Stroomverbruik externe 2,5" drive

Pagina: 1
Acties:
  • 2.668 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286442

Topicstarter
Ben me aan het oriënteren op een externe harddrive voor eigenlijk een media draaitafel.

Zit te denken aan WD My Essential Passport 360 of 500 Gb

Iemand een idee wat die aan stroom trekt?

De USB aansluiting van dat apparaat deelt max 5 Volt. Ik wil het liefst een 2,5" met oog op stabiliteit en eventueel rondgesjouw.

USB Hub met voeding is een optie, maar er komt hooguit een hardeschijf en evt. toetsenbord aan te hangen. Als dat onder de 5 Volt kan blijven dan heb ik het liefst niet nog een voedingsbron nodig. Zit ook in de thuis set up al met aardig wat stopcontacten.

Als die USB met voeding moet dan is het niet anders.....overdrachtsnelheid en stabiliteit voor alles zeg maar. Een stotterende verbinding zou bij het mixen zeer vervelend zijn.

Ik heb al geprobeerd naar het verbruik te zoeken, maar het staat toch niet snel in de specs weergegeven en een verkoper stond Zaterdag al helemaal glazig te kijken.

Heb ik ook goed begrepen dat je bij die Passports sowieso een extra kabeltje aan moet sluiten om echt Hi Speed USB te verkrijgen?

Voor enige suggesties alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-05 09:42
Eh, de USB poort levert altijd 5volt. Het voltage zegt niks over het stroomverbruik. Waar je naar wilt kijken is het wattage van een harde schijf.

Daarbij komt dat een externe 2.5" hard disk ALTIJD genoeg stroom zal krijgen van een usb 2.0 poort. Let wel, een usb 1.0 poort heeft een extra kabeltje nodig, maar bij de aanschaf van een externe harde schijf krijg je die meestal meegeleverd.
Vanwege de standaardisatie hoef je je dus niet druk te maken, een usb 2.0 poort genoegt voor een externe 2.5" harde schijf. Als je een redelijk moderne laptop/computer hebt, zit dat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:20
Anoniem: 286442 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 18:38:
Heb ik ook goed begrepen dat je bij die Passports sowieso een extra kabeltje aan moet sluiten om echt Hi Speed USB te verkrijgen?
Klopt niet, rechtstreeks uit hun documentatie:
*An optional cable is available for the few systems that limit power from the USB port.
Een USB poort levert overigens 5V en 500mA, wat resulteert in een beschikbaar vermogen van 2,5W.

[ Voor 11% gewijzigd door Malantur op 16-06-2009 19:20 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78792

ik weet niet bij welke winkel je zoekt, maar bij een externe schijf staat altijd vermeld of deze een externe voeding nodig heeft of niet.
jij zoekt er 1 zonder externe voeding.

http://tweakers.net/price...=&d1016=&d1008=&x=18&y=10

@^^ Belangrijker is te weten of jouw laptop wel voldoende voeding kan leveren voor een externe schijf, dat heb ik ook wel eens fout zien gaan, daarvoor is die optionele kabel.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 78792 op 16-06-2009 19:21 . Reden: @^^ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Excuses voor enige onduidelijkheid, maar bedankt voor de snelle reacties!

De USB aansluiting levert inderdaad 5V en 500mA. Het is niet voor op een laptop, maar om aan een digitale draaitafel te hangen.

Er staat inderdaad altijd bij of de harde schijf externe voeding nodig heeft of niet, maar wat hij aan verbruik wegtrekt heb ik nog niet zo snel kunnen vinden.

*An optional cable is available for the few systems that limit power from the USB port.

Dat had ik dus ook gezien, vandaar dus mijn gedachtengang of dat kabeltje nodig kan zijn als er teveel verbruik aan de draaitafel onttrokken zou worden.

