Zwarte balken/uitsmerende windows (Ubuntu, fglrx,radeon3200)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een paar maand geleden heb ik een laptop gekocht. Een tijdje draaide ik ubuntu 8.10 naast windows. Inmiddels ben ik zo vertrouwd met ubuntu dat ik de hele schijf voor jaunty (versie 9.04) heb geformatteerd. Ik heb nu alleen een nieuw probleem wat er in 8.10 niet was. Tijdens het scrollen/openen van nieuwe schermen komen er soms zwarten balken op het scherm. zie link hieronder, het stuk under de terminal is opeens zwart opgevuld. Dit kan ook binnenin een scherm gebeuren. Nu ik dit typ heb ik een paar grote zwarte stukken op de tweakers website staan.

http://i35.photobucket.com/albums/d174/Brasempje/bug.png

Opzich valt hier wel mee te leven hoewel het best irritant is. Eens in de zoveel tijd gaat het wel erg mis. De windows beginnen "uit te smeren" zoals ik in de link hieronder laat zien.

http://i35.photobucket.co.../Brasempje/anotherbug.png

Als dit eenmaal gebeurt dan kan je niets meer zien en is het moeilijk om je werk op te slaan. X herstarten en je kan weer even verder. Je moet alleen hopen dat je je werk goed opgeslagen hebt omdat dit niet meer te zien is.

Ik gebruik ubuntu op een HP 6735 laptop. Deze heeft een ati radeon 3200 kaart. In jaunty heb ik fglrx 9.4, 9.5 en de nieuwe 9.6 geprobeerd. Het probleem bleef echter. Op dit moment is 9.6 geinstalleerd. Er zijn geen open source pakketten meer geinstalleerd zover ik weet. Ik heb wel de open source radeondrivers geprobeerd maar met deze heb ik geen Desktop Effects in compiz. Heel lang heb ik deze open source driver niet getest maar de zwarte balken enzo leken verdwenen. Misschien is het toeval. Volgens mij is er nog geen open source alternatief voor de HD 3200 waarmee je desktop effects hebt anders zou dat een optie zijn.

Ik hoop eigenlijk dat iemand een idee heeft van wat de oorzaak kan zijn. Erg veel verstand van linux heb ik nog niet. Het updaten van de kernel heeft wel eens andere problemen gefixt voor me vroeger maar dat is geen optie in dit geval. Ik hoorde dat de nieuwe catalyst drivers kernel .29 en .30 niet ondersteunen. Teruggaan naar 8.10 is natuurlijk een optie, maar ik hoop dat dat niet nodig is.

Alle hulp is zeer gewaardeerd ;)

groeten Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Ik snap dat het heel vervelend is dat deze bug optreedt, maar dit is echt een probleem van ATI/AMD. De open source drivers zijn blijkbaar nog niet af voor 3D. Er is weinig wat je kan doen, behalve uitkijken naar Compiz workarounds (kijk eens in de jaunty-proposed repo bijv.) of heel hard klagen bij AMD/ATI.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Gert,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb eens lopen kijken op de website van ATI maar ik zag nergens een contactformulier. Ik zal zo nog eens kijken. Denk je dat de fout echt bij ATI ligt? Ik heb nog niet met 100% zekerheid vast kunnen stellen dat het niet optreed bij de open source radeon drivers (heb ze maar een kwartier getest). Zou het niet kunnen dat het probleem bij X ligt? (lijkt me ook onwaarschijnlijk). Ik heb namelijk niet zo veel topics op internet over dit probleem kunnen vinden. Misschien gebruik ik de foute zoektermen, het probleem is lastig te omschrijven, of zijn er weinig mensen met een ATI 3200.

Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent niet de enige die hier last van heeft, ik draai Ubuntu 9.04 met Catalyst 9.5 drivers en Compiz. Verder heb ik een HD4890. Ik zie dat de 9.6 net uit is, deze zal ik zo even proberen.

( http://support.amd.com/us...t=2.4.1.3.36&lang=English )

Edit:
Na de nieuwe driver heb ik er nog geen last van gehad, ik krijg het ook maar 2 keer per dag. Als ik weer een zwart vlak krijg, zal ik het hier melden!

Edit 2:
Het is helaas nog niet weg. Ik zal kijken of ik meer debug informatie kan vinden en/of het probleem op kan lossen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2009 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Rutger,

Ik hoop dat hij het doet bij je, bij mij had het alleen geen effect. Zou je misschien je resultaten kunnen posten in dit topic?

mvg Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Zoals ik al zei, er zijn in Compiz een aantal workarounds gemaakt voor ranzige drivers of problemen die onstaan met specifieke drivers. Heb je al wat geprobeerd daarmee te doen?
Installeer: compizconfig-settings-manager en compiz-fusion-plugins-main (als je die nog niet hebt) en ga dan via System -> Preferences -> CompizConfig Settings manager -> Workarounds.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zou persoonlijk het probleem oplossen door dan maar geen compiz te gebruiken. Een werkende desktop is priority nr 1 voor mij, die leuke effectjes moeten er maar aan geloven als het niet goed werkt.
Je hebt wat dat betreft twee keuzes:
- opensource drivers en geen 3D en dus geen compiz
- binary drivers en buggy 3D en optioneel een buggy compiz

Als X-packager voor Archlinux kies ik voor optie 1, als eindgebruiker zou ik voor optie 2 kiezen maar dan zonder compiz. Persoonlijk heb ik een schurfthekel aan binary drivers omdat ze, zeker in het geval van AMD/ATI, niet meekomen met de snelle ontwikkelingen in X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

radeonhd heeft toch basic 3D support?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 19:32:
radeonhd heeft toch basic 3D support?
Afhankelijk van welke chip je hebt, ja. Zie de X.org wiki page.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vereist naast een up2date xf86-video-ati of xf86-video-radeonhd (git snapshot?) ook nog een 2.6.30 kernel en een mesa snapshot uit de 7.5 branch. Ik zie dat een eindgebruiker nog niet doen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
_JGC_ schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 21:01:
Vereist naast een up2date xf86-video-ati of xf86-video-radeonhd (git snapshot?) ook nog een 2.6.30 kernel en een mesa snapshot uit de 7.5 branch. Ik zie dat een eindgebruiker nog niet doen eerlijk gezegd.
Precies. Dus dat wordt Ubuntu 9.10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RadeonHD heb ik nog niet geprobeerd. Ik keek namelijk hier http://www.x.org/wiki/RadeonFeature en ik zag dat er voor de R600 chips (daar valt ati HD 3200 toch onder?) niet veel support is. Ik zag dat _JGC_ zei dat je er een git snapshot van de radeonhd drivers voor moet installeren. Dat heb ik vroeger eens geprobeerd en dat pakte toen niet echt geweldig uit. Ik ben bang dat ik (en de anderen die hier last van hebben) inderdaad tot 9.10 moet wachten als de gewone RadeonHD drivers het zo niet blijken te doen.

Bedankt voor alle feedback nog, Bram

edit:

gertvdijk zei:
----------
Zoals ik al zei, er zijn in Compiz een aantal workarounds gemaakt voor ranzige drivers of problemen die onstaan met specifieke drivers. Heb je al wat geprobeerd daarmee te doen?
Installeer: compizconfig-settings-manager en compiz-fusion-plugins-main (als je die nog niet hebt) en ga dan via System -> Preferences -> CompizConfig Settings manager -> Workarounds.
---------

Bedankt voor de tip. Ik zal dit eens proberen als ik weer op de laptop zit.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2009 22:54 ]

Pagina: 1