Toon posts:

Heb ik 2000mhz of 1333mhz ram?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb net een nieuw systeem inclusief 2000mhz mushkin geheugen. Nu vielt me in CPU-Z dit op:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~blackeye/mushkin-2000.png

Het type nummer matched met 2000mhz geheugen, ook de sticker op de bankjes hebben hetzelfde nummer.

Ik heb een mail gestuurd naar Salland en dit kreeg ik als antwoord:
Het geheugen wordt standaard op 1333Mhz ingesteld, u kunt dit eventueel in het BIOS aanpassen naar 2000Mhz.
Dit kunt u doen in het BIOS bij het kopje "M.I.T. Motherboard Intelligent Tweakers".
Ik ben in de war, CPU-Z zegt max bandwith is 1333mhz maar de typenummer verwijst naar 2000mhz. Ik durf niet mijn geheugen zomaar op 2000mhz te zetten totdat ik zeker weet dat dit 2000mhz geheugen is.

Kan iemand mij helpen?

Verwijderd

667x3 (DDR3)=2000

2000Mhz dus.

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-10-2025
Je kunt geheugen op 2000MHz zetten, in het slechtste geval start de PC niet op. In elk reepje geheugen zitten standaard timings, die leest CPU-z uit. Mushkin heeft zo te zien de timings en frequencies niet zelf geprogrammeerd, dus die zie je ook niet in CPU-z.

Vaak wordt werkgeheugen alleen op goed overklokkende moederborden getest, ik kan zo 1,2,3 niet zien of je een i7 PC hebt of een AM3/Intel C2D. Met i7 zou het in principe moeten werken, anders heb je kans dat je de reepjes meer voltage moet geven dan Mushkin aangeeft of dat je de timings van het geheugen iets hoger moet zetten. Dan worden de reepjes bepaalde borden getest die dus goed zijn met geheugen op hoge snelheden, dat wil geen garantie geven dat elk bord dat aankan.

Voordat je aan de slag gaat, zorg er wel even voor dat je weet hoe je de BIOS moet resetten of in welke gevallen de BIOS zichzelf reset, dan kun je bij verkeerde instellingen terugkeren. (vaak reset+powerknop gelijk indrukken of knopje op het moederbord bij veel nieuwere borden). Ik zou trouwens beginnen met 1600MHz, 1833 en zo langzaam opvoeren. Ook kun je elke timing nog wat hoger zetten dan de specs aangeven. Dan vergroot je de kans dat het werkt en kun je langzaam op weg naar de 2000MHz ;). Ook kun je nog een beetje het voltage van de DIMMs verhogen, maar hier moet je voorzichtig mee zijn, teveel voltage en je reepjes gaan sneller stuk en je verliest de garantie.

@ Hierboven, je maakt een grapje zeker? DDR3 is nog steeds Double Data Rate, het is niet opeens keer 3. 1000Mhz in CPU-z is pas 2000MHz effectief. Die 3 staat alleen voor de 3 versie van DDR.

[ Voor 6% gewijzigd door DjDuivert op 16-06-2009 19:05 ]

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Nee, DDR3 loopt nog steeds op Double Data Rate. Dus twee keer de kloksnelheid.

@TS, CPU-Z kan op het tabblad SPD niet laten zien op welke snelheid je geheugen loopt. Het laat zien wat er in de SPD staat. (Zie Wikipedia wat SPD inhoudt). Wat je BIOS met de waarden in de SPD doet hangt vervolgens weer van het moederbord en de BIOS-instellingen af.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:49

Dark

who tweaked the light?

kijk hier eens naar: http://forums.mushkin.com.../viewtopic.php?f=3&t=2169

schijnt dat mushkin met opzet enkel jedec standaard value's in spd zet ivm compatability... geen probleem dus, aangezien het type nr overeenkomt met wat je verwachtte... de betere profielen zitten in een ander stukje, de xmp(nvidia) of epp(intel) ...

dit kan je vermoedelijk wel met everest oid. bekijken ...

