer zoals dit:
nou heb ik deze query (het zal voor jullie wel ranzige code zijn, maar ik ben pas net met php/mysql bezig, so give me some slack
)
helaas geeft dit mij dit terug:
maar ik staar mij volgens mij blind want ik kom geen steek verder
is er iemand die mij een trap in de goede richting kan geven? (niet te hard trappen aub
)
aan de projecten kan je dan werk uren toevoegen en een overzicht zien van het totaal aantal uur gewerkt aan een project, welke werknemers er aan hebben gewerkt, hoeveel uur per werknemer en wanneer.
nou heb ik in mijn DB 2 tabellen, namelijk:
werknemer en projecten
de tabel werknemer heeft de velden ID, voornaam, tussenvoegsel, achternaam, dit is voorlopig genoeg maar mischien dat ik hier later nog dingen aan toevoeg zoals adres(sen) en telefoon nummers.
de tabel projecten heeft de velden, ID, projectnaam, uren, werknemerid, begin (datum), eind (datum), besteedop (datum)
dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| --WERKNEMER -ID -voornaam -tussenvoegsel -achternaam --PROJECTEN -ID -projectnaam -werknemerid -uren -begin -eind -besteedop |
ik heb het inmiddels werkend dat ik een overzicht krijg van het aantal uur gewerkt aan een bepaald project, maar nou probeer ik daar de naam van de werknemer welke uren aan het project heeft besteed en de datum waarop erbij te krijgen. dus moet ik werknemerid in de tabel projecten koppelen aan het veld ID in de tabel werknemer. (als ik het goed begrijp met wet ik tot nog toe heb gelezen) dit kan met INNER JOIN ON heb ik gelezen.
de bedoeling is dus een tabel ongeveer zoals dit:
code:
1
2
3
4
| projectnaam uren werknemer gewerkt op blablaproject 4:34 Jan Lamers 03-06-2009 blablaproject 3:14 Jan Lamers 01-07-2009 blablaproject 1:36 Karel Kreeuw 04-08-2009 |
nou heb ik deze query (het zal voor jullie wel ranzige code zijn, maar ik ben pas net met php/mysql bezig, so give me some slack
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| $query = "SELECT project.uren werknemer FROM project WHERE projectnaam = \"$project\" AND uren IS NOT NULL INNER JOIN werknemer ON werknemer.voornaam = project.werknemer"; $result = mysql_query($query) or die ('Error: '.mysql_error ()); |
helaas geeft dit mij dit terug:
ik ben de hele dag al aan het rondzoeken en ben o.a. afgegaan op de info hier hier en hierError: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'INNER JOIN werknemer ON werknemer.voornaam = project.werknemerid' at line 5
maar ik staar mij volgens mij blind want ik kom geen steek verder
is er iemand die mij een trap in de goede richting kan geven? (niet te hard trappen aub