Als het verbruik boven de 2,5 Watt zou zijn kunnen er verbindingsproblemen ontstaan en zou ik sowieso een USB Hub met voeding er tussen moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Die schijven zijn gemaakt om te werken op een normale USB poort, die normaal 2,5W voorziet.
Het kabeltje dient voor als je computer toch minder stroom voorziet (uitzonderlijke gevallen).
Het is dus niet zo zeer de vraag wat die schijf verbruikt (die werkt dus op elke USB poort, uitzonderingen doorgelaten), het is eerder of de draaitafel wel de normale 2,5W levert. Als dat niet het geval is en hij heeft maar 1 poort, dan moet je pas een hub kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Duidelijk Malantur en dank je wel! Mijn vraag werd eigenlijk gewekt doordat ik als eerst ging zoeken naar wat voor harde schijven mensen hier vooral mee gebruiken. Echt heel veel viel er niet over te vinden, maar wel een topic op het forum van de producent over wat mogelijke problemen met een externe hardeschijf. Daar kwam dat dus ook ten sprake van dat stroomverbruik.

Tja misschien ook een kwestie van het staat beter dat de schijf veel verbruikt dan om te zeggen dat de 2,5W niet geleverd wordt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:51
Het grappige is dat 2.5watt helemaal niet veel is! Ik heb hier een 3,5 inch HDD en die verbruikt volgens het opschrift 0.90A*5 volt en 0.90*12 volt (4,5 en 10,8 dus = 15,3 watt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Het grappige is dat ze daarom ook geen 3,5 inch harde schijven op USB stroom verkopen ;)
Het zijn altijd 2,5 inch schijven die gemaakt zijn voor laptops, die dus met minder stroom al genoeg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alle 3,5 inch schijven die ik tot nu toe gezien heb waren inderdaad met voeding, maar die zijn geen optie voor mij. Dus binnenkort maar eens een 2,5 aanhangen en zien hoe het gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de meeste 2.5 inch diskjes verbruiken een tikkeltje meer dan 500mA hoor :o

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:53

M2M

medicijnman

SMSfreakie schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 12:27:
de meeste 2.5 inch diskjes verbruiken een tikkeltje meer dan 500mA hoor :o
valt eigenlijk wel mee, alleen het opspinnen gebruikt relatief veel, maar dat is te compenseren met een condensator die eerst opgeladen wordt zodra de stekker in de pc wordt gestopt. Vervolgens wordt de schijf opgespint met de opgeslagen power en daarna verbruikt zo'n schijfje niet veel meer...

Daarnaast, de nieuwste revisie van USB2.0 specificatie heeft het ook over een beetje extra prik. (een maximum van 1.8A?
Battery Charging Specification 1.0: Released in March 2007.
Adds support for dedicated chargers (power supplies with USB connectors), host chargers (USB hosts that can act as chargers) and the No Dead Battery provision which allows devices to temporarily draw 100 mA current after they have been attached. If a USB device is connected to dedicated charger, maximum current drawn by the device may be as high as 1.8A. (Note that this document is not distributed with USB 2.0 specification package.)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou ja mijn idee was ook, neemt het verbruik ook niet toe des te voller de schijf zit en des te groter die is. Lijkt me op zich logisch.

Ik ga het eerst wel proberen met een 250Gb eraan. Wordt toch een aanvulling op vinyl en zelfs met WAV files zou je er zo een paar 1000 kwijt kunnen.

Heb wel sterk het vermoeden dat er een hubje met voeding aan zal moeten, maar ook dat valt op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb er nu een My Elite Passport van 250 Gb aanhangen. Nog geen extra voeding maar werkt prima al staat er nog niet zoveel op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackhawk59
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-10-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je plaatst een reactie op een topic uit 2009. Ik denk dat het probleem na 7 jaar al wel opgelost is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Hoi Blackhawk59,

Je bent nieuw op dit forum, welkom!

Oude topics laten we meestal met rust, tenzij er een echt goede reden is om ze 'omhoog' te posten. In dit geval mag deze draad rustig afsterven in het museum. :)

Vriendelijke groet,
CiPHER
Moderator OT
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.