[ Voor 22% gewijzigd door Dark op 16-06-2009 19:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
DjDuivert schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 19:03:
Je kunt geheugen op 2000MHz zetten, in het slechtste geval start de PC niet op. In elk reepje geheugen zitten standaard timings, die leest CPU-z uit. Mushkin heeft zo te zien de timings en frequencies niet zelf geprogrammeerd, dus die zie je ook niet in CPU-z.

Vaak wordt werkgeheugen alleen op goed overklokkende moederborden getest, ik kan zo 1,2,3 niet zien of je een i7 PC hebt of een AM3/Intel C2D. Met i7 zou het in principe moeten werken, anders heb je kans dat je de reepjes meer voltage moet geven dan Mushkin aangeeft of dat je de timings van het geheugen iets hoger moet zetten. Dan worden de reepjes bepaalde borden getest die dus goed zijn met geheugen op hoge snelheden, dat wil geen garantie geven dat elk bord dat aankan.

Voordat je aan de slag gaat, zorg er wel even voor dat je weet hoe je de BIOS moet resetten of in welke gevallen de BIOS zichzelf reset, dan kun je bij verkeerde instellingen terugkeren. (vaak reset+powerknop gelijk indrukken of knopje op het moederbord bij veel nieuwere borden). Ik zou trouwens beginnen met 1600MHz, 1833 en zo langzaam opvoeren. Ook kun je elke timing nog wat hoger zetten dan de specs aangeven. Dan vergroot je de kans dat het werkt en kun je langzaam op weg naar de 2000MHz ;). Ook kun je nog een beetje het voltage van de DIMMs verhogen, maar hier moet je voorzichtig mee zijn, teveel voltage en je reepjes gaan sneller stuk en je verliest de garantie.

@ Hierboven, je maakt een grapje zeker? DDR3 is nog steeds Double Data Rate, het is niet opeens keer 3. 1000Mhz in CPU-z is pas 2000MHz effectief. Die 3 staat alleen voor de 3 versie van DDR.
Dank je voor je reactie, ik heb idd een 920 I7 nu goed draaiend op 4,2ghz. DDR3 loopt nu op 1600 met een kloksnelheid van 800mhz. Kloppen CAS/RAS met 10/11/11/29? Als ik google op deze RAM (http://www.indomo.se/inde...8006284d4b4fb79c8e43d1326) zie ik timings 9-10-9-24 staan.

• kalizec
Ga naar de website van de fabrikant, zoek de juiste timings, klok en voltage daar op voor jouw product.
Ga naar het BIOS, stel de juiste timings, klok en voltage in voor jouw product.
Klaar.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 20:35:
Ga naar de website van de fabrikant, zoek de juiste timings, klok en voltage daar op voor jouw product.
Ga naar het BIOS, stel de juiste timings, klok en voltage in voor jouw product.
Klaar.
Heb ik gedaan CAS 9, maar hij blijft maar booten met CAS 10, en de rest wat ik boven melde. hmm vreemd

Edit: en dat terwijl CAS10 niet in de SPD profile staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2009 20:58 ]

• kalizec
Kan het zijn dat je moederbord een onvoltooide POST constateert (onstabiliteit) en dus de default-settings terug zet?

Zet je naast een CAS van 9 ook de overige timings en de klok en voltage allemaal goed?

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 22:46:
Kan het zijn dat je moederbord een onvoltooide POST constateert (onstabiliteit) en dus de default-settings terug zet?

Zet je naast een CAS van 9 ook de overige timings en de klok en voltage allemaal goed?
Stom, hij stond nog op manual. Ik kon alleen kiezen voor ram x8 (1600) en x10 (2000) dus 2ghz geprobeerd, CAS 9/10/9/24 en dram op 1,65 volt volgens de specs maar windows bootte niet, kreeg een blue screen.

