Toon posts:

elco moederbord 3300µF vervangen door 2200µF?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op een moederbordje (asrock p4vt8+) een bolle elco.
Het is de middelste van de 3 naast de cpu socket.
De elco is 3300µF 6.3V
Ik heb hier thuis helaas alleen maar elco's van 2200µF en kleiner.
Mag ik deze op het moederbord zetten om te testen of het moederbord dan wel werkt?

De klacht van het moederbord is dat bij het installeren van windows eerst de HDD geformatteerd wordt (dit is nog normaal), maar vanaf dat er begonnen wordt met kopiëren van bestanden naar de HDD krijg ik een bluescreen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:18
Ik ben geen expert op dit gebied, maar:
Volgens mij zijn dit soort elco's / capaciteiten bedoeld voor het afvlakken van de voedingsspanning, rimpels en storingen weghalen en een stabiele spanning maken. Hoe groter de capaciteitswaarde, des te meer rimpels en storingen het ding kan verwerken.

Voor zover ik het mij kan indenken kan je die 3300uF prima vervangen door een 2200uF en heb je goede kans dat het werkt - maar dit is dus afhankelijk van hoeveel storing & rimpel er veroorzaakt wordt door de dingen die er voor & achter zitten. Kan dus bijvoorbeeld ook zijn dat je veel minder problemen hebt - zeg, gemiddeld eens per week of zo een blue screen. Bij weinig storing kan het ook gewoon helemaal opgelost zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb daarjuist een andere elco op het moederbord gesoldeerd maar het probleem bleef nog steeds.
Na veel zoeken heb ik eens getest met een andere processor.
Helaas blijkt dat mijn goede processor (2.8Ghz, 1Mb cache) defect is, met een andere processor die ik nog had liggen (1.7Ghz 512Kb L2 cache) ging de installatie van windows door zonder bluescreen.
Vanaf nu werk ik dan maar terug met een iets tragere pc :p

• tmnvanderberg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-01-2024
dat hoeft niet te betekenen dat het aan je processor lag, waarschijnlijker is dat je moederbord beschadigd is en daardoor de snellere processor niet bijhoud of van te weinig stroom voorziet.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 07:10

mux

99% efficient!

Het is meer een EL-vraag eigenlijk (als in: kan beter in het forum EL).

Er zijn min of meer twee antwoorden op mogelijk, een makkelijke en een moeilijke.
1) (makkelijk): jahoor, het kan prima. De waarde ligt niet zo kritiek
2) (moeilijk): de optimale condensator hier zit er sowieso niet in, want op een moederbord zitten juist componenten waar zo hard mogelijk op is bezuinigd. Maar eigenlijk wil je hier een condensator hebben met een zo laag mogelijke ESR en ESL (eigenschappen die te maken hebben met hoe snel je er lading in en uit kunt halen), en een hoge rimpelstroom-rating. Als je het echt netjes wil doen kost het uren om dit uit te zoeken, en ook nog eentje uit te kiezen die goed verkrijgbaar is. Wat win je ermee? Waarschijnlijk een paar MHz extra overklok, maar stabiel zal je proc met vrijwel elke cap die erin past toch wel zijn.

Wel belangrijk is dat je eigenlijk al je condensatoren in één keer door nieuwe vervangt. Die anderen zien er misschien niet stuk uit, maar zijn het heel waarschijnlijk al wel gedeeltelijk. Zeker als je problemen ondervindt.

edit: zorg natuurlijk wel dat de nieuwe caps minstens een 6.3V rating hebben! Meer maakt niet uit, minder is geen goed idee.

[ Voor 5% gewijzigd door mux op 16-06-2009 23:39 ]

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 08:45
Het kan werken maar het hoeft niet.
Als ik je tweede post lees dan ontstaat bij mij toch de indruk dat die 2200uF condensator te weinig capaciteit heeft voor jouw snellere processor. Sterker nog: De orginele 3300uF condensator had het er al moeilijk mee, hij stond niet voor niks bol. Ik zou de condensator vervangen door een ander 3300uF exemplaar van een betere kwaliteit en/of eentje die iets meer vermogen aankan.
De snellere processor is mijn inziens niet defect maar veroorzaakt door zijn vermogensvraag problemen op het moederbord.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

pazzje schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 05:48:
Sterker nog: De orginele 3300uF condensator had het er al moeilijk mee, hij stond niet voor niks bol.
Het is en blijft natuurlijk een Asrock P4 bordje, daar zit nou eenmaal de goedkoopste van de goedkoopste rotzooi op. Vervangen door een kwaliteits elco en je hebt er geen last meer mee.

Zelf duw ik er altijd dezelfde elco's weer op, gewoon om er zeker van te zijn dat ik geen vreemde dingen krijg.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 07:10

mux

99% efficient!

Dat die elco stuk ging kwam niet omdat hij nou zo geweldig buiten spec liep, maar zeer waarschijnlijk doordat hij ofwel over z'n rated hours ging, ofwel omdat er een onstabiel elektrolyt in werd gebruikt (fabricagedefect van die dingen, maar moederbordfabrikanten blijven keihard ontkennen dat dat zo is).

maw goedkope prullen.

Verwijderd

Topicstarter
De bluescreen bleek een probleem met de bios versie te zijn.
Ik had versie 1.30 en deze herkende de cpu niet goed omdat het een van de nieuwere processoren van P4 was.
Toen ik die processor in een andere pc stak kreeg ik geen bluescreen.
Vervolgens heb ik de bios geflasht naar versie 1.50 en werkte de processor wel goed zonder bluescreens e.d.
De updates hielden dit in:

1.40
1. System should work correclty if Northwood CPU is installed first then changed to Prescott CPU.
2. Low speed of fan should be detected in the hardware monitor.

1.50
CPU Microcode updated.
Pagina: 1