Trouwens Uncore moest ik volgens de x2+1 regel op 4200mhz zetten.

Dus een tandje terug 1600 met CAS 9-10-9-24 werkt wel.

Ik wou dat er een x9 DIMM mulitplyer was om op 18xx te zetten. Wie verzint nou x2(even) multiplyers 8)7

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Aangezien dit gaat over geheugen wat gewoon standaard moet (gaan) lopen hoort dit niet hier thuis maar in PMG, vandaar dat ik dit topic dus ook even over de schutting schop

Move OC -> PMG

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-10-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 20:56:
[...]

Heb ik gedaan CAS 9, maar hij blijft maar booten met CAS 10, en de rest wat ik boven melde. hmm vreemd

Edit: en dat terwijl CAS10 niet in de SPD profile staat.
SPD Profile moet je even negeren, de settings waarop jij je RAM laat draaien gaan daar compleet buiten. Verder, zoals ik al zei, je hebt best kans dat het geheugen niet de specs van de fabrikant haalt en als het met 10-11-11-29 werkt en met andere settings niet, zou ik dat aanhouden. Je mist een paar procent performance als je het zou meten, maar dat is voor de gebruiker zelf niet merkbaar (10% verschil wordt over het algemeen als merkbaar gezien).

Wat je zou kunnen doen, aangezien je je i7 overklokt, is ook het geheugen voltage iets verhogen. Je geheugenvoltage mag 0,5V hoger zijn dan het CPU voltage. Je i7 is overklokt en eventueel met tikje hoger voltage, dan kun je je RAM ook wel op 1,66/1,68V zetten.

Trekt je CPU een BCLK van ~220 met memmultiplier van 8x en dan een lagere CPU multiplier? Je Uncore frequency is trouwens volgens mij wat aan de hoge kant, voor zover ik me kan herinneren moet die lager zijn dan de CPU frequentie, voor duurzaamheid en stabiliteit. Zou je misschien wat meer instellingen kunnen geven mbt CPU voltage/speed (CPU-z screens enzo) en wat staat er aan qua Turbo Mode en EIST? En op welk voltage laat je je geheugen nu draaien? Je zegt ook dat het werkt, is dat dat de PC opstart of ook dat je een Prime95 testje een tijdje kunt laten draaien?

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-02 22:29
Ik had hetzelfde probleem met 1333Mhz geheugen wat volgens CPU-z 1066Mhz geheugen was. Ik heb in het BIOS de settings eerst zo ingesteld zoals ze zouden moeten, dat bleek niet zo stabiel, maar met een voltage van 1.6 Volt was het ineens wel stabiel, mijn moederbord vond 1.45 wel genoeg :+ Haal het voltage dus van Auto af en zet het op 1.6-1.65.

• dion_b
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hugoy schreef op zondag 21 juni 2009 @ 12:45:
Ik had hetzelfde probleem met 1333Mhz geheugen wat volgens CPU-z 1066Mhz geheugen was. Ik heb in het BIOS de settings eerst zo ingesteld zoals ze zouden moeten, dat bleek niet zo stabiel, maar met een voltage van 1.6 Volt was het ineens wel stabiel, mijn moederbord vond 1.45 wel genoeg :+ Haal het voltage dus van Auto af en zet het op 1.6-1.65.
Ook niet gek: SPD bevat geen voltage settings, dus je moederbord kon helemaal niet uitlezen dat de specs van de fabrikant alleen op hogere voltages haalbaar waren. Dat ligt niet aan je mobo, maar aan de beperkingen van SPD. Als het goed is zou duidelijk in de documentatie van je geheugen moeten staa hoe/wat/waar.

* dion_b vindt overigens DIMMs die niet op standaard voltage de opgegeven specs halen misleidend - een fabrikant zou bovenal op moeten geven wat in-spec gehaald wordt, evt mogelijkheden out-of-spec komen daarna pas aan bod